Oud 14-01-2007, 22:45
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Het heeft even op zich laten wachten, maar gelukkig is het dan nu toch zover: de uitslag van de verkiezing "Beste DoP-gedicht van 2006" is bekend! We hebben een gedeelde eerste plaats weg te geven, een gevierendeelde 2e plaats en een gehalveerde 3e plaats. En om de verwarring er nog even in te houden beginnen we bij die 3e plaats. Hier zijn de volgende twee gedichten geëindigd:

Ik wil graag kwijt in iemands zomerjaszak van Porcelain
Groeten uit Noorwegen van Reynaert

Porcelain overtrof zichzelf met haar gedicht over opgroeien en vergroeien, over kwijtraken en gevonden worden. Ik zei in het topic al dat ik dit gedicht het allerbeste vond wat ze ooit had geschreven, en die mening is sindsdien niet veranderd. De subtiele speelzoldersfeer in de eerste strofe verloopt in een strofe over groot worden en kind-kwijt-zijn. En het slot bewijst dat grote mensen stiekem ook klein willen zijn, opgevouwen en wel in een jaszak.

Op de 2e plaats zijn geëindigd:

Aan de muur van het paradijs van CSN
18. van gezweetwel
Sarajevo, Sarajevo van Rita Pavlovic
De wereld moet gereanimeerd van vidaaa


Aan de muur van het paradijs hangt een gedicht van CSN, vast en zeker. Wie heeft er anders ooit de lucht vergeleken met een weldoorbloede vrouw van adel? Om nog maar te zwijgen over de het einde van het gedicht, want dat vind ik nog steeds ontzettend geniaal. "Ik ben Mohammed en wacht op een berg." - Ja, dat is pas echt wachten.

Wat een volwassen gedicht schreef gezweetwel met 18. Het vliegt van verstandig naar troosteloos naar hartverscheurend mooi en droevig. Ik heb volgens mij nog nooit wat over dit gedicht gezegd: dus bij deze. Het einde (ja, weer het einde) is héél erg aangrijpend. Er was nog wat discussie over de opmaak van het gedicht, maar wat mij betreft: mooi mooi laten, want dat is het.

Ik weet niet hoe het in Sarajevo is, maar als Rita Pavlovic zegt dat het een plaats van dood en honing is geloof ik dat meteen. Dat is het mooie van haar gedichten: ze weet je onmiddelijk te overtuigen ook al geeft ze nergens een argument. De drukkende sfeer neemt toe met de laatste twee strofes, de laatste regel onthutst en zorgde ervoor dat ik het gedicht meteen nog een keer las. En nog een keer.

En dan nog de indrukwekkende poging van vidaaa om de chaos te ordenen, in een chaotisch gedicht. Het gekke is dat het nog lijkt te lukken ook. Misschien heb ik een zwak voor goede eindes of zie ik er meer dan het eigenlijk is, maar ook hier vind ik het laatste gedeelte het allerbeste. "En in het doden van de dag ligt straks het dagen van de dood." - Héél erg knap gevonden. En dan de chaos van de slotregel, waarin alles op zijn plek lijkt te vallen.

En dan nu, de gedeelde eerste plaats:

Selma van CSN
Een Pinksteravond. van Touché


Al tijdens de nominatie-ronde bleek dat Selma van CSN een favoriet was onder doppend Nederland. Een imposant gedicht in vijf delen, in een consistente stijl van schitterende poëzie. Anders dan vanille-CSN, als ik daarvan mag spreken, maar de stemmers hebben wel bewezen dat dat niet erg hoeft te zijn. En ik moet zeggen dat ik niet vaak een karakter zo tot leven heb zien komen in een gedicht, prachtig-filmisch haast. Een gedicht dat nog vér na 2007 gelezen zal worden.

Een Pinksteravond. van Touché was een beetje de underdog van deze wedstrijd. Tijdens de nominatie-ronde heeft dit gedicht maar één nominatie gekregen en moest het dus vechten voor een plaats in de finale. In de voorronde kreeg het gedicht maar liefst vier stemmen, waarmee het de competitie ver achter zich liet (de volgende gedichten hadden 'slechts' 2 stemmen). Ook in de finale liep het voorspoedig, nog net op tijd wist het gedicht de laatste beslissende stem binnen te halen. En terecht, mag ik wel zeggen, want als er een echo van genade door de klimop van de tuinen kruipt dan weet je dat er iets bijzonders aan de hand is. Wederom een schitterend einde, vanaf "Judas in mijn naam" stroomt het gedicht over van de prachtige poëtische zinnen. Net als Selma een verdiende eerste plaats.


Goed, naast felicitaties kan dit topic gebruikt worden om feedback te geven op de wedstrijd: wat vonden jullie ervan? Leuk/niet leuk, en waarom? Wat ging er goed, wat ging er fout? Volgend jaar weer?
Ook de resultaten van de complete wedstrijd zijn beschikbaar, die kan je hier downloaden.

Verder wil ik nog even van de gelegenheid gebruik maken om iedereen een heel fijn en poëtisch 2007 te wensen! Maak er wat van dit jaar.

Reynaert
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2007, 11:11
Verwijderd
Heel hartelijk gefeliciteerd allemaal!

*hoopt zich ooit te kunnen meten met deze staaltjes van taalexcellentie*
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 18:07
Lavender
Avatar van Lavender
Lavender is offline
Ook een gefeliciteerd van mij.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 19:02
Elfe
Avatar van Elfe
Elfe is offline
Gefeliciteerd.

Ik vind het mooi om te zien dat goede poëzie (vind ik) onder jongeren niet uitsterft. Werkelijk zeldzaam mooi.
__________________
hanging out the window with a bottle full of rain
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 19:24
Verwijderd
Gefeliciteerd allen!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 22:12
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Zal ik dan eens feedback geven op de wedstrijd? Ik heb er gemengde gevoelens over. Ik vond het wel leuk, maar ik had er wel moeite mee omdat alles zo uiteen ligt en ik er eigenlijk een beetje een dit-is-niet-eerlijk-gevoel bij kreeg. Werd een beetje minder serieus daarom. Als die laatste finalegroep wat kleiner was geweest zou ik (achteraf gezien) helemaal niet verder zijn gegaan met kiezen voor eerste, tweede, derde plek, maar dan was mijn laatste constatering geweest: dit zijn de sterke gedichten van 2006.

Het leuke eraan vond ik vooral dat er gedichten zijn teruggehaald uit 2006 die ik anders was vergeten en dat ik er dingen door ben gaan teruglezen. Dat vind ik wel voor herhaling vatbaar, maar dan wat minder in wedstrijdvorm.

Vind het wel een mooi gepresenteerd eindtopic Reynaert. Chapeau. Wat vond je zelf?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 09:16
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Gefeliciteerd

Ik vond het leuk en dan inderdaad vooral het gedeelte van: o kijk welk prachtige gedicht ik nu weer met de zoekfunctie heb gevonden, dat hebben we ook nog!
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 13:42
Verwijderd
Gefeliciteerd!
Ik vond het zonde dat er wat weinig aandacht voor was, dat maakte het minder spannend en interessant. Maar toch leuk om te zien wat iedereen zich nog herinnert inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 13:47
Ray
Avatar van Ray
Ray is offline
Heeft iemand een link voor mij waar de gedichten staan?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 14:11
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
klik
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 14:14
Ray
Avatar van Ray
Ray is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 18-01-2007 @ 14:11 :
klik
Dankje
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 14:24
Toddish
Avatar van Toddish
Toddish is offline
Citaat:
Ekleor schreef op 15-01-2007 @ 19:24 :
Gefeliciteerd allen!
__________________
Pang
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 18:06
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
gefeliciteerd touché, csn en anderen! een beetje moeilijke wedstrijd, maar het geeft in ieder geval een goed beeld van hele goede gedichten uit 2006 .
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 19:43
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Gefeliciteerd Touché, CSN en alle anderen!

Citaat:
Porcelain schreef op 15-01-2007 @ 22:12 :
Als die laatste finalegroep wat kleiner was geweest zou ik (achteraf gezien) helemaal niet verder zijn gegaan met kiezen voor eerste, tweede, derde plek, maar dan was mijn laatste constatering geweest: dit zijn de sterke gedichten van 2006.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 20:37
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ik ben het helemaal met DoD eens
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 00:17
Verwijderd
Ik vond het kut, maar dat was al in het begin duidelijk en ik hoop dat dit topic nu EINDELIJK eens zakt zodat ik eens weer fijn met liefde kan posten op dop.

En verder ben ik zeer dronken, maar dat verandert mijn mening niet. Ik vond het idee al kut van het begin, met alle respect voor jou, Reynaert. En dit gedoe heeft mijn plezier in posten op dop zodanig verminderd dat ik nu eigenlijk zit te wachten tot dit uit mijn zicht is verdwenen.


EN ja, ik vond dit niet eerlijk, gedoe, omslachtig, en blablabla, maar aangezien ik te dronken ben om werkelijk ssteekhoudende argumenten te verwoorden, zul je het hiermee moeten doen, want als ik nuchter ben, ben ik zo beleefd dat ik dit negeer....
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 01:14
Touché
Avatar van Touché
Touché is offline
Hoera!

Ssteekhoudende argumenten!


Hoera!

Ik ben te moe om er een samenhangende post van te maken, maar zeer bedankt allemaal en ik vind mijn ehh onze zege een echte opkrikker.
__________________
Nou, dan spelen we toch geen levensweg.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 10:53
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Ik vond het zelf een prima wedstrijd, alleen jammer dat er niet zo heel veel aandacht voor was (zoals eerder gezegd). Hierdoor werden er minder gedichten echt besproken en werd er volgens mij ook minder gestemd dan normaal bij een wedstrijd. Verder waren de regels misschien wat strikt en was de tekst-massa in verhouding tot andere wedstrijden wat veel - maar als je het vergelijkt met een willekeurige bloemlezing zijn de goede gedichten van een jaar DoP natuurlijk een stuk minder omvangrijk.

Mutant, ik vind het bijzonder dat 1 topic je plezier in DoP zo volledig kan verpesten dat je het hele forum maar negeert. Het is misschien flauw om te suggereren, maar ik doe het toch maar aangezien je zelf ook niet vies lijkt te zijn van ssteekhoudende argumenten: misschien voel je je gewoon schuldig dat je als forumbaas zo goed als niks voor DoP doet, en reageer je dat af op het initiatief van een ander? Verklaart meteen waarom je zegt dat dit topic je hele plezier in het subforum verpest.
Verder heel indrukwekkend dat je dronken bent c.q. was trouwens, ik heb er echt respect voor dat je dat zo eerlijk hier neerzet. Hetzelfde soort ongemeend respect wat je ondanks dit vervloekte initiatief toch nog voor mij op kan brengen.
Tot slot vind ik het jammer dat je je er zo makkelijk vanaf maakt - als ik dronken ben hoef ik geen argumenten te geven, en als ik niet dronken ben negeer ik het liever. Dan valt er ook niet te discussieren. Misschien kan je die beleefdheid toch een keer opzij zetten en verantwoorden waarom alles zo kut is? Wat is er niet eerlijk, gedoe en omslachtig aan?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-01-2007, 11:19
Verwijderd
Nou, ik was zo dronken dat ik het werkelijk neer heb gezet, want intussen was al lang duidelijk dat ik het probeerde te negeren, wat ik ook al tegen mijn medefbs had gezegd. Veel meer schrijven over argumenten dan dat zat er niet meer in, want niet lang erna ben ik in coma gevallen.

In ieder geval, ik had in het begin al gezegd dat ik dit niets vond, maar aangezien je mijn medefbs had weten te overtuigen op de meeting, zat ik er al goed aan vast. Ik heb destijds proberen uit te leggen waarom ik het niets vond en ik vind dat het mijn mening gesterkt is.

Het is allemaal een beetje elite geworden, we weten allemaal dat de dichters die gewonnen hebben goed kunnen schrijven, daar hadden we geen wedstrijd voor nodig. Ik vind dit an sich niet echt een topic dat nieuwe dichters zal aanmoedigen om meer hier te posten, want dit is zo van: kijk eens waar je tegen moet opboksen, begin er dus maar niet aan.


En nee, ik voel mij zeker niet schuldig, want ik weet dat ik genoeg zaken heb gedaan voor Dop. De laatste tijd weer minder, omdat ik zelf op dit moment ook maar sporadisch schrijf. Ik heb ideeën genoeg, dus ik hoef zeker niet zo te reageren omdat ik jaloers ben op jouw fantastische ideeën en initiatieven. Ik was zelfs al bezig met een nieuw, spannend onderwerp te bedenken voor een nieuwe wedstrijd.

Ik had alleen een probleem met dop, want hoe kon ik wel posten op de rest van de gedichten en dit volkomen negeren? En misschien had ik het van het begin af aan moeten zeggen en dan alleen deze wedstrijd moeten negeren, maar dat heb ik dus niet gedaan, ik zat te wachten tot ik me niet meer druk hoefde te maken over dit topic. Fout, ja, maar ook op je 24e maak je nog fouten en word je nog zo dronken dat je gaat brallen in topics



Maar wat we wel kunnen doen is bedenken hoe het wel een fatsoenlijk iets kan worden. Bijvoorbeeld door iedere maand nominaties te doen, zodat gedichten vers blijven. 1 nominatie per dichter, dat soort dingen, spreiden over het jaar...

Verder heb ik nu geen idee, want mijn denkvermogen is na al die alcohol nog niet helemaal opgestart ^^.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 14:39
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Maar wat we wel kunnen doen is bedenken hoe het wel een fatsoenlijk iets kan worden. Bijvoorbeeld door iedere maand nominaties te doen, zodat gedichten vers blijven. 1 nominatie per dichter, dat soort dingen, spreiden over het jaar...
Ik snap het niet . Bedoel je elke maand gedichten uit te kiezen? Wil je die dan meenemen naar een eindverkiezing? Want dat laatste lijkt me moeilijk te realiseren.

En stel dit was helemaal geen wedstrijd geweest, maar een hee-laten-we-goeie-gedichten-van-2006-ophalen-topic, wat had je daarvan gevonden? Dan was het waarschijnlijk ook wel elitair geweest. Dat hou je. Je hebt wel een punt.

Mocht zich hier in dit topic eens een vrij nieuwe dop-bezoeker bevinden, dan zou ik het wel interessant vinden om diens mening te horen.

Laatst gewijzigd op 20-01-2007 om 14:55.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 15:06
Verwijderd
Dat hebben we gedaan: gedicht in de schijnwerpers, zelfs voor gedichten van jezelf, maar dat liep ook niet zo.

En realiseerbaar, pfoe, ik weet het niet, maar we hebben nu wel genoeg tijd om er over na te denken, als we het nog willen doen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 15:54
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Hmm.. om eerlijk te zijn ben ik het eigenlijk wel een beetje eens met Mutant. Okay, ik heb ook gestemd in de voorronde, dus ik heb in feite wel meegedaan, maar in de finale had ik daar gewoon geen zin meer in. Waarom? Ik denk omdat ik niet inzie wat er met zo'n wedstrijd bereikt kan worden. Van de gedichten die nu eenmaal gewonnen hebben, wisten we al lang dat ze goed waren. Gaat het er dan alleen nog maar om om ze nog meer te loven dan ze al geprezen waren? Dat snap ik niet. Het brengt niets nieuws, er is geen verrassing. We weten het immers al lang, en dat is nog heel goed terug te lezen in de reacties die toendertijd gegeven werden. Een beetje dubbelop dus. De 'normale' wedstrijden daarentegen, die brachten spanning en sensatie: nieuwe gedichten waarvan je niet wist door wie ze geschreven waren. Van mij mag je dus doorgaan met dat nieuwe, spannende onderwerp bedenken voor de volgende wedstrijd, Mutant.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 17:22
Verwijderd
Citaat:
Reem schreef op 20-01-2007 @ 15:54 :
Hmm.. om eerlijk te zijn ben ik het eigenlijk wel een beetje eens met Mutant. Okay, ik heb ook gestemd in de voorronde, dus ik heb in feite wel meegedaan, maar in de finale had ik daar gewoon geen zin meer in. Waarom? Ik denk omdat ik niet inzie wat er met zo'n wedstrijd bereikt kan worden. Van de gedichten die nu eenmaal gewonnen hebben, wisten we al lang dat ze goed waren. Gaat het er dan alleen nog maar om om ze nog meer te loven dan ze al geprezen waren? Dat snap ik niet. Het brengt niets nieuws, er is geen verrassing. We weten het immers al lang, en dat is nog heel goed terug te lezen in de reacties die toendertijd gegeven werden. Een beetje dubbelop dus. De 'normale' wedstrijden daarentegen, die brachten spanning en sensatie: nieuwe gedichten waarvan je niet wist door wie ze geschreven waren. Van mij mag je dus doorgaan met dat nieuwe, spannende onderwerp bedenken voor de volgende wedstrijd, Mutant.
Precies. Ik vond de nominaties nog leuk omdat je daar inderdaad meerdere gedichten kunt noemen waarvan je vindt dat ze goed zijn. Sommige gedichten zijn ook gewoon echt niet te vergelijken.
ik vind het wel een leuk idee om, ongeveer zoals Mutant zei, per maand de beste gedichten van die maand in een topic te zetten en dan aan het eind van het jaar al die gedichten in één topic, of eventueel daar de helft nog van selecteren ofzo, en dat je dan een mooi jaaroverzicht hebt van de mooiste gedichten van DoP van dat jaar.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 17:24
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Elitarisme, ah. Ik snap wat hier bedoeld wordt, maar uiteindelijk: waar word je beter van? Door te doen alsof er allemaal gelijkheid is onder de mensen, of door een beetje de concurrentie aan te scherpen onder toch al goede dichters? Wie zijn eigen poëzie een beetje serieus neemt en hier als nieuweling aankomt, wordt niet afgeschrikt door zo'n wedstrijd.

Meer ontopic nu: proficiat, CSN en Touché, en alle anderen, en de deelnemers en stemmers. En vooral: Reynaert. Dat heb je goed geregeld en diplomatisch aangepakt zelfs (dat had ik niet in je gezien ). Respect!
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:29.