Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2007, 13:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Oké, dus op een plaats waar het 23 uur en 59 minuten licht is, mag je maar één minuut per dag eten en neuken? Dolle boel.
Probeer land binnen de poolcirkel. Maandenlang licht.

Maar goed, toont aan hoezeer een dergelijk gebruik uit de tijd is, en wat voor beperkt niveau er achter zat dat er slechts rekening is gehouden met een ligging dicht bij de evenaar.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2007, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Probeer land binnen de poolcirkel. Maandenlang licht.

Maar goed, toont aan hoezeer een dergelijk gebruik uit de tijd is, en wat voor beperkt niveau er achter zat dat er slechts rekening is gehouden met een ligging dicht bij de evenaar.
Lol, lees eens
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 14:21
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
En jullie vragen je nog af waarom er geen moslims meer voorkomen in de poolcirkel?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 16:16
Daevrem
Daevrem is offline
Waarom heeft god het dan niet beter verwoordt? Of wist 'god' niet dat op sommige plekken op de aarde de duur van dag en nacht varieren afhankelijk van de seizoenen?


Lijkt er wel op...
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 16:25
Verwijderd
Eh, het is simpel (en ook zo verwoord), je vast van zonsschemering tot zonsondergang. Als je geen dag en nacht kent in jouw gebied, kies je de tijden van Mekka of van de dichtsbijzijnde gebied waar vasten wel mogelijk is.

Laatst gewijzigd op 24-09-2007 om 16:47.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 16:28
Verwijderd
Citaat:
Eh, het is simpel (en ook zo verwoordt), je vast van zonsschemering tot zonsondergang. Als je geen dag en nacht kent in jouw gebied, kies je de tijden van Mekka of van de dichtsbijzijnde gebied waar vasten wel mogelijk is.
Ik vraag me af: staat dat ook zo in de koran?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 16:40
Verwijderd
Niet zo, maar uit de koran en haddith valt wel te herleiden wat de beste optie zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 18:13
Daevrem
Daevrem is offline
De tijden van Mekka. Slaat ook nergens op. Mekka is het centrum van het universum?

Nee. Het was in die tijd voor de schrijvers een belangrijke stad.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 18:18
Verwijderd
Citaat:
De tijden van Mekka. Slaat ook nergens op. Mekka is het centrum van het universum?

Nee. Het was in die tijd voor de schrijvers een belangrijke stad.
Mekka is het centrum van de islam ja. Je bent ongetwijfeld bekend met de uitdrukking.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 06:15
Relief
Avatar van Relief
Relief is offline
Kenjiro brother, Ga zo door!

De Kennis van de islam is hier echt nihil.

De basis van de islam zijn de koran & de hadith. Om de koran te kunnen begrijpen, moet men ook de gebeurtennissen (historie) ten tijde van de openbaring kennen. Alleen zo kan men een duidelijk beeld krijgen wat betreft de betekenis van de verzen in de koran.

Een indiase moslim heeft eens gezegd dat het probleem wat betreft dialoog tussen de moslimwereld en de Westerse wereld bij de moslimgeleerden zelf ligt. Die zijn qua engels niet voldoende ontwikkeld om de islam dudielijk te kunnen verdedigen tegen de Westerse wereld. Moslimgeleerden zijn qua kennis enorm ontwikkeld wat betreft de Islam in het arabisch, maar zonder engels is dit moeilijk te communiceren richting de Westerse wereld.
__________________
"Mijn psychiater zegt dat ik schizofreen ben. Wij vinden van niet!"

Laatst gewijzigd op 25-09-2007 om 06:20.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 11:36
Verwijderd
De Profeet als ideale schoonzoon
Door: Peter Wierenga
Gepubliceerd: gisteren 22:48
Update: gisteren 22:48

De menselijke profeet Mohammed heeft ons nog veel levenslessen te bieden, betoogt Tariq Ramadan. Als je maar niet alles letterlijk neemt.

In de leeskamer van een Amsterdams hotel komt Tariq Ramadan even bij van de avond ervoor. Middenin de vastenmaand geeft de Zwitsers-Egyptische moslimdenker lezingen aan honderden jongeren. Onderwerp is zijn nieuwste boek, In de voetstappen van de Profeet, dat onlangs in het Nederlands verscheen. Het is een vlot geschreven biografie van de grondlegger van de islam, die in Amerika al de bestsellerlijst haalde.

‘Eigenlijk wilde ik een film maken over het leven van Mohammed, maar om politieke redenen mocht ik Egypte en Saoedi-Arabië niet in’, vertelt Ramadan. Mede omdat zijn grootvader de fundamentalistische Moslimbroederschap oprichtte, is hij in die landen niet welkom. ‘Toen besloot ik om Mohammeds levenslessen in boekvorm te gieten. Door terug te gaan naar de oorsprong wil ik een nieuwe lezing bieden. Veel moslims zeggen me nu: dit hebben we nog nooit eerder gehoord.’

Inderdaad komt een heel andere Mohammed naar voren. De ideale schoonzoon lijkt het wel, met een minimum aan wapengekletter en groot respect voor vrouwen. De kritiek op Ramadan – die in Oxford, Londen en Rotterdam doceert – luidt dan ook dat hij zijn bronnen selectief gebruikt. Enigszins ironisch zou je kunnen stellen dat hij het advies van Geert Wilders aan moslims, namelijk om de (gewelddadige) helft van de Koran te verscheuren, ter harte heeft genomen.

De auteur erkent dat hij veel oorlogsgeweld van de profeet erbuiten laat. ‘Ik wilde me concentreren op de tijdloze, spirituele lessen. Wat heeft Mohammed te betekenen voor onze tijd? Dat soort uitleg geef ik al twintig jaar, over de hele wereld. Tja, je kunt wel geobsedeerd zijn door moordenaars en terroristen, maar dat is een marginale minderheid.’

Volgens hem hoeft de Koran niet herschreven te worden. ‘Bronnenkritiek is nodig, maar het is een misvatting om te denken dat je daarmee de terroristen zult bereiken,’ stelt Ramadan. ‘Je moet nu eenmaal uitgaan van de tekst van de Koran, omdat moslims die beschouwen als het woord van God. Maar je kunt wel de interpretatie aan de orde stellen! Want het grootste probleem is dat traditionele moslims de tekst letterlijk willen nemen, zonder de historische context in ogenschouw te nemen. Daar ligt precies de strijd met de radicalen.’

Vrouwen als ‘parels’

De hoogleraar schetst een Mohammed die zeer open omgaat met vrouwen en bijvoorbeeld een diner weigert zolang zijn vrouw niet mee mag. Hoe verklaart hij de slechte positie van vrouwen in veel moslimlanden? ‘De Arabische cultuur is van oudsher zeer patriarchaal. Bovendien heerst de angst om overspoeld te worden door de westerse cultuur en de perceptie is dat dit via de vrouwen gaat. De paniekreactie is om vrouwen in huis op te sluiten.’

Een situatie die volgens de moslimfilosoof spijtig genoeg leidt tot discriminatie van het andere geslacht. ‘De islam spreekt echter met veel liefde over vrouwen als ‘parels’. Zaken als huiselijk geweld, gedwongen huwelijken en polygamie – tenzij de eerste echtgenote ermee instemt – zijn niet islamitisch’

En het aangaan van een huwelijk met een zesjarig meisje, Aïsha? ‘Dat moet je in de culturele context zien, mensen trouwden toen op veel jongere leeftijd. Daar wil ik aan toevoegen dat Mohammed nog drie jaren wachtte voor hij het huwelijk daadwerkelijk genoot. Aïsha zelf heeft nooit geklaagd, integendeel, ze vond het een hele eer.’

Mag je Mohammed, die - in tegenstelling tot Jezus - een menselijke en sterfelijke profeet was, bekritiseren? ‘Ja,’ zegt de wetenschapper. ‘Hij deed ook wel eens iets verkeerd. Zo krijgt Mohammed in de Koran kritiek, wanneer hij geen aandacht schenkt aan een arme, blinde grijsaard.’

En als mensen nog een stapje verder gaan, bijvoorbeeld door de profeet met Osama Bin Laden te vergelijken? ‘Vanuit hun liefde voor de profeet reageren moslims veel te emotioneel op beledigingen. Daar moet je verstandig mee om gaan, zoals hij zelf ook deed, en niet meteen moord en brand schreeuwen. Wij moslims moeten niet pleiten voor censuur, maar voor een besef van fatsoen.’

Leven en dood

Toch worden zijn ogen van schrik even groter, als hij hoort dat 6 procent van de Nederlandse moslims geweld tegen een afvallige gerechtvaardigd vindt. ‘Wat in de Koran staat, moet je in context plaatsen. De eerste moslims waren in oorlog met andere stammen. Het wisselen van geloof betekende destijds niets minder dan verraad, dat was een kwestie van leven en dood.’

Ramadan gaat tegen de meerderheid van geleerden in. ‘Ik verkondig al twintig jaar dat er wél ruimte is voor afvalligheid in de islam, als je dat met hart en ziel wilt. Zo keurde Mohammed persoonlijk goed dat een moslim in Abessinië (het huidige Ethiopië) zich tot het christendom bekeerde.’
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 15:42
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Historische personen vormen ideale schoonzonen zolang je hun misdaden maar genegeerd of in een 'culturele context' plaatst!

Bedankt Tariq.

EDIT: Okee, 'ideale schoonzoon' had de journalist ervan gemaakt, niet Ramadan. Maar m'n punt blijft.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 15:57
Verwijderd
Hij erkent nergens dat de profeet misdaden zou hebben gepleegd. Hij heeft enkel het oorlogsgeweld uit zijn biografie gelaten. En het lijkt me trouwens altijd verstandig om zaken in een context te plaatsen.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 16:58
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Hij erkent nergens dat de profeet misdaden zou hebben gepleegd. Hij heeft enkel het oorlogsgeweld uit zijn biografie gelaten. En het lijkt me trouwens altijd verstandig om zaken in een context te plaatsen.
Ja, schreef iemand maar eens een boek over de spirituele lessen van paus Urbanus II, zolang de eerste kruistocht even buiten beschouwing wordt gelaten.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 17:01
Verwijderd
Als biograaf moet je altijd keuzes maken wat je er wel of niet in laat.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 17:18
Verwijderd
Citaat:
Ja, schreef iemand maar eens een boek over de spirituele lessen van paus Urbanus II, zolang de eerste kruistocht even buiten beschouwing wordt gelaten.
Godwin's Law kundig ontweken.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 18:15
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Churchill was vast ook een ideale schoonzoon, zolang zijn misantropische en ronduit denigrerende uitingen tegen vrouwen worden vergeten.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 19:24
Odoacer
Odoacer is offline
Ik heb een paar passages uit het 'vervolg' van de thread gelezen, niet alles. Maar wilde mijn mening even toevoegen.

Het is niet zozeer het probleem wat er geschreven staat, maar hoe de mensen dit interpreteren. Zo zijn er bij christenen de variaties van handjesklap kerk tot aan zwarte kousen kerk en allemaal bekijken ze de Bijbel op hun manier. Zo ook bij de moslims

De term 'jihad' is iets waar veel 'westerlingen' tegenwoordig over stuikelen, terwijl dit ook op veel manieren opgevat kan worden. Door de meeste word dit gewoon opgevat als de 'innerlijke' strijd tegen verleidingen en de eigen ego maar ook de 'uiterlijke' strijd tegen (verbale) aanvallen op de islam, dit alles gebeurd dus over het algemeen passief.

De radicale moslims zien de uiterlijke jihad echter als een rechtvaardiging om alles 'af te maken' wat niet moslim wil worden, en kennelijk ziet Geert Wilders alleen deze kant van het verhaal.
__________________
Gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 20:52
Daevrem
Daevrem is offline
Dus je moet oude teksten per se interpreteren vanuit een modern perspectief zodat je alles in moderne normen en waarden kan plaatsen?

Waar halen die gelovigen dan hun normen en waarden vandaan?


Ook, wat is er dan mis met die mensen die hun normen en waarden wel uit oude documenten zoals de bijbel en de koran halen? Je zegt dat het probleem is dat mensen de teksten interpreteren vanuit de cultuur waarin het geschreven is terwijl ze geloven dat het boek het woord van god is.

Maar daar is dan toch ook niets mee? Immers, Veel historici zijn het er over eens dat dat de beste manier is om een tekst te interpreteren. Naja, allicht is het probleem dat ze ook vinden dat boek het woord van god is. Maar dat doet bijvoorbeeld Kenjirro ook. En dat was het probleem niet.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 15:00
Odoacer
Odoacer is offline
Op wie reageer je Daevrem?
__________________
Gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 15:36
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Als biograaf moet je altijd keuzes maken wat je er wel of niet in laat.
Uiteraard, maar als je cruciale informatie weglaat krijg je een vertekend beeld van een persoon, wat zeer schadelijk is als die persoon ruim een miljard volgelingen heeft. Hagiografieën hebben we al meer dan genoeg.

Citaat:
Churchill was vast ook een ideale schoonzoon, zolang zijn misantropische en ronduit denigrerende uitingen tegen vrouwen worden vergeten.
Oh, breek me de bek niet open over Churchill, hij is misschien wel de meest overschatte Europese leider van de twintigste eeuw.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 16:58
Verwijderd
Citaat:
Uiteraard, maar als je cruciale informatie weglaat krijg je een vertekend beeld van een persoon, wat zeer schadelijk is als die persoon ruim een miljard volgelingen heeft. Hagiografieën hebben we al meer dan genoeg.
Wanneer is iets cruciaal? Dat is een nogal subjectief begrip.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 17:08
Promillage
Avatar van Promillage
Promillage is offline
Citaat:
Uiteraard, maar als je cruciale informatie weglaat krijg je een vertekend beeld van een persoon, wat zeer schadelijk is als die persoon ruim een miljard volgelingen heeft. Hagiografieën hebben we al meer dan genoeg.

Oh, breek me de bek niet open over Churchill, hij is misschien wel de meest overschatte Europese leider van de twintigste eeuw.
Laten we het dan over die veredelde clown Nelson Mandela hebben. :')

Elk geschiedeniskundige zou gruwen van gebeurtenissen die niet in hun historische context worden geplaatst.Maar dat is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Elk kritiek op Mohammed is dan ook onterecht.
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 23:19
Eric Berger
Eric Berger is offline
Wilders en Jami vergelijken Mohammed met Hitler

RIJSWIJK - Ehsan Jami, PvdA-lid en voorzitter van het comité voor ex-moslims, heeft samen met PVV-voorman Geert Wilders een artikel geschreven in de Volkskrant donderdag. Daarin maken zij een vergelijking tussen Adolf Hitler en de profeet Mohammed.

Het duo reageert onder de kop 'Wij zullen nooit zwijgen' op de opmerkingen van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding Tjibbe Joustra in het AD over de toon van sommige opmerkingen over de islam.

Joustra waarschuwde voor de mogelijke gevolgen van sommige felle opmerkingen over de islam. Jami kreeg eerder in een gesprek met VVD-fractievoorzitter Mark Rutte steun van de liberaal, omdat hij afstand had genomen van de islam. Volgens Rutte kreeg Jami te weinig steun van partijleider Wouter Bos van de PvdA.

Hitler

In het opiniestuk schrijft het tweetal dat stevige kritiek op de islam noodzakelijk is. "Als we nu niet optreden tegen de vergaande islamisering van Nederland, herleven de jaren dertig van de vorige eeuw. Alleen was het toen Hitler en nu Mohammed."

http://www.nu.nl/news/1251461/11/Jam...8video%29.html
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 23:22
Verwijderd
Ik dacht al, het is opvallend stil rondom Jami, maar daar komt onze held weer! Nu samen met de blonde poedel.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2007, 00:37
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
haha, verregaande islamisering.

vraag me ah joelang zn cmitétje standhoudt.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2007, 10:02
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
In het opiniestuk schrijft het tweetal dat stevige kritiek op de islam noodzakelijk is. "Als we nu niet optreden tegen de vergaande islamisering van Nederland, herleven de jaren dertig van de vorige eeuw. Alleen was het toen Hitler en nu Mohammed."
Dat Jami zich inzet voor een goede zaak staat niet ter discussie, maar het is jammer dat hij dat met dit soort zwakke vergelijkingen doet. Niet alles wat je slecht vindt kun je zomaar vergelijken met Hitler. Ironisch genoeg kom je wel voor die vergelijking in aanmerking als je gekenmerkt wordt door een opvallend kapsel, populistisch gedrag en het aanwijzen van een bepaalde bevolkingsgroep als zondebok.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2007, 10:50
Daevrem
Daevrem is offline
Stom dat Jami samen met Wilders iets doet en dat hij Mohammed met Hitler vergelijkt.

Je kunt hem beter met een andere veroveraar uit oudere tijden vergelijken. Of dat nu Saladin, Caesar of een ander is.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 28-09-2007, 11:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hij erkent nergens dat de profeet misdaden zou hebben gepleegd.
"De kritiek op Ramadan luidt dan ook dat hij zijn bronnen selectief gebruikt."

Hoewel het natuurlijk positief is dat hij delen van de islam overboord zet wanneer die immoreel of uit de tijd zijn. Waarom alleen dan weer de werkelijkheid ontkennen. Ik bedoel, als je roept dat Mozes een milieuvervuiler was omdat hij een blik in de woestijn wierp zal ook geen enkele christen daar een rel over trappen of beweren dat dat nooit gebeurde.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-09-2007, 15:01
Verwijderd
Citaat:
"De kritiek op Ramadan luidt dan ook dat hij zijn bronnen selectief gebruikt.".
De kritiek hoeft het niet altijd juist te hebben.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2007, 18:25
Eric Berger
Eric Berger is offline
Hoe abject ik de vergelijking met Hitler ook vind van Wilders (dank aan Uice voor het nogmaals onderstrepen van de ironie), ik vind dat hij wél gelijk heeft wanneer hij de vergelijking trekt met de jaren '60 en '70 (en later). Toen kregen Christenen het ook voortdurend van onder uit de zak, ze werden constant bekritiseerd en beledigd, en dat vonden we heel normaal. Wat dat betreft is de kritiek op de toon van Wilders wat hypocriet? Maar aan de andere kant is Wilders natuurlijk een politicus, en geen schrijver of cabaretier.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2007, 21:57
Daevrem
Daevrem is offline
Uuh, kritiek hebben op de argumenten van Wilders is wat andere dan kritiek hebben op z'n toon.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 30-09-2007, 02:24
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
Uuh, kritiek hebben op de argumenten van Wilders is wat andere dan kritiek hebben op z'n toon.
Wilders heeft geen argumenten. Wilders zegt dat alle moslims uit zijn op totale overheersing van Nederland, en dat ze zich allemaal superieur voelen aan Nederlanders en dat ze ons met geweld hun wil op gaan leggen. Allemaal, zonder uitzondering.

Dat zei m'n oom ook vanavond, toen hij en m'n tante op bezoek waren. Nu heb ik ruzie met m'n moeder omdat ik hen de deur heb gewezen. Hij zei dat hij, in het geval dat ik bijv. een Marokkaanse vriendin zou krijgen, hij niet meer op bezoek zou willen komen. Daarop zei ik dat hij dan maar helemaal niet langs hoeft te komen.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2007, 09:44
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wilders heeft geen argumenten.
Nee hoor. Wilders heeft argumenten. Net als bij jouw betogen slaan ze alleen in de regel nergens op.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-09-2007, 20:52
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
Nee hoor. Wilders heeft argumenten. Net als bij jouw betogen slaan ze alleen in de regel nergens op.
Mensen "genetisch afval" noemen is natuurlijk wél top of the bill-argumentatie?

Misschien moet je eens één keer één argument weerleggen in plaats van zo dom te brallen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 17:55
Daevrem
Daevrem is offline
Wilders heeft wel argumenten. Hij herhaalt alleen z'n standpunt nog 4 keer als je z'n argumenten hekelt en hij dus eigenlijk een tegen-tegenargument moet geven.


Trouwens doet dat er niet zo veel toe. Dan heb je het gewoon over 'standpunt' vs 'toon'.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 22:50
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
Wilders heeft wel argumenten. Hij herhaalt alleen z'n standpunt nog 4 keer als je z'n argumenten hekelt en hij dus eigenlijk een tegen-tegenargument moet geven.


Trouwens doet dat er niet zo veel toe. Dan heb je het gewoon over 'standpunt' vs 'toon'.
Mijn punt was dat Wilders een punt heeft als hij zegt dat Christenen het in de jaren '60 en '70 óók van iedereen onder uit de zak kregen (en nu nog steeds), op eenzelfde soort toon, en dat Christenen toen niét mensen zijn gaan bedreigen of dood maken.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2007, 16:18
Daevrem
Daevrem is offline
Het is ook bizar dat er nu al meerdere mensen zijn geweest die claimen dat Wilders gematigde moslims in extremisten veranderd en daar eigenlijk Wilders de schuld van geven. Als iemand met het geven van zijn of haar mening anderen zo ver kan krijgen dat ze overwegen geweld te gebruiken dan is er iets mis met die mensen.


Maar er is ook nog wat anders dat speelt. In een democratie moet je minderheden beschermen en minder hard aanpakken. Maar tegelijkertijd is een bepaalde minderheid ook een religie. En volgens veel mensen, gelovigen en ongelovigen, mag je op religies zowiezo geen kritiek hebben en dat moet juist doorbroken worden.

Ik denk dat veel minderheden wanneer ze hun religie bekritizeerd horen worden dat zien als een aanval van de meerderheid op deze minderheid en dat ze zich daardoor in het nauw gedreven voelen of buitengesloten voelen.

En juist daardoor worden er ook weer meer mensen die behoren tot een minderheid gelovig. Immers, dat is onderdeel van hun identiteit. Nederlander kunnen ze niet zijn. Marokkaan of Turk ook niet, denken ze. Maar moslim kunnen ze wel perfect zijn. Bij die groep horen heeft geen enkel obstakel.


En veel mensen doen er aan mee om aan te nemen dat een allochtone jongere uit een 'moslimland' ook gelijk zelf moslim is. Dat doen we toch ook niet met autochtonen?
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 02-10-2007, 21:16
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
Maar er is ook nog wat anders dat speelt. In een democratie moet je minderheden beschermen en minder hard aanpakken.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind dat je ze niet hoeft te schofferen, of persoonlijk aan te vallen. Maar 'beschermen' en ze een aparte positie geven? Nee. Moslims/allochtonen zullen nooit goed integreren als we steeds maar een uitzonderingspositie voor ze creëren. En daarmee heb ik het niet over het aanbieden van halal vlees of zo, dat maakt mij echt niets uit. Maar dat constant doen alsof ze zwakker zijn en bescherming nodig hebben, zal hen zélf opbreken op den duur.

Citaat:
Daevrem schreef:
Nederlander kunnen ze niet zijn.
Waarom niet? Als ze Nederlands staatsburger zijn en in dit land woonachtig zijn: waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 15:29
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Wanneer is iets cruciaal? Dat is een nogal subjectief begrip.
Ja en dan? Als ik zeg dat iets cruciaal is, dan betekent het dat ik het cruciaal vind. Dat lijkt me nogal wiedes.

Citaat:
Elk geschiedeniskundige zou gruwen van gebeurtenissen die niet in hun historische context worden geplaatst.
Uiteraard, maar wat me ergert is het gebruik van 'context' als dooddoener, om alle kritiek weg te kunnen wuiven.

Citaat:
Elk kritiek op Mohammed is dan ook onterecht.
Zoals hier dus.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 15:33
Verwijderd
Citaat:
Ja en dan? Als ik zeg dat iets cruciaal is, dan betekent het dat ik het cruciaal vind. Dat lijkt me nogal wiedes.
Dan heeft het voor de rest geen waarde toch (behalve voor jou en mensen die zoiets ook cruciaal vinden om te vermelden)?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 16:25
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dan heeft het voor de rest geen waarde toch (behalve voor jou en mensen die zoiets ook cruciaal vinden om te vermelden)?
Je begrijpt zelf ook dat dit veel te extreem is. Op deze manier kan ik ook wel stellen dat de koran je verplicht te moorden, omdat ik er net een paar woorden uit haal, een citaat als "moord" alsof het een imperatief is, en de rest schrap 'omdat ik dat niet cruciaal vind'.

Dergelijke vertoningen zijn bekend onder de term apologisme, en dit moet ten allen tijden vermeden worden. Apologistische teksten zijn bovendien notoir onbetrouwbaar, zowel vanwege bewuste misinterpretatie als het verzinnen van zaken.


Vandaar dus de kritiek op die theoloog dat hij selectief kijkt.

Of niet eens zozeer dat, maar hij trekt uit die involledige informatie een conclusie. In dit geval dus over Mohamed.

Dat is heel leuk en aardig, maar voor een conclusie heb je wel alle informatie nodig, anders klopt de conclusie niet. Je kunt óf delen beschrijven, óf een conclusie trekken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 16:26
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Dan heeft het voor de rest geen waarde toch (behalve voor jou en mensen die zoiets ook cruciaal vinden om te vermelden)?
Alleen dingen die objectief vast te stellen zijn hebben waarde? Waardeoordelen zijn ook subjectief, maar dat heeft ook nog nooit iemand tegengehouden.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 17:58
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind dat je ze niet hoeft te schofferen, of persoonlijk aan te vallen. Maar 'beschermen' en ze een aparte positie geven?
Ik heb het ook niet zo zeer over discriminatie. De staat is er om de zwakken te beschermen en om er voor te zorgen dat democratie neit een dictatuur van de meerderheid wordt. Het staat dus ook helemaal los van intergratie. Het gaat er om dat minderheden niet democratisch voor zichzelf op kunnen komen.

Citaat:
Waarom niet? Als ze Nederlands staatsburger zijn en in dit land woonachtig zijn: waarom niet?
Ik had 'Nederlander' tussen ' ' moeten zetten. Dit ging natuurlijk over hokjesdenken en identiteit. Het gaat over 'erbij horen' enzo.

Het ging over identiteit. En dat is toch echt wel iets waar veel immigranten mee worstelen.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 19:52
Promillage
Avatar van Promillage
Promillage is offline
Citaat:
Ja en dan? Als ik zeg dat iets cruciaal is, dan betekent het dat ik het cruciaal vind. Dat lijkt me nogal wiedes.

Uiteraard, maar wat me ergert is het gebruik van 'context' als dooddoener, om alle kritiek weg te kunnen wuiven.

Zoals hier dus.
Hoezo?Face it, hij leefde vele jaren geleden en dan moet hij naar moderne maatstaven beoordeeld worden?

Wat pas echt lachwekkend is dat alles wat bekend is van Mohammeds leven en ook echt alles gebaseerd is op overleveringen zijn levensgeschienis werd een eeuw na zijn dood op geschreven en vandaaruit zijn vele geschiedeniskundigen door eeuwen heen op gaan baseren elk met hun eigen insteek. De kritiek op Ramadan ,selectiviteit qua bronnen'', slaat ook nergens op. Die van Ibn Ishaaq is in mijn ogen de enige juiste maar het staat vrij daar zelf een invulling aan te geven. Echter als je kritische kanttekeningen wil dan begeef je op glad ijs. Zie

Citaat:
[bewerk] Betrouwbaarheid van de overleveringen
De oudste biografie van Mohammed is die van Ibn Ishaaq en dateert van rond 750, meer dan een eeuw na de dood van de profeet. Dit is een verzameling mondeling overgeleverde uitspraken van tijdgenoten die niet beschouwd kan worden als objectieve en verifieerbare geschiedschrijving in de moderne zin van het woord. Volgens sommige islamologen lijken biografieën van de profeet vooral bedoeld om passages in de Koran achteraf van een context te voorzien en zijn het alleen al daarom geen betrouwbare historische bronnen.[3] [4]

Wim Raven wijst erop dat er verschil van mening tussen moslimgeleerden en westerse islamologen en oriëntalisten bestaat over de vraag of de talloze overleveringen over de profeet inderdaad als historisch betrouwbaar materiaal mogen worden beschouwd. Moslimgeleerden geloven dat dit materiaal in grote lijnen met de werkelijkheid overeen komt, westerse geleerden hebben daarentegen hun ernstige twijfels, met name omdat nauwelijks enige brontekst met zekerheid in de eerste eeuw van de islam te dateren zou zijn en van vele teksten elkaar tegensprekende varianten bestaan. Niet-islamitische bronnen, die soms heel oud zijn, zouden een heel ander beeld opleveren dan islamitische bronnen.[5]

De pogingen om feit en fictie in de beschikbare bronnen van elkaar te onderscheiden hebben tot nu toe weinig bruikbare resultaten opgeleverd voor een kritische beschrijving van de historische persoon Mohammed en de rol die hij speelde in de islam. Harald Motzski stelt dat het onderzoek op dit moment gevangen is in een dilemma. Aan de ene kant is het volgens Motzki niet mogelijk een historische biografie te schrijven zonder ervan beschuldigd te worden de bronnen kritiekloos over te nemen, terwijl het aan de andere kant onmogelijk is om op basis van een kritische beschouwing van die bronnen een bruikbare biografie te schrijven.[6] Arthur Jeffrey veronderstelde in 1926 dat er misschien gewacht moet worden op verder onderzoek naar de vroege bronnen voordat er uitspraken kunnen worden gedaan over de historische Mohammed
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 20:23
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
Het ging over identiteit. En dat is toch echt wel iets waar veel immigranten mee worstelen.
Ik denk dat iederéén veel worstelt met 'identiteit'.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 20:40
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hoezo?Face it, hij leefde vele jaren geleden en dan moet hij naar moderne maatstaven beoordeeld worden?
Dat lijkt me wel. Vanuit de islam heeft men nog steeds de pretentie dat de islam foutloos en tijdloos is, dus dan moet dat ook getoetst kunnen worden tegen moderne maatstaven.

Kijk, zou men enige realiteitszin introduceren en sommige dingen zien als uit de tijd, verouderd of foutief, dan komt Mohamed opeens in een ander referentiekader terecht. Het hangt dus van de uitgangspositie af welke kritiek er te verwachten is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat iederéén veel worstelt met 'identiteit'.
Ik niet hoor.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 21:17
Eric Berger
Eric Berger is offline
Citaat:
Ik niet hoor.
Jawel, hoor. Maar jij denkt waarschijnlijk meteen aan 'identiteitscrisis' ofzo.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 21:53
Verwijderd
Citaat:
Alleen dingen die objectief vast te stellen zijn hebben waarde? Waardeoordelen zijn ook subjectief, maar dat heeft ook nog nooit iemand tegengehouden.
Als je kijkt vanuit welk perspectief Ramadan het leven van de profeet Mohammed wil beschrijven (namelijk zijn omgang en relaties met vrouwen), dan is het tamelijk onzinnig de veldslagen te beschrijven. Het past niet in het verhaal die Ramadan wil vertellen. Ik zou het trouwens niet erg gevonden hebben hoor. De profeet Mohammed vocht met een reden en voerde dat in mijn ogen uiterst rechtvaardig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58.