Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2009, 21:10
burner19
burner19 is offline
Hallo,

Is het verplicht voor scooters dat de richtingaanwijzers naar behoren werkt? zo ja wat is het boete dat je kan krijgen als je richtingaanwijzers het niet doen?

Mvg,

Burner
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2009, 09:54
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
knipperlichten zijn niet verplicht op een bromfiets met twee wielen. Richting aangeven is dat echter wél, dus je kunt een boete krijgen voor het niet aangeven van je richting. Maar richting aangeven mag ook dmv je hand uitsteken (weet niet hoe je dat wil doen als je je gashendel loslaat, maar dat ter zijde..)

bron:
§ 10. Verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Artikel 5.6.51
1. Bromfietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:

a. een of twee dimlichten;

b. een of twee achterlichten;

c. een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2009, 18:08
Ivo
Ivo is offline
Verlichting die op een motorvoertuig is aangebracht, moet naar behoren werken. Ook als deze verlichting niet verplicht is om te hebben.
Het zelfde geldt bijvoorbeeld bij mistlampen op auto's. Aan de voorkant hoef je die niet te hebben, maar als je ze wel hebt, moeten ze meteen aan allerlei eisen volden. Ze moeten werken, goed afgesteld staan, reflector moet schoon en roestvrij zijn, mag geen barst in het lampglas zitten etc.

Hoogte van de boete weet ik niet. Maar als je dus het lampje er uit haalt, het glas afplakt of verft/spuit met niet doorschijnende verf en de schakelaar verwijdert dan krijg je weer geen boete omdat je dan volgens de wet geen richtingaanwijzers meer hebt.

Ik denk trouwens dat de meeste agenten het wel door de vingers zien als je braaf altijd richting aangeeft door je hand uit te steken en je voor de rest ook aan de regels houdt. Ze zullen er dan alleen wat van zeggen en/of een boete voor uitschrijven als je ook door allerlei andere fratsen al de aandacht trekt.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2009, 11:39
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Volgens mij is het zo dat als het er fabriek-af opzit dat het er op moet zitten en ook moet werken. Bij 99% van de scooters is dit het geval, bij 99% van de puchjes/tomosjes niet.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 10:18
RonalT
RonalT is offline
Citaat:
Verlichting die op een motorvoertuig is aangebracht,
Motorvoertuigen zijn in de defintie van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens) alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen.
En bedenk wel dat alle zogenaamde 'scooters' gewoon bromfietsen zijn. Eigenlijk zijn het bromscooters.

Ik vraag me trouwens af of 'mistlampen aan de voorkant op auto's' ook perse moeten werken. Dat ze aan bepaalde (goedkeurings) eisen moeten voldoen denk ik ook wel.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 16:00
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Motorvoertuigen zijn in de defintie van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens) alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen.
En bedenk wel dat alle zogenaamde 'scooters' gewoon bromfietsen zijn. Eigenlijk zijn het bromscooters.

Ik vraag me trouwens af of 'mistlampen aan de voorkant op auto's' ook perse moeten werken. Dat ze aan bepaalde (goedkeurings) eisen moeten voldoen denk ik ook wel.
Mistlampen van voor niet, die zijn niet verplicht. Mistlamp achter wel.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Motorvoertuigen zijn in de defintie van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens) alle gemotoriseerde voertuigen behalve bromfietsen, fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen.
En bedenk wel dat alle zogenaamde 'scooters' gewoon bromfietsen zijn. Eigenlijk zijn het bromscooters.

Ik vraag me trouwens af of 'mistlampen aan de voorkant op auto's' ook perse moeten werken. Dat ze aan bepaalde (goedkeurings) eisen moeten voldoen denk ik ook wel.
Of een scooter een bromfiets is, of niet hangt af van het plaatje achterop
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 16:08
robertwallberg
robertwallberg is offline
Ik zelf vind van wel. Het is veiliger.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Weleens een bon gekregen?
BrunetJuh
201 23-04-2006 22:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.