Oud 30-03-2010, 23:48
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Eu...8&showall=true

Citaat:
Vicepremier van Israël, Dan Meridor (62), vindt het lidmaatschap van Turkije van de EU het best mogelijke alternatief. ‘Als Turkije tot het moslimblok gaat behoren, dan denk ik dat dat erger is,’ zegt Meridor deze week in een interview met Elsevier.
Dit moeten we natuurlijk niet doen! Turkije hoort helemaal niet bij Europa! Laat Turkije maar deel worden van een blok van democratieen in het Midden-Oosten. Op termijn kunnen landen als Georgie, Azerbeidjan en Armenie daar ook lid van worden. Kijk eens op de kaart: kan toch prachtig democratisch blok worden.

Maar we moeten zorgen dat Turkije in ieder geval geen EU lid wordt! Laat Nederlandse politici zich daar nou eens over uitspreken.

PS: Ik ben geen PVV stemmer!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2010, 00:33
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Voor Turkije zal het beter zijn als het bij de EU gaat.
Voor Israel zal het beter zijn als Turkije bij de EU gaat.
Voor de EU zal het alleen beter zijn als Turkije geen gekke dingen doet m.b.t. mensenrechten enzo - want anders lijdt de EU groot gezichtsverlies. Op zich is het voor de EU ook beter als Turkije zich bij de EU aansluit en niet bij die gekken uit Iran en Syrie ofzo.


Dus ja... er zit wel wat in wat Meridor zegt. Maar ik zit persoonlijk niet zo te springen om Turkije bij de EU. Meer nog omdat de EU zelf de orde op zaken moet hebben m.b.t. de failliete landen en m.b.t. de landen in het oosten van de EU die nog niet veel kaas hebben gegeten van mensenrechten.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 01:56
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Turkije zit al bij de NAVO. Waarom dan ook nog EU? En waar bemoeit ie zich mee?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 08:41
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Het boeit niet zoveel wat een vicepremier van Israel zegt over Turkije en de EU. Hij weet zelf ook wel dat dit voorlopig niet gaat gebeuren, Israel wilt alleen een bruine neus halen sinds Turkije niet meer vriendjes als vanouds met Israel is.
Dit zal ook voor de Israel lobby in Brussel een brug te ver zijn.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 08:42
Verwijderd
Ja, dat snijdt hout. Griekenland moet financieel gepamperd worden, want maakt er een teringbende van. Een economisch stabieler land, moeten we er vooral buiten houden...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 12:14
juno
Avatar van juno
juno is offline
Prima, maar dan Israel er ook in. Dat is in het Midden Oosten ook een vreemde eend in de bijt die beter past bij Europa.

En dan ook de beslissingsmacht binnen de EU besluitvorming niet meer laten afhangen van het inwoneraantal, maar van de nettobijdrage aan de EU financien. Wie betaalt, bepaalt, zou ik zo zeggen. Niet wie de meeste armoedzaaiers binnen zijn grenzen heeft.

Onder die voorwaarden hoor je mij echt niet klagen over Turkije bij de EU. Schurkenstaten zijn nu toch ook al lid, dan kan een andere boevenbende er ook nog wel bij.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 18:49
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Prima, maar dan Israel er ook in. Dat is in het Midden Oosten ook een vreemde eend in de bijt die beter past bij Europa.1

En dan ook de beslissingsmacht binnen de EU besluitvorming niet meer laten afhangen van het inwoneraantal, maar van de nettobijdrage aan de EU financien. Wie betaalt, bepaalt, zou ik zo zeggen. Niet wie de meeste armoedzaaiers binnen zijn grenzen heeft.2

Onder die voorwaarden hoor je mij echt niet klagen over Turkije bij de EU. Schurkenstaten zijn nu toch ook al lid, dan kan een andere boevenbende er ook nog wel bij.3
1. Waarom is Israel een vreemde eend in het Midden Oosten? Het gebied kent nu meerdere democratien (Turkije, Israel, Irak, om maar wat te noemen). Het gebied kent in veel landen die ook bevolkingsgroepen systematisch voortrekt. En het hele gebied kent groeperingen die graag een bepaalde bevolkingsgroep wil laten emigreren.
En zelfs als Israel niet in het gebied past, waarom zou daaruit moeten volgen dat we haar in de EU moeten accepteren? Nogal een nonsequitur.

2. Een belangrijk democratische aanname is is dat iedereen gelijkwaardig is, onafhankelijk van zijn of haar rijkdom. Iedereen moet evenveel te zeggen hebben welke wetgeving er gemaakt wordt - dit gaat immers primair niet over geld, maar over wat wij als mensen goed of slecht vinden. Aangezien ieder persoon, ongeacht rijkdom, de gevolgen draagt van beleid, dienen ze gelijkelijk inspraak te hebben.
Ik zie niet in waarom je dit principe voor de EU zou willen negeren?

3. Vind je het dan niet belangrijk dat de staten waar we gemeenschappelijk voeren, staten die baat hebben bij economische samenwerking, bepaalde waarden met ons delen en goed voor hun burgers zorgen?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 19:45
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
ja en Israel moet eens wat land teruggeven, echt bemoei je lekker met je eigen rotzooi.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 20:13
Verwijderd
laten we het omdraaien: turkije er niet in, dan Griekenland er uit
En boevenbende: die komen ook uit andere landen, dus dat lijkt me geen argument
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 20:45
Verwijderd
Ik ben opzich niet voor Turkije bij de EU. Maar ik ben ook niet voor Italië, Spanje, Griekenland en andere derdewereldlanden bij de EU.

Waar ik wel voor ben is ze op te nemen in de EER. Als ze dan zelf ook alle EU richtlijnen omzetten in wetgeving dan zie ik geen bezwaar om ze op termijn tot de EU toe te laten.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2010, 20:55
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
1. Waarom is Israel een vreemde eend in het Midden Oosten? Het gebied kent nu meerdere democratien (Turkije, Israel, Irak, om maar wat te noemen). Het gebied kent in veel landen die ook bevolkingsgroepen systematisch voortrekt. En het hele gebied kent groeperingen die graag een bepaalde bevolkingsgroep wil laten emigreren.
En zelfs als Israel niet in het gebied past, waarom zou daaruit moeten volgen dat we haar in de EU moeten accepteren? Nogal een nonsequitur.

2. Een belangrijk democratische aanname is is dat iedereen gelijkwaardig is, onafhankelijk van zijn of haar rijkdom. Iedereen moet evenveel te zeggen hebben welke wetgeving er gemaakt wordt - dit gaat immers primair niet over geld, maar over wat wij als mensen goed of slecht vinden. Aangezien ieder persoon, ongeacht rijkdom, de gevolgen draagt van beleid, dienen ze gelijkelijk inspraak te hebben.
Ik zie niet in waarom je dit principe voor de EU zou willen negeren?

3. Vind je het dan niet belangrijk dat de staten waar we gemeenschappelijk voeren, staten die baat hebben bij economische samenwerking, bepaalde waarden met ons delen en goed voor hun burgers zorgen?

Over 2: Newsflash: De EU gaat vooral over geld. (En over het overhevelen van soevereiniteit van de lidstaten naar de EU superstaat.) En vooral over het lospeuteren van zoveel mogelijk gratis geld van de EU voor de meest corrupte schijndemocratieen. Ik bepaal graag zelf wat er met mijn geld gebeurd alstublieft dankuwel.


En over 3: Dat vind ik dan wel belangrijk, maar het toetredingsbeleid van de EU zelf wijst anders uit. (Roemenie, Bulgarije) Het EU lidmaatschap met bijbehorende zak met geld is meer een aanmoedigingspremie om nu toch echt orde op zaken te stellen. Dat dat vervolgens niet of nauwelijks gebeurd, tja, dat is blijkbaar van minder belang.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 08:37
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ja en Israel moet eens wat land teruggeven, echt bemoei je lekker met je eigen rotzooi.
Aan de Britten?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 08:39
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
En zelfs als Israel niet in het gebied past, waarom zou daaruit moeten volgen dat we haar in de EU moeten accepteren? Nogal een nonsequitur.
Geographisch gezien slaat het nergens op. Economisch gezien is het nuttig. Politiek gezien handig. En dan zit ook niemand meer te zeuren waarom Israel meedoet met het Eurovisie Songfestival.

Wat dat laatste betreft: dan kan Marokko, Jordanie, Egypte en Libanon ook mee in de EU
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 10:16
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Aan de Britten?
Of aan de Samaritanen of aan de nakomelingen van Sosjeng, I don't care maar dat spreekwoord met die splinter en die balk gaat hoe dan ook op voor de beste man.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 14:17
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Geographisch gezien slaat het nergens op. Economisch gezien is het nuttig. Politiek gezien handig. En dan zit ook niemand meer te zeuren waarom Israel meedoet met het Eurovisie Songfestival.
Economisch zou het inderdaad wel prettig zijn, maar mij lijkt dat je politiek niet echt een slaatje eruit kunt slaan als je Israel binnen de EU laat. Niet alleen omdat je dan uitstraalt dat de EU het ook niet zo nauw neemt met mensenrechten (en de soft power om andere staten te overtuigen de mensenrechtensituatie te verbeteren afneemt), maar ook omdat een groot deel van de buren van de EU een hardgrondige hekel heeft aan Israel. Het incorporeren van hun gezworen vijand lijkt me niet goed uitpakken voor de Europese relaties met Marokko, Algerije, Tunesie, Libie, Albanie, Egypte, Turkije, Jordanie, Bosnie, Syrie en Libanon.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 14:40
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Economisch zou het inderdaad wel prettig zijn, maar mij lijkt dat je politiek niet echt een slaatje eruit kunt slaan als je Israel binnen de EU laat. Niet alleen omdat je dan uitstraalt dat de EU het ook niet zo nauw neemt met mensenrechten (en de soft power om andere staten te overtuigen de mensenrechtensituatie te verbeteren afneemt), maar ook omdat een groot deel van de buren van de EU een hardgrondige hekel heeft aan Israel. Het incorporeren van hun gezworen vijand lijkt me niet goed uitpakken voor de Europese relaties met Marokko, Algerije, Tunesie, Libie, Albanie, Egypte, Turkije, Jordanie, Bosnie, Syrie en Libanon.
haha, alsof EU-landen mensenrechten respecteren. Verder heb je wel gelijk dat de EU meer gevaar zal lopen om diplomatieke betrekkingen met een aantal landen te verliezen. Egypte en Jordanie horen daar niet zo zeer bij. Maar zeker wel een aantal door jou opgenoemde landen. Hoewel ik niet echt zal treuren als zij menen zo kinderachtig te moeten zijn.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 17:26
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
haha, alsof EU-landen mensenrechten respecteren. Verder heb je wel gelijk dat de EU meer gevaar zal lopen om diplomatieke betrekkingen met een aantal landen te verliezen. Egypte en Jordanie horen daar niet zo zeer bij. Maar zeker wel een aantal door jou opgenoemde landen. Hoewel ik niet echt zal treuren als zij menen zo kinderachtig te moeten zijn.
Nouja, de meeste EUlanden gaan beter met mensenrechten om dan Israel. Wat betreft die diplomatieke winst/ verlies - ik denk niet dat dat een belangrijk onderscheid zou moeten zijn - als Israel aan de Kopenhagen criteria zou voldoen zouden ze er best bij kunnen - het zou nogal suf zijn om ons buitenlands beleid te laten bepalen omdat andere mensen blijkbaar racisten zijn.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 01-04-2010, 17:52
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
En dan zit ook niemand meer te zeuren waarom Israel meedoet met het Eurovisie Songfestival.
Wat dat laatste betreft: dan kan Marokko, ....ook mee in de EU
Je beseft je dan wel dat we vervolgens ieder jaar naar Marokko moeten..
Nou ja, dat gaat na 3x ook vervelen, dan sterft het vanzelf uit
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-04-2010, 18:58
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Over 2: Newsflash: De EU gaat vooral over geld. (En over het overhevelen van soevereiniteit van de lidstaten naar de EU superstaat.) En vooral over het lospeuteren van zoveel mogelijk gratis geld van de EU voor de meest corrupte schijndemocratieen. Ik bepaal graag zelf wat er met mijn geld gebeurd alstublieft dankuwel.

En over 3: Dat vind ik dan wel belangrijk, maar het toetredingsbeleid van de EU zelf wijst anders uit. (Roemenie, Bulgarije) Het EU lidmaatschap met bijbehorende zak met geld is meer een aanmoedigingspremie om nu toch echt orde op zaken te stellen. Dat dat vervolgens niet of nauwelijks gebeurd, tja, dat is blijkbaar van minder belang.
2. Fijn dat je al toegeeft dat de EU niet alleen over geld gaat. Maar ook kwesties van geld lijken mij morele keuzes - net als mensen van mening kunnen verschillen over het juiste belastingtarief op basis van ideologische perspectieven, kun je het hebben over waar het Europees geld in gestoken moet worden. Bovendien is geld zelf al een morele keuze - bezit, en de mogelijke keuzes die je ermee kunt maken, zijn politieke keuzes (in de Soviet Unie had men een ander idee van bezit; als jij je huis verbouwt, moet je dat bij de gemeente aanvragen).

3. De toetereding van Roemenie en Bulgarije was juist daarom ook controversieel. Wat de EU echter niet doet is staten die nog verder staan van ons ideaal zomaar aannemen (denk aan Servie, Wit-Rusland). Sterker nog, we hebben zoiets als de Kopenhagen criteria (http://en.wikipedia.org/wiki/Copenhagen_criteria0
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:04.