Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2007, 13:49
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Volgende week moet ik voor mijn tentamen Nederlands een beschouwing schrijven. Nu heb ik een proefbeschouwing geschreven. Heeft iemand nog verbeter tips oid?



Zou u uw mobiele telefoon even uit willen schakelen?

De mobiele telefoon is in onze maatschappij niet meer weg te denken. En dat terwijl relatief kort geleden de mobiele telefoon nog niet eens bestond. Met zijn 77 abonnees per 100 inwoners staat Nederland qua gebruik van de mobiele telefoon op de tweede plaats in de wereld. Kortom, vele Nederlanders zijn nagenoeg altijd bereikbaar. Vroeger kon je er alleen nog mee bellen. Nu kan je behalve er mee telefoneren ook nog spelletjes doen, foto’s maken, internetten, sms’en, muziek luisteren, wappen en nog veel meer. Maar welke voor- en nadelen heeft de mobiele telefoon eigenlijk?

Een voordeel van de mobiele telefoon is dat je altijd bereikbaar bent. Dit is vooral handig in gevallen van nood. Stel je voor dat je op weg naar huis een lekker band krijgt. Dan is het gemakkelijk dat je je mobiele telefoon bij je hebt om naar huis te bellen.
Een anders voorbeeld. Je bent in de winkel en je ziet iets liggen wat je dolgraag wil hebben. Maar dan realiseer je je dat je ouders het misschien niet goed vinden als je het koopt. Dan is de keuze om te bellen snel gemaakt. Kortom, een mobiele telefoon is gemakkelijk.

Maar je kunt het ook van de andere kant bekijken. De mobiele telefoon verstoort het contact tussen mensen . Door de mobiele telefoon ben je veel sneller geneigd om, om de kleinste dingen naar de ander te bellen. Dit gebeurt ook in metro’s, bussen, trams en openbare ruimten. Mensen staan bij elkaar te bellen zonder dat ze met elkaar ook maar enig contact hebben.

Door testen onderzoeken wetenschappers of de straling van de mobiele telefoon schadelijk is voor de gezondheid. Er wordt namelijk verondersteld dat de mobiele telefoon nadelig zou zijn voor de lichamelijke gesteldheid van mensen. Er is vast gesteld dat deze straling de korte termijn geen problemen veroorzaakt. Het blijft nog de vraag of dit ook geldt voor op langere termijn. Aangezien er sprake is van een kleine hoeveelheid straling, zullen waarschijnlijk de schadelijke effecten op langere termijn ook klein zijn. Maar dit is nog niet uitgewezen.

Toch kan de mobiele telefoon wel degelijk schade veroorzaken. Je moet je mobiele telefoon namelijk niet voor niets uitschakelen in een ziekenhuis en vliegtuig. De apparatuur in een vliegtuig en ziekenhuis, maar ook een pacemaker, kunnen immers op hol slaan door onze gsm’s. Het blijft dus oppassen geblazen met onze mobieltjes.

Niet alleen de straling is een nadeel, maar ook het geld dat een mobiele telefoon kost. Bellen, sms’en, het kost allemaal veel geld. En wat dacht je van de mobiele telefoon zelf? Deze gaat maar een paar jaar mee en moet je dus telkens weer opnieuw aanschaffen. Ook dit kost een hoop geld.

Sommige vergeten de nadelen van de mobiele telefoon en gaan met de stroom mee. Met een mobiele telefoon in je bezit hoor je er pas echt bij. Het liefst wil men een mobiele telefoon met zo veel mogelijk functie’s erop, want dat staat buitengewoon interessant. Als je er bij wilt horen, koop je een mobieltje.

De mobiele telefoon heeft veel voor- en nadelen. De voordelen zijn dat een mobieltje interessant staat en dat je altijd bereikbaar bent. De nadelen zijn dat de gsm het sociale contact verstoort, de mobiele telefoon kan veel nare dingen veroorzaken als je kijkt naar het effect op apparatuur en het kost veel geld. Bovendien is het ook mogelijk dat de straling van mobiele telefoon op langere termijn negatieve effecten kunnen hebben. Aan een mobiele telefoon zitten dus meer nadelen dan voordelen.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2007, 13:54
Neerlandicus
Je opbouw klopt niet. Handhaaf inleiding, middenstuk, slot. Als je dan met iets nieuw wilt beginnen, kun je inspringen met alinea\'s.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2007, 15:25
Boef
Avatar van Boef
Boef is offline
Ik vind het altijd vervelend om "de voordelen zijn..." of "een nadeel hiervan is.." te lezen. Probeer het op een wat natuurlijkere manier in je verhaal te verwerken. Dit geldt ook voor de conclusie.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 14:54
Bezoekah4726762
Stel je voor dat je op weg naar huis een lekker band krijgt. Dan is het gemakkelijk dat je je mobiele telefoon bij je hebt om naar huis te bellen.
Een anders voorbeeld. Je bent in de winkel en je ziet iets liggen wat je dolgraag wil hebben.

Ik heb alleen de eerste twee alinea's gelezen, misschien moet je je betoog nog ff goed op spelfouten controleren. Ik neem aan dat je dat aankomende tentamenweek hebt? Als je klaar bent en je hebt tijd over zou ik zeker m'n betoog nog checken op spelfouten, je kan er namelijk 20 v/d 100 punten mee verliezen! (als de normering op onze school hetzelfde is als op jouw school)

Succes iig
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 09:29
Ici-Paris_#
Avatar van Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
ik mis het oorzaak van het probleem, gevolgen en de oorzaak. nouja misschien heb ik het wel verkeerd hoor
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Beschouwing nederlands
Sterretje91
0 10-01-2010 13:25
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Nederlands tekst
acdcfan
2 21-03-2007 18:43
Verhalen & Gedichten Beschouwing democratie
Little Sister
8 29-10-2006 20:36
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Beschouwing
Erikb
1 08-05-2006 20:24
HAVO Nederlands
Duplo - Dos
485 21-06-2005 16:35
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Beschouwing nederlands: Zelfmoord
Creep
4 11-01-2002 20:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:07.