Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2006, 07:59
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
In het kader van sneeuw en gladheid vroeg ik mij het volgende af;
Wat doe je in zo'n geval anders dan wanneer het optimaal rijweer is?

Een vriendin vertelde dat je in een versnelling hoger moet rijden dan dat je normaal doet zodat je dan met de koppeling kunt afremmen.
Zijn er meer van dat soort wetenswaardigheden?
(Het spreekt voor zich dat je niet ineens remt maar dit gelijdelijk doet en je meer afstand dan normaal bewaard).
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2006, 08:22
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
- grotere afstand
- langzamere snelheid
- stuurbewegingen tot een minimum beperken.
- remmen : bij een noodstop met abs gewoon hard remmen, zonder abs remmen 'tegen blokkeren aan'. (maar beter nog, noodstop voorkomen).

NOOIT zomaar de auto in een versnelling lager zetten om 'meer af te remmen'.

overigens, in een versnelling hoger rem je juist minder af op de motor (je remt nooit af op de koppeling).

wel kun je wegrijden in de 2 of 3 ipv de 1. Duurt wat langer, maar voorkomt doorslippen van de wielen.

ik zou zelf juist eerder in een lagere versnelling rijden, dan in een hogere.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 11:15
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
en, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, als de wielen slippen bij het optrekken is het NIET verstandig om maar gewoon heel veel gas te geven en er vanuit te gaan dat je vanzelf wel een keer gaat rijden.

De auto zal soms zijwaarts wegglijden met alle gevolgen van dien.

ja, hier lach je waarschijnlijk om maar het is triest gesteld met de nederlandsche autorijders...
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 11:26
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 04-03-2006 @ 12:15 :
en, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, als de wielen slippen bij het optrekken is het NIET verstandig om maar gewoon heel veel gas te geven en er vanuit te gaan dat je vanzelf wel een keer gaat rijden.

De auto zal soms zijwaarts wegglijden met alle gevolgen van dien.

ja, hier lach je waarschijnlijk om maar het is triest gesteld met de nederlandsche autorijders...
klopt. ook zoiets : mensen die bij een slip pardoes t gas ineens loslaten. Sommige auto's pikken dat wel, andere staan dan juist scheef op de weg.

ow, en vooral kijken waar je heen wil. Niet waar je NIET heen wil. (ooit afgevraagd hoe mensen t voor elkaar krijgen om zichzelf te pletter te rijden tegen juist net die ene boom in de wijde omgeving ? juist, door te kijken naar de boom, in plaats van naar de koersrichting. Serieus, tis heel simpel, gewoon kijken waar je heen wilt, werkt prima)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 11:31
Q
Avatar van Q
Q is offline
Let goed op of je voor of achterwiel aandrijving hebt. Achterwielaandrijving zal sneller van achter uitbreken bij gladde stukken. Gewoon gas loslaten wel meestal wel helpen.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 11:56
Verwijderd
Als je langzamer gaat rijden omdat er wat sneeuw valt schop ik je


Ik haat mensen die al 20 gaar rijden op een 50km weg omdat er wat natte sneeuw valt :/
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 12:23
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
********** schreef op 04-03-2006 @ 12:56 :
Als je langzamer gaat rijden omdat er wat sneeuw valt schop ik je


Ik haat mensen die al 20 gaar rijden op een 50km weg omdat er wat natte sneeuw valt :/
dr lag hier gister 20cm sneeuw en sommige plekken waren spekglad, kerel.

als je hard gaat rijden omdat je zonodig de stoere idioot uit wilt hangen, ga je gang, maar blijf dan maar lekker uit mn buurt.

die 50km is de maximum snelheid onder ideale omstandigheden, geen 'gegarandeert veilige snelheid' zoals zoveel idioten schijnen te denken.

@Q : achterwielaandrijving is wel veel leuker om mee te spelen
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 12:30
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-03-2006 @ 13:23 :
dr lag hier gister 20cm sneeuw en sommige plekken waren spekglad, kerel.
Natte sneeuw blijft niet liggen en is ook niet glad, maat.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 14:21
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
voeten op de grond, en proberen met slippende achterwiel weg te rijden . Op me tomosje dan
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 15:21
LB06
LB06 is offline
Gewoon rustiger aan doen. Normaal houd ik er wel van om vlot op te trekken, maar als er sneeuw ligt dan doe ik dat bewust niet. En ik houd natuurlijk meer afstand.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 15:27
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
********** schreef op 04-03-2006 @ 12:56 :
Als je langzamer gaat rijden omdat er wat sneeuw valt schop ik je


Ik haat mensen die al 20 gaar rijden op een 50km weg omdat er wat natte sneeuw valt :/
Dat doen inderdaad veel auto's. Ik fietste naar school en ik haalde verscheidene auto's in, omdat die zonodig heel langzaam wilden rijden. Het was slechts natte sneeuw, en niet eens glad.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 16:12
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
********** schreef op 04-03-2006 @ 12:56 :
Als je langzamer gaat rijden omdat er wat sneeuw valt schop ik je


Ik haat mensen die al 20 gaar rijden op een 50km weg omdat er wat natte sneeuw valt :/
Ik heb het niet over 'wat sneeuw'. Hier lag 35 cm sneeuw en het was één gladde plaat. Als er wat sneeuwvlokken dwarrelen zal ik niet minder hard rijden
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 16:14
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 04-03-2006 @ 12:15 :
en, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, als de wielen slippen bij het optrekken is het NIET verstandig om maar gewoon heel veel gas te geven en er vanuit te gaan dat je vanzelf wel een keer gaat rijden.

De auto zal soms zijwaarts wegglijden met alle gevolgen van dien.

ja, hier lach je waarschijnlijk om maar het is triest gesteld met de nederlandsche autorijders...
Dat had ik eerder moeten weten Afgelopen week was mijn auto op school ingesneeuwd.. Voorwaarts/ achterwaarts geen beweging in te krijgen en toen gaf ik hard gaf Ik bleef 'gelukkig' gewoon stilstaan
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 16:14
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Q schreef op 04-03-2006 @ 12:31 :
Let goed op of je voor of achterwiel aandrijving hebt. Achterwielaandrijving zal sneller van achter uitbreken bij gladde stukken. Gewoon gas loslaten wel meestal wel helpen.
Ik heb voorwiel aandrijving...
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 18:03
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
rijden met galdheid is iets speciaals... Gisteren in Duitsland: Flinke sneeuwval en de weg was een ijsbaan. Bergje naar beneden, bocht naar rechts. Onderaan staat een Nederlander zijn sneeuwkettingen vast te maken... Totaal uit t zicht voor het achteropkomende (dalende) verkeer.. Eiegnlijk zou iedere Nederlander verplicht Winterbanden moeten hebben en bovendien een cursus praktijk gladheid...
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 18:16
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Op m'n brommer vind ik gladheid geweldig
Beetje met het achterwiel spinnen
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 18:41
Verwijderd
Bij gladheid kan het verstandig zijn om weg te rijden in 2e versnelling in plaats van eerste. Je hebt dan minder snel spinnende wielen, volgens mij omdat je minder koppel hebt. Probeer het maar eens op een fiets met versnelling, hoe lager je versnelling, hoe makkelijker je wegglijdt.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 19:12
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Als het glad is, wrijf ik even lekker in mijn handjes en neem ik leuke binnenweggetjes om me stevig uit te leven. Heerlijk!
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-03-2006, 11:25
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
PCRodent schreef op 05-03-2006 @ 19:41 :
Bij gladheid kan het verstandig zijn om weg te rijden in 2e versnelling in plaats van eerste. Je hebt dan minder snel spinnende wielen, volgens mij omdat je minder koppel hebt. Probeer het maar eens op een fiets met versnelling, hoe lager je versnelling, hoe makkelijker je wegglijdt.
je hebt niet minder koppel (koppel is een vast gegeven bij een bepaald toerental), maar het vermogen komt minder snel (dus geleidelijker) op de aandrijving/wielen/weg te staan.

*als je in de 2 wegrijdt, wees dan niet zo'n onbenul om t voordeel weer te 'compenseren' door extra veel gas te geven

@pierreke : zijn winterbanden in duitsland niet sowieso verplicht ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 11:49
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-03-2006 @ 13:23 :
@Q : achterwielaandrijving is wel veel leuker om mee te spelen
yup , moet alleen wel een paar zandzakken achterin gooien, met die gladheid kom je de parkeerplaats niet eens af als die al 'voorbereden' is
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 12:14
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
Citaat:
MTpower schreef op 05-03-2006 @ 19:16 :
Op m'n brommer vind ik gladheid geweldig
Beetje met het achterwiel spinnen
nah ik heb de mijne pas een maand, maar ik vond het doodeng vanochtend heb heeel langzaam gereden hoewel ik nog wel harder ging dan de fietsers. Gelukkig was het maar een klein stukje en is heeft het ondertussen gedooid..
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 13:15
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Roxy schreef op 06-03-2006 @ 13:14 :
nah ik heb de mijne pas een maand, maar ik vond het doodeng vanochtend heb heeel langzaam gereden hoewel ik nog wel harder ging dan de fietsers. Gelukkig was het maar een klein stukje en is heeft het ondertussen gedooid..
Ik heb dan ook gewoon een beunpuch, dus als ik op m'n bek ga is het nog niet zo erg, minder waard wordt ie toch niet
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 15:14
Schuah
Avatar van Schuah
Schuah is offline
Anticiperen en je snelheid/rijstijl aanpassen. 2 handjes aan het stuur.

Helaas rijden er veel te veel imbicielen/minder rijvaardige mensen rond in Nederland (lees: 75% van autorijdend Nederland)
__________________
Zoekt en gij zult vinden. Vindt gij het niet, dan is het zoek.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 17:08
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
Citaat:
MTpower schreef op 06-03-2006 @ 14:15 :
Ik heb dan ook gewoon een beunpuch, dus als ik op m'n bek ga is het nog niet zo erg, minder waard wordt ie toch niet
Wedstrijd langste burn-out op sneeuw?
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 17:21
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
JCG schreef op 06-03-2006 @ 18:08 :
Wedstrijd langste burn-out op sneeuw?
Lol, hier ligt nu geen sneeuw en ik ga hem binnekort verkopen
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2006, 17:59
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 06-03-2006 @ 12:25 :
@pierreke : zijn winterbanden in duitsland niet sowieso verplicht ?
ja dat zijn ze, óók voor buitenlanders en er wordt op gecontroleerd.
vind het wel goed, zouden ze hier ook moeten doen, verschil merk je echt goed.

verder:
- grotere afstand
- langzamere snelheid
- stuurbewegingen tot een minimum beperken.
- remmen : bij een noodstop met abs gewoon hard remmen, zonder abs remmen 'tegen blokkeren aan'. (maar beter nog, noodstop voorkomen).

of op de parkeerplaats hier in de buurt (grote parkeerplaats, erg vaak leeg) ff lekker crossen
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 18:48
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 06-03-2006 @ 18:59 :
ja dat zijn ze, óók voor buitenlanders en er wordt op gecontroleerd.
vind het wel goed, zouden ze hier ook moeten doen, verschil merk je echt goed.

verder:
- grotere afstand
- langzamere snelheid
- stuurbewegingen tot een minimum beperken.
- remmen : bij een noodstop met abs gewoon hard remmen, zonder abs remmen 'tegen blokkeren aan'. (maar beter nog, noodstop voorkomen).

of op de parkeerplaats hier in de buurt (grote parkeerplaats, erg vaak leeg) ff lekker crossen
ghehe, je hebt mijn post bijna letterlijk overgenomen

Winterbanden zijn idd goed - bij het juiste weer. Er kleven ook wel aardig wat nadelen aan, zeker in 'typisch Nederlands' weer (doorregende zomertjes).
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 18:54
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 06-03-2006 @ 19:48 :
ghehe, je hebt mijn post bijna letterlijk overgenomen

Winterbanden zijn idd goed - bij het juiste weer. Er kleven ook wel aardig wat nadelen aan, zeker in 'typisch Nederlands' weer (doorregende zomertjes).
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

True, maar daarom zijn het ook winterbanden, in de lente gaan er weer andere bandjes onder
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 22:05
LB06
LB06 is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 06-03-2006 @ 19:54 :
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

True, maar daarom zijn het ook winterbanden, in de lente gaan er weer andere bandjes onder
Ja, in de zomer wil je écht geen winterbanden: hogere rolweerstand -> meer verbruik, minder acceleratie, meer slijtage. In de zomer heb je die extra grip echt niet nodig.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 08:10
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
ik meen mij te herinneren dat er onder mijn autootje iets van all weather tyres zitten. is dat niet eh, gewoon verreweg het handigst in NL ?
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 08:20
Verwijderd
Als je door Duitsland rijdt niet en ik moet eerlijk zeggen dat het verschil tussen all weather en winterbanden echt wel merkbaar is geweest voor mijzelf. Met winterbanden heb je gewoon net ff iets meer grip en das op zich wel fijn
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 08:48
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
LB06 schreef op 06-03-2006 @ 23:05 :
Ja, in de zomer wil je écht geen winterbanden: hogere rolweerstand -> meer verbruik, minder acceleratie, meer slijtage. In de zomer heb je die extra grip echt niet nodig.
nou, het voornaamste nadeel van winterbanden is de minder goede afvoer van water en de wat langere remweg op een normale weg.

dat van die rolweerstand en lagere acceleratie : dat valt in de praktijk wel mee.

--

all weather tyres zijn een soort van 'lente-zomer-herfst- bandjes die voor Nederland prima voldoen, maar die niet in de buurt komen van winterbanden zodra het sneeuwt.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 10:50
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
Citaat:
MTpower schreef op 06-03-2006 @ 14:15 :
Ik heb dan ook gewoon een beunpuch, dus als ik op m'n bek ga is het nog niet zo erg, minder waard wordt ie toch niet
Ach mijn oldtimerding was ook niet zo duur maar ik denk dat ik hem amper op zou kunnen tillen als ik onderuit ga Dus daarom gister maar weer extreem rustig gereden en bijna de trein daardoor gemist
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 12:19
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 07-03-2006 @ 09:20 :
Als je door Duitsland rijdt niet en ik moet eerlijk zeggen dat het verschil tussen all weather en winterbanden echt wel merkbaar is geweest voor mijzelf. Met winterbanden heb je gewoon net ff iets meer grip en das op zich wel fijn
ja, nouja, het spaart wel een extra set velgen uit, en een boel opslagruimte... voor die enkele verregende winterdag die wij hier in NL hebben hoef ik eigenlijk niet zo nodig die rompslomp eromheen. of is dit nu verkeerd gedacht?
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 12:30
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 07-03-2006 @ 13:19 :
ja, nouja, het spaart wel een extra set velgen uit, en een boel opslagruimte... voor die enkele verregende winterdag die wij hier in NL hebben hoef ik eigenlijk niet zo nodig die rompslomp eromheen. of is dit nu verkeerd gedacht?
Ik begreep uit bovenstaande posten dat het in Duitsland verplicht en noodzakelijk was, maar in NL niet.. Althans, ik ga dus echt geen winterbanden op mijn auto laten zetten als ik de hele winter in NL blijf... Zu teuer!
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 13:13
Verwijderd
Je kunt toch ook het beste afremmen op de motor ipv echt remmen met de rem?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-03-2006, 13:31
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 07-03-2006 @ 14:13 :
Je kunt toch ook het beste afremmen op de motor ipv echt remmen met de rem?
uhm, als je een handgeschakelde auto hebt wel ja... of ontkoppelen en zachtjes remmen. niet met de handrem! mijn ervaring is overigens dat het één òf het ander vaak het beste werkt.

met een automaat wordt het verhaal anders. het lijkt erop dat een automaat zelf ontkoppelt als je het gas loslaat, ik zit me af te vragen of het zinnig is om 'm in de neutrale stand te zetten...
__________________
I never be late... I drive a V8 ...

Laatst gewijzigd op 07-03-2006 om 13:34.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 13:41
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 07-03-2006 @ 14:13 :
Je kunt toch ook het beste afremmen op de motor ipv echt remmen met de rem?
In een auto zonder ABS is dat meestal wel het handigst, terugschakelen en een heel klein beetje "pompend" proberen te remmen. Maar als je ABS hebt, gewoon keihard de rem intrappen en niet schrikken van het lawaai
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 14:50
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
JCG schreef op 06-03-2006 @ 18:08 :
Wedstrijd langste burn-out op sneeuw?
Nu echt te laat, komt over 5 minuten iemand om dat ding te kopen
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 15:13
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 07-03-2006 @ 14:13 :
Je kunt toch ook het beste afremmen op de motor ipv echt remmen met de rem?
als je daar de ruimte voor hebt wel ja.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 15:16
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 07-03-2006 @ 14:31 :
uhm, als je een handgeschakelde auto hebt wel ja... of ontkoppelen en zachtjes remmen. niet met de handrem! mijn ervaring is overigens dat het één òf het ander vaak het beste werkt.

met een automaat wordt het verhaal anders. het lijkt erop dat een automaat zelf ontkoppelt als je het gas loslaat, ik zit me af te vragen of het zinnig is om 'm in de neutrale stand te zetten...
ontkoppelen zou ik, in de meeste gevallen, toch niet aanraden.

maar goed, de ene slip is de andere niet. Punt is echter dat, bij ontkoppelen, je de aandrijving ineens helemaal wegneemt, wat weer een contraslip ten gevolg kan hebben.

een automaat : gewoon gas los, niet in de N zetten. (probeer sowieso een automaat maar s in de N te zetten tijdens rijden; vind-t-ding sowieso al niet prettig meestal. Daarnaast, de reactie van een automaat die ineens alle aandrijving abrupt wegneemt - ontkoppelen bij andere auto's gaat tenminste nog geleidelijk - kan behoorlijk fel zijn.)

laatste opmerking : je kan 'pompend remmen', das inderdaad hoe t vroeger geleerd werd. Het is echter zonde van de remkracht. Je kan in principe beter wel permanent remmen, ook zonder ABS, maar niet zo hard.

zonder abs moet je gewoon niet sturen + remmen tegelijkertijd.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 15:26
Verwijderd
Mja idd, mijn automaatje vind het echt niet fijn als ik tijdens het rijden het ding in de N zet of als ik hem in de Drive wil zetten als ik de rem er niet op heb staan. Als je het gas loslaat remt ie gewoon op de motor af bij mij.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 17:54
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 04-03-2006 @ 12:56 :
Als je langzamer gaat rijden omdat er wat sneeuw valt schop ik je


Ik haat mensen die al 20 gaar rijden op een 50km weg omdat er wat natte sneeuw valt :/
Hehe, ik ken het ^^ Hier ben ik eens 100km moeten gaan rijden met 20km verse sneeuw op de snelweg. Nix sneeuwkettingen gelegd (wel bij) en me rot ergeren aan de idioten die 20 reden op de snelweg (70 was echt te doen) en aan de idioten die toch nog harder voorbij moesten.

Oh, vooral niet doen: als je auto begint te glijden: van schrik remmen of gas geven. Heel rustig blijven en stuur goed vasthouden. Gas iets loslaten en meestal heeft ie dan zo weer grip.

Citaat:
phoxetis schreef op 07-03-2006 @ 13:19 :
ja, nouja, het spaart wel een extra set velgen uit, en een boel opslagruimte... voor die enkele verregende winterdag die wij hier in NL hebben hoef ik eigenlijk niet zo nodig die rompslomp eromheen. of is dit nu verkeerd gedacht?
Dat is verkeerd gedacht. Niet alleen de afwatering enzo is beter, ze hebben meer grip en zijn beter gericht op de koude temperaturen. Zomerbanden slijten in de winter veel harder en andersom. Als je 2 sets hebt, doe je veel langer met je banden en ben je dus echt niet duurder uit. Daarbij zijn er heel wat garages (zoals wij) die gewoon aan opslag doen, mensen laten hun banden hier achter en komen ze in april of oktober omwisselen, ook met maar 1 set velgen.
Alleen als je lichtmetalen velgen hebt, dan zijn stalen velgen voor de winter an sich wel een aanrader, anders gaan je mooie velgjes er nogal verweerd uitzien.

Diegenen die denken goedkoper uit te zijn door all weathers te nemen of door te rijden op hun zomerbanden, zijn stiekem dus mis, al is het even een grotere investering. Buiten dat zijn er ook wel goedkopere merkjes met winterbanden.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 10:27
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Mutant schreef op 07-03-2006 @ 18:54 :
Hehe, ik ken het ^^ Hier ben ik eens 100km moeten gaan rijden met 20km verse sneeuw op de snelweg. Nix sneeuwkettingen gelegd (wel bij) en me rot ergeren aan de idioten die 20 reden op de snelweg (70 was echt te doen) en aan de idioten die toch nog harder voorbij moesten.

Oh, vooral niet doen: als je auto begint te glijden: van schrik remmen of gas geven. Heel rustig blijven en stuur goed vasthouden. Gas iets loslaten en meestal heeft ie dan zo weer grip.


Dat is verkeerd gedacht. Niet alleen de afwatering enzo is beter, ze hebben meer grip en zijn beter gericht op de koude temperaturen. Zomerbanden slijten in de winter veel harder en andersom. Als je 2 sets hebt, doe je veel langer met je banden en ben je dus echt niet duurder uit. Daarbij zijn er heel wat garages (zoals wij) die gewoon aan opslag doen, mensen laten hun banden hier achter en komen ze in april of oktober omwisselen, ook met maar 1 set velgen.
Alleen als je lichtmetalen velgen hebt, dan zijn stalen velgen voor de winter an sich wel een aanrader, anders gaan je mooie velgjes er nogal verweerd uitzien.

Diegenen die denken goedkoper uit te zijn door all weathers te nemen of door te rijden op hun zomerbanden, zijn stiekem dus mis, al is het even een grotere investering. Buiten dat zijn er ook wel goedkopere merkjes met winterbanden.
winterbanden zijn nou niet echt voorzien van 'betere afwatering'.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 15:30
Verwijderd
Je weet best wat ik bedoel. Leuk ook dat je commentaar hebt op 1 woordje en niet op mijn verhaal.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 08:57
Verwijderd
ff een stomme kutup maar werkt DTC (dynamic traction control) echt? want mn ma heeft t op dr auto zitten maar ik vroeg me gewoon af of t werkte
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 09:16
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
koekjes schreef op 17-03-2006 @ 09:57 :
ff een stomme kutup maar werkt DTC (dynamic traction control) echt? want mn ma heeft t op dr auto zitten maar ik vroeg me gewoon af of t werkte
probeer het een keer in de regen....
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 13:31
Verwijderd
Citaat:
phoxetis schreef op 17-03-2006 @ 10:16 :
probeer het een keer in de regen....
"he mam wil je even met 100 km per uur door die bocht rijden met die diepe plas water"

no thnx
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 21:13
paco
Avatar van paco
paco is offline
Audi a6 quattro

die 4-wiel aandrijving is een wonder, serieus.

Zelfs zonder winterbanden doet de auto gewoon precies wat je wil.
Ik ging naar groot parkeer terrein met platgereden sneeuw, leek meer op ijs trouwens.
Ff tjekken hoe gek ik moest doen wilde hij het allemaal niet meer trekken.
Je hoorde keihard de auto alle 4 de wielen bijremmen en kutten, maar ik kon gewoon rijden zoals ik wilde.
Eenmaal die leuke ESP zooi uitgezet, gas op de wielen sturen en JAAAAAH
vermogen op de achterwielen, leuk leuk leuk!

Ik vind het btw vreemd waarom slipcursus niet verplicht onderdeel van een auto examen is. Mensen reageren zo raar op sneeuw, ijs, gladheid en aquaplannen...
Keiharde onzinnige remacties, aldan niet gecombineerd met sturen!!
Het niet kunnen controleren van vermogen op de wielen en proberen met spinnende wielen weg te cruisen.... Ain't gonna work tenzij je tof bent.
En met aquaplannen keihard in 1 ruk je gas los of een sjor aan je stuur uit die goot....
Leuk voor de mensen die naast je rijden of de vangrail die nog recht was.
__________________
"and the bass go Dark"
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 22:27
paco de taco
Avatar van paco de taco
paco de taco is offline
in z'n 2 wegrijden is ook klets, geef dan gewoon wat minder gas
__________________
no fun
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Wat heb je vandaag NIET gewaardeerd #6
Snebbeltje
500 21-04-2016 10:14
Verkeer & Vervoer Zou je vandaag geslaagd zijn? #2
Daboman
500 04-02-2009 18:37
Drugs & Alcohol Mensen die geen alcohol drinken
Rozemarijn92
117 07-01-2009 14:34
Verkeer & Vervoer Slipcursus en cursus 'onderhoud(?) cq pech'
Verwijderd
10 25-03-2006 02:35
De Kantine Groot Moppentopic [1]
Negrotiator
82 16-01-2004 07:44
De Kantine Mijn brommer kan te hard!
Rhinus
32 08-11-2002 13:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:56.