Oud 04-09-2009, 20:55
xGunMoll
xGunMoll is offline
Hello,

Ik woon niet in Nederland maar op de Nederlandse Antillen, mijn Nederlands is niet zo goed dus bare with me please.

Ik heb een spreekbeurt in ongeveer twee weken en ik weet niet hoe ik een betogende spreekbeurt moet houden Kan iemand me helpen met dit? Ik had mijn Nederlands juffrouw gevraagd hoe ik het moet maken maar zij is een beetje off in de hoofd.

Onze opdracht is om een artikel te zoeken in een van de Nederlandse kranten en ik moet een betoog houden van die artikel.
Ik weet nog niet wat mijn artikel zou zijn maar kan je me helpen, punten geven of tips hoe ik een betoog spreekbeurt moet houden? Thank you beforehands
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2009, 10:49
Verwijderd
Nou je Nederlands in deze post is niet vreselijk slecht

In een betoog moet je proberen in dit geval de luisteraar te overtuigen. Het is handig een onderwerp te nemen waar je al het 1 en ander vanaf weet. Hier bedenk je dan een passende stelling bij en je neemt een standpunt in. En dan dus proberen je luisteraars te overtuigen.

Wat ik in een betoog vooral fout deed was argumenten herhalen. Probeer dat in elk geval zo min mogelijk te doen. Een goede laatste zin, een uitsmijter, doet het vaak ook erg goed. En bedenk een pakkende titel. Zorg verder dat je jezelf niet onbedoeld tegenspreekt en dat je duidelijk bent over wat je vindt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en succes met je presentatie!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2009, 23:08
Rationeel
Rationeel is offline
je kunt sowieso hier op het forum eens proberen bij 'nieuws en achtergronden' het een en ander te lezen. hier houden heel wat mensen betogen en allemaal over nederlandse nieuwsberichten. soms wat uitgesmeerd over meerdere posts, maar vaak is er toch een leuke discussie, met veel verschillende standpunten.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2009, 10:10
Verwijderd
Een betoog is een tekst of toespraak waarmee je iemand anders probeert te overtuigen van jouw standpunt over een bepaald onderwerp.

Een betoog voor school heeft de volgende structuur:
alinea 1: inleiding
Hierin beschrijf je wat je onderwerp inhoudt, zodat de lezer weet waar hij over leest
alinea 2: standpunt
Hierin beschrijf je wat jouw standpunt is
alinea 3-4-5: argument
In elke alinea zet je een argument vóór jouw standpunt uiteen. Ondersteun je argument met feiten en voorbeelden (bijvoorbeeld van www.cbs.nl of uit artikelen over hetzelfde onderwerp). Meer dan 3 alinea's mag ook natuurlijk. Minder alleen als je echt niet meer goede redenen kan verzinnen.
alinea 6-7: tegenargumenten met weerlegging
In elke alinea beschrijf je een argument dat een tegenstander van jouw standpunt zou kunnen hebben. Daarna leg je uit waarom jij dat geen goed argument vindt. Ondersteun dit weer met feiten. Meer dan 2 alinea's mag ook, minder alleen als je echt niet meer tegenargumenten weet.
alinea 8: conclusie
Hierin geef je een samenvatting van je argumenten en laat je zien hoe die tot jouw standpunt leiden.

Bovenstaand is op zowel een geschreven als een gesproken betoog van toepassing, alleen zijn er bij een gesproken betoog natuurlijk geen alinea's.
In een geschreven betoog is het een goed idee om elke alinea van een tussenkopje te voorzien. In een gesproken betoog niet, want dan klinkt het alsof je een tekst voorleest.

Als onderwerp is het handig om een ja/nee vraag te nemen die je veel in het nieuws ziet.
Bijvoorbeeld:
- Moeten de Nederlandse troepen zich terugtrekken uit Afganistan
- Mag Laura Dekker in haar eentje de wereld rond zeilen
- Moet de pensioenleeftijd verhoogd worden
- Moet er accijns komen op vet eten

Laatst gewijzigd op 07-09-2009 om 10:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Ik weet geen onderwerp betoog spreekbeurt Help!
Pieterrrr1992
6 12-04-2011 21:30
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hoe moet je een betogende spreekbeurt houden?
xGunMoll
2 16-09-2009 15:15
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Nederlands] Betoog over Pakistan
damsco
1 08-11-2007 10:38
Algemene schoolzaken KWT-uren
-(L)-
55 29-03-2005 18:31
Algemene schoolzaken Interview! doe mee!(hoger onderwijs)
Karly
44 27-02-2005 09:38
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Spreekbeurt/Betoog Nederlands
dummiedegum
15 02-01-2004 13:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.