Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2007, 06:03
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Een interessante waarneming van Ban ki Moon:

" UN Secretary General Ban Ki-moon said that the slaughter in Darfur was triggered by global climate change and that more such conflicts may be on the horizon, in an article published Saturday.

“The Darfur conflict began as an ecological crisis, arising at least in part from climate change,” Ban said in a Washington Post opinion column. UN statistics showed that rainfall declined some 40 percent over the past two decades, he said, as a rise in Indian Ocean temperatures disrupted monsoons. “This suggests that the drying of sub-Saharan Africa derives, to some degree, from man-made global warming,” the South Korean diplomat wrote.

“It is no accident that the violence in Darfur erupted during the drought,” Ban said in the Washington daily. When Darfur’s land was rich, he said, black farmers welcomed Arab herders and shared their water, he said.

With the drought, however, farmers fenced in their land to prevent overgrazing. “For the first time in memory, there was no longer enough food and water for all. Fighting broke out,” he said."
http://www.breitbart.com/article.php...cle=1&catnum=0

Wat denken jullie?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2007, 08:51
Verwijderd
Ja dat klopt wel.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 09:14
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Hitte en collectieve agressie zijn gecorreleerd dus het kan wel.

En nu even serieus, als de voorraden opraken, dan wil men daar wel eens voor vechten. Dus het lijkt me wel mogelijk.
Hoewel ik wel denk dat er nog andere redenen zullen zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 09:20
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Ik word niet goed van alle hysterie rondom de vermeende man-made klimaatsverandering.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 09:31
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 18-06-2007 @ 10:20 :
Ik word niet goed van alle hysterie rondom de vermeende man-made klimaatsverandering.
Dat staat er ook niet hè.

Citaat:
Gatara schreef op 18-06-2007 @ 07:03 :
“This suggests that the drying of sub-Saharan Africa derives, to some degree, from man-made global warming,” the South Korean diplomat wrote.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 10:39
Verwijderd
Natuurlijk kan dit een in elkaar grijpende factor zijn ten midden van een aantal andere factoren. Daarom denk ik dat het niet dé oorzaak is maar een van de oorzaken omtrent Darfur.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 10:59
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Beetje een kip-ei verhaal. Is de oorzaak dat er minder regen valt, of dat te grote kuddes van Arabische nomadische veedrijvers het land van Afrikaanse boeren vernielen?

Het eerste conflict in Soedan is in ieder geval een ecologisch conflict. De rebellen in het zuiden begonnen hun streven om de drooglegging en verwoestijning van de moerasgebieden in het zuiden door de regering te voorkomen. Die wilde, na bedreiging door Egypte, zoveel mogelijk Nijlwater hebben en door laten stromen.

Naast een religieuze dimensie, de rebellen verzetten zich immers tegen de gewongen islamisering door het regime is er een ecologische dimensie aan, die de twee jaar terug tijdens onderhandelingen vermoordde rebellenleider John Garang altijd erg aan het hart ging.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 11:20
juno
Avatar van juno
juno is offline
En door wie komt die man made global warming? Door het rijke westen natuurlijk!

(Als ik dit verhaal lees, zijn de namen Kain en Abel de eersten die te binnen schieten, en dat hoofdstuk in het boek speelt toch echt aan het begin van de beschaving.)
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 16:27
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Denk dat het meer komt door religie's die wat minder tolerant zijn en volkeren die elkaar slecht kunnen verdragen. Je weet wel wat wij vroeger gehad hebben. Ze lopen gewoon wat achter daar.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 21:09
Verwijderd
Citaat:
ijscoman schreef op 18-06-2007 @ 17:27 :
Je weet wel wat wij vroeger gehad hebben. Ze lopen gewoon wat achter daar.
Andere factoren daardoor herhaalt de geschiedenis zich heus niet precies hoor.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 21:53
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Archont schreef op 18-06-2007 @ 22:09 :
Andere factoren daardoor herhaalt de geschiedenis zich heus niet precies hoor.
'mijn god is beter dan de jouwe en ik vind je land ook heel leuk', en dan elkaar vermoorden. Ik zie geen verschil. Jij?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 06:03
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
PGWR schreef op 18-06-2007 @ 10:20 :
Ik word niet goed van alle hysterie rondom de vermeende man-made klimaatsverandering.
Het hoeft niet zo zeer man-made te zijn om de klimaatsverandering toch als oorzaak te zien van het conflict in Darfur. Ook als het natuurlijk is/was, zou de stelling overeind blijven staan.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 10:44
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 18-06-2007 @ 22:53 :
'mijn god is beter dan de jouwe en ik vind je land ook heel leuk', en dan elkaar vermoorden. Ik zie geen verschil. Jij?
Dat had met andere factoren te maken, Christendom had nog veel invloed, legitimatie. etc..
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 11:37
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
'Weredlijke opwarming van de aarde'

Tautologie + spellingsfout.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 12:55
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 19-06-2007 @ 12:37 :
'Weredlijke opwarming van de aarde'

Tautologie + spellingsfout.
Waar zie jij een tautologie?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 19-06-2007 @ 13:55 :
Waar zie jij een tautologie?
Wereld + aarde
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 13:08
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-06-2007 @ 14:05 :
Wereld + aarde
Inderdaad!
Ik zal dit nooit en te nimmer meer doen.

Tautologieen kunnen best mooi zijn.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 14:12
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Ook als je dit bericht leest, valt er nog veel rotzooi te verwachten. Ben benieuwd wat Irak, Syrie en Egypte met deze info gaan doen (lijkt me stug dat ze dit zomaar tolereren, namelijk).

Drought Coming To Arab World

International expert on water affairs Dr. Salman Salman has drawn a pessimistic picture on the water needs of the Middle East countries in the next 25 years.

He said that the water situation in the region will be disastrous, since its amount per capita in 2030 will shrink to what will be 20% of need.

He attributed the expected shortfall in the region to the high proportion of evaporation and depletion of non-renewable groundwater.

In a lecture on water problems in the world, Dr. Salman said that Turkey has conducted a study for constructing 22 dams on the Tigris and Euphrates rivers. If implemented, the plan would mean depriving Iraq and Syria from the water of the two rivers.

Regarding the water outlook for the Nile basin, Dr. Salman said that Ethiopia, which provides 83% of the Nile water from its mountain, is now speaking openly about its intention to build dams on the river. Sudan also has plans to construct dams north of the country. It is clear that this will ultimately affect the amount of water flowing to Egypt.


Source: Al-Sharq Al-Awsat, London, June 19, 2007
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-06-2007, 14:49
Daevrem
Daevrem is offline
Er is jaren geleden al gezegd dat opwarming van de aarde leidt tot meer droogte en mislukte oogsten in Africa. En dat leidt meer tot meer oorlogen en dat weer tot meer armoede.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 15:54
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 19-06-2007 @ 15:49 :
Er is jaren geleden al gezegd dat opwarming van de aarde leidt tot meer droogte en mislukte oogsten in Africa. En dat leidt meer tot meer oorlogen en dat weer tot meer armoede.
Hoe vang je deze problematiek op? Het blijft in dit geval voornamelijk toch symptoombestrijding (die oogsten mislukken eenmaal). Ook als de mens de schuld is van de opwarming van de aarde en die opwarming tracht terug te draaien, is het al eigenlijk "te laat" - m.a.w. er moet toch over nagedacht worden hoe men kan voorkomen dat men om een stukje vruchtbaar land elkaar de koppen gaat inslaan.

(tenzij er echt over de hele wereld schaarste dreigt; dan ga ik ook koppen in slaan )
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 16:38
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Meer sterfte zal op termijn de schaarste doen afnemen. Het klinkt hard, maar 6 miljard + is niet houdbaar.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 16:47
Verwijderd
Citaat:
perfectme schreef op 19-06-2007 @ 17:38 :
Meer sterfte zal op termijn de schaarste doen afnemen. Het klinkt hard, maar 6 miljard + is niet houdbaar.
Totale onzin. De wereld kan makkelijk 20 miljard mensen huisvesten, zo niet meer. Maar het is niet echt een issue, want de kans dat er ooit 20 miljard mensen komen is vrij gering.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 17:13
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-06-2007 @ 17:47 :
Totale onzin. De wereld kan makkelijk 20 miljard mensen huisvesten, zo niet meer. Maar het is niet echt een issue, want de kans dat er ooit 20 miljard mensen komen is vrij gering.
Excuses voor mijn ongenuanceerdheid. Ik bedoelde dat we vanuit ecologisch oogpunt niet duurzaam bezig zijn en dat het vanuit die optiek niet houdbaar is.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 17:26
juno
Avatar van juno
juno is offline
De grote hongersnoden zijn allemaal man-made. Zo erg mislukken de oogsten niet.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2007, 17:28
Verwijderd
Citaat:
perfectme schreef op 19-06-2007 @ 18:13 :
Excuses voor mijn ongenuanceerdheid. Ik bedoelde dat we vanuit ecologisch oogpunt niet duurzaam bezig zijn en dat het vanuit die optiek niet houdbaar is.
Ook onzin. Er is echt niets in onze samenleving dat op de lange termijn niet vol te houden is, mits we tenminste kernfusie-energie voldoende snel grootschalig kunnen inzetten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-06-2007, 22:26
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
We gaan een interessante periode tegemoed
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2007, 16:05
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-06-2007 @ 18:28 :
Ook onzin. Er is echt niets in onze samenleving dat op de lange termijn niet vol te houden is, mits we tenminste kernfusie-energie voldoende snel grootschalig kunnen inzetten.
Je voorspelt een utopie?
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 21-06-2007, 16:38
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-06-2007 @ 18:28 :
Ook onzin. Er is echt niets in onze samenleving dat op de lange termijn niet vol te houden is, mits we tenminste kernfusie-energie voldoende snel grootschalig kunnen inzetten.
Ik heb het niet uitsluitend over energie voorraden, maar gewoon over het gebruik/misbruik van ecologische voorraden en bronnen.
Het kappen van tropische wouden of het onttoppen van bergen bij mijnontginning e.d.m.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2007, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Magican schreef op 21-06-2007 @ 17:05 :
Je voorspelt een utopie?
Ik zou zeggen: kijk eens naar wat in de 16e eeuw als utopie werd beschouwd, en wat we daar intussen allemaal al van hebben gerealiseerd.

Het grappige is dat op het moment dat de technologie alle beloftes inloste, de kritiek erop pas kwam.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2007, 18:08
Verwijderd
Citaat:
perfectme schreef op 21-06-2007 @ 17:38 :
Ik heb het niet uitsluitend over energie voorraden, maar gewoon over het gebruik/misbruik van ecologische voorraden en bronnen.
Het kappen van tropische wouden of het onttoppen van bergen bij mijnontginning e.d.m.
Dat leidt uiteraard tot het uitsterven van dier/plantsoorten, maar wat is daar erg aan?
Met citaat reageren
Oud 21-06-2007, 19:22
Daevrem
Daevrem is offline
We willen ook niet dat bomen of vogels ons menselijk ras uitroeien. Dus we moeten dat ook niet bij hun doen omdat het immoreel is.


Trouwens gaat het voorbij aan het punt dat gemaakt wordt. Er is maar een bepaalde hoeveelheid oerbos, een bepaalde hoeveelheid olie, en idem voor de andere grondstoffen.

Dit is zeker niet duurzaam. En we hebben zeker binnenkort een tweede aardbol nodig of we moeten het anders aanpakken, als dat al practisch mogelijk is.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 21-06-2007, 19:27
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 21-06-2007 @ 20:22 :
We willen ook niet dat bomen of vogels ons menselijk ras uitroeien. Dus we moeten dat ook niet bij hun doen omdat het immoreel is.
Vreemde redenatie.
Citaat:
Trouwens gaat het voorbij aan het punt dat gemaakt wordt. Er is maar een bepaalde hoeveelheid oerbos, een bepaalde hoeveelheid olie, en idem voor de andere grondstoffen.

Dit is zeker niet duurzaam. En we hebben zeker binnenkort een tweede aardbol nodig of we moeten het anders aanpakken, als dat al practisch mogelijk is.
Bomen kun je planten. Voor olie zijn vervangers. De meeste andere grondstoffen die we gebruiken kun je recyclen, of hebben ook (meestal wel duurdere, maar ach) vervangers.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2007, 21:29
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-06-2007 @ 20:27 :
Vreemde redenatie. Bomen kun je planten. Voor olie zijn vervangers. De meeste andere grondstoffen die we gebruiken kun je recyclen, of hebben ook (meestal wel duurdere, maar ach) vervangers.
Ja, er zijn vervangers, maar is dat een reden om op een dergelijke verkwistende manier met alles om te springen?

Daarenboven legt het Westen een enorm beslag op de grondstoffen en groeit daardoor ook de Noord - Zuid tegenstelling.

Een beetje spijtig dat je laat doorschijnen dat er geen mentaliteitsverandering nodig is omdat we wel een vervangmiddel zullen bedenken, terwijl het daar eigenlijk niet zo zeer omdraait.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 08:34
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-06-2007 @ 19:08 :
Dat leidt uiteraard tot het uitsterven van dier/plantsoorten, maar wat is daar erg aan?
Dat snap ik ook niet. Survival of the fittest, zullen we maar zeggen.

Citaat:
perfectme schreef op 21-06-2007 @ 22:29 :
Ja, er zijn vervangers, maar is dat een reden om op een dergelijke verkwistende manier met alles om te springen?
Tja, er is een institutie die de mensheid dwingt tot gematigdheid. Verkwisting zou dan immers geld kosten. Helaas krijgt de institutie waarop ik wijs niet voldoende de gelegenheid haar effecten te laten zien.

Ik zal je vast niet hoeven te vertellen waarnaar ik verwijs.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 09:21
Verwijderd
Citaat:
perfectme schreef op 21-06-2007 @ 22:29 :
Ja, er zijn vervangers, maar is dat een reden om op een dergelijke verkwistende manier met alles om te springen?
Nee, natuurlijk niet. Ik zeg niet dat we geen energie moeten besparen hoor. Efficiënter omgaan met energie is altijd nuttig, klimaatverandering of niet.
Citaat:
Daarenboven legt het Westen een enorm beslag op de grondstoffen en groeit daardoor ook de Noord - Zuid tegenstelling.

Een beetje spijtig dat je laat doorschijnen dat er geen mentaliteitsverandering nodig is omdat we wel een vervangmiddel zullen bedenken, terwijl het daar eigenlijk niet zo zeer omdraait.
Dat valt reuze mee. Als olie 200 dollar per vat kost, dan gaat men vanzelf over op alternatieven en gaat men ook vanzelf zuiniger gebruiken. Er is dus helemaal geen mentaliteitsverandering nodig, hoewel ik ook niet tegen enige steun van de overheid ben.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 09:56
perfectme
Avatar van perfectme
perfectme is offline
Citaat:
PGWR schreef op 22-06-2007 @ 09:34 :
Dat snap ik ook niet. Survival of the fittest, zullen we maar zeggen.
Ik heb het over de Noord - Zuid tegenstelling, niet zozeer over het uitsterven van diersoorten. Dat is natuurlijk een spijtige zaak, maar dat is 'the circle of life'
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-06-2007, 10:34
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-06-2007 @ 10:21 :
Er is dus helemaal geen mentaliteitsverandering nodig, hoewel ik ook niet tegen enige steun van de overheid ben.
Hoe zou deze steun eruit moeten zien? Ik vraag me af of de overheid daadwerkelijk in staat is een positieve bijdrage te leveren aan het verhogen van een efficiënter gebruik van grondstoffen. Vergeet niet dat de overheid een belangrijke oorzaak is van het inefficiënte gebruik van grondstoffen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 10:38
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 22-06-2007 @ 11:34 :
Hoe zou deze steun eruit moeten zien? Ik vraag me af of de overheid daadwerkelijk in staat is een positieve bijdrage te leveren aan het verhogen van een efficiënter gebruik van grondstoffen.
Nou gewoon, geld steken in onderzoek naar efficiënter gebruik van grondstoffen en energie. Het toepassen of verfijnen van bestaande technologie kan prima door bedrijven gedaan worden, maar een overheidsimpuls is vaak nodig voor de ontwikkeling van geheel nieuwe technologie.
Citaat:
Vergeet niet dat de overheid een belangrijke oorzaak is van het inefficiënte gebruik van grondstoffen.
Tuurlijk is het weer allemaal de schuld van de overheid.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 11:01
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-06-2007 @ 11:38 :
Nou gewoon, geld steken in onderzoek naar efficiënter gebruik van grondstoffen en energie. Het toepassen of verfijnen van bestaande technologie kan prima door bedrijven gedaan worden, maar een overheidsimpuls is vaak nodig voor de ontwikkeling van geheel nieuwe technologie.
Het bedrijfsleven is de laatste tijd al druk bezig met onderzoek naar efficiënter gebruik van grondstoffen en energie.

Citaat:
Tuurlijk is het weer allemaal de schuld van de overheid.
Tja, hele bedrijfstakken worden kunstmatig groot gehouden. Denk maar aan de landbouw. Politici hebben de afgelopen jaren hun mond vol over aanpak van de CO2-uitstoot, maar ondertussen weigeren ze de landbouwsubsides aan te pakken.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 11:04
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 22-06-2007 @ 12:01 :
Het bedrijfsleven is de laatste tijd al druk bezig met onderzoek naar efficiënter gebruik van grondstoffen en energie.
Ja prima, niks mis mee, maar de overheid kan het proces versnellen door ook te investeren in nieuwe, schonere technologie.
Citaat:
Tja, hele bedrijfstakken worden kunstmatig groot gehouden. Denk maar aan de landbouw. Politici hebben de afgelopen jaren hun mond vol over aanpak van de CO2-uitstoot, maar ondertussen weigeren ze de landbouwsubsides aan te pakken.
Dat zeg je alleen maar omdat je weet dat ik tegen landbouwsubsidies ben.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 11:19
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-06-2007 @ 12:04 :
Ja prima, niks mis mee, maar de overheid kan het proces versnellen door ook te investeren in nieuwe, schonere technologie.
Dat vraag ik me af. De overheid heeft geen direct belang bij zuinige technieken. Wel zou de overheid bij haar eigen consumptie kunnen kijken naar zuinige technieken, zodat naar deze producten een grotere vraag ontstaat.

Citaat:
Dat zeg je alleen maar omdat je weet dat ik tegen landbouwsubsidies ben.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 15:03
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-06-2007 @ 20:27 :
Vreemde redenatie.
Het is de basis van de moraliteit. Doe een ander niet aan wat je ook niet wilt dat iemand anders jouw aandoet.


Citaat:
]Bomen kun je planten.
Oerbossen niet.

Citaat:
Voor olie zijn vervangers.
We kunnen olie niet vervangen. Ten eerste zou dat duurder zijn en ten tweede is het maar de vraag of er ver genoeg vergangers zijn.

Ten derde, het gaat er niet om of er vervangers zijn of niet. Het gaat er om of de manier hoe we nu olie gebruiken houdbaar is voor de toekomst.


Citaat:
De meeste andere grondstoffen die we gebruiken kun je recyclen, of hebben ook (meestal wel duurdere, maar ach) vervangers.
Maar dat doen we niet. Dus we kunnen niet op deze manier door. Dus we moeten het anders doen.

Dus allemaal dingen die op de lange termijn niet vol te houden zijn. En er moet dus wel een mentaliteitsverandering komen. En als er 20 miljard mensen komen en deze gebruiken allemaal zoveel energie en verbruiken zoveel grondstoffen als wij in het westen nu doen dan heb je binnen 50 jaar wel 3 of 4 planeten aarde nodig.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane

Laatst gewijzigd op 22-06-2007 om 17:58.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 22-06-2007 @ 16:03 :
Het is de basis van de moraliteit. Doe een ander niet aan wat je ook niet wilt dat iemand anders jouw aandoet.
Dat is een moraliteit ja. Als je daar alle levende wezens bij gaat betrekken, een bizarre en onhoudbare mentaliteit tenzij je zelfmoord pleegt.
Citaat:
Oerbossen niet.
Oh noes.
Citaat:
We kunnen olie niet vervangen. Ten eerste zou dat duurder zijn en ten tweede is het maar de vraag of er ver genoeg vergangers zijn.
Dat is duurder is, is jammer, maar niet onoverkomelijk ofzo. Wat is er niet te vervangen aan olie?
Citaat:
Ten derde, het gaat er niet om of er vervangers zijn of niet. Het gaat er om of de manier hoe we nu olie gebruiken houdbaar is voor de toekomst.
Uiteraard niet, maar dat hoeft het ook niet te zijn.
Citaat:
Maar dat doen we niet. Dus we kunnen niet op deze manier door. Dus we moeten het anders doen.

Dus allemaal dingen die op de lange termijn niet vol te houden zijn. En er moet dus wel een mentaliteitsverandering komen. En als er 20 miljard mensen komen en deze gebruiken allemaal zoveel energie en verbruiken zoveel grondstoffen als wij in het westen nu doen dan heb je binnen 50 jaar wel 3 of 4 planeten aarde nodig.
Meer recyclen en zuiniger omgaan met energie zou ik geen 'mentaliteitsverandering' noemen. Dat is een proces dat zich vanzelf voltrekt zodra grondstoffen schaarser worden.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 18:04
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-06-2007 @ 17:46 :
Dat is een moraliteit ja. Als je daar alle levende wezens bij gaat betrekken, een bizarre en onhoudbare mentaliteit tenzij je zelfmoord pleegt.

Hoezo dat?

Citaat:
Dat is duurder is, is jammer, maar niet onoverkomelijk ofzo. Wat is er niet te vervangen aan olie?
Daar ging het toch niet om. Het ging er om of er een verandering voor nodig is of wel. En dat is er wel.

Trouwens is de enige manier om olie te vervangen kernfusie of een of een efficientere methode om energie uit de zon te halen.

Alle alternatieven die we nu hebben kunnen olie als energiebron niet vervangen. Plus natuurlijk het kernafval. Je kunt nu een bunker bouwen waar het kernafval veilig in opgeboren wordt. Maar zonder onderhoud en beheer weet je niet of die opbergplaats 100 jaar later nog steeds veilig is. Laat staan 20,000 jaar later.

Citaat:
Uiteraard niet, maar dat hoeft het ook niet te zijn. Meer recyclen en zuiniger omgaan met energie zou ik geen 'mentaliteitsverandering' noemen. Dat is een proces dat zich vanzelf voltrekt zodra grondstoffen schaarser worden.
Ik zie niet in hoe het ene het andere uitsluit. Als schaarste voor een mentaliteitsverandering zorgt is het geen mentaliteitsverandering meer? Plus, het ging er om of de manier waarop we nu onze samenleving inrichten veranderd moet worden of voor eeuwig houdbaar is. Dus of dat nu een verandering in de mentaliteit of een verandering in de manier waarop we met afval omgaan is, een verandering is een verandering.
De vraag is hoe fundamenteel deze verandering dan is.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:15.