Oud 05-02-2012, 12:25
Verwijderd
Citaat:
De belastingdienst schrijft zelf: als u een woning koopt, mag u rente aftrekken van de leningen die u hebt afgesloten voor het kopen van uw woning of voor de verbouwing of het onderhoud daarvan. Ook mag u in het jaar van aankoop een aantal eenmalige financieringskosten aftrekken. Dat zijn kosten die u maakt voor het afsluiten van de hypotheek. Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...rekbare_kosten
Ja, dat klopt. Alleen de vraag is wat ze bedoelen met aftrekbaar. De wet geeft aan dat het moet worden opgeteld. vandaar ik even dacht van..huh...
Volgens mij heb je zelfs hier keus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2012, 12:49
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
. je kan alleen rente aftrekken. Notariskosten moet je bij de eigen woning schuld optellen(zolang het oorzaak-verband-vereiste aanwezig is).

Ik snap even niet wat je met dat document wil.....?
Box 3 komt pas in zicht als je een tweede huis heb
Citaat:
Ja, dat klopt. Alleen de vraag is wat ze bedoelen met aftrekbaar. De wet geeft aan dat het moet worden opgeteld. vandaar ik even dacht van..huh...
Volgens mij heb je zelfs hier keus
Sorry, maar in die link van Vereniging Eigen Huis en die link van de Belastingdienst hierboven, staat volgens mij toch echt letterlijk dat je kosten kunt aftrekken en niet alleen de rente. Dat wilde ik met het document aantonen

Heb je misschien ook een link waarmee je jouw stelling kunt onderbouwen, want zo wordt het een welles/nietes-verhaal. (Niet om flauw te doen hoor, maar ik kan jouw uitleg nergens terug vinden.)


@ Amelie: misschien is het handig om een belastingconsulent om advies te vragen voor wat meer zekerheid
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 14:32
Verwijderd
Citaat:
Sorry, maar in die link van Vereniging Eigen Huis en die link van de Belastingdienst hierboven, staat volgens mij toch echt letterlijk dat je kosten kunt aftrekken en niet alleen de rente. Dat wilde ik met het document aantonen

Heb je misschien ook een link waarmee je jouw stelling kunt onderbouwen, want zo wordt het een welles/nietes-verhaal. (Niet om flauw te doen hoor, maar ik kan jouw uitleg nergens terug vinden.)


@ Amelie: misschien is het handig om een belastingconsulent om advies te vragen voor wat meer zekerheid
Ja, maar het gaat mij om wat de wet zegt(3.120 IB 2001). een site geven kan iedereen. Ik zat wel goed, maar heb een besluit over het hoofd gezien dat heb je als je maar een 6 heb voor IB/LB. Als ik even goed had gekeken, was deze discussie niet nodig

Spoiler
Met citaat reageren
Oud 10-02-2012, 11:33
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
. je kan alleen rente aftrekken. Notariskosten moet je bij de eigen woning schuld optellen(zolang het oorzaak-verband-vereiste aanwezig is).

Ik snap even niet wat je met dat document wil.....?
Box 3 komt pas in zicht als je een tweede huis heb
Notariskosten voor bepaalde documenten konden we volgens de belastingdienst ook over 2011 als aftrekpost aandragen, maar degene aan de telefoon kon me niet vertellen hoe dat werkt als je maar een gedeelte van het jaar fiscaalpartner bent. Hmpf. We gaan toch maar iemand inschakelen die even met ons meekijkt denk ik
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Oud 28-02-2012, 17:05
Kimyz
Avatar van Kimyz
Kimyz is offline
Hmm ja. Als je minder dan 9041 verdient krijg je 1,737% x verdiende loon aan korting. Doordat het niet geldt over vakantiegeld en eindejaarsuitkering, is het net wat lastiger te berekenen.
Als je meer dan 9041 verdient krijg je 11,888% x verdiende loon aan korting.

Als ik het goed begrepen heb
Met citaat reageren
Oud 10-03-2012, 00:45
llells
llells is offline
heyy

ik zit in belgie op school maar woon in nederland . in nederland heb je studiefinanciering hiervoor maar heb je zoiets in belgie ook ? want ik moet wel gewoon mijn vgz gaan betalen en dat red ik dus helemaal niet als ik niks van een vergoeding krijg ?

grzz
Met citaat reageren
Oud 19-03-2012, 11:08
Duvelke_024
Avatar van Duvelke_024
Duvelke_024 is offline
Ik zit in het 4de jaar van het vmbo. Dus over minder dan 2maanden heb ik examen. Ik wou na mijn examen gaan werken alleen zit ik met 1 probleem….ik heb al werk….alleen wil heel graag nog een baantje ( van mei tot eind juli) Moet ik dan meer belasting betalen? Ik ben 16 en werk 11u per week nu…wil nu 38 of 40u werken…plies help me
__________________
Hoe wil je je eitje? gekookt, gebakken of bevrucht?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2012, 17:01
Verwijderd
Natuurlijk kan je wel een baantje extra doen maar je moet wel rekening houden met je examen als je teveel tijd aan werk besteed en te weinig tijd voor examen jammer moet je een baantje met minder uren nemen.

verder heb je nu al veel vrije tijd waarin je niks doet dan? school werken huiswerk hou jij wel tijd over? zo niet beter geen extra baantje nemen.
verder google kan je ook al een stuk verder helpen
http://financieel.infonu.nl/belastin...ingtarief.html
Met citaat reageren
Oud 19-03-2012, 19:12
Ivo
Ivo is offline
Lezen is ook een vak. TS wil een baantje vanaf eind mei er bij. Dus pas na de eindexamens.

Hou je wel rekening met eventuele herkansingen?

Natuurlijk moet je met extra inkomen ook extra belasting betalen. De belasting wordt immers berekend over al je inkomsten. Maar wat jij waarschijnlijk wil weten, of je ook een hoger percentage aan belasting moet betalen.

Dat kan zo zijn, maar is geheel afhankelijk van je situatie. Wanneer je minder dan ca. €18.000 aan inkomen hebt, is het belastingtarief 33,4% van je salaris. Pas als je daar boven komt, moet je meer betalen. En dat dan alleen nog maar over het gedeelte wat boven die grens uit komt.

MAAR: In eerste instantie zal het wel lijken dat je bij één van beide baantjes veel meer belasting moet betalen, omdat je maar bij één werkgever de loonheffingskorting mag toepassen. Mocht je aan het einde van het jaar nog niet al je loonheffingskorting hebben gebruikt, kun je ook nog (een deel van) de belasting die je bij het andere baantje betaald hebt terug vragen.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2012, 09:51
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Valt moeilijk vooraf te voorspellen, ligt erg aan hoeveel uur je werkelijk gaat werken, hoe lang dit uiteindelijk duurt en of het twee banen zijn of toch uiteindelijk maar een.

Tot 1987 euro dat je aan belasting hebt betaald, kun je terugkrijgen van de Belastingdienst. Dit kan door direct de loonheffingskorting toe te laten passen, of door achteraf aangifte te doen over 2012.
Heb je meer dan 1987 euro aan belasting betaald, dan wordt dit deel je niet teruggegeven. Ik vermoed wel heel sterk dat je met twee banen niet boven de 18.000 euro gaat zitten, dus een heel verhaal over belastingschijven zal ik je besparen.

Als je meer werkt moet je meer belasting betalen, maar hoeveel dit precies gaat zijn.. Je zult er met werk overigens altijd meer aan overhouden dan dat het je aan belastingen kost. En wat al is gezegd: loonheffingskorting alleen bij één werkgever toepassen!

Verder hoort dit bij het algemene belastingtopic, dus ik verplaats het.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2012, 20:16
bonorules
bonorules is offline
Ik ben een student en ontvang zodoende stufi.
Van mijn ouders ontvang ik studiegeld waarover ik de loonheffingskorting toepas.
( Het gaat hier om een bedrag van 6000 per jaar.)
Nu heb ik pas een nieuwe bijbaan en ik vroeg me af of ik hier ook die korting bij kan toepassen, omdat mijn totale inkomen veel minder dan 6000 euro per maand is.
Ik hoor hier namelijk heel wisselende verhalen over!
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2012, 20:18
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Je kunt/mag geen loonheffingskorting toepassen over een schenking van je ouders. Wel bij je (nieuwe) bijbaan.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2012, 20:52
bonorules
bonorules is offline
Het is geen schenking van mijn ouders,zij hebben ooit een soort obligatie gekocht ofzo.
Die wordt nu aan mij uitbetaald, maar er moet nog wel belasting vanaf gehouden worden.
Hiervoor gebruik ik dus de loonheffingskorting, omdat dit meer geld is dan ik zelf ooit zou kunnen verdienen.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2012, 20:56
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Dus de obligatie is niet van je ouders?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2012, 22:42
mollerator
Avatar van mollerator
mollerator is offline
Je kan in beide gevallen loonheffingskorting toepassen. Je hebt per jaar gewoon recht op 6000 euro loonheffingskorting, hoe je dat indeelt is aan jou. Als je teveel gebruikt moet je het terugbetalen, als je te weinig gebruikt krijg je dat terug.
__________________
Ik wil graag weten wie er op mijn kop heeft gepoept!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2012, 23:18
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Voor je zelf kan het prettig zijn om geen loonheffingskorting toe te passen op je bijbaantje. Dan bestaat inderdaad de kans dat je aan het einde van het jaar (bij de belastingaangifte) geld terug moet gaan betalen, omdat je te weinig belasting hebt betaald (omdat je te veel heffingskortingen hebt ontvangen). Het is dan prettiger bij de belastingaangifte nog geld terug te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2012, 09:17
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Verplaats het even naar het algemene belastingtopic!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2012, 15:57
ThugGangsta
Avatar van ThugGangsta
ThugGangsta is offline
ik heb een paar maanden terug ergens februari dacht ik mijn belastigteruggavepapier ingevuld, opgestuurd, kon online met digid enzo ik heb toen een keer een brief gehad waarin ik het rekeningnummer moest bevestigen, had ik gedaan enzo brief teruggestuurd, maar ik heb nu ondertussen nog steeds niet geld terug gehad komt dit omdat ambtenaren zo lui zijn en dat ik dus nog een poosje mag wachten of heb ik iets verkeerd gedaan?
Met citaat reageren
Oud 24-04-2012, 16:06
Verwijderd
Ze hebben maximaal 3 jaar de tijd om een definitieve aanslag vast te stellen. Jij zal vast wel een T biljet hebben ingevuld? je moet wachten op jouw voorlopige aanslag. Dit kan tot juni duren.(ik denk dat jij het eerder krijg, want je hebt in februari al jouw aangifte ingevuld. Ze zijn met een nieuwe systeem bezig, zodat je sneller jouw aanslag krijg.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2012, 16:32
bierkoning
Avatar van bierkoning
bierkoning is offline
als je het voor 1 april hebt ingevuld krijg je het ergens tussen half april en begin juni
__________________
Als een vrouw een andere vrouw een compliment maakt, dan heeft ze wat van die andere vrouw nodig of is ze dronken.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2012, 07:44
Tom538
Avatar van Tom538
Tom538 is offline
Het zijn ambtenaren hé.

De deadline was 1 april 2012 om de aangifte in te vullen, maar zelfs daarop was een uitzondering.
Een medewerker van de Belastingdienst vertelde in het nieuws dat zelfs als je het niet voor 1 april 2012 instuurt je eerst nog een waarschuwing of iets dergelijks ontvangt, waarnaar je alsnog een week (volgens mij) de tijd hebt om je aangifte in te vullen en op te sturen.

En ik geloof dat ze daar een half jaar doen om een eerste aanslag over te maken.
__________________
Live your life to the fullest.. because each day could be your last
Met citaat reageren
Oud 25-04-2012, 09:25
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Het zijn ambtenaren hé.

De deadline was 1 april 2012 om de aangifte in te vullen, maar zelfs daarop was een uitzondering.
Een medewerker van de Belastingdienst vertelde in het nieuws dat zelfs als je het niet voor 1 april 2012 instuurt je eerst nog een waarschuwing of iets dergelijks ontvangt, waarnaar je alsnog een week (volgens mij) de tijd hebt om je aangifte in te vullen en op te sturen.

En ik geloof dat ze daar een half jaar doen om een eerste aanslag over te maken.
Da's geen uitzondering, dat is bij wet geregeld en ieder jaar hetzelfde.

Mensen waarvan de Belastingdienst meent dat ze aangifte moeten doen (ook al heb je geen brief ontvangen), maar dit niet hebben gedaan, worden vanzelf opgemerkt bij het controleren van de aangifte. Die van hun zit er namelijk niet tussen.
Mensen die geen uitnodigingsbrief hebben ontvangen, krijgen deze alsnog. Dit is enkel een uitnodigingsbrief, nog geen waarschuwing o.i.d.
Als er alsnog niet gereageerd wordt op de uitnodigingsbrief of als mensen die sowieso al verplicht waren alsnog geen aangifte doen, volgt de brief dat dit binnen 10 dagen gebeuren moet. Is er dan nog niets gebeurd, kan de Belastingdienst verscheidene stappen ondernemen waaronder een ambtshalve aangifte opleggen en een boete geven.

Uiteraard zegt de Belastingdienst niet ieder jaar in de campagne dat 1 april geen harde deadline is. Maar een groot geheim is het ook niet.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2012, 09:27
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Enn dit hoort in het algemene belastingtopic, dus ik verplaats het!
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 09:06
jesperbekkers
jesperbekkers is offline
Hallo,

Ik loop momenteel stage waar ik een stagevergoeding krijg. Nou wordt bij mijn andere werkgever waar ik op woensdag 3 en op zaterdag 5 uur werk, loonheffingskorting toegepast.
Bij deze werkgever heb ik een vakantie 0 tot 38 uren contract.

Is het toegestaan om ook bij mijn stage loonheffingskorting toe te passen?

Alvast bedankt,

Laatst gewijzigd op 27-09-2012 om 09:13.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 10:43
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Dit hoort op Geld en Recht. Ik verplaats het even voor je!
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 17:42
Verwijderd
Nee, je kunt maar bij 1 werkgever tegelijkertijd loonheffingskorting laten toepassen.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 17:55
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hoelang moet je eigenlijk je jaaropgaves, loonstroken, declaraties bij je belastingaangiftes ed bewaren?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 20:08
DeGeneraal
Avatar van DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
Nee, je kunt maar bij 1 werkgever tegelijkertijd loonheffingskorting laten toepassen.
Dat klopt, maar als je dat doet krijg je geen sanctie. Dus, waarom niet? Achteraf wordt dat toch gelijkgesteld.

@daantje, er is een nieuw wetsvoorstel ingediend dat zorgt dat de voorlopige aanslag verdwijnt. De termijn was 5 jaar,maar het gaat straks door na 12 jaar.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 20:37
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Pff, dan mag ik wel wat extra mappen aanschaffen Bedankt voor je reactie
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 21:26
Verwijderd
Citaat:
Dat klopt, maar als je dat doet krijg je geen sanctie. Dus, waarom niet? Achteraf wordt dat toch gelijkgesteld.

@daantje, er is een nieuw wetsvoorstel ingediend dat zorgt dat de voorlopige aanslag verdwijnt. De termijn was 5 jaar,maar het gaat straks door na 12 jaar.
De sanctie bestaat uit een naheffing en om nou te zeggen dat je daar vrolijk van wordt... Neuh.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2012, 21:46
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
De sanctie bestaat uit een naheffing en om nou te zeggen dat je daar vrolijk van wordt... Neuh.
Ja, maar niet als je onder de 5500 euro per jaar blijft (exacte bedrag kan ik even niet opzoeken )
Met citaat reageren
Oud 28-09-2012, 07:51
DeGeneraal
Avatar van DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
De sanctie bestaat uit een naheffing en om nou te zeggen dat je daar vrolijk van wordt... Neuh.
Ja oke dat is pas achteraf

@alex, rond de 6500
Met citaat reageren
Oud 28-09-2012, 21:42
Verwijderd
Citaat:
Ja oke dat is pas achteraf

@alex, rond de 6500
Dat maakt het niet minder vervelend en die €6500ish zit je zo aan.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2013, 12:39
Verwijderd
hallo,

ik werk nu 6 maanden bij de albert heijn en ik kreeg nooit genoeg salaris toen ben ik naar mn teamleider gegaan en toen moest ik een belastingpapier invullen nu zou ik wel genoeg krijgen (krijg maandag ben benieuwd), echter heb ik in de 4-5 maanden best veel belasting betaald zon 100-150 euro die ik zou kunnen terugvragen via een p biljet, ik heb al gekeken op belastingdienst enzo maar ik snap er echt geen ene flikker van, als je met een programma belastingaangifte 2012 moet doen moet je een bepaalde code hebben en digid noem het maar op ik snap er helemaal niks van wie kan me helpen?

bvd
Met citaat reageren
Oud 04-01-2013, 12:48
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Je hebt inderdaad een digid nodig, dat is een digitale handtekening. Vervolgens moet je dat belastingaangifte programma gebruiken. Digid kun je aanvragen via digid.nl. En je kunt naar belastingdienst.nl/jongeren gaan, dan vind je nog wat extra uitleg.
__________________
Meer weten over jongeren & geld? Of een persoonlijke geldvraag? Ga naar twitter.com/nibudscholieren
Met citaat reageren
Oud 04-01-2013, 12:53
Verwijderd
ik heb nu een p biljet aangevraagd via de telefoon, heb je dan ook een digid nodig want ik vind dat allemaal zo lastig met die dingen
Met citaat reageren
Oud 04-01-2013, 13:08
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Dit hoort in Het grote Belastingtopic. Ik verplaats het daarheen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2013, 13:14
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Nee, je hebt dan geen digiD nodig. Je kan het formulier gewoon invullen en opsturen, wel zal je je burgerservicenummer (voorheen sofi nummer) moeten invullen, maar die staat gewoon op je ID kaart.

Het bedrag dat je terug krijgt via de belastingdienst is het het bedrag dat op je jaaropgave (of het totaal dat op je loonstrook van december staat) bij Loonheffing. Dit is niet het geval als meer dan circa 6.500 euro hebt verdiend, maar als je een bijbaantje hebt is dat zeer onwaarschijnlijk : ).
Met citaat reageren
Oud 04-01-2013, 17:00
Verwijderd
ik denk dat het opgelost is, er staan bij mijn loonstroken voor alle maanden herberekeningen en daar staat in:
saldo naar volgende periode: en dan het geld wat ik aan de belasting heb betaald, en als ik bij mijn salarisspecificatie kijk van maand 13(?) dan staat alles bij elkaar opgeteld en wat ik deze maand heb gewerkt een totaal van
(veel $$) door u te ontvangen, ik neem dus aan dat ik dat krijg, maandag is betaaldag en dan hoef ik dat p biljet ook niet in te vullen gelukkig. het enige wat ik niet snap is hoe dat dus is gekomen, door de belastingbrief die ik heb gestuurd of albert heijn of de belastingdienst het zelf heeft gezien ofzo?
iig bedankt!
Met citaat reageren
Oud 07-01-2013, 12:24
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Je verdiende bij de AH niet te weinig, je betaalde er alleen erg veel belasting over. Dat is meestal niet zo gunstig voor jongeren met een bijbaantje, omdat het geld dat netto aan jou wordt uitbetaald dan wel erg weinig is.
Jouw teamleider heeft je een formulier voor loonheffingskorting gegeven. Dat formulier zorgt er voor dat de salarisadministratie geen (of heel weinig) belasting van je loon inhoudt, waardoor je netto meer overhoudt. Als ik je zo hoor, heeft je teamleider dit formulier met terugwerkende kracht ingevuld, dus de datum waarop je bij AH aan de slag bent gegaan. Niet ieder bedrijf doet dit of hoeft dit te doen, maar het is wel netjes.
Hierdoor maakt de salarisadministratie een herberekening: jij krijgt via je loonstrook ook het teveel betaalde belastinggeld terug.

Het kan nog steeds erg handig zijn het P-biljet in te vullen. Op die manier weet je zeker dat AH de berekeningen goed heeft uitgevoerd en of je (misschien!) nog wat recht hebt op belastinggeld. Dat bepaalt de Belastingdienst dan voor je. Het P-biljet kun je overigens pas invullen als je een jaaropgave over 2012 hebt ontvangen van de AH.

(DigiD heb je voor een formulier niet nodig, maar het bezit van een DigiD kan wel verrot handig zijn. Als je 15 bent kun je die prima zelf aanvragen, alles gaat digitaal. Kijk maar eens op digid.nl)
Met citaat reageren
Oud 08-01-2013, 21:34
Verwijderd
ik heb alles gekregen, ik had ook nog het p biljet besteld en als ik dat zo bekijk snap ik er geen flikker van het is een heel boekje en moeilijke woorden enz dus ik laat het maar gewoon zo
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 09:25
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
ik heb alles gekregen, ik had ook nog het p biljet besteld en als ik dat zo bekijk snap ik er geen flikker van het is een heel boekje en moeilijke woorden enz dus ik laat het maar gewoon zo
Belastingen zijn niet makkelijk, klopt. Zeker als je 15 bent en er nog nooit mee in aanraking bent geweest, maar dat begint dus nú.

Je hebt niet zoveel nodig voor dat P-biljet, omdat het merendeel dat daarop vermeld staat niet voor jou van toepassing is. Misschien kan iemand in je omgeving je helpen, zoals je ouders? Zo raak je er alvast mee bekend, want in de toekomst ga je dit absoluut vaker tegen komen. En anders: heel rustig lezen doet vaak al wonderen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 11:20
DeGeneraal
Avatar van DeGeneraal
DeGeneraal is offline
En je mag altijd vragen stellen
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 16:08
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
ik heb alles gekregen, ik had ook nog het p biljet besteld en als ik dat zo bekijk snap ik er geen flikker van het is een heel boekje en moeilijke woorden enz dus ik laat het maar gewoon zo
Toch is het jammer, als je daardoor geld niet terugkrijgt, waar je wel recht op hebt. Dus inderdaad: even je ouders of een andere volwassene vragen om te helpen, of gerichte vragen stellen in dit topic.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 17:24
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
ik denk dat het opgelost is, er staan bij mijn loonstroken voor alle maanden herberekeningen en daar staat in:
saldo naar volgende periode: en dan het geld wat ik aan de belasting heb betaald, en als ik bij mijn salarisspecificatie kijk van maand 13(?) dan staat alles bij elkaar opgeteld en wat ik deze maand heb gewerkt een totaal van
(veel $$) door u te ontvangen
, ik neem dus aan dat ik dat krijg, maandag is betaaldag en dan hoef ik dat p biljet ook niet in te vullen gelukkig. het enige wat ik niet snap is hoe dat dus is gekomen, door de belastingbrief die ik heb gestuurd of albert heijn of de belastingdienst het zelf heeft gezien ofzo?
iig bedankt!
Dat klinkt naar mij alsof het gewoon je salaris is van die periode (maand).

De meeste loonstroken kennen een totaal (of; meegenomen vanuit andere perioden / totaal / accumulatief / opgebouwd saldo, of hoe ze het ook maar willen noemen).

Wat daar onder ingehouden loonheffing en premies VV (ook die tekst kan afwijken, maar het woord 'loonheffing' zal er vast instaan) is wat je via de belastingdienst terug kan krijgen.

Je ouders moeten wel in staat zijn het formulier met jou in te vullen. Rustig doorlezen helpt vaak al, waarschijnlijk hebben ze gewoon je naam, adres en bankrekening nodig. Wellicht je werkgever en je BSNummer (staat op je ID kaart). Veel meer zal je niet hoeven in te vullen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 12:57
Verwijderd
De enige - die ik zie op mijn loonstrookje is ZVW PREMIE (wn) en dat is niet zo heel veel, 5-10 euro kan ik dit terugkrijgen dan?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 14:22
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
De enige - die ik zie op mijn loonstrookje is ZVW PREMIE (wn) en dat is niet zo heel veel, 5-10 euro kan ik dit terugkrijgen dan?
Nee, want die wordt vergoed door je werkgever. Hoort ook op je loonstrookje te staan.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 19:26
Verwijderd
dan is er niks meer te halen bij de belastingdienst
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 20:42
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
dan is er niks meer te halen bij de belastingdienst
Dat andere, loonheffing, moet er ook op staan. Zo niet dan staat het op je jaaroverzicht dat je waarschijnlijk ergens half februari ontvangt.

Ik heb in de bijlage 1 van mijn loonstroken van mijn destijdse bijbaantje bijgevoegd, wel geanonimiseerd overigens (mocht ik wat gevoelige informatie vergeten zijn dan verzoek ik een mod om hele ding maar weg te halen).

Kijk er maar eens na. Om het even overzichtelijk te houden: in het grote middelste vlak staat omschrijving. De kolom daar rechts van is 'uitbetaling'; dus wat ik krijg. Dat bestaat uit mijn gewerkte uren, vakantietoeslag en vakantiedagen. De kolom aar weer rechts van is 'inhouding', dus wat eigenlijk wel verdien, maar wordt niet uitbetaald.

De overige 3 rijen mag je even vergeten, gewoon papiertje overheen plakken zodat je het niet meer ziet.

Je ziet daar ook loonheffing staan van 10 euro en 81 cent. ALLES wat daar komt te staan, gedurende het hele jaar kan je terug vragen. Dus stel dat ik 12x zo'n loonstrookje krijg (elke maand 1) dan kan ik dus 120 euro terugvragen aan het einde van het jaar.

De 330 die onderaanstaat het 'netto uit te betalen' is simpelweg precies het bedrag dat bij op mijn bankrekening er wordt bijgeschreven. Daarboven staat dus waar het uit bestaat. Voornamelijk gewerkte uren, beetje vakantie erbij, beetje loonheffing en pension er af; dat alles samen vormt die 330 euro.

Normaliter zou ik die 10,81 euro moeten inleveren, maar zolang je in totaal over een jaar bij "netto uit te betalen" niet over de 6.000 euro heengaat kun je dat allemaal terugvragen. Dat netto uit te betalen heet ook wel eens te ontvangen, saldo of hoe ze het ook maar noemen, maar het staat meestal helemaal onderaan.

ZVW is de zorgverzekeringswet. Iedereen die werkt levert een percentage in en dat gaat dan naar de zorg; zoals ziekenhuizen, ambulances, huisartsen, tandartsen enzovoorts. Dat moet nu eenmaal, anders krijgen ze nooit genoeg geld bij elkaar om dat allemaal te onderhouden.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Loonstrook.jpg (91.9 KB, 11x gelezen)
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 21:33
Verwijderd
bij mij staat geen loonheffing bij de herberekeningen, dat komt waarschijnlijk omdat ik mijn belastingformulier met korting etc heb ingevuld automatisch
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De effecten van belasting en migratie-politiek
Verwijderd
115 21-05-2009 11:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Legalise it
arPos
143 11-11-2008 17:40
Psychologie Placebo-depressies
Mr_Akkerhuis
31 07-04-2004 12:27
Liefde & Relatie stelling: echtscheiding moet duurder
de abt van sion
115 15-09-2003 22:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Dé reacties op het Regeerakkoord... en wat vinden wij er van?
Anne
114 02-06-2003 08:06
Flora & Fauna jacht verbieden?
Kupu
41 28-01-2002 12:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:15.