Oud 04-03-2014, 16:09
jantje95
jantje95 is offline
Mijn vraag is of ik het ontvangen geld aan toeslag en tegemoetkoming scholieren wel of niet moet overmaken naar mijn ouders.

Het zit zo. Mijn ouders "lenen" (zonder te vragen!) als langere tijd geld van mij. Ik had hier zelf geen weet van omdat ik mijn eigen bankpas nu amper een half jaar zelf in bezit heb (ik ben 18 en heb dit altijd al onzin gevonden). Het bedrag dat ik nog tegoed heb is zover ik weet ruim €2.000. Het probleem is, dit is slechts alles wat ik zelf nog heb kunnen achterhalen met internetbankieren dus het zou ook zomaar het dubbele kunnen zijn aangezien dat "lenen" al een hele tijd speelt. Ik heb overigens nog geen cent terug "maar dat komt nog wel" wordt er dan gezegd...

Nu heb ik afgelopen maand de eerste stortingen van zorgtoeslag en tegemoetkoming scholieren ontvangen (mijn ouder weten nog niet dat ik dit ontvangen heb). Het is dus de bedoeling dat ik dit weer naar hen overmaak (zij betalen mijn zorgverzekering). Dus ik dacht: Zou ik tegen mijn ouders kunnen zeggen dat ik het pas overmaak als ik mijn geld terug heb (waarvan ik dus niet eens weet hoeveel het is en de kans groot is dat ik niet eens alles terug krijg)? Of gaat dit te ver?

En dan nog iets wat een beetje los van de hele situatie staat. De tegemoetkoming scholieren is een bedrag van €108 per maand, terwijl dit, naar mijn weten, veel hoger is dan de werkelijke schoolkosten. Of zie ik iets over het hoofd?
Als dit inderdaad zo is, zou het dan begrijpelijk zijn als ik hier een deel van "opeis"?

Alle tips en adviezen zijn welkom.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2014, 17:09
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
In beginsel is het jouw geld, je ouders voerden alleen tot je 18de het bewind erover en hadden recht op de rente. Eerste vraag is wat zij met het geld hebben gedaan. En verder: hoe ben je zelf aan het geld gekomen? Als je dit verdiende door werk ben je in beginsel ook verplicht om bij te dragen aan het huishouden ("kostgeld").

Je ouders krijgen geen kinderbijslag meer. De tegemoetkoming scholieren is ook bedoeld als bijdrage in je levensonderhoud.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2014, 17:52
jantje95
jantje95 is offline
Citaat:
In beginsel is het jouw geld, je ouders voerden alleen tot je 18de het bewind erover en hadden recht op de rente. Eerste vraag is wat zij met het geld hebben gedaan. En verder: hoe ben je zelf aan het geld gekomen? Als je dit verdiende door werk ben je in beginsel ook verplicht om bij te dragen aan het huishouden ("kostgeld").

Je ouders krijgen geen kinderbijslag meer. De tegemoetkoming scholieren is ook bedoeld als bijdrage in je levensonderhoud.
Het begon met geld lenen om een vakantie aan te betalen, de rest weet ik niet, maar thuis hebben we het niet bepaald breed. Het gaat dus om geld dat op mijn betaalrekening staat (tevens enigste rekening) en dit geld is zeg maar een soort van spaargeld. Ik geef nauwelijks geld uit.

Ik heb geen baantje. Het geld is afkomstig van onder andere verjaardagen, zakgeld etc.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2014, 17:57
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Weet je ook waarom je ouders geld van jouw rekening geleend hebben? Zitten ze bijvoorbeeld heel krap bij kas?
Als jouw ouder je zorgverzekering betalen, zou ik gewoon netjes de zorgtoeslag naar ze overmaken. Hetzelfde geldt voor de tegemoetkoming schoolkosten.
Ik weet niet hoe goed je band met je ouders is, maar meestal wordt het niet makkelijker als je zo'n ultimatum gaat stellen. Ze zouden bijvoorbeeld kunnen zeggen dat ze stoppen met dingen voor je te betalen en dan ben je uiteindelijk nog veel meer geld kwijt.

Nu je 18 bent wordt het tijd dat jij inzicht krijgt in je eigen geldzaken. en daarmee bedoel ik niet alleen die 2000 euro, maar juist alle kosten die jouw ouders altijd voor jou betalen elke maand. Zoals eten, verzekeringen, abonnementen, zorgkosten, vervoer, dat soort dingen. En kijk ook eens naar wat er bij jou binnenkomt in een maand. Als je daarvoor rustig met ze om tafel zit, is het denk ik ook makkelijker om een plan te maken om die leningen ongedaan te maken.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 06-03-2014, 09:41
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Ik vind dat je er sowieso recht op hebt om te weten wat ze met het geld hebben gedaan en hoeveel het is.
Of je ouders het nu niet zo breed hebben of niet, het is jou geld en het is gewoon niet netjes om het van je rekening af te halen zonder er iets van te zeggen.
Ik weet niet welke bank je hebt, maar in mijn geval(rabobank) kan je wel gewoon oudere afschrijvingen terug zien dan wat je via internetbankieren kunt zien, het enige achterlijke eraan is dat je dan naar de bank moet en iets van 50 of 75 cent per blaadje wat ze voor je uitprinten betaalt.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2014, 15:41
Verwijderd
Dat ze het zomaar van je rekening halen, is natuurlijk niet netjes. Maar ze maken ook kosten voor jou en het zou ook niet onredelijk zijn als ze een bijdrage van je zouden vragen voor het feit dat je bij ze woont (en dus eet, water verbruikt, energie verbruikt etc). Je kan best met ze overleggen hoe jullie dit kunnen regelen, jij beheert bv de toeslagen zelf, maar betaalt wel een vorm van kostgeld en je eigen zorgverzekering. Al met al denk ik dat ze meer kosten voor je maken dan je denkt, het loont zich dus wel daar inzicht in te krijgen, helemaal als ze krap bij kas zitten.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2014, 15:26
jantje95
jantje95 is offline
Citaat:
Ik vind dat je er sowieso recht op hebt om te weten wat ze met het geld hebben gedaan en hoeveel het is.
Of je ouders het nu niet zo breed hebben of niet, het is jou geld en het is gewoon niet netjes om het van je rekening af te halen zonder er iets van te zeggen.
Ik weet niet welke bank je hebt, maar in mijn geval(rabobank) kan je wel gewoon oudere afschrijvingen terug zien dan wat je via internetbankieren kunt zien, het enige achterlijke eraan is dat je dan naar de bank moet en iets van 50 of 75 cent per blaadje wat ze voor je uitprinten betaalt.
Wat dacht je van €5,- per stuk (één maand dus). En dan een jaar of 4. Reken maar uit...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2014, 09:26
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Zoveel? dan is het echt flink verhoogd ofzo. Ik had het eerst ook gedaan, maar dat is al wel 2,5 jaar geleden dus het kan zijn dat het idd belachelijk veel verhoogd is.
Ik vraag me sowieso af of het wettelijk wel mag, het zijn natuurlijk wel mijn gegevens en waarom zouden ze me laten betalen om die in te zien? Maargoed, dat is een andere discussie.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Oud 10-03-2014, 13:19
Kongolo
Avatar van Kongolo
Kongolo is offline
Over het eerste weet ik een tip. Je kunt met je ouders bespreken dat je ouders 167 euro per maand terug moeten betalen totdat je alles terug hebt betaald. Dus als het 2.000 euro is, duurt het 2 jaar, bij 4.000 euro dus 4 jaar. Dan maak je daar duidelijk afspraken over.

En je leent niet meer geld uit. Het is jou geld. Jij hebt het zelf gekregen met verjaardagen en zakgeld. Jij bepaald wat je er mee doet. Nu al helemaal nu je 18 jaar bent.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2014, 12:34
huntingyade
Avatar van huntingyade
huntingyade is offline
Citaat:
Over het eerste weet ik een tip. Je kunt met je ouders bespreken dat je ouders 167 euro per maand terug moeten betalen totdat je alles terug hebt betaald. Dus als het 2.000 euro is, duurt het 2 jaar, bij 4.000 euro dus 4 jaar. Dan maak je daar duidelijk afspraken over.

En je leent niet meer geld uit. Het is jou geld. Jij hebt het zelf gekregen met verjaardagen en zakgeld. Jij bepaald wat je er mee doet. Nu al helemaal nu je 18 jaar bent.
volgens mij heeft de OP eerder al aangegeven dat zijn ouders niet over veel geld beschikken en ook daarom geleend hebben. om dan opeens aan te komen met ik wil dat jullie nu 167 € gaan terugbetalen per maand zal dan ook niet mogelijk zijn en waarschijnlijk voor problemen zorgen.

offtopic: als ze inderdaad 167 € zouden terugbetalen per maand duurt het maar 1 jaar om het terug te betalen niet 2 jaar.
__________________
"this is of no offence but... you are a robot aren't you?"
Met citaat reageren
Oud 13-03-2014, 07:22
Kongolo
Avatar van Kongolo
Kongolo is offline
Citaat:
volgens mij heeft de OP eerder al aangegeven dat zijn ouders niet over veel geld beschikken en ook daarom geleend hebben. om dan opeens aan te komen met ik wil dat jullie nu 167 € gaan terugbetalen per maand zal dan ook niet mogelijk zijn en waarschijnlijk voor problemen zorgen.
Ja, dat is dan het probleem van de ouders. Natuurlijk mogen de ouders geld lenen als ze te kort komen, maar alleen als de eigenaar van het geld toestemming geeft. Je mag niet zomaar iemand anders zijn geld afpakken, dat is stelen. Het is pas lenen als je toestemming hebt en het weer terug geeft.

Citaat:
offtopic: als ze inderdaad 167 € zouden terugbetalen per maand duurt het maar 1 jaar om het terug te betalen niet 2 jaar.
Owja, foutje.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2014, 18:40
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ja, dat is dan het probleem van de ouders. Natuurlijk mogen de ouders geld lenen als ze te kort komen, maar alleen als de eigenaar van het geld toestemming geeft. Je mag niet zomaar iemand anders zijn geld afpakken, dat is stelen. Het is pas lenen als je toestemming hebt en het weer terug geeft.


Owja, foutje.
Totdat er ineens geen avondeten op tafel staat. Dan heeft TS geld, maar bijt vrolijk op een houtje.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 13-03-2014, 19:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb een tijd gehad waarin ik thuis woonde en mijn moeder in een uitkering zat en weinig geld had om van rond te komen. Ik had toen aardig wat spaargeld op mijn rekening staan (geld wat ik had gekregen voor verjaardagen, gespaard voor m'n 18e om te studeren/rijbewijs, etc) en heb mijn pinpas toen regelmatig aan mijn moeder gegeven als ze iets moest kopen en er even geen geld voor had. Ik heb daar nooit een probleem mee gehad en heb ook nooit uitgerekend of ik alles tot op de cent teruggekregen heb. Het zal geen 2000 euro schelen maar als kind ben je er ook bij gebaat dat je ouders de dingen kunnen kopen die nodig zijn, kunnen zorgen dat er eten op tafel staat, jouw zorgverzekering betaald wordt en jij mee kan met excursies van school, etc. Het is een ander verhaal als je ouders geld van je rekening halen omdat ze gokverslaafd zijn oid maar dat lijkt hier niet het geval.

Daarnaast lijkt het me logisch dat jij of je eigen zorgverzekering betaald en je zorgtoeslag houdt of je ouders het betalen en jij je zorgtoeslag aan hen geeft. Daar is het immers ook voor bedoeld.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2014, 20:19
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Wat Daantje zegt.

Ik denk dat je duurder uit bent als je je zorgtoeslag zelf houdt, maar ook je zorgverzekering zelf moet betalen (alhoewel, met super hoog eigen risico en geen aanvullende paketten zal het niet veel schelen). Ik denk dat je ouders netto veel meer geld aan jou besteden dan dat jij binnenkrijgt. Dat ze dan vragen om jouw zorgtoeslag is niet heel erg gek als ze zelf krap bij kas zitten.
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Ik wil het huis uit; wat te doen?
Verwijderd
39 08-12-2012 18:38
Werk, Geld & Recht Hoe kan ik op kamers gaan?
Verwijderd
7 30-08-2012 20:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56.