Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2013, 20:10
Anoniempjeblęh
Anoniempjeblęh is offline
Ik zit in groep 8 en ik ga bijna naar de middelbare, dus dan moet ik kiezen wat ik ga doen maar ik weet het niet. Ik ben geinteresseert door griekse mythologie maar ik vind engels heel erg leuk en ik zit ook nog te twijfelen tussen twee scholen het stedelijk gymnasium en het rijnlands lyceum

Help me
Serieuze reacties graag😟
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-12-2013, 20:17
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Waarvoor zou je naar 't gymnasium willen? Alleen vanwege een interesse in Griekse mythologie?
Op het gymnasium heb je, geloof ik, pas in het tweede jaar grieks. In het eerste jaar heb je Latijn.
Als je de talen ook interessant vindt, zou ik voor gymnasium kiezen.
Ik heb zelf TTO gedaan. Ik denk dat je meer kanten op kunt met je extra vaardigheden met Engels, maar het ligt er net aan wat je zelf wil. Wil je oudheidkunde o.i.d. studeren of social studies, om maar een.voorbeeld te geven. Ik denk dat je veel kan hebben aan het extra Engels van tto, maar het ligt er dus een.beetje aan wat je later eventueel zou willen.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 18-12-2013, 20:39
Anoniempjeblęh
Anoniempjeblęh is offline
Ik weet niet eens wat ik ga studeren maar met gymnasium kan je wel veel kanten op
Met citaat reageren
Oud 19-12-2013, 19:46
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Je kunt met allebei alle kanten op. Met goed opletten tijdens gewoon Engels op school kom je er ook wel.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 20-12-2013, 07:35
Verwijderd
Ik heb ook voor die keuze gestaan en voor TTO gekozen omdat goed Engels kunnen nuttiger is dan een beetje Latijn kunnen. Maar ik ben na de brugklas gewisseld omdat de TTO klas waar ik in zat stom was en de gymnasiumklas wel leuk. Daardoor heb ik in het eerste jaar een heel stevige basis ontwikkeld voor Engels, en daarna toch leuke mythologiedingetjes mogen leren plus dat ik in een klas zat waar ik me veilig voelde en mijn sociale vaardigheden kon ontwikkelen, maar dat is natuurlijk iets dat meestal in zowel TTO als gymnasium wel kan.

Al met al zou ik zeggen: aan TTO heb je meer. Maar als jij gymnasium leuker vindt, is er niets mis mee om dat te kiezen - je brengt een belangrijk deel van je leven op school door, dus leuk is ook wat waard. Je zou dan goed Engels kunnen leren door bijvoorbeeld boeken in het Engels te lezen.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2013, 10:18
Cods
Cods is offline
Ik heb zelf tweetalig VWO gedaan. Bij ons op school kon je trouwens ook tweetalig gymnasium doen. Je kon dan niet kiezen tussen Grieks en Latijn. Het was gewoon Latijn van 1-6de klas.

Ik zit nu op een University College, waar alle vakken en lessen in het Engels worden gegeven. Op normale universiteiten is trouwens ook een groot deel in het Engels. Er is een duidelijk verschil tussen de mensen die Tweetalig VWO hebben gedaan en degene die het niet hebben gedaan. Het kost hun meer tijd om artikelen en boeken te lezen en ook meer moeite om te schrijven.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2013, 14:53
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Is tweetalig gymnasium inderdaad geen optie?

Ik heb zelf ook TTO gevolgd (atheneum, al werd gymnasium ook aangeboden). TTO is uiteraard nuttiger, maar kies vooral wat je het leukst vindt.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2013, 17:30
Anoniempjeblęh
Anoniempjeblęh is offline
In januari moet ik het zeker weten maar jullie hebben me een eind op weg geholpen dankjulliewel allemaal
Met citaat reageren
Oud 21-12-2013, 12:10
Livestyle
Avatar van Livestyle
Livestyle is offline
Op het gymnasium leer je ook Engels hoor, geen zorgen. Het is natuurlijk wel zo dat je het beter kunt als je er meer mee oefent, zoals op het TTO. Maar van de klassieke talen krijg je weer wat meer taalgevoel en leer je belangrijke verhalen die ook weer van invloed zijn geweest op de Westerse cultuur... Anyway, het maakt niet heel veel uit.
__________________
lalalalalalalalala, let maar niet op mij ;)
Met citaat reageren
Oud 23-12-2013, 20:44
SlinG
SlinG is offline
Ik denk dat toekomstige werkgevers je interessanter zullen vinden als er gymnasium op je CV staat in plaats van "TTO" (ik denk niet dat veel mensen hier bekend mee zijn, en je wordt sowieso al verondersteld om goed Engels te spreken als je een universitaire studie doet), want dat je tot ''het beste der beste'' behoort dwingt wel wat respect af. Maar goed, ik zeg nou maar wat, want ik werk zelf niet bij human resources.

Zelf heb ik gymnasium gedaan, maar als ik erop terugblik heb ik niet zoveel aan die jaren Latijn (en een paar jaren oud Grieks) gehad. Zelf zou ik nooit geslaagd kunnen zijn voor m'n examen Latijn zonder woordenboek, en dat geldt voor alle Gymnasiasten. Zo'n twee jaar later ben ik alles qua grammatica wel vergeten, dus met woordenboek zou het nu ook niet lukken. Bij geneeskunde, biologie, archeologie, geschiedenis, rechten etc. zie je vaak Latijnse / oud Griekse woorden terug, maar de betekenis van die woorden kan je gewoon in een paar seconden leren (en daar heb je dus geen jaren Latijn voor nodig). Wel is het zo dat het je taalvaardigheid ontwikkelt (en Latijn lijkt heel erg op Italiaans, dus als je Latijn kan begrijpen zonder woordenboek zal je ook heel veel Italiaans kunnen begrijpen), maar dat is dan ook wel het enige nuttige aan klassieke talen. Voor mijn gevoel was Latijn de vele uren grammatica stampen niet waard (ik heb verreweg het meeste huiswerk voor Latijn gekregen op de middelbare school) - ik had het in de derdeklas kunnen laten vallen, maar uiteindelijk bleef ik het doen voor het woord ''gymnasium'' op m'n diploma.

Ik denk dat je aan het een niet veel meer zult hebben dan aan het ander (als je klassieke talen wilt studeren is het natuurlijk een ander verhalen), maar nogmaals denk ik dat werkgevers gymnasium meer op prijs stellen. Daarnaast moet je gewoon doen wat je leuk vindt - vind je verhalen over de oudheid leuk, of vind je dat alle lessen in het Engels zijn leuk?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2013, 16:46
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Werkgevers kijken echt niet naar je middelbareschooldiploma.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2013, 18:04
SlinG
SlinG is offline
Citaat:
Werkgevers kijken echt niet naar je middelbareschooldiploma.
Ehm... dat gebeurt denk ik vaak genoeg. Het zal wel degelijk uitmaken als ze zien dat je 8 jaar over je vwo hebt gedaan om met een 6.0 gemiddeld te slagen of als ze zien dat je met een 8.0 gemiddeld bent geslaagd. Ik weet dat dit vooral gebeurt bij top banen in bijvoorbeeld de Zuid-As: beste advocatenkantoren en financiële faciliteiten van Nederland. Het geeft aan hoe gemotiveerd je was om goed je best te doen op de middelbare school, en dat geeft dus aan wat je werkgever van je kan verwachten. Natuurlijk zeggen je resultaten op de universiteit en buitenschoolse activiteiten ook wat over hoe gemotiveerd je bent, maar hoe eerder hoe beter. Je cijfers voor wiskunde zeggen wat over je analytische vaardigheden en hoge cijfers voor vreemde talen kunnen ook goed van pas komen (helpt ook als je die talen een beetje onderhoudt) - wie weet moet je ooit eens met een Duitser die geen Engels kan zaken doen, of misschien komt er een interessante positie vrij in het bedrijf waarin je werkt waarvoor je Duits moet kunnen spreken.

Het helpt in ieder geval als je je kan onderscheiden in deze krappe arbeidsmarkt (door bijvoorbeeld gymnasium te hebben gedaan (het liefst met een goed eindgemiddelde), veel werk ervaring te hebben, een uitdagende studie met goede cijfers).
Met citaat reageren
Oud 24-12-2013, 20:37
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Ik denk dat werkgevers echt niet zullen letten op het wel of niet hebben van een gymnasium-diploma. Zelfs de ambitieuze bedrijven waarvan hierboven gesproken wordt. Ze zullen misschien wel kijken naar je middelbare school cijferlijst, maar zien zelf waarschijnlijk ook wel in dat klassieke talen niet essentieel zullen zijn. Ik heb zelf gymnasium gedaan, maar ik kan niet zeggen dat ik er in mijn latere leven veel aan heb gehad. Als ik nu zou mogen kiezen zou ik voor TTO gaan, omdat dit in de praktijk meer zal opleveren dan gymnasium...
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 24-12-2013, 20:50
miauws
miauws is offline
--

Laatst gewijzigd op 03-10-2018 om 20:18.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2013, 21:11
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ehm... dat gebeurt denk ik vaak genoeg. Het zal wel degelijk uitmaken als ze zien dat je 8 jaar over je vwo hebt gedaan om met een 6.0 gemiddeld te slagen of als ze zien dat je met een 8.0 gemiddeld bent geslaagd. Ik weet dat dit vooral gebeurt bij top banen in bijvoorbeeld de Zuid-As: beste advocatenkantoren en financiële faciliteiten van Nederland. Het geeft aan hoe gemotiveerd je was om goed je best te doen op de middelbare school, en dat geeft dus aan wat je werkgever van je kan verwachten. Natuurlijk zeggen je resultaten op de universiteit en buitenschoolse activiteiten ook wat over hoe gemotiveerd je bent, maar hoe eerder hoe beter. Je cijfers voor wiskunde zeggen wat over je analytische vaardigheden en hoge cijfers voor vreemde talen kunnen ook goed van pas komen (helpt ook als je die talen een beetje onderhoudt) - wie weet moet je ooit eens met een Duitser die geen Engels kan zaken doen, of misschien komt er een interessante positie vrij in het bedrijf waarin je werkt waarvoor je Duits moet kunnen spreken.

Het helpt in ieder geval als je je kan onderscheiden in deze krappe arbeidsmarkt (door bijvoorbeeld gymnasium te hebben gedaan (het liefst met een goed eindgemiddelde), veel werk ervaring te hebben, een uitdagende studie met goede cijfers).
Als je je moet onderscheiden op basis van je middelbareschooldiploma moeten er wel erg veel gegadigden zijn. Werkgevers kijken er simpelweg niet naar. Ze kijken naar je vervolgopleiding, en daarna je werkervaring. Bij mij heeft het in ieder geval geen enkele rol gespeeld.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Volgend jaar andere klas! Help!
IWantADonutx
7 06-07-2013 16:21
Algemene schoolzaken Technasium of Gymnasium?
Hoogscoren
24 14-11-2012 23:23
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Minister Plasterk wil keuze middelbare school uitstellen
Kitten
78 03-01-2009 01:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:47.