Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2005, 07:17
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ja, jullie hebben het weer helemaal door, shit dacht ik het eindelijk geheim te kunnen houden.
Laten we nou eerst maar even lekker afwachten tot de opleiding daadwerkelijk begonnen is, voor we er verder over discussieren. Misschien dat jullie dan kunnen proberen er open-minded tegenover te staan, in plaats van het al de grond in te boren voor je weet wat het inhoudt?
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Advertentie
Oud 11-08-2005, 11:24
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
iemand interesse in alle boeken + samenvattingen vd JSVU voor het 1e jaar rechten in utrecht ?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 10-09-2005, 22:04
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Goed, ik kan jullie nu wel wat meer vertellen (waarschijnlijk vinden jullie (NN&nare man) het toch allemaal niks, want alleen de eigen opleiding voldoet, geloof ik, maar dat terzijde).
Zoals ik dus al eerder vertelde is het programma wat betreft vakken hetzelfde als het gewone UU-programma. De tentamens zijn bijv. ook hetzelfde, mede zodat er ook een goede (objectieve) vergelijking getrokken kan worden tussen het Law College en de andere studenten.
Wat is er dan wel anders? Wij hebben aan het eind van dit semester als 'eindproject' van het vak Grondslagen van het Recht een oefenrechtbank (met de nodige voorbereidende opdrachten natuurlijk), met 3 echte rechters. Voor de andere studenten is dat niet zo.
Verder gaan we in de laatste 2 weken van januari praktijkopdrachten doen op advocaatkantoren. Sowieso is de hele opleiding een stuk praktijkgerichter, gericht op de traditionele togaberoepen. Daarom ben je dus meer met pleitachtige dingen bezig, bijv. Ook wordt de actualiteit voortdurend overal bij betrokken (ja, ik weet het, in Groningen/Nijmegen is dat uiteraard sowieso altijd al zo), er wordt bijv. elke week gekeken naar 'de uitspraak van de week'.
Een ander onderscheidend aspect wordt door de studenten zelf gemaakt. Omdat van ons verwacht wordt dat iedereen daadwerkelijk voorbereid naar de werkgroepen komt, kunnen we ook daar extra (praktijk/actuele) dingen doen. Verder krijgen we onze eigen studievereniging (die we nu dus zelf opzetten), die nog weer extra dingen organiseert. Ook hebben we extra voorzieningen, zoals eigen studieruimtes. We krijgen dus ook meer, zeg maar.

Verder zou ik je niet nog meer kunnen vertellen, op dit moment, omdat ik slechts de introductieweek achter de rug heb
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 11-09-2005, 00:19
Verwijderd
Citaat:
Femic schreef op 10-09-2005 @ 23:04 :
Goed, ik kan jullie nu wel wat meer vertellen (waarschijnlijk vinden jullie (NN&nare man) het toch allemaal niks, want alleen de eigen opleiding voldoet, geloof ik, maar dat terzijde).
Een goede student is het meest trots op zijn eigen universiteit. Beetje academisch chauvinisme, leer je nog wel
Oud 11-09-2005, 07:35
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-09-2005 @ 01:19 :
Een goede student is het meest trots op zijn eigen universiteit. Beetje academisch chauvinisme, leer je nog wel
Anders wil NN het je (Femic), vast nog wel een keer vertellen.
__________________
Wauwel.
Oud 11-09-2005, 18:29
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Femic schreef op 10-09-2005 @ 23:04 :
Wat is er dan wel anders? Wij hebben aan het eind van dit semester als 'eindproject' van het vak Grondslagen van het Recht een oefenrechtbank (met de nodige voorbereidende opdrachten natuurlijk), met 3 echte rechters. Voor de andere studenten is dat niet zo.

Een ander onderscheidend aspect wordt door de studenten zelf gemaakt. Omdat van ons verwacht wordt dat iedereen daadwerkelijk voorbereid naar de werkgroepen komt, kunnen we ook daar extra (praktijk/actuele) dingen doen. Verder krijgen we onze eigen studievereniging (die we nu dus zelf opzetten), die nog weer extra dingen organiseert. Ook hebben we extra voorzieningen, zoals eigen studieruimtes. We krijgen dus ook meer, zeg maar.

dat bij grondslagen van het recht, hebben jullie dan ook een 'grootschalig' onderzoek en wetenschappelijk congres of wordt dat vervangen door rechtbankje spelen?

De praktijk werd bij ons in de gewone studie ook al heel veel betrokken.

Het laatste stukje is gewoon hetzelfde als in de reguliere studie .
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 12-09-2005, 09:49
Nephtys
Avatar van Nephtys
Nephtys is offline
Ik wilde nog even reageren op mr. Sovereign en zijn lofredes op de uvt. Laatst was ik daar voor een workshop, gegeven op de facultaire introductie. Vragen als 'wat heeft een advocaat/rechter/jurist nodig om zijn vak uit te oefenen?' werden gesteld. Het verrassende antwoord was hier op alle vragen: 'een advocaat/etc heeft kennis van de wet nodig'.

De workshop had als doel om studenten inzicht te geven wat een rechtenstudie inhield.

Ik ben omgeschakeld naar een andere uni.
Oud 13-09-2005, 16:26
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Nephtys schreef op 12-09-2005 @ 10:49 :
Ik wilde nog even reageren op mr. Sovereign en zijn lofredes op de uvt. Laatst was ik daar voor een workshop, gegeven op de facultaire introductie. Vragen als 'wat heeft een advocaat/rechter/jurist nodig om zijn vak uit te oefenen?' werden gesteld. Het verrassende antwoord was hier op alle vragen: 'een advocaat/etc heeft kennis van de wet nodig'.

De workshop had als doel om studenten inzicht te geven wat een rechtenstudie inhield.

Ik ben omgeschakeld naar een andere uni.
En jij denkt ook maar voor een moment dat een facultaire introductie inhoudelijk gelijk staat aan de colleges en tentamens? Komop zeg, gebruik je verstand eens.

Als je zo simplistisch redeneert dan denk ik dat de UvT blij mag zijn dat je er weg bent.
Oud 14-09-2005, 11:37
Nephtys
Avatar van Nephtys
Nephtys is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 13-09-2005 @ 17:26 :
En jij denkt ook maar voor een moment dat een facultaire introductie inhoudelijk gelijk staat aan de colleges en tentamens? Komop zeg, gebruik je verstand eens.

Als je zo simplistisch redeneert dan denk ik dat de UvT blij mag zijn dat je er weg bent.
Als je behandeld wordt als een debiel, vind ik dat niet hoopvol voor de manier waarop de lessen worden gegeven. Bovendien krijg je tutors van je eigen leeftijd. Dat vind ik ook nergens opslaan.
Oud 14-09-2005, 13:30
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Nephtys schreef op 14-09-2005 @ 12:37 :
ls je behandeld wordt als een debiel, vind ik dat niet hoopvol voor de manier waarop de lessen worden gegeven.
Lees eens terug wat ik hier nu boven schreef.

Citaat:
Bovendien krijg je tutors van je eigen leeftijd. Dat vind ik ook nergens opslaan. [/B]
Tutoren zijn altijd ouderejaars dus waar je dat vandaan haalt? Evenwel moet je als goede student helemaal geen beroep op tutoren hoeven te doen.
Oud 14-09-2005, 14:33
Nephtys
Avatar van Nephtys
Nephtys is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 14-09-2005 @ 14:30 :
Lees eens terug wat ik hier nu boven schreef.

Tutoren zijn altijd ouderejaars dus waar je dat vandaan haalt? Evenwel moet je als goede student helemaal geen beroep op tutoren hoeven te doen.
Ja, het waren in mijn geval tweedejaars. Hoezee! Tuurlijk zijn die goed genoeg om mij en nog veertien anderen te begeleiden.

En nog even over die facultaire introductie: iets meer niveau mag wel hoor, ook al is het maar de eerste dag.
Oud 14-09-2005, 15:16
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Nephtys schreef op 14-09-2005 @ 15:33 :
Ja, het waren in mijn geval tweedejaars. Hoezee! Tuurlijk zijn die goed genoeg om mij en nog veertien anderen te begeleiden.

En nog even over die facultaire introductie: iets meer niveau mag wel hoor, ook al is het maar de eerste dag.
Dat heb je nu al drie maal gezegd.
Oud 14-09-2005, 17:48
Nephtys
Avatar van Nephtys
Nephtys is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 14-09-2005 @ 16:16 :
Dat heb je nu al drie maal gezegd.
Ik wil het best nog een keer zeggen
Oud 15-09-2005, 12:41
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 14-09-2005 @ 14:30 :
Evenwel moet je als goede student helemaal geen beroep op tutoren hoeven te doen.
Haha wat een onzin... Ze zijn er toch zeker niet voor niks...
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 15-09-2005, 12:49
Verwijderd
Citaat:
Femic schreef op 15-09-2005 @ 13:41 :
Haha wat een onzin... Ze zijn er toch zeker niet voor niks...
Voor sommige studenten wel. Ik heb in mijn hele studietijd nooit een tutor nodig gehad. Een student die op zijn eigen houtje zijn weg wel kan vinden in het woud van voorzieningen, tentamens en systemen binnen de universiteit heeft echt geen tutor nodig.
Oud 15-09-2005, 13:40
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-09-2005 @ 13:49 :
Voor sommige studenten wel. Ik heb in mijn hele studietijd nooit een tutor nodig gehad. Een student die op zijn eigen houtje zijn weg wel kan vinden in het woud van voorzieningen, tentamens en systemen binnen de universiteit heeft echt geen tutor nodig.
Hier ben ik het mee eens. Onze tutor is eigenlijk voornamelijk voor de sociale kant. Uitgaan en leuke dingen doen en laten zien. Natuurlijk kun je hem vragen stellen, maar op de uni mag je toch wel verwachten dat je zelfstandig genoeg bent om alles zelf uit te zoeken...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 15-09-2005, 14:17
Verwijderd
Tuurlijk. Onze tutor, een aio, deed niets anders dan continu benadrukken dat je toch echt op kamers moest gaan wonen, dat je toch echt bij een vereniging moest gaan, dat het allemaal zo geweldig was, studeren, zo goed voor je karakter en zo goed voor je algemene ontwikkeling enz.enz.

Veel meer dan een promopraatje was het dus niet, dat tutoraat. En omgang met voorzieningen (juridische informatiesystemen en de bieb, bijvoorbeeld) leer je snel genoeg. Bovendien was daar bij ons ook een apart vak voor dat samenviel met de oefenrechtbank, dan leer je gewoon alles 'spelenderwijs'. Veel beter.
Oud 15-09-2005, 15:14
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-09-2005 @ 15:17 :
Tuurlijk. Onze tutor, een aio, deed niets anders dan continu benadrukken dat je toch echt op kamers moest gaan wonen, dat je toch echt bij een vereniging moest gaan, dat het allemaal zo geweldig was, studeren, zo goed voor je karakter en zo goed voor je algemene ontwikkeling enz.enz.

Veel meer dan een promopraatje was het dus niet, dat tutoraat. En omgang met voorzieningen (juridische informatiesystemen en de bieb, bijvoorbeeld) leer je snel genoeg. Bovendien was daar bij ons ook een apart vak voor dat samenviel met de oefenrechtbank, dan leer je gewoon alles 'spelenderwijs'. Veel beter.
Op de UU krijg je sowieso 2 middagen een soort 'cursus' waarbij de leert omgaan met het systeem van de bieb ed .
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 15-09-2005, 16:20
Nephtys
Avatar van Nephtys
Nephtys is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-09-2005 @ 15:17 :
Tuurlijk. Onze tutor, een aio, deed niets anders dan continu benadrukken dat je toch echt op kamers moest gaan wonen, dat je toch echt bij een vereniging moest gaan, dat het allemaal zo geweldig was, studeren, zo goed voor je karakter en zo goed voor je algemene ontwikkeling enz.enz.

Veel meer dan een promopraatje was het dus niet, dat tutoraat. En omgang met voorzieningen (juridische informatiesystemen en de bieb, bijvoorbeeld) leer je snel genoeg. Bovendien was daar bij ons ook een apart vak voor dat samenviel met de oefenrechtbank, dan leer je gewoon alles 'spelenderwijs'. Veel beter.
Mijn tutor (aio) is voorzitter van de werkgroep en formuleert leerdoelen en helpt ons met het leren van de stof.
Oud 15-09-2005, 17:14
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Femic schreef op 15-09-2005 @ 13:41 :
Haha wat een onzin... Ze zijn er toch zeker niet voor niks...
Lees nu eens mijn stelling door, en dan nog een keer jouw antwoord. Zie je een verband?

Het feit dat een goede student geen tutor nodig heeft, is in jouw ogen kennelijk hetzelfde als beargumenteren dat tutoren geen nut hebben. Zulks vloeit helemaal niet uit mijn woorden voort; een typische stroman wellicht.

Een kwaliteit waar het volgens mij bij veel studenten aan schort: begrijpend lezen.
Oud 17-09-2005, 17:59
NN
NN is offline
Citaat:
Femic schreef op 10-09-2005 @ 23:04 :
Goed, ik kan jullie nu wel wat meer vertellen (waarschijnlijk vinden jullie (NN&nare man) het toch allemaal niks, want alleen de eigen opleiding voldoet, geloof ik, maar dat terzijde).
Zoals ik dus al eerder vertelde is het programma wat betreft vakken hetzelfde als het gewone UU-programma. De tentamens zijn bijv. ook hetzelfde, mede zodat er ook een goede (objectieve) vergelijking getrokken kan worden tussen het Law College en de andere studenten.
Wat is er dan wel anders? Wij hebben aan het eind van dit semester als 'eindproject' van het vak Grondslagen van het Recht een oefenrechtbank (met de nodige voorbereidende opdrachten natuurlijk), met 3 echte rechters. Voor de andere studenten is dat niet zo.
Verder gaan we in de laatste 2 weken van januari praktijkopdrachten doen op advocaatkantoren. Sowieso is de hele opleiding een stuk praktijkgerichter, gericht op de traditionele togaberoepen. Daarom ben je dus meer met pleitachtige dingen bezig, bijv. Ook wordt de actualiteit voortdurend overal bij betrokken (ja, ik weet het, in Groningen/Nijmegen is dat uiteraard sowieso altijd al zo), er wordt bijv. elke week gekeken naar 'de uitspraak van de week'.
Een ander onderscheidend aspect wordt door de studenten zelf gemaakt. Omdat van ons verwacht wordt dat iedereen daadwerkelijk voorbereid naar de werkgroepen komt, kunnen we ook daar extra (praktijk/actuele) dingen doen. Verder krijgen we onze eigen studievereniging (die we nu dus zelf opzetten), die nog weer extra dingen organiseert. Ook hebben we extra voorzieningen, zoals eigen studieruimtes. We krijgen dus ook meer, zeg maar.

Verder zou ik je niet nog meer kunnen vertellen, op dit moment, omdat ik slechts de introductieweek achter de rug heb
Leuk dat je de moeite hebt willen nemen om het ULC-program te beschrijven.

Het geeft mij een beetje het idee dat het normale UU-programma dusdanig ondermaats is dat men op deze wijze voor een eliteklasje probeert goed onderwijs te bieden.

Het is natuurlijk heel interessant om in contact te komen met de juridische praktijk en actualiteit, maar het zou toch niet nodig moeten zijn dat je daar een aparte opleiding voor volgt?

(Voor dat je weer reageert, ik ben van mening dat aandacht voor dit soort zaken overal (Groningen incluis) onvoldoende aan bod komt.)
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Oud 19-09-2005, 12:06
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 15-09-2005 @ 18:14 :
Lees nu eens mijn stelling door, en dan nog een keer jouw antwoord. Zie je een verband?

Het feit dat een goede student geen tutor nodig heeft, is in jouw ogen kennelijk hetzelfde als beargumenteren dat tutoren geen nut hebben. Zulks vloeit helemaal niet uit mijn woorden voort; een typische stroman wellicht.

Een kwaliteit waar het volgens mij bij veel studenten aan schort: begrijpend lezen.
Ok, mijn antwoord was kort de bocht, maar dat komt door ongelukkige formulering. Wat ik bedoelde te zeggen is het volgende: een heleboel mensen zullen hun tutor (die bij mij trouwens één van de werkgroepDOCENTEN is) niet nodig hebben, ben ik met je (jullie) eens. Maar dat betekent niet dat je een slechte student(e) bent als je je tutor wél inschakelt. Want dat is eigenlijk wat jij zegt: "een goede student heeft geen tutor nodig", dus iemand die z'n tutor wel nodig heeft, is geen goede student. Dat vind ik dus onzin, er kunnen zich altijd situaties voordoen waarin je zo iemand wil inschakelen, dat hoeft echt niet perse te zijn omdat je geen goede student bent.

Citaat:
NN schreef op 17-09-2005 @ 18:59 :
Het geeft mij een beetje het idee dat het normale UU-programma dusdanig ondermaats is dat men op deze wijze voor een eliteklasje probeert goed onderwijs te bieden.

Het is natuurlijk heel interessant om in contact te komen met de juridische praktijk en actualiteit, maar het zou toch niet nodig moeten zijn dat je daar een aparte opleiding voor volgt?

(Voor dat je weer reageert, ik ben van mening dat aandacht voor dit soort zaken overal (Groningen incluis) onvoldoende aan bod komt.)
Ben ik helemaal met je eens, maar daarom is het dus wel prettig dat de kans nu wel bestaat om 'goed' onderwijs te volgen, dus waarom dat niet toejuichen...?
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 19-09-2005, 13:04
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Femic schreef op 19-09-2005 @ 13:06 :
Maar dat betekent niet dat je een slechte student(e) bent als je je tutor wél inschakelt. Want dat is eigenlijk wat jij zegt: "een goede student heeft geen tutor nodig", dus iemand die z'n tutor wel nodig heeft, is geen goede student. Dat vind ik dus onzin, er kunnen zich altijd situaties voordoen waarin je zo iemand wil inschakelen, dat hoeft echt niet perse te zijn omdat je geen goede student bent.
Maar lieverd, je kunt natuurlijk niet zomaar even een argument inverteren, aannemen dat zulks automatisch een geldig syllogisme oplevert, en ook nog eens pretenderen dat je 'debating opponent' een dergelijke drogreden onderschrijft.

Ken je het verhaal van Don quixote en de windmolens?
Oud 19-09-2005, 22:33
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Waarom zou ik het niet kunnen omdraaien? Ik blijf bij m'n standpunt, maar ik vind dit een te nutteloze discussie om 'm voort te zetten

Wat ik me afvroeg: wat doe jij nu eigenlijk?
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 19-09-2005, 23:18
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Femic schreef op 19-09-2005 @ 23:33 :
Waarom zou ik het niet kunnen omdraaien?
Kun je de premissen van een argument en de conclusie die je daaruit trekt altijd straffeloos omdraaien? Zo nee, dan heb je daar het antwoord op je vraag.

Citaat:
Wat ik me afvroeg: wat doe jij nu eigenlijk?
Iets ondernemen.
Oud 19-09-2005, 23:37
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 20-09-2005 @ 00:18 :
Kun je de premissen van een argument en de conclusie die je daaruit trekt altijd straffeloos omdraaien? Zo nee, dan heb je daar het antwoord op je vraag.
Ik zeg niet altijd, ik zeg in dit geval. Maar please stop dit..

Uh, 'iets' ondernemen?
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 20-09-2005, 19:26
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Femic schreef op 20-09-2005 @ 00:37 :
Ik zeg niet altijd, ik zeg in dit geval. Maar please stop dit..
Omdat je het zo lief vraagt zal ik je niet meer om je oren slaan.

Citaat:
Uh, 'iets' ondernemen?
Gewoon, ondernemen.

Voor mezelf beginnen dus.
Oud 21-09-2005, 10:33
MickeyV
MickeyV is offline
Bijstandsuitkering aangevraagd?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Oud 21-09-2005, 11:37
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 21-09-2005 @ 11:33 :
Bijstandsuitkering aangevraagd?
Niet echt, Bbz.
Oud 17-06-2006, 20:50
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Even een oud topic uppen (ULC een jaar verder ofzo ). Nog weer mensen hier die zich dit jaar hebben aangemeld? Hoe zijn jullie gesprekken gegaan? Of komt dat nog?
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 18-06-2006, 10:45
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1405019

Als het niet hetzelfde is als dit, open dan maar een nieuw topic.
__________________
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Uitslag briefronde Utrecht Law College
Spaanelovic
0 18-05-2013 09:51
Studeren Utrecht Law College
Amy92
1 15-02-2010 16:14
Studeren Law College Utrecht, Part 2.
iThink
139 31-12-2008 14:18
Studeren Verenigingen Utrecht & Law College
vlindertje***91
2 20-08-2008 21:55
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 10:52
Studeren Utrecht Law College
Karin.K
1 09-03-2007 16:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09.