Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2006, 01:02
Shivaree
Shivaree is offline
Ongeveer zes maanden geleden is er een huisgenote vertrokken (studentenhuis met z'n negenen) , het nieuwe meisje, nine, vond ik vanaf de eerste dag al leuk maar helaas had ze al twee en een half jaar een relatie met jasper. De laatste maand kon ik mijn gevoelens niet meer verbergen en zij ook niet, we waren allebei duidelijk verliefd op elkaar, maar ja... jasper... Al ging het de laatste tijd niet zo goed tussen hen, jasper (26) was al heel erg vooruit aan het denken aan huisje boompje beestje terwijl nine (18) net ging studeren en nog volop van het leven wil genieten.
op een gegeven moment werd het voor allebei steeds duidelijker, en de dubbelzinnige gesprekken steeds normaler, en kwam het hoge woord eruit, we waren op elkaar verliefd... We zaten steeds vaker bij elkaar thee te drinken, te praten en soms ook een zoentje, maar het was duidelijk... er moest een keus gemaakt worden... Jasper of ik.
Na een week getwijfel, gehuil en getroost was het duidelijk voor nine, het ging niet meer werken tussen haar en jasper en zij kon hem geen eerlijke kans meer geven... ze maakte het uit...
Het was een ontzettend zwaar weekend, en ze heeft er nu (twee weken later) nog steeds ontzettend veel moeite mee. Ze merkt telkens nog hoe groot deel van haar leven uit jasper bestond, ze ging om met zijn vrienden, ze ging naar cursus met vrienden van wouter, ze zagen elkaar soms wel drie keer per week, hij werkt bij haar oom, zijn auto was betaalt door geleend geld van haar spaarrekening... het was niet normaal meer...
het werd dan ook hoog tijd om haar eigen leven te beginnen en zichzelf weer te zijn...
Een keuze waar ik nog elke dag blij van word, omdat ik het belangrijkst vind dat zij gelukkig word en haar eigen leventje start.

De laatste week zaten we ook steeds vaker bij elkaar op de kamer, veel zoenen maar ook veel praten en gezellig bij elkaar zijn. maar zij mist jasper nog elke dag, en vind het moeilijk om de relatie van twee en een half jaar achter zich te laten, daarom hebben we ook afgesproken met elkaar om te gaan als normale huisgenootjes en (nog) geen relatie aan te gaan.
Al is dat nog wel het moeilijkste wat ik ooit heb gedaan, we wonen al in één huis, en zien elkaar bijna elke dag, in het begin ging het dan ook wel (1e twee dagen) maar daarna toch stiekem gezoend, en het werd steeds erger, vanavond zijn we uiteindelijk in bed beland en met elkaar gevreëen, we vonden het allebei fijn, ook al was het niet de bedoeling... maar plotseling begon ze te huilen, en ik vroeg waarom... ze schaamde zich voor haar littekens, in het verleden had ze vaak momenten waarop ze zichzelf pijn deed, snijden met een mes of iets scherps... Dat had ze mij al eerder verteld, maar ze zei dat ze zich schaamde voor de littekens. ik zei dat ze zich bij mij nergens voor hoeft te schamen en ik haar respecteer zoals ze is, dat het een deel van haar leven was maar nu is afgesloten, dat ze een mooi persoon is en dat ze daar best trots op mocht zijn... maar ze zei dat ze geen mooi persoon was... ik schrok ook toen ze zei dat het nog niet afgesloten was maar nog steeds een deel van haar leven is... ze zei dat ze het de laatste tijd niet heeft gedaan, maar wel de neiging heeft gehad... Ik zei dat ze altijd bij mij terecht kon, dat ik haar wil helpen en wil dat ze gelukkig is... en toen zei ze dat ze ging slapen, en ging ik denken...
Wat kan ik doen?? Kan ik haar helpen?? Moet ik haar wel helpen?? Moet ik hulp inschakelen?? Kan iemand helpen??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2006, 04:11
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
God. Reddeloos verloren. Bereid je voor op veel pijn en moeite voor het komende jaar.

(en veel liefde en roffe seks trouwens)
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 07:03
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Zo te zien zit ze nog met heel veel emotioneel drama in haar hoofd. Het feit dat het uit is zorgt sowieso voor heel veel verdriet. En ook het feit dat ze in zichzelf snijdt/heeft gesneden betekent dat ze het in het verleden ook moeilijk heeft gehad.
Vraag aan haar of ze professionele hulp wil. Zo te zien wil ze er al met jou over praten en dat is al stap een. Professionele hulp zou haar hier verder bij kunnen helpen.
Succes!
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 08:46
Verwijderd
Ik sluit me bij Spekkie aan. Geef haar sowieso eerst de kans om Jasper te verwerken. Een relatie van twee en een half jaar die uitgaat is niet niks. Blijf praten en naar haar luisteren. Geef haar de kans om zich te uiten. Professionele hulp zou inderdaad wel fijn zijn, maar dan moet ze zelf wel écht inzien dat ze hulp nodig heeft. Iemand die dat niet ziet, zal ook geen hulp accepteren, is mijn ervaring. Dat ze er met jou over wil praten, is al heel iets.
Succes!
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 09:32
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
ze moet taiji gaan doen
__________________
Life is too important to be taken seriously
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 09:50
Verwijderd
Tering wat een dramaqueen
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 10:11
fractuur
fractuur is offline
Niets tegen jou hoor, maar volgens mij zou het voor haar het beste zijn als ze even een paar maanden lekker zelfstandig zonder vriend oid door zou kunnen brengen.

Omdat dat geen optie is: bied haar de hulp die je kán bieden, maar begrijp dat ze het moeilijk heeft met het verwerken van haar ex en laat haar dan ook af en toe de ruimte. Succes!
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 10:15
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Ertur schreef op 30-11-2006 @ 10:50 :
Tering wat een dramaqueen
Dat. En welke 18-jarige muts leent er nu geld aan haar 26 jarige vriend voor een auto, jezus. Heeft die gast geen baan ofzo?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 10:31
Verwijderd
Wat is het probleem?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 10:51
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Dat zichzelf pijn doen blijft altijd. Misschien doet ze het op zeker moment niet meer, en denkt ze er op zeker moment veel minder aan, maar helemaal weg gaat het nooit. Blijven herhalen ("Ik zei dat ze altijd bij mij terecht kon, dat ik haar wil helpen en wil dat ze gelukkig is...")

En het meisje is 18, net een lange relatie gehad en ze woont voor het eerst echt op zichzelf. Als je grote toekomstplannen hebt, zou ik me eerst inhouden de komende maanden. Laat haar een basis voor zichzelf vinden die niet afhangt van een ander. Dan staat ze ook veel sterker met haar pijn doen. Wees vrienden, ga samen leuke dingen doen, laat haar niet teveel wegzinken in het rouwproces, maar geef haar ook tijd voor zichzelf, zonder haar daarvoor iets terug te laten doen (zoenen/vrijen)

Hopelijk heb je hier wat aan.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 00:33
smuidra
Avatar van smuidra
smuidra is offline
Ten 1e aan alle mensen die reageren (meeste tenminste) er staat dat ze in zichzelf HEEFT gesneden en het dus neit meer doet alleen de gedachte eraan had!!! Ik ken de gedachte zelf erg goed! Ten 1e niet met haar in bed belanden en niet vrijen wekt sowieso te veel emotie op voor haar en het is nog te vroeg uit!!! Ten 2e sta voor haar klaar als zei ermee komt en niet erop door blijven zeiken (is HEEL irritant). Dat ze de neiging had om het te doen en het toch niet heeft gedaan houd in dat ze erg sterk persoontje heeft (aangezien de meeste eraan zouden toegeven) en ze uit dat dal wil blijven waar ze in is geweest. Praat met haar erover als ze zelf wil. 2en-een-half jaar met iemand gaan is niet niks onthou dat goed. Je weet niet wat ze samen allemaal meegemaakt hebben en waarom ze zichzelf sneed (maak ik uit je berichten op he weet niet zeker of het zo is). Ze schaamt zich voor de littekens omdat ze toen in een dal zat en geen andere oplossing wist terwijl ze er nu uit is en dus de dingen van een heel ander perspectief bekijkt (zeg niet dat het altijd zo is maar is/was bij mij wel zo)! Erg goed dat je haar zei dat ze mooi is en alles maar dat geloof je zelf niet omdat door dat dal juist je zelfvertrouwen gekrenkt is enzo. Blijf telkens op hetzelfde uitkomen en kan het niet vaak genoeg zeggen: Sta voor har klaar als ze bij jou aankomt meer kan je niet voor haar doen dan haar goed opvangen en haar tegenpraten (leren) dat ze mooi is ondanks die littekens (al word het voor haar heel moeilijk te geloven).

Sterkte iig en hou me vooral op de hoogte ben benieuwd
__________________
Lang gewacht, Stil gezwegen, Niet gedacht, Toch gekregen!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 09:03
smuidra
Avatar van smuidra
smuidra is offline
Owh en bedenk me op de vroege ochtend ineens dat mocht je meer vragen hebben stuur dan ff privebericht ofzo naar me is eig best wel prive dit mjah uitzondering gemaakt voor je.
__________________
Lang gewacht, Stil gezwegen, Niet gedacht, Toch gekregen!
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 09:36
Mariekje*
Mariekje* is offline
Gaan we weer...

Blijf dingen herhalen 'Je kunt altijd bij mij terecht...' maar dring (hulp) vooral niet op. Dit omdat het meestal (verkeerde)emoties opwekt, en het gevoel van falen met alle gevolgen van dien.
Bij de mensen uit mijn omgeving die krassen negeer ik meestal nieuwe littekens, en probeer ik op subtiele wijze te achterhalen wat de reden was, het verhaal volgt dan vaak vanzelf wel. Probeer je reacties te beperken en begin vooral niet aan opmerkingen als 'Stop daar nu eens mee' of 'Kappen, kappen!' als je haar ooit op de daad zelf mocht betrappen. Blijf rustig, haal het betreffende voorwerp weg en probeer eventueel een gesprekje aan te knopen/zorg voor afleiding zodat ze rustiger wordt.
Mijn ervaring is toch dat je er niet teveel op in moet haken, mede omdat krassen in veel gevallen (dus lang niet alle) voortkomt uit een negatieve manier van aandacht zoeken, en dus beloond wordt wanneer je die aandacht geeft.

Veel succes, en geef haar eerst eens wat ruimte om haar verleden met haar ex-vriend af te sluiten. Niets persoonlijks tegen jou, maar anders loop je toch echt het risico dat emoties uit de klauwen gaan lopen.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 09:41
~> Eilidh <~
Avatar van ~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
Ertur schreef op 30-11-2006 @ 10:50 :
Tering wat een dramaqueen
Waarom? Omdat ze problemen heeft? Het is toch geen aanstellerij.

Ik zou zeggen, wees er voor haar en sta open, maar dring je niet op. Als zij wil praten, luister naar haar, maar ga niet zelf erover beginnen. Hou wel contact met haar, zodat ze merkt dat ze er niet alleen voor staat. Ik denk dat je niet veel meer hulp kan bieden. Ze moet het hele gebeuren ook even plaatsen en ordenen denk ik. Geef haar de tijd en dan komt het wel goed denk ik.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 10:31
Verwijderd
Dit kan lullig aankomen, maar als ze direct na zo'n lange relatie iets met jou begint, is dat waarschijnlijk meer een rebound. Als ze geen tijd neemt om haar oude relatie af te sluiten en te verwerken, zie ik hier niet zoveel toekomst in..
Met citaat reageren
Oud 14-12-2006, 11:07
smuidra
Avatar van smuidra
smuidra is offline
Citaat:
Kristaco schreef op 14-12-2006 @ 11:31 :
Dit kan lullig aankomen, maar als ze direct na zo'n lange relatie iets met jou begint, is dat waarschijnlijk meer een rebound. Als ze geen tijd neemt om haar oude relatie af te sluiten en te verwerken, zie ik hier niet zoveel toekomst in..
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ze probeert het te vergeten en daarom doet ze (waarschijnlijk onbewust) zich meteen op jou storten zodat ze alles kan vergeten. Terwijl het probleem waar ze mee zit eigenlijk wel blijft.

Sta voor haar klaar ben er voor haar maar zeg idd zoals erboven ook geschreven staat dat ze nu moet kappen ermee enzo werkt alleen maar averechts. Zeg wel (op de momenten dat ze er behoefte aan heeft) dat ze mooi is en dat er genoeg jongens zijn die haar zo zouden willen vanwege haar innerlijk (werkt natuurlijk niet altijd he).
__________________
Lang gewacht, Stil gezwegen, Niet gedacht, Toch gekregen!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2006, 09:09
elledc
elledc is offline
Je zou eigenlijk moeten vermijden dat je haar steunpilaar wordt. Wees lief en attent voor haar maar geef haar voldoende ruimte.
Professionele hulp kan misschien nodig zijn, want zoals ik opmaak uit je post doet ze zichzelf nog steeds pijn...
En dat zal waarschijnlijk niet alleen het gevolg zijn van de breuk met haar vriend... maar zal verschillende oorzaken hebben.
Je moet haar zeker bewust maken dat wat ze doet fout is!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2006, 18:41
Mystina
Avatar van Mystina
Mystina is offline
Wat je niet moet doen is meteen vragen of ze prof. hulp wil, dan zou ze kunnen gaan denknen dat je d'r 'gek' vind etc. Wees gewoon lief voor d'r etc. probeer af en toe met haar te praten enzo, maar niet teveel want dan wordt eht zeurderig. Als ze erover praat tegen je, moet je gewoon lief zijn en zeggen dat het goed komt en de rest van wat je zelf al gezegd hebt. Wat er is gebeurd zal ze uiteindelijk zelf moeten verwerken. in principe kan ej dus alleen toekijken en haar misschin wat adviezen geven maar de rest zal ze echt zelf moeten doen.

p.s. ik spreek uit ervaring
__________________
I see a world in anger, I see a world in pain, ech day a different story, but still the message is the same (Delain)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-12-2006, 11:08
Alla Pugacheva
Avatar van Alla Pugacheva
Alla Pugacheva is offline
wat grappig, ik ken die jasper en nine, en wouter ken ik ook, doe ze maar de groetjes van me!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 13:40
Verwijderd
Zoek eens iemand op zonder problemen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 15:23
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Je bent waarschijnlijk geen rebound en je moet inzien dat het op deze manier ook heel erg romantisch (en dramatisch) wordt en dat je daar stiekem ook wel van houd. Daar komt bij dat je haar af en toe moet troosten en sussen waarna ze weer een tijdje hormoonloos en stabiel kan leven. Probeer erachter te komen wat de reden is als ze weer eens heeft gesneden want blijkbaar voelt ze zich weer even kut om iets wat met praten veel gemakkelijker, geordender en enigzins gerelativeerd is.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 15:24
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
MCH schreef op 17-12-2006 @ 14:40 :
Zoek eens iemand op zonder problemen.
Die zijn vaak saai en gevoelloos (oftewel compleet rationeel)
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 15:26
Mystina
Avatar van Mystina
Mystina is offline
Citaat:
Lotte schreef op 17-12-2006 @ 16:24 :
Die zijn vaak saai en gevoelloos (oftewel compleet rationeel)
helemaal mee eens!! (spreekt uit ervaring...)
__________________
I see a world in anger, I see a world in pain, ech day a different story, but still the message is the same (Delain)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Een treinbrief ( beetje lang weer )
Verwijderd
14 15-09-2004 14:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:04.