Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2006, 08:49
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Ik heb een voorrangsvraag;

Hoe zit het met overstekende voetgangers? Voordat je de rotonde opgaat heb een soort 'markering' waar voetgangers over kunnen steken. Hier staan geen haaientanden o.i.d. Mij stond bij dat ik met rijles had geleerd dat je als automobilist voorrang had.. Echter, voetgangers steken hier over alsof ze op een zebrapad staan.


Ik kon geen afbeelding ter verduidelijking vinden, maar hopelijk begrijpt iemand wat ik bedoel en wie er nu voorrang heeft!

Alvast bedankt,
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2006, 09:43
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Zolang er niet met borden en/of haaientanden aangegeven wordt dat de voetgangers voorrang hebben en er geen voetgangersoversteekplaats is, hebben ze geen voorrang, volgens mij. Dat neemt niet weg dat veel voetgangers de regels niet kennen en/of wel voorrang nemen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 10:09
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 18-09-2006 @ 10:43 :
Zolang er niet met borden en/of haaientanden aangegeven wordt dat de voetgangers voorrang hebben en er geen voetgangersoversteekplaats is, hebben ze geen voorrang, volgens mij. Dat neemt niet weg dat veel voetgangers de regels niet kennen en/of wel voorrang nemen.
Fout. Een rotonde moet je zien als rechtdoorgaande weg met afslagen. Een voetganger heeft, tenzij dit anders aangegeven staat (dan heb je een voorrangsrotonde, en die dingen worden gelukkig steeds zeldzamer) voorrang omdat rechtdoorgaand verkeer, ook voetgangers, voorrang heeft op afslaand verkeer.

Ik hoop dat jij je rijbewijs nog niet hebt, want dit is een erg domme en levensgevaarlijke fout.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 10:43
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Ik heb dit altijd geleerd;
Kijk je naar z'n kont of naar z'n bek, dan moet je remmen als een gek. M.a.w. (wat ik dan denk):
Als jij een rotonde opkomt en daar loopt een voetganger die bij de éérste afslag oversteekt, dan keek jij dus naar bijv. z'n kont en moet je dus remmen.
Een rotonde moet je (toch?) zien als een gewone kruising, alleen is het midden "dicht" gemaakt en rij je een rondje.

(eigenlijk zeg ik hetzelfde als Chimera kom ik nu achter )

Persoonlijk kijk ik altijd hoever een voetganger is, mocht hij nog op een afstandje zijn, rij ik wel eens door, maar hoofdzakelijk stop ik toch wel.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 12:00
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
meestal wijst het zich vanzelf. het is alleen irri dat elke rotonde anders is.
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 12:01
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Chimera schreef op 18-09-2006 @ 11:09 :
Ik hoop dat jij je rijbewijs nog niet hebt, want dit is een erg domme en levensgevaarlijke fout.
Of ik snap jouw antwoord niet, of ik heb de vraag anders geinterpreteerd. En zelfs al heb ik het fout, dan rij ik nog niet klakkeloos iedere voetganger waarvan ik meen dat hij/zij geen voorrang heeft, overhoop, hoor.

Ik meende dat TS vroeg of voetgangers voorrang hebben voordat je als automobilist de rotonde oprijdt.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 12:17
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Elke gemeente mag zelf bepalen of de voetgangers/fietsers voorrang hebben op een rotonde, of dat de auto's voorrang hebben. Dit kan erg verwarrend zijn, voor zowel automobilisten als voetgangers/fietsers. Soms kan het in een gemeente nog per rotonde verschillen. Vandaar dat jij de ene keer wel voorrang hebt, en de andere keer niet. Maar er staan altijd wel haaietanden, ofwel op de weg wanneer je niet voorrang hebt, ofwel op het fietspad wanneer je wel voorrang hebt. Voor een zebrapad moet je altijd stoppen als iemand aangeeft over te willen steken (voetgangers, althans). Het is dus goed opletten als je bij een rotonde aankomt

Maar ik zou voor alle veiligheid altijd maar stoppen als er een fietser aankomt. Die denken namelijk dat ze altijd voorrang hebben
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 12:43
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Dank voor de antwoorden ^^


Rachel, die zin heb ik ook min of meer geleerd maar dan zonder rijm, met rijm is leuker
Voor mijn gevoel kijk je dus niet in de rug of buik van de voetganger maar tegen haar/ zijn zijkant..
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 14:27
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 18-09-2006 @ 13:01 :
Of ik snap jouw antwoord niet, of ik heb de vraag anders geinterpreteerd. En zelfs al heb ik het fout, dan rij ik nog niet klakkeloos iedere voetganger waarvan ik meen dat hij/zij geen voorrang heeft, overhoop, hoor.
Tuurlijk, maar rechtdoorgaand verkeer is wel een erg basisbegrip. Dat wordt er niet voor niets ingehamerd. Maargoed, je kunt de vraag van de TS ook anders interpreteren, maar dat is dan compleet afhankelijk van de situatie. Over het algemeen hebben voetgangers geen voorrang als je een rotonde oprijdt.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 14:28
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
KIET-2 schreef op 18-09-2006 @ 13:17 :
Elke gemeente mag zelf bepalen of de voetgangers/fietsers voorrang hebben op een rotonde, of dat de auto's voorrang hebben.
Standaard, zonder markeringen, hebben voetgangers voorrang, tenzij dit anders aangegeven is. Maar dergelijke vorrangsrotondes zijn vrij zeldzaam.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 15:27
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 18-09-2006 @ 13:43 :
Dank voor de antwoorden ^^


Rachel, die zin heb ik ook min of meer geleerd maar dan zonder rijm, met rijm is leuker
Voor mijn gevoel kijk je dus niet in de rug of buik van de voetganger maar tegen haar/ zijn zijkant..
Als je de bocht omgaat, dan kijk je idd naar zijn/haar zijkant, maar VOOR jij de bocht in gaat/de rotonde op gaat, kijk jij wel naar z'n kont/mond
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 15:53
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Chimera schreef op 18-09-2006 @ 15:27 :
Tuurlijk, maar rechtdoorgaand verkeer is wel een erg basisbegrip. Dat wordt er niet voor niets ingehamerd. Maargoed, je kunt de vraag van de TS ook anders interpreteren, maar dat is dan compleet afhankelijk van de situatie. Over het algemeen hebben voetgangers geen voorrang als je een rotonde oprijdt.
Juist. Dan zijn we het eens.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 16:05
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 18-09-2006 @ 16:53 :
Juist. Dan zijn we het eens.
\0/

Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 16:42
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
over het algemeen hebben voetgangers in dergelijke situaties voorrang, tenzij anders aangegeven.

als er een soort markering staat die kennelijk bedoelt is voor voetgangers, zijn voetgangers rechtdoorgaand verkeer.

daarnaast, de meeste rotondes zijn gewoon met borden en markeringen geregeld. die markeringen op de weg - dus ook die voor voetgangers - hebben uiteraard ook gewoon een bepaalde functie.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 17:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Vaak wordt er dan toch gewoon een zebrapad voor de rotonde gelegd. Spreekt voor zichzelf dat de voetganger daar voorrang heeft.

Vaak strooit men dan ook nog eens voor het zebrapad, voor het fietspad en voor de rotonde zelf met haaietanden, dus in feite is het zelden mogelijk het te missen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 18:25
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
probleem is wel dat veel gemeentes het begrip 'zebrapad' nogal ruim nemen (ondanks het feit dat duidelijk omschreven is wat een zebrapad precies is en hoe dat er uit ziet) en er een soort modernistisch abstract kunstwerkje van maken, dat bedoelt is om voetgangers voorrang te geven.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 20:16
Duplo - Dos
Avatar van Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 18-09-2006 @ 19:25 :
probleem is wel dat veel gemeentes het begrip 'zebrapad' nogal ruim nemen (ondanks het feit dat duidelijk omschreven is wat een zebrapad precies is en hoe dat er uit ziet) en er een soort modernistisch abstract kunstwerkje van maken, dat bedoelt is om voetgangers voorrang te geven.
dat niet alleen. ik heb het idee dat er niet altijd even goed nagedacht wordt bij het ontwerp van rotondes (oke ze zijn allemaal rond), maar er is nogal eens wat mis mee begreep ik van mijn rijleraar.
Die man zit bij een of andere commissie die advies uitbrengt aan de gemeente wanneer de gemeente iets wil aanpassen of dat men een evaluatie wil.

Volgens hem luisterd dat allemaal behoorlijk nauw, sommige zijn te groot, andere te klein, de zebrapaden liggen er te ver af, fietsers mogen twee richtingen op rijden. ik wist het niet en achteraf gezien lulde die man helemaal geen onzin
__________________
Zeeuwse meziek: sitterdags luuster ik meziek, sondags draai ik meziek en smeandags meld ik meziek. || Aôles op z'n tied, zei Prediker
Met citaat reageren
Oud 19-09-2006, 10:01
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Duplo - Dos schreef op 18-09-2006 @ 21:16 :
dat niet alleen. ik heb het idee dat er niet altijd even goed nagedacht wordt bij het ontwerp van rotondes (oke ze zijn allemaal rond), maar er is nogal eens wat mis mee begreep ik van mijn rijleraar.
Die man zit bij een of andere commissie die advies uitbrengt aan de gemeente wanneer de gemeente iets wil aanpassen of dat men een evaluatie wil.

Volgens hem luisterd dat allemaal behoorlijk nauw, sommige zijn te groot, andere te klein, de zebrapaden liggen er te ver af, fietsers mogen twee richtingen op rijden. ik wist het niet en achteraf gezien lulde die man helemaal geen onzin
dat fietsers vaak bij rotondes beide richtingen mogen gebruiken is volgens mij levensgevaarlijk.

zebrapaden liggen vaak inderdaad op de verkeerde plek. Die dingen mogen namelijk helemaal niet vlak na een kruispunt liggen, vanwege het feit dat automobilisten geen ogen in hun achterhoofd hebben.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-09-2006, 18:10
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Mmmm, het rare is dat het werkelijk niks weg heeft van een zebrapad. Het zijn wit vierkant gedrukte blokken met daartussen een looppad..

Ik wist niet dat het per gemeente kan verschillen, lekker handig
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer De grootste wegpiraat van vandaag - deel 7
Hawahaai
409 09-02-2015 09:43
Verkeer & Vervoer De grootste wegpiraat van vandaag, deel 5
Hawahaai
500 28-11-2011 21:41
Verkeer & Vervoer De grootste wegpiraat van vandaag, part deux
KIET
500 10-06-2010 20:00
Verkeer & Vervoer [nieuw] Rijles en rijbewijs topic #12
)Vampje(
500 27-11-2007 00:10
Verkeer & Vervoer Asociaal rijgedrag
Lethe
200 03-11-2007 22:54
Verkeer & Vervoer CBR wil herhalingstoets voor jongeren
coopergirl
115 21-01-2006 21:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.