Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-02-2007, 14:54
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Referaat over cannabis en schizofrenie, gegeven binnen de instelling waar ik werk.. Wellicht interessant voor de liefhebber.


Presentatie werd gegeven door Daniel van Dijk, hij is als psychiater werkzaam bij GGZ-instelling Dijk en Duin en is onderzoeksdeskundige op het gebied van cannabis en schizofrenie. De heer van Dijk stelt: cannabis is een complicatie van schizofrenie en dat moeten we onderzoeken en behandelen.

Schizofrenie is een klinisch syndroom met verschillende uitingsvormen. Het is een hersenziekte waarbij met name de voor- en zijkant van de hersenen afwijkingen vertonen. Naast de psychotische periodes kenmerkt de ziekte zich ook door stoornissen in het denken, -in het gevoel en in de psychomotoriek. De etiologie van de ziekte wordt bepaald door genetische factoren >50%, pre-/ perinataal en door risicofactoren zoals drugs. De prognose van de ziekte is sterk uiteenlopend. Een deel van de patiënten kan zich redelijk staande houden in de samenleving, terwijl de situatie van andere patiënten matig tot slecht blijft, met in het slechtste geval suïcide tot gevolg. Het ziektebeloop kent verschillende complicaties waarbij middelengebruik er een van is. Overige complicaties zijn psychopathisering, patiënten worden “slaaf” van de middelen en de ziekte, therapieontrouw en tevens is het moeilijk de juiste diagnose te stellen. Therapieontrouw is niet specifiek voor schizofrenie en komt derhalve ook veelvuldig bij andere ziektes voor.

Verslaving is evenals schizofrenie een klinisch syndroom met een heterogeen ziektebeeld. Veel schizofrene patiënten gebruiken middelen zoals cannabis, tabak, alcohol, uppers en andere middelen. Kenmerkend is echter dat veel schizofrene patiënten cannabis gebruiken en dat >95% rookt. Bij schizofrene mannen gebruikt > 60% cannabis terwijl bij vrouwen bijna geen cannabis wordt gebruikt. Cannabis kan op de volgende manieren worden ingenomen; cannabisthee, verdampen, roken en eten. Mogelijke verbanden tussen cannabis en schizofrenie zijn:
- dat patiënten cannabis gebruiken om vervelende bijwerkingen van medicatie tegen te gaan (zelfmedicatie).
- cannabis zou kunnen zorgen voor schizofrenie.
- genetische factoren die zorgen dat iemand én schizofreen is én verslaafd is aan cannabis.
Onderzoek heeft aangetoond dat 51% van de gebruikende schizofreniepatiënten cannabis neemt tegen bijwerkingen van medicatie. Ze geven aan dat cannabis de bijwerkingen daadwerkelijk vermindert. Andere gebruiksredenen zijn: ontspanning 86%, meer gevoel 60%, tegen depressie 60% en overigen o.a. slaap en seks 30-50%. Vanwege deze redenen is het voor veel patiënten erg moeilijk om met hun gebruik te stoppen. Om tegen te gaan dat cannabis wordt gebruikt om de bijwerkingen van de medicatie te verminderen, is het raadzaam om de medicatiedosering stapsgewijs op te bouwen om zo de bijwerkingen te reguleren. Te vaak wordt er gestart met een hoge aanvangsdosering -met alle bijwerkingen ten gevolg- waarna de dosering later pas wordt verlaagd.

De behandeling van verslaafde schizofrene patiënten bestaat uit; farmacotherapie, psychotherapie en het bieden van een juiste woonomgeving. Het is belangrijk om een veilige en prikkelarme omgeving te creëren waarbij de patiënt niet teveel onder druk komt te staan. Als er te grote druk wordt uitgeoefend om het cannabisgebruik te stoppen, zal dit zeer waarschijnlijk niet tot het gewenste resultaat leiden. Zoals eerder aangegeven is het stoppen met cannabis namelijk erg moeilijk en elke mislukte kans doet het ego van de patiënt slinken met alle gevolgen van dien. Juist omdat veel schizofrene patiënten cannabis gebruiken, zijn een goede bescherming van de patiënt en preventie erg belangrijk. Verslaafde schizofreniepatiënten zouden hetzelfde moeten worden behandeld als ‘gewone’ schizofrene patiënten. Het is helaas vaak voorgekomen dat patiënten die niet in een “hokje” passen, tussen wal en schip vallen en daardoor niet de juiste hulp krijgen. En dat terwijl de GGZ er is voor de mens en niet andersom!
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Advertentie
Oud 05-02-2007, 15:14
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Ik dacht het wel
Interessant en concreet verhaal inderdaad, heb je een internetbron of cijfers van hoeveel patiënten (en welke regio) in deze observatie zijn meegenomen?
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Oud 05-02-2007, 16:26
Hourglass
Avatar van Hourglass
Hourglass is offline
Nothing really new volgensmij maar de cijfers zijn wel interesant, wat zijn de bronnen voor de cijfers als ik zo vervelend mag zijn om dat te vragen?
Oud 05-02-2007, 18:20
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
http://www.unimaas.nl/default.asp?id...aar=2006&red=1

oa jim van os ook deskundig op dat gebied
Oud 05-02-2007, 20:11
Hourglass
Avatar van Hourglass
Hourglass is offline
Ten eerste: Vrijwel elk psychoactief / psychedelisch(oorsprongsychotish) middel kan leiden tot n psychose, dus daar kijken we niet van op neem ik aan.

ten tweede: " Het onderzoek toont aan dat mensen met het Val/Val-genotype van het COMT-gen (dat ongeveer een kwart van de bevolking draagt), een grote invloed heeft op hoe mensen op cannabis reageren" Dit vind ik wel interesant om verder uit te pluizen.

Ten derde: In het boek DMT - A spirit molecule word ook nog n interesante theorie weergeven over skizo mensen. Ben vergeten hoe en wat precies, dat zal ik dan nog even moeten opzoeken, het had te maken met dat de pineal gland zowel dmt als melatonine produceert, maar in hoge stress situaties meer dmt dan melatonine, nu waarschijnlijk dmt de oorzaak is van alle vreemde dingen en inwerkingen van andere tryptamines op je brain( athans grote connexion) Kwamen ze bij het volgende: Als iemand zn systeem niet juist werkt en bijv veelste veel dmt aanmaakt inplaats van melatonine, dan leid je aan een degelijke psychose. En wat dan weer totaal niet relevant is maar wel iets is wat ik me afvraag: wat als we geen pineal gland zouden hebben. dit laatste verhaaltje moet ik nog is op n normale manier formulieren...anyway just a few quick thoughts.
Oud 05-02-2007, 23:01
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ir. de Narie schreef op 05-02-2007 @ 16:14 :
Ik dacht het wel
Interessant en concreet verhaal inderdaad, heb je een internetbron of cijfers van hoeveel patiënten (en welke regio) in deze observatie zijn meegenomen?
Internet bron? Deze psychiater heeft het referaat gegeven in het psychiatrisch ziekenhuis waar ik werk... Mogelijk kan ik zijn mailadres verkrijgen en dan navraag doen over de cijfers... In zijn verhaal heeft hij hier geen toelichting over gegeven..
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 07-02-2007, 21:45
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
een jaar of twee geleden kwam van os ook met cijfers tijdens een lezing over dit onderwerp, deze weren oa afkomstig van wat scandinavisch volk (zweden als ik me niet vergis) en militairen in duitsland.. kan het me niet meer zo goed herinneren
Oud 07-02-2007, 22:35
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 06-02-2007 @ 00:01 :
Deze psychiater heeft het referaat gegeven in het psychiatrisch ziekenhuis waar ik werk
Dat begreep ik, maar ik bedoel misschien heeft het project of de onderneming waar hij bij/aan werkt of hijzelf n online informatie outlet of heeft hij tijdens zijn lezing vermeld onder hoeveel wat voor mensen waar het onderzoek is uitgevoerd.
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Oud 08-02-2007, 02:13
Verwijderd
Citaat:
]{ing schreef op 07-02-2007 @ 22:45 :
een jaar of twee geleden kwam van os ook met cijfers tijdens een lezing over dit onderwerp, deze weren oa afkomstig van wat scandinavisch volk (zweden als ik me niet vergis) en militairen in duitsland.. kan het me niet meer zo goed herinneren
omfg, deze gast kwam veel betrouwbaarder over
Oud 08-02-2007, 08:07
EggeD
Avatar van EggeD
EggeD is offline
tijd voor een experimentje he, een groep cannabis, een niet, hopen dat de eerste schizofreen worden. lekker ethisch verantwoord.
__________________
Lampaan.
Oud 08-02-2007, 12:39
Ir. de Narie
Avatar van Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
ik meld me aan voor de eerste groep
__________________
~ beoefent de kunst van het stealthlopen
Oud 27-03-2009, 14:04
metem ph d
metem ph d is offline
Hier reactie van me op deze topic. Ook interessant perhaps voor werkstuk.

Schizofrenie is een term, een diagnose, die stamt uit begin 20ste eeuw.
De auto was er net, nog geen tv laat staan computer. Albert Einstein begon net pas furore te maken en zou later een zoon met de diagnose schizofrenie hebben. Zelf had hij ook problemen. Vaak wordt bipolaire stoornis genoemd, maar dat is niet officieel bekend. In de ruimte was de mens nog niet geweest buiten verhalen van bijvoorbeeld jules Verne.

Wetenschappelijk is er altijd debat over de diagnose geweest en nog. Het lijkt er steeds meer op dat er niet iets aan te wijzen/definieren valt als schizofrenie. Er is veel overlap met andere klachten en stoornissen. Zie bijvoorbeeld Prof J.van Os in Volkskrant.

Wetenschappelijk is eigenlijk alleen psychose goed te definieren. Psychose komt veel meer voor dan schizofrenie.

Psychose omvat hallucinaties en wanen. Deze belevingen, die klachten zijn als je er last van hebt, komen veel voor bij verschillende drugsinname. gewoon drugsgebruik. ze worden hallucinatoire drugs genoemd of geestverruimende drugs. Daarbij moet je denken aan XTC, Paddo's, cocaïne MAAR OOK CANNABIS. Zie voor goede uitleg website van Jellinekkliniek met duidelijke animatie!

dat veel mensen met diagnose schizofrenie roken en cannabis gebruiken is dus niet zo raar. cannabis kan hallucinaties en wanen tot gevolg hebben. als het spul niks doet waarom zou je het roken of op je pizza gooien? Tabak heeft als werking dat het ook dopamine beinvloed. Dopamine zorgt voor een goed gevoel. Het is een manier van belonen van de hersenen. Bij eten en seks wordt je door je hersenen ook beloond via dopamine, maar dat is meestal gezonder dan drugs of sigaretten.
Zo is het niet raar dat mensen met schizofrenie vaak roken. De medicijnen blokkeren dopamine. en dus je prettig voelen. Roken geeft een beetje compensatie. Bij iedereen geeft het een extra signaal, maar wanneer er veel dopamine geblokkerd wordt is het voor mensen met dergelijke medicatie een manier zich beter te voelen. Zie ook Jellineksite over nicotine tabak. Hetzelfde geldt voor cannabis en mensen met schizofreniemedicatie. Dat gaat weer anders in de hersenen, maar heeft voor die mensen qua beleving hetzelfde voordeel:meer dopamine. Dus zeggen ze ik voel me beter. Wel kan het weer hallucinaties uitlokken. Waardoor het moeilijk wordt te zeggen wat door wat komt.
Oud 27-03-2009, 18:00
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Voor dit soort dingen kun je beter een nieuw topic openen waar we wat mee kunnen. Deze gaat op slot
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:35.