Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2010, 21:04
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Steeds meer circussen laten geen wilde dieren optreden. In vijf jaar tijd is het aandeel circussen dat in Nederland voorstellingen met wilde dieren gaf, gedaald van 83 procent naar 35 procent.
de rest van het artikel op nu.nl

Stelling: wilde dieren laten optreden in een circus past niet meer in een tijd waarin we ons bijvoorbeeld ook bezighouden met dierenrechten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2010, 21:27
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Eens. Verbieden die zaak. Het is praktisch onmogelijk een olifant of een leeuw in een circus van een waardig leven te voorzien.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2010, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Eens. Verbieden die zaak. Het is praktisch onmogelijk een olifant of een leeuw in een circus van een waardig leven te voorzien.
Waaruit blijkt dat?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 02:15
Verwijderd
Ik vond het circus vroeger altijd al kut omdat ik het zo zielig vond voor die beestjes. Daarnaast vond ik er ook niets leuks aan dus eens.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 11:30
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Waaruit blijkt dat?
Een circus kan ze niet de hoeveelheid leefruimte bieden die ze nodig hebben en verplicht getraind worden om kunstjes te doen is voor niemand leuk.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Een circus kan ze niet de hoeveelheid leefruimte bieden die ze nodig hebben en verplicht getraind worden om kunstjes te doen is voor niemand leuk.
Hoe verhoudt het zich tot bijvoorbeeld een dierentuin? En als het in dierentuinen wel goed geregeld is, is het dan niet beter om simpelweg de regelgeving aan te scherpen?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 13:20
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Tuurlijk niet, heb je wel eens een tijger in een dierentuin gezien. Zwaar gestresst/ tics/ etc. Circus lijkt me een moi begin.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 14:07
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Hoe verhoudt het zich tot bijvoorbeeld een dierentuin? En als het in dierentuinen wel goed geregeld is
Dat is het niet, uitzonderingen daargelaten. Dierentuinen bieden doorgaans veel te weinig ruimte.

Citaat:
is het dan niet beter om simpelweg de regelgeving aan te scherpen?
Is het realistisch een olifant voortdurend door het land te vervoeren, en hem daarbij van genoeg leefruimte te voorzien?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 14:26
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Sommige diersoorten sterven uit als we geen dierentuinen hadden.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Dat is het niet, uitzonderingen daargelaten. Dierentuinen bieden doorgaans veel te weinig ruimte.
Dat zou kunnen, maar dat geldt ook voor de bio-industrie. Ergens moet je toch een grens trekken m.b.t. wat acceptabel is qua dierenleed voor het amusement voor mensen. Ik vermoed zelf dat dieren in dierentuinen het i.h.a. wel beter hebben dan dieren in stallen.
Citaat:
Is het realistisch een olifant voortdurend door het land te vervoeren, en hem daarbij van genoeg leefruimte te voorzien?
Geen idee, ik ben geen olifantenpsycholoog.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 14:29
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Sommige diersoorten sterven uit als we geen dierentuinen hadden.
Nou en?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 14:31
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Dat zou kunnen, maar dat geldt ook voor de bio-industrie.
Ja, en de holocaust is nog erger. Het ene kwaad rechtvaardigt het andere niet. Bovendien is een directe afschaffing van de bio-industrie, hoe wenselijk ook, minder realistisch.

Citaat:
Ergens moet je toch een grens trekken m.b.t. wat acceptabel is qua dierenleed voor het amusement voor mensen. Ik vermoed zelf dat dieren in dierentuinen het i.h.a. wel beter hebben dan dieren in stallen.
Waarschijnlijk.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Ja, en de holocaust is nog erger. Het ene kwaad rechtvaardigt het andere niet. Bovendien is een directe afschaffing van de bio-industrie, hoe wenselijk ook, minder realistisch.

Waarschijnlijk.
Nou ja, als het aan mij ligt moet wetgeving wel consequent zijn. Als het dus zo is dat dieren veel meer lijden in de bio-industrie lijkt het me zinvoller om daar de regels voor aan te scherpen (liefst op Europees niveau). Het gaat tenslotte in circussen ook maar om een erg klein aantal dieren.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 15:16
Verwijderd
Citaat:
Sommige diersoorten sterven uit als we geen dierentuinen hadden.
http://www.koelman.com/2010/ik-voel-...r-dat-ik-leef/
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 15:56
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Nou ja, als het aan mij ligt moet wetgeving wel consequent zijn. Als het dus zo is dat dieren veel meer lijden in de bio-industrie lijkt het me zinvoller om daar de regels voor aan te scherpen (liefst op Europees niveau).
Zeker is dat zinvoller. Maar dit is ook zinvol. Liever een inconsquente wetgeving die leed voorkomt, dan een consequente die dat niet doet.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 19:23
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Hoe heet zo'n drogreden ook alweer, dat het plan niet perfect is en alle problemen oplost, en daarom niet ingevoerd moet worden?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 23:30
Verwijderd
Citaat:
Zeker is dat zinvoller. Maar dit is ook zinvol. Liever een inconsquente wetgeving die leed voorkomt, dan een consequente die dat niet doet.
Ja, als je het pragmatisch kijkt naar welke wetgeving je kan invoeren, dan speelt het een rol. Maar wij zijn geen wetgevers, dus lijkt het me zinvoller om te kijken naar wat goed beleid is in plaats van naar welk beleid op de korte termijn ingevoerd zou kunnen worden met de huidige politieke verhoudingen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-11-2010, 09:54
ganralph
ganralph is offline
Bio-industrie en dierentuinen zijn inderdaad ook zaken waar het veel, veel beter kan.

Echter, bio-industrie zorgt voor ons voedsel en dierentuinen hebben een educatieve functie. Naast de kosten qua dierenrechten zijn hier dus zekere baten voor de maatschappij. (Ik vind ze ook niet in verhouding staan, maar er is tenminste een verhouding.)

De maatschappelijke functie van een circus met wilde dieren is anno 2010 m.i. iets minder dan 0,0. Het is daarom pure, doelloze kwelling om een olifant in een hokje op te sluiten, alleen omdat ie elke avond een kunstje mag doen voor een halfvolle tent.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2010, 10:50
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Dergelijke wilde dieren moeten niet in Nederland zijn. Dan wordt de drempel maar wat hoger om "the big five" te zien.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2010, 11:00
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Bio-industrie en dierentuinen zijn inderdaad ook zaken waar het veel, veel beter kan.

Echter, bio-industrie zorgt voor ons voedsel
Er zijn genoeg andere manieren om aan voedsel te komen. Een belangrijker reden om om de bio-industrie niet per direct af te schaffen, zijn de banen die er dan verloren gaan.
Citaat:
en dierentuinen hebben een educatieve functie.
Volgens mij leert niemand iets in een dierentuin. Het gedrag van dieren is daar zo anders dan in de natuur, dat je eerder een verkeerde indruk zal krijgen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna Onderneem actie: Wilde dieren de tent uit!
TechXP
25 30-11-2005 16:08
Verhalen & Gedichten Begin van een verhaal.
Vlooienband
20 18-01-2003 03:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:26.