Oud 27-01-2011, 10:31
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
terugbetalen is vervelender dan geld niet krijgen, dus stel me er wel op in. jammer maar niets aan te doen!
Was ook mijn idee.

Let wel op je inkomen he, schat het liever iets te hoog dan te laag!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2011, 13:19
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Was ook mijn idee.

Let wel op je inkomen he, schat het liever iets te hoog dan te laag!
Mijn inkomen bestaat slechts uit een stagevergoeding en iet wat bijbaantje, dus ik kom nooit bij de zoveel duizend euro die de grens is!
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 29-01-2011, 14:07
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Dan komt het goed!

Ik ben er net achter dat ik voor de huurtoeslag 2010 €48,- onder de inkomensgrens ben gebleven, dus een heel jaar lang opgespaarde huurtoeslag mag ik nu houden!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2011, 10:06
gew00n_c0rina
gew00n_c0rina is offline
Ik heb al een paar jaar een bijbaan. Toen ik werd aangenomen moest je invullen of je loonheffingskorting wil of niet. Ik heb toen ja ingevuld. Als student mag je niet meer verdienen dan een bepaald bedrag. Nu ben ik bang dat ik er misschien over heen ben gekomen. Daarom wil ik zorgen dat ik geen loonheffingskorting meer ontvang. Hoe moet ik dit regelen? Hoe wordt het bedrag van je jaaropgave berekent, nettoloon? Ik verdien ongeveer 800 euro netto per maand, ben ik nu over de grens van bijverdienen gegaan of niet?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2011, 15:13
Ivo
Ivo is offline
Het maakt voor het toepassen van de loonheffingskorting-regeling niet uit hoeveel je verdient. Per maand wordt namelijk hooguit 1/12 deel van de maximale jaarlijkse loonheffingskorting verrekend bij je salarisuitbetaling. Of 1/13 als je per 4 weken wordt uitbetaald.
Je zal dus in principe nooit te veel loonheffingskorting ontvangen.

Er bestaat voor wat betreft de belastingen/loonheffing niet zo iets als een bijverdiengrens. Alleen bij je stufi heb je te maken met een bijverdiengrens.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2011, 17:37
gew00n_c0rina
gew00n_c0rina is offline
Ok bedankt voor je antwoord. Bijverdiengrens geldt dus voor je stufi. Ik verdien ongeveer 800 netto per maand. Mijn vraag is kom ik dan over de bijverdiengrens heen. Mijn werk is niet zo snel met de jaaropgave.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2011, 19:26
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
De bijverdiengrens van de IB-groep gaat niet over je nettoloon, maar over je brutoloon. Het maakt dus helemaal niks uit of je loonheffingskorting laat toepassen of niet. Als je je jaaropgave nog niet hebt, kun je ook op je laatste loonstrook kijken. Daar staat altijd hoeveel je in het afgelopen jaar hebt verdiend.

En als je de belastingvrije voet bedoelt (belastingdienst): daar zit je sowieso overheen bij 800 netto per maand. Het gaat ook dan trouwens om je bruto loon. Als je loonheffingskorting hebt laten toepassen en je dus steeds alles hebt gehad en geen belasting hebt betaald, krijg je nu een naheffing bij het doen van aangifte. Als je geen loonheffingskorting hebt laten toepassen, is er niks aan de hand.

Als je je loonheffing wil laten wijzigen, moet je bij degene die jouw salaris regelt even om een wijzigingsformulier vragen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 15:55
*amélie*
*amélie* is offline
Ben te lui om het hele topic door te lezen, dus sorry als deze vraag ooit eerder is beantwoord...

In augustus ben ik afgestudeerd. De eerste 8 mnd van 2010 heb ik dus gestudeerd, maar had ik géén stufi meer (wel een kleine lening). Wat mag ik nu aftrekken aan studiekosten? collegeld/12 x8 en eventueel boeken? Geen gedoe met normbedragen?

En hoe zit het met de bijverdiengrens en stufi? In sept ben ik fulltime gaan werken en in 2010 dus boven de IB-grens heen gegaan. Heeft dit nog gevolgen voor mijn OV-lening (ook heb ik het grootste deel dus na mijn studie verdiend)?

Alvast bedankt!
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Oud 14-02-2011, 22:24
Verwijderd
Citaat:
Ben te lui om het hele topic door te lezen, dus sorry als deze vraag ooit eerder is beantwoord...

In augustus ben ik afgestudeerd. De eerste 8 mnd van 2010 heb ik dus gestudeerd, maar had ik géén stufi meer (wel een kleine lening). Wat mag ik nu aftrekken aan studiekosten? collegeld/12 x8 en eventueel boeken? Geen gedoe met normbedragen?

En hoe zit het met de bijverdiengrens en stufi? In sept ben ik fulltime gaan werken en in 2010 dus boven de IB-grens heen gegaan. Heeft dit nog gevolgen voor mijn OV-lening (ook heb ik het grootste deel dus na mijn studie verdiend)?

Alvast bedankt!
Ik ben te lui om te lezen en te helpen.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 08:52
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ben te lui om het hele topic door te lezen, dus sorry als deze vraag ooit eerder is beantwoord...

In augustus ben ik afgestudeerd. De eerste 8 mnd van 2010 heb ik dus gestudeerd, maar had ik géén stufi meer (wel een kleine lening). Wat mag ik nu aftrekken aan studiekosten? collegeld/12 x8 en eventueel boeken? Geen gedoe met normbedragen?

En hoe zit het met de bijverdiengrens en stufi? In sept ben ik fulltime gaan werken en in 2010 dus boven de IB-grens heen gegaan. Heeft dit nog gevolgen voor mijn OV-lening (ook heb ik het grootste deel dus na mijn studie verdiend)?

Alvast bedankt!
Collegegeld mag je opgeven, geen normbedrag. Normaal moet je ook stufi opgeven om de kosten op te heffen, maar die heb je niet meer gehad, dus je hebt wel degelijk een aftrek. Hoe het zit met boeken e.d., weet ik niet precies.

Als je pas over de bijverdiengrens bent gegaan ná je afstuderen, heeft dat geen gevolgen voor je lening en je OV. Ben je tijdens je studie over de grens heen gegaan, dan wel.
Dan moet je de gehele lening + een boete + €68,- per halve maand voor je OV terugbetalen. Geen gezellige bedoening.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 20:03
Verwijderd
hoe kan ik de woon-werk ov afstand in km's berekenen? want dat kan k nergens vinden
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 20:17
Verwijderd
Citaat:
hoe kan ik de woon-werk ov afstand in km's berekenen? want dat kan k nergens vinden
Routeplanner?

Zoek maar op:

3.87 IB 2001. Hier staat in wat je moet weten

http://www.belastingdienst.nl/partic...tml#P148_13981

hier de lijst die je nodig heb.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 20:29
Verwijderd
ja maar de meeste routeplanners zijn voor autos enzo en ik moet de trein en metro afstand hebben en die kan ik niet laten zien en 9292 laat alleen de prijs zien en maps alleen de wandelroute en trein
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 20:29
Verwijderd
Citaat:
ja maar de meeste routeplanners zijn voor autos enzo en ik moet de trein en metro afstand hebben en die kan ik niet laten zien en 9292 laat alleen de prijs zien en maps alleen de wandelroute en trein
Dan moet je gewoon de gemiddelde afstand nemen die je met de auto aflegt.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 20:33
Verwijderd
dan zit ik aan de 12 km...
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 21:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ja, idd gewoon auto-afstand nemen. Is bij ons op het werk ook zo voor het berekenen van de reiskostenvergoeding ook al ga ik met de trein.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 22:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ja bij ons ook.
Alleen dienstreizen krijg je volledig vergoed (bij treinreizen op vertoon van je treinkaartje).
Dat bedrag wat je betaalt aan het OV is dus misschien niet dekkend, maar weet dat het dat vaak ook niet is voor de auto.

En op mijn werk maken ze vaak gebruik van routenet.
En ze hebben ook hun eigen tabel waarin ze (veel kortere ) afstanden hebben staan tussen veelgebruikte locaties.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2011, 09:28
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ja met de auto kun je ook wel dit steegje door!

Moet ook eens goed gaan kijken naar de woon-werk reiskosten, werkgeversverklaring is verplicht toch? Of althans, kans is groot dat de Belastingdienst er naar vraagt meen ik.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2011, 19:48
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mja, als je in een steekproef terecht komt heb je een verklaring nodig. Voor het OV is dat een OV-verklaring (of hoe dat ding ook mag heten, ik krijg hem van NS gelijk met mijn nieuwe abonnement). Hoe het met de auto zit weet ik niet. Voor mij is het dit jaar niet interessant om het in te vullen bij m'n belastingaangifte (wel gedaan) omdat ik meegedaan heb met de uitruil bruto/netto eindejaarsuitkering/reiskosten van het werk waardoor ik nu een achterlijk hoge reiskostenvergoeding gehad heb.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 00:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ja met de auto kun je ook wel dit steegje door!

Moet ook eens goed gaan kijken naar de woon-werk reiskosten, werkgeversverklaring is verplicht toch? Of althans, kans is groot dat de Belastingdienst er naar vraagt meen ik.
Oh wacht, dit gaat over de belastingaangifte.
Ik wist niet eens dat je je reiskosten op kan geven daarvoor. Is het een aftrekpost dan?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 11:58
Verwijderd
Citaat:
Oh wacht, dit gaat over de belastingaangifte.
Ik wist niet eens dat je je reiskosten op kan geven daarvoor. Is het een aftrekpost dan?
es: dat kan.

@ adore; steegje? je moet gewoon routeplanner invullen en de gemiddelde route berekenen?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 12:28
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
es: dat kan.

@ adore; steegje? je moet gewoon routeplanner invullen en de gemiddelde route berekenen?
Ja maar bij mij op het bedrijf hebben ze dus hun eigen tabellen, die standaard veel lager uitkomen dan de gemiddelde routeplanner. Dan zullen ze dus wel de wandelversie aanhouden ofzo, en dan vinden dat je met de auto ook best door een wandelsteegje kan ofzo
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 13:10
Verwijderd
Citaat:
Ja maar bij mij op het bedrijf hebben ze dus hun eigen tabellen, die standaard veel lager uitkomen dan de gemiddelde routeplanner. Dan zullen ze dus wel de wandelversie aanhouden ofzo, en dan vinden dat je met de auto ook best door een wandelsteegje kan ofzo
ja, dan moet je gewoon het verschil pakken
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 19:09
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Oh wacht, dit gaat over de belastingaangifte.
Ik wist niet eens dat je je reiskosten op kan geven daarvoor. Is het een aftrekpost dan?
Volgens mij kan je het alleen aftrekken als je met het OV reist.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 17:59
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Even een vraag over overuren. Via je loonstrook betaal je daar heel veel belasting over. Maar dat is toch enkel omdat er geen loonheffingskorting over wordt toegepast en er uit wordt gegaan van het hoogste belastingtarief? Uiteindelijk krijg je daar toch een deel van terug, als dat hoge belastingtarief niet terecht bleek?
Of moet je daadwerkelijk over overuren extra belasting betalen?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Even een vraag over overuren. Via je loonstrook betaal je daar heel veel belasting over. Maar dat is toch enkel omdat er geen loonheffingskorting over wordt toegepast en er uit wordt gegaan van het hoogste belastingtarief? Uiteindelijk krijg je daar toch een deel van terug, als dat hoge belastingtarief niet terecht bleek?
Of moet je daadwerkelijk over overuren extra belasting betalen?
Juist, maar je moet niet vanuit gaan wat je werkgever van je loon afhaalt voor de fiscus.
Het is niet daadwerkelijk verplicht, maar eerder uit "verstandigheid".

Net als je geen loonheffing administratie invult voor de werkgever aan de fiscus. Je wordt direct 52 procent belast.

Achteraf wordt dit herstelt natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 20:17
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
Collegegeld mag je opgeven, geen normbedrag. Normaal moet je ook stufi opgeven om de kosten op te heffen, maar die heb je niet meer gehad, dus je hebt wel degelijk een aftrek. Hoe het zit met boeken e.d., weet ik niet precies.

Als je pas over de bijverdiengrens bent gegaan ná je afstuderen, heeft dat geen gevolgen voor je lening en je OV. Ben je tijdens je studie over de grens heen gegaan, dan wel.
Dan moet je de gehele lening + een boete + €68,- per halve maand voor je OV terugbetalen. Geen gezellige bedoening.
Dankje! Ben pas na augustus (studeerde in juli af) over die grens heen gegaan. Houdt de IB-groep dat per maand bij dan?! Nam aan dat zij gewoon je jaarinkomen (via de belastingdienst) checken...
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 20:45
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Juist, maar je moet niet vanuit gaan wat je werkgever van je loon afhaalt voor de fiscus.
Het is niet daadwerkelijk verplicht, maar eerder uit "verstandigheid".

Net als je geen loonheffing administratie invult voor de werkgever aan de fiscus. Je wordt direct 52 procent belast.

Achteraf wordt dit herstelt natuurlijk.
Ah mooi
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 00:38
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Ik wil graag weten wat ik ongeveer kan verwachten van mijn belastingaangifte. Ik krijg sowieso geld terug, maar ik snap niet of ik nou al mijn loonheffing terug kan krijgen of niet.

Van januari 2010 t/m augustus 2010 studeerde ik en leende ik van IBG/DUO om rond te komen. Ik heb in maart een bedrag ontvangen van het afstudeerfonds van de universiteit thv een paar maanden stufi. Hier is verder niets aan heffingen op ingehouden. Ik heb een brief gekregen dat ze het wel op gingen geven als inkomen aan de belastingdienst.

In september kreeg ik dus geen stufi meer, maar studeerde ik wel nog steeds en ben ik erbij gaan werken. Omdat ik pas laat in het jaar begonnen ben met werken is mijn fiscaal loon over 2010 net onder de belastingvrije voet gebleven. Echter, met dat geld van de universiteit zit ik er dus WEL overheen.

Zolang ik nog een lening kon krijgen van de IBG heb ik mijn collegegeld ook nooit als aftrekpost opgegeven want dat leek me niet zinvol. Alle voorgaande jaren zat ik nooit over de belastingvrije voet heen en het als aftrekpost gebruiken had geen nut want je kunt toch niet meer belasting terug krijgen dan je betaald hebt lijkt me.

Nu vraag ik me toch af of het wel had gemogen, want omdat ik nu met dat bedrag van het afstudeerfonds wel over de belastingvrije voet heen zit, kan het misschien wel zinvol zijn om het als aftrekpost te gebruiken. Van september t/m december had ik via IBG/DUO helemaal nergens recht meer op dus ik neem aan dat ik die 4 maanden sowieso als aftrekpost mag gebruiken?

Volgens het Belasting programma krijg ik sowieso mijn hele bedrag aan loonheffing terug, ook als ik alleen mijn loon en dat afstudeerfondsbedrag op geef zonder aftrekposten. En dat snap ik dus niet, ik had verwacht dat ik over dat afstudeerfonds bedrag 1/3 nog aan belasting zou moeten betalen. Er is toen immers niks ingehouden (ik heb het daarom ook bij uitkeringen gezet en niet bij inkomsten uit loon) , en zo ongeveer het hele bedrag van dat afstudeerfonds zit boven de belastingvrije voet.

Ik heb nu dus al het programma gedownload omdat ik het snel even uit wilde rekenen, kan ik ook gewoon volgende week dinsdag het programma opnieuw downloaden zodat ze het zelf al voor me ingevuld hebben? Of werkt dat niet meer omdat ik het al eens gedownload heb?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 11:18
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Volgens mij kan je het alleen aftrekken als je met het OV reist.
En da's precies wat ik doe!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 11:21
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Dankje! Ben pas na augustus (studeerde in juli af) over die grens heen gegaan. Houdt de IB-groep dat per maand bij dan?! Nam aan dat zij gewoon je jaarinkomen (via de belastingdienst) checken...
Dan heb je sowieso geen probleem.

Op dit moment kan IBG/DUO zelfs helemaal niet inzien of je over de grens heen zit! Ze volgen je niet zo nauwkeurig. Pas over twee jaar krijgen ze de gegevens aangeleverd van de Belastingdienst. Het is dus wel slim om aangifte te doen. Met die gegevens kunnen zij nagaan wat je hebt verdiend tot en met juli. Als dat onder de grens ligt, is er niks aan de hand en mag je alles zo houden!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2011, 20:40
Verwijderd
Ik krijg belasting terug en heb net aangifte gedaan; iemand een die hoelang het duurt voordat dat bedrag ook daadwerkelijk op mijn rekening staat?

EDIT: verkeerde topic + ik heb het antwoord gevonden.

Laatst gewijzigd op 02-03-2011 om 21:30.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2011, 23:34
ganralph
ganralph is offline
(Voor de archieven iig even in het goede topic gezet )
Met citaat reageren
Oud 05-03-2011, 02:15
Verwijderd
Ik snap er werkelijk geen iota van allemaal. Ik krijg als het goed is volgende week hulp van een maatschappelijk werker, maar wil toch alvast wat vragen stellen...

Ik weet namelijk helemaal niet of ik belastingaangifte moet doen of niet. Ik heb het nooit gedaan, maar ik kreeg ooit over 2008 een brief met een aantal vragen die met name gingen over mijn gezondheidstoestand. Even in het kort mijn situatie: ik ben 23, ontvang een wajong-uitkering, studeer op het moment niet, maar heb wel een aantal maanden gestudeerd (ook het afgelopen jaar). In het verleden heb ik twee keer gewerkt. Dat was toen ik 19/20 was. Twee maanden bij een supermarkt en drie weken in de thuiszorg.
Toen ik dat formulier had ingevuld kreeg ik bijna 1000 euro terug. Het jaar daarop, en nu ook weer, heb ik geen brieven van de belastingdienst ontvangen. Ben ik verplicht aangifte te doen? Over 2009 én 2010? En als ik het niet verplicht ben, is het dan toch verstandig? Ik heb namelijk dat programmaatje van 2009 bekeken en heb niet het idee dat ik iets terug kan krijgen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2011, 13:52
Verwijderd
Citaat:
Ik snap er werkelijk geen iota van allemaal. Ik krijg als het goed is volgende week hulp van een maatschappelijk werker, maar wil toch alvast wat vragen stellen...

Ik weet namelijk helemaal niet of ik belastingaangifte moet doen of niet. Ik heb het nooit gedaan, maar ik kreeg ooit over 2008 een brief met een aantal vragen die met name gingen over mijn gezondheidstoestand. Even in het kort mijn situatie: ik ben 23, ontvang een wajong-uitkering, studeer op het moment niet, maar heb wel een aantal maanden gestudeerd (ook het afgelopen jaar). In het verleden heb ik twee keer gewerkt. Dat was toen ik 19/20 was. Twee maanden bij een supermarkt en drie weken in de thuiszorg.
Toen ik dat formulier had ingevuld kreeg ik bijna 1000 euro terug. Het jaar daarop, en nu ook weer, heb ik geen brieven van de belastingdienst ontvangen. Ben ik verplicht aangifte te doen? Over 2009 én 2010? En als ik het niet verplicht ben, is het dan toch verstandig? Ik heb namelijk dat programmaatje van 2009 bekeken en heb niet het idee dat ik iets terug kan krijgen.

Je bent altijd verplicht om aangifte te doen. Als je geen brief ontvangen heb, moet je aan de inspecteur vragen voor een uitnodiging. wajong en alles moet je gewoon opgeven in dit geval
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 15:20
Ivo
Ivo is offline
Wanneer je eenmaal een keer inkomsten hebt gehad, ben je vanaf dat moment verplicht om jaarlijks aangifte te doen.
Dus vanaf het moment dat je je eerste bijbaantje hebt of voor het eerst een uitkering ontvangt.

Studiefinanciering en de tegemoetkoming scholieren wordt door de belastingdienst niet gezien als inkomen.

Daarnaast is het van belang om belastingaangifte te doen voor de bepaling van de hoogte van de toeslagen waar je eventueel recht op hebt (zorgtoeslag, huurtoeslag etc).
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 17:44
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hoe kan het dan dat ik ondanks dat ik al sinds 2007 aangifte doe nog nooit een brief heb gehad met het verzoek om aangifte te doen?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Hoe kan het dan dat ik ondanks dat ik al sinds 2007 aangifte doe nog nooit een brief heb gehad met het verzoek om aangifte te doen?
Omdat als de inspecteur je niet uitnodigt, dat je een uitnodiging moet verzoeken en het invullen van aangifte gezien wordt als "uitnodiging".
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 18:47
Starbucks-
Starbucks- is offline
Weer een vraagje over de loonheffingskorting.

Ik ben van plan om in het najaar drie dagen per week te werken.
Hier zal ik WEL loonheffing over moeten betalen (ik werk momenteel twee dagen per week en blijf onder de 2000 euro grens). Mij leek het handig om het teveel verdiende bedrag LATER terug te betalen, en niet te laten heffen om vervolgens het teveel betaalde terug te vragen.

Is dit volgens jullie een goed idee? Ik zal niet studeren als ik drie dagen per week ga werken....

EDIT: Is het trouwens ook mogelijk om een werkcontract voor de periode van tien maanden aan te gaan? Ik wil graag vanaf oktober dit jaar tien maanden werken (drie dagen per week). Volgens mijn (amateuristische? ) berekeningen verdien ik ongeveer 400,- over de 2000,- loonheffingskorting-grens.

Laatst gewijzigd op 06-03-2011 om 18:53.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 20:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Als je loonheffingskorting laat toepassen, krijg je geen geld waar je geen recht op hebt. Dus het is niet zo dat je dan later moet terugbetalen. Dus het is het handigste om de korting gewoon te laten toepassen.
De enige situatie waarin dat niet handig is, is als je 2 banen tegelijkertijd hebt.

Een contract van 10 maanden aan gaan kan, mits beide partijen zich daar in kunnen vinden.
Maar als je dat doet vanwege de zogenaamde loonheffingskortinggrens, kun je dat beter laten. Want het is niet zo dat je ineens een smak geld kwijt bent als je net iets over die grens heen komt. Ten eerste is het lastig te berekenen of je wel echt over die grens komt, i.v.m. dingen als arbeidskorting en aftrekposten. Daardoor kom je wat lager uit. En daarnaast is er niks aan de hand als je er net overheen komt. Want voor elke euro die je meer verdient dan die 5961 euro, moet je 33 cent betalen (5961 euro is de verdiengrens, 1987 euro is de korting). Maar dus niet over alles ónder die 5961 euro.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2011, 15:20
Verwijderd
Als je niet kan sparen moet je Nee invullen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2011, 21:22
Verwijderd
Vraag: Ik wil belastingjaar 2011 gaan middelen over 2009, 2010 en 2011. Kan ik nu gewoon voor 2010 op de normale manier aangifte doen, of moet ik nog iets speciaals doen?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2011, 22:45
Verwijderd
Citaat:
Vraag: Ik wil belastingjaar 2011 gaan middelen over 2009, 2010 en 2011. Kan ik nu gewoon voor 2010 op de normale manier aangifte doen, of moet ik nog iets speciaals doen?
Wat ga je middelen? wees even concreter
Met citaat reageren
Oud 08-03-2011, 23:35
Verwijderd
Citaat:


Wat ga je middelen? wees even concreter
Wat zou ik denk je willen middelen bij inkomstenbelasting?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2011, 00:13
Verwijderd
Citaat:
Wanneer je eenmaal een keer inkomsten hebt gehad, ben je vanaf dat moment verplicht om jaarlijks aangifte te doen.
Dus vanaf het moment dat je je eerste bijbaantje hebt of voor het eerst een uitkering ontvangt.

Studiefinanciering en de tegemoetkoming scholieren wordt door de belastingdienst niet gezien als inkomen.

Daarnaast is het van belang om belastingaangifte te doen voor de bepaling van de hoogte van de toeslagen waar je eventueel recht op hebt (zorgtoeslag, huurtoeslag etc).
Moet ik dan nu alsnog belastingaangifte doen over 2007? Dat is het jaar geweest dat ik voor het eerst inkomsten had...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2011, 09:08
Rationeel
Rationeel is offline
Citaat:
Vraag: Ik wil belastingjaar 2011 gaan middelen over 2009, 2010 en 2011. Kan ik nu gewoon voor 2010 op de normale manier aangifte doen, of moet ik nog iets speciaals doen?
je moet gewoon normaal aangifte doen over alle jaren. als de defintieve aanslag van het laatste jaar binnen is kun je gaan middelen. dat is in jouw geval dus in oktober 2012 ergens

verder wist jij volgens mij wel hoe het allemaal in z'n werk gaat, maar ik wil je toch nog even meegeven dat onderstaande website de berekening helemaal goed doet, ik ben er namelijk al een paar tegengekomen die er volledig naast zitten.

belasting box 1 en premie volksverzekeringen invullen ZONDER heffingskorting.

http://www.berekenhet.nl/modules/wer...omen-box1.html
Met citaat reageren
Oud 09-03-2011, 14:21
Verwijderd
Citaat:
Wat zou ik denk je willen middelen bij inkomstenbelasting?
Ja, wat je niet kan aftrekken in 2011, maar wel in andere jaren qua belastbaar bedrag

Ja, ik zou het carry forward doen i.p.v. carry backward.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2011, 21:18
Verwijderd
dikke yay, krijg zon 1100 euro van de belastingdienst terug
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 12:35
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik heb eigenlijk een vraag over het invullen van de kwijtschelding voor de gemeentelijke belastingen. Ik werk freelance bij een talencentrum dus ik heb geen regelmatig inkomen. Op dit moment ben ik wel bezig met een cursus die ergens in april/mei is afgelopen. Door faal van mijn baas word ik pas aan het eind betaald en dus niet vooraf, moet ik dit dan ook opgeven als overige inkomsten? Want ik heb hier nergens specificaties van of wat dan ook en die vragen ze wel, die specificatie krijg ik dus ook pas later.

Ook bij mijn belastingaangifte heb ik het probleem dat door problemen met het bedrijf ik vorig jaar al cursussen heb gegeven, maar de betaling hiervan nog moet ontvangen. Valt dat dan in dit jaar of in vorig jaar? Meestal maakt hij het gewoon over op mijn rekening, maar ik heb ook gevraagd of ik een bewijsje/specificatie mag ontvangen. Maar dat moet dus nog allemaal nog.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 19-03-2011, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Ik heb eigenlijk een vraag over het invullen van de kwijtschelding voor de gemeentelijke belastingen. Ik werk freelance bij een talencentrum dus ik heb geen regelmatig inkomen. Op dit moment ben ik wel bezig met een cursus die ergens in april/mei is afgelopen. Door faal van mijn baas word ik pas aan het eind betaald en dus niet vooraf, moet ik dit dan ook opgeven als overige inkomsten? Want ik heb hier nergens specificaties van of wat dan ook en die vragen ze wel, die specificatie krijg ik dus ook pas later.

Ook bij mijn belastingaangifte heb ik het probleem dat door problemen met het bedrijf ik vorig jaar al cursussen heb gegeven, maar de betaling hiervan nog moet ontvangen. Valt dat dan in dit jaar of in vorig jaar? Meestal maakt hij het gewoon over op mijn rekening, maar ik heb ook gevraagd of ik een bewijsje/specificatie mag ontvangen. Maar dat moet dus nog allemaal nog.

Freelance is gelijk aan overige werkzaamheden (inkomsten). Dat klopt en heb je goed begrepen. Wat is " aan het eind" betaald? in feite moet je direct opgeven.

Het ligt er aan wat je vorig jaar afgesproken heb. Kon je op dat moment vorderbaar en inbaar? zo ja, dan moet je vorig jaar bijtellen. Zo niet, dit jaar pas. Gezien je casus heb je afspraken gemaakt, hopelijk op papier dat het pas inbaar is aan het einde van de opdracht(dus wanneer daadwerkelijke de opdracht eindigt). Als dat zo is, is het bedrag inbaar en dus ben je aan de fiscus een bedrag verschuldigt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De effecten van belasting en migratie-politiek
Verwijderd
115 21-05-2009 11:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Legalise it
arPos
143 11-11-2008 17:40
Psychologie Placebo-depressies
Mr_Akkerhuis
31 07-04-2004 12:27
Liefde & Relatie stelling: echtscheiding moet duurder
de abt van sion
115 15-09-2003 22:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Dé reacties op het Regeerakkoord... en wat vinden wij er van?
Anne
114 02-06-2003 08:06
Flora & Fauna jacht verbieden?
Kupu
41 28-01-2002 12:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39.