Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2002, 22:00
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Weer een topic van mij!

Ook deze topic is naar aanleiding van een documentaire, die ik een week terug heb gezien op de Belgische zender Canvas. Deze documentaire werd gepresenteerd door Sam Neill (Dr. Alan Grant uit Jurassic Park), en was heel erg interessant (plus de docu had geweldige special effects!).

Volgens die documentaire is de mensheid, of eigenlijk het leven op aarde, al een paar keer ontsnapt aan uitsterving.

Het is zo dat de dinosauriërs uitstierven doordat er een grote asteroïde tegen de aarde opbotste, waardoor al het leven op aarde verdween. En een tijd na de dinosauriërs dreigden ook weer asteroïdes de aarde te vernietigen, maar ze misten de aarde steeds op een haar na. Gelukkig maar.
Maar zonder de planeet Jupiter zou het leven zich nu niet zo ontwikkeld hebben zoals het nu is. Jupiter heeft namelijk een grote magnetische kracht en trekt alles naar zich toe wat daar in de buurt komt, dus ook asteroïdes. Jupiter heeft dus al veel 'klappen opgevangen' van asteroïdes, zeg maar. Klappen die de aarde eigenlijk had moeten krijgen (en dan was de aarde allang weg geweest).

Snappen jullie het nog een beetje?

Maar goed, tot nu toe hebben we geluk gehad. Maar voor hoelang nog?

Hoelang denken jullie dat de mensheid blijft voortbestaan? We lopen nog niet zo lang op de aarde zoals de dinosauriërs dat ooit hebben gedaan, denken jullie dat wij langer zullen bestaan dan hen? Of denk je: "Nee, we gaan er binnen een paar eeuwen aan. Als het geen asteroïde is, dan zijn we het zelf wel. We draaien onszelf de das om met onze vervuiling."

Ik hoor graag jullie mening.

Groetjes,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2002, 22:07
Verwijderd
paar miljoen jaar, ik verwacht dat de zon dat zo groot is dat het hier dan gewoon te warm wordt, en dan al het ijs wat hier is (zuidpool/Noordpool) zal wegsmelten enzodoende zulen er meeroverstromen komen, en de mensenheid langzaam zal sterven. Of het helemaal zal uisterven weet ik niet, want dan zou er al best weleens leven op Mars kunnen zijn aangezien daar water ontdekt is en wanneer de ZOn groter wordt zou het op mars ook weer aangenamers kunnen worden.

Blijft allemaal een grote vraag maar zo denk ik iig over
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 22:16
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Over de aarde valt niet veel te zeggen, het kan volgens mij (laten we zefvercietiging ff weglaten) net zo goed over 100 jaar over zijn als over 1.000.000. Laten we hopen dat we dan al op andere planeten zitten, of een effectieve methode hebben om ons te beschermen tegen bijv. een grote asteroide.
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 00:11
Hippielove
Hippielove is offline
Ik vrees dat de mensheid hooguit nog een paar eeuwen heeft. Door steeds verdere uitputting van onze natuurlijke grondstoffen en steeds grotere vervuiling zal de mens over een paar eeuwen niets meer hebben om van te leven.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 10:51
Verwijderd
Een Asteroïde inslag op aarde is te voorkomen door hem bijvoorbeeld uit zijn koers te halen, met behulp van een H-bom of wat dan ook
We hebben zeker nog wel 1.000.000 jaar te leven denk ik
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 12:07
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
lexus656 schreef:
Een Asteroïde inslag op aarde is te voorkomen door hem bijvoorbeeld uit zijn koers te halen, met behulp van een H-bom of wat dan ook
We hebben zeker nog wel 1.000.000 jaar te leven denk ik
Volgens mij heb je "Armageddon" iets te veel gezien!

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 14:41
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Alles wat decadent wordt, ontbindt van binnen uit.

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 14:52
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
tsja... egoistisch misschien, maar ik denk dat het niet binnen honderd jaar gebeurt, dus interesseert het me niet zo...
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 15:03
TheNookie
er was een keer op de tv dat de zon nog ongeveer net zo lang schijnt als dattie nu gedaan heb....ik denk dat het daarna snel afgelopen is........
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 15:50
ssjpan
Avatar van ssjpan
ssjpan is offline
Citaat:
jdiezrequejo schreef:
paar miljoen jaar, ik verwacht dat de zon dat zo groot is dat het hier dan gewoon te warm wordt, en dan al het ijs wat hier is (zuidpool/Noordpool) zal wegsmelten enzodoende zulen er meeroverstromen komen, en de mensenheid langzaam zal sterven. Of het helemaal zal uisterven weet ik niet, want dan zou er al best weleens leven op Mars kunnen zijn aangezien daar water ontdekt is en wanneer de ZOn groter wordt zou het op mars ook weer aangenamers kunnen worden.

Blijft allemaal een grote vraag maar zo denk ik iig over
De zon wordt toch niet groter?? het wordt wel warmer door chemische produckten. maar als dat zo door gaat heeft de mensheid niet lang meer op aarde
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 18:51
hobbuz
Avatar van hobbuz
hobbuz is offline
er gaat toch een asteroïde komen? als t niet in 2019 is dan in 2060. ben benieuwd hoe we dat gaan doen
ik weet ut niet, als reply op topic. ik dénk dat de kans vrij groot is dat áls er geen asteroïde komt, het wel errug tropisch gaat worden op aarde. en dat verhaal met die zonnevlekken ensow.. we zullen 'nz moeten overstappen naar de maan oiidr, ben ik bang. nah ook wel fet
__________________
If you couldn't find any weirdness, maybe we'll just have to make some!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 14:10
Reza
Avatar van Reza
Reza is offline
ja zoiets hoorde ik ook in 2019 valt er een groot stuk steen op europa of zo waardoor de wereld verwoest wordt.
maar dat zal mischein wel neit gebeuren, want ik armongaddon of zo die film (schijf het verkeerd) daar komt er ook zo stuk steen op de aarde af en die vernietigen ze.
dus dat kunnen ze ook bij ons doen


toch???


kyzz reza
__________________
Suicide is Painless
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 15:32
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
ssjpan schreef:


De zon wordt toch niet groter?? het wordt wel warmer door chemische produckten. maar als dat zo door gaat heeft de mensheid niet lang meer op aarde
de zon wordt wel groter, als haar brandstof (H) slinkt tot euhm 12% denkik van haar oorpronkelijke volume dan zwelt ze op en doet daarna boem. maar dat is pas binnen ongeveer 15 miljard jaar, volgens mij zal het daarvoor ok al wel met de mensheid gedaan zijn.
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 17:55
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
damaetas schreef:


de zon wordt wel groter, als haar brandstof (H) slinkt tot euhm 12% denkik van haar oorpronkelijke volume dan zwelt ze op en doet daarna boem. maar dat is pas binnen ongeveer 15 miljard jaar, volgens mij zal het daarvoor ok al wel met de mensheid gedaan zijn.
inderdaad.
Citaat:
Stage 1- Stars are born in a region of high density Nebula, and condenses into a huge globule of gas and dust and contracts under its own gravity.

Stage 2 - A region of condensing matter will begin to heat up and start to glow forming Protostars. If a protostar contains enough matter the central temperature reaches 15 million degrees centigrade.

Stage 3 - At this temperature, nuclear reactions in which hydrogen fuses to form helium can start.

Stage 4 - The star begins to release energy, stopping it from contracting even more and causes it to shine. It is now a Main Sequence Star. The sun is a Main Sequence Star.

Stage 5 - A star of one solar mass remains in main sequence for about 10 billion years, until all of the hydrogen has fused to form helium.

Stage 6 - The helium core now starts to contract further and reactions begin to occur in a shell around the core.

Stage 7 - The core is hot enough for the helium to fuse to form carbon. The outer layers begin to expand, cool and shine less brightly. The expanding star is now called a Red Giant.

Stage 8 - The helium core runs out, and the outer layers drift of away from the core as a gaseous shell, this gas that surrounds the core is called a Planetary Nebula.

Stage 9 - The remaining core (thats 80% of the original star) is now in its final stages. The core becomes a White Dwarf the star eventually cools and dims. When it stops shining, the now dead star is called a Black Dwarf.
bron

ongeveer 10 miljard blijft de zon dus hetzelfde; hij is zo'n 5 miljard jaar oud, dus we hebben nog wel een tijdje
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 19:09
Infaustus
Avatar van Infaustus
Infaustus is offline
ik denk niet dat het nog lang gaat duren voor amerika afghanistan gaat bombarder met kernbommen en afghanistan amerika aan valt met biologische wapens, grote kans dat de hele aardbol er aan gaat...door die fucking mongool van een george bush
__________________
A.i.d.s: Anally injected death sentence
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 23:50
notbonefish
notbonefish is offline
maximum is ongeveer 10^40 jaar na de Big Bang, want dan is er geen vrije waterstof meer over in het heelal, en kunnen er geen nieuwe sterren gevormd worden.

maar ik denk dat wij dan allang de geest gegeven hebben, zeker als we met z'n allen op dit klein planeetje blijven hokken. op elk moment kan een gek meet een doemsdag wapen ons allemaal om zeep helpen!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 23:58
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
Infaustus schreef:
ik denk niet dat het nog lang gaat duren voor amerika afghanistan gaat bombarder met kernbommen en afghanistan amerika aan valt met biologische wapens, grote kans dat de hele aardbol er aan gaat...door die fucking mongool van een george bush
eh? waarom zou amerika Afghanistan aanvallen, en dan nog met kernbommen? en het is niet de schuld van GW Bush, maar de schuld van de mensen die op hem hebben gestemd.

ik vermoed trouwens dat we de vernietigende kracht van atoombommen en biologische wapens overschatten. je moet zeer veel kernbommen gebruiken wil je een continent uitroeien, en biologische wapens (afhankelijk van de soort) kunnen wel veel mensen ziek maken, maar de effectiviteit is zeker niet globaal.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 17:05
purplerose
Avatar van purplerose
purplerose is offline
nou ik denk dat het deze keer geen komeet of wat dan ook is maar de mens zelf.. want ik had ergens gezien dat als we hier nog veel regenwouden kappen we er aangaan door de hoeveelheid co2 in de lucht en het te kort aan zuurstof.. en als er nog een keer of 2 een wereld oorlog uitbreekt dan ja zijn er ook niet erg veel mensen meer over.. mja ik hoop dat ik dan al wel dood ben

o ja by the way je zei da na die komeet bij de dino's was niet al het leven dood anders had het nog wel even geduurd voordat wij er weer waren of waren wij er nooit gekomen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-09-2002, 20:51
cup a soup
cup a soup is offline
het robot-scenario loopt ook nog steeds, dat we worden verslagen door onze eigen creaties... dat zou binnnen zo'n 50 jaar zijn, maar hier geloof k toch niet zo in
ik ga ook voor de vervuiling en geef ons nog 250 jaar ofzo. maar het te grote broeikaseffect is nu ook al in volle gang (overstromingen) en k weet niet hoe lang de mens tegen de hogere temperaturen kan en er meer last van gaat krijgen dan soms een overstroming enzovoort

We have to do what we got to do, to survive
__________________
cup a soup is wel dom, maar niet slim
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 22:30
emperor crono
Avatar van emperor crono
emperor crono is offline
Citaat:
Ripper vroeg:
Hoelang heeft de mensheid nog?
Ik geef mezelf nog een dikke 70 jaar, hangt ervan af of de mensheid het daarna zonder me kan redden

Nee ik heb eigenlijk geen idee. Er zijn verschillende redenen waarom de mensheid kan uitsterven. In elk geval wordt de zon op een gegeven moment een rode reus, waardoor het op aarde onleefbaar zal worden. Maar dat duurt nog zo lang dat mensen dan allang de halve melkweg bevolkt hebben. Tenminste, en dan kom ik bij de volgende reden, als er geen losgeslagen meteoor op aarde is gestort. Dino's waren niet meteoor-bestendig en als 'ie maar groot genoeg is gaan wij dat ook niet overleven. Ondanks alle schuilkelders.
Maar het meest waarschijnlijke lijkt me dat er een 3e wereldoorlog losbreekt, alle naties schieten hun hun voorraad kernwapens af en de aarde wordt vernietigd of wordt sowieso onleefbaar. Om nog maar te zwijgen van die geflipte Bin Laden en de rest van die oosterse maniakken die massaal chemische, biologische en kernwapens aan het bouwen zijn.
Maar wanneer dat gebeurt daar is geen peil op te trekken. (gelukkig)
__________________
Beter een blauwtje lopen dan een groentje blijven...
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 08:47
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
we blijven eeuwig doorleven totdat er een komeet komt of de zon sterft. bij dat laatste zullen we toch allang op andere planeten zitten. ook als de voedselvoorraden uitgeput zijn zullen we overleven als soort. velen zullen sterven maar er zullen altijd groepjes zijn die wel overleven en die genoeg hebben aan weinig voedsel etc.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 14:10
Verwijderd
volgens de kijk (jaja, ik haal al me info uit de kijk ) nog 200.000 tot 5 miljoen jaar... ongeveer


er is trouwens een grote kans dat de aarde over een paar duizend jaar zo dicht bij een planeet (venus dacht ik) kwam dat ze elkaar gingen aantrekken en zouden botsen.. of 2 andere planeten in ons zonne stelsen, en dan door die botsing hele zonnestelsel weg... pretigge gedachte niet?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 17:19
SoundOfSilence
SoundOfSilence is offline
Volgens de Maya's, die grote astronomen waren eindigt de wereld eind 2012. Ik kan het preciezer gaan opzoeken, als er mensen zijn die hun berekeningen en beredenaties willen weten? Geef maar n gil.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 19:22
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
SoundOfSilence schreef:
Volgens de Maya's, die grote astronomen waren eindigt de wereld eind 2012. Ik kan het preciezer gaan opzoeken, als er mensen zijn die hun berekeningen en beredenaties willen weten? Geef maar n gil.
*gilt*
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 22:30
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
*gilt*


Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2002, 18:45
SoundOfSilence
SoundOfSilence is offline
*Zwaait*

Okee, ik heb even een oud verslag op gezocht.

Dit eerste stuk gaat over de grote cyclus waarin ook het einde der tijden wordt voorspelt (is voor de goede orde midden uit t verslag gehaald).
De info daaronder gaat over de kalenders in het algemeen. (Als dat trouwns niet in dit topic ofzow past, dan hoor ik dat wel?)
Vooral het laatste stuk 'spelen met getallen' is heel leuk voor de wiskundigen onder ons.


De Grote Cyclus

Niet alleen lopen de kalenders in cirkels van maximaal 584 jaar, de Maya’s hebben een veel groter cyclus opgesteld van honderden, zoniet duizenden jaren.
Dat bewijst weer dat oude volken niet alleen kalenders opstelden om de juiste zaai-en oogst tijden te kunnen bepalen. Het is immers totaal niet nuttig om te weten wanneer ik 500 jaar geleden mijn maïs had moeten zaaien, of wanneer ik dat over 600 jaar moet doen!
Een overzicht van de vijf Grote Cycli:

Eerste Grote Cyclus: 23.614 - 18.489 v. Chr.
Tweede grote Cyclus: 18.489 - 13.364 v. Chr.
Derde Grote Cyclus: 13.364 – 8.239 v. Chr.
Vierde Grote Cyclus: 8.239 – 3.114 v. Chr.
Vijfde Grote Cyclus: 3.114 v. Chr. – 2.012 na Chr.

Elk van deze Cycli telt 5.126 jaar. Bij elkaar opgetelt is dat 25.626 jaar, afgerond 26.000 jaar. Een grote Cyclus is ook weer onderverdeeld:
1 kin = 1 dag
360 kin = 1 katun ( ongeveer 1 zonnejaar)
20 katun = 1 baktun
20 baktun = 1 tun
13 tun = 1 grote cyclus

Volgens de Maya’s is er aan het eind van een cyclus een grote ramp, en wat ons aan het eind van de vijfde cyclus te wachten staat, zullen we over elf jaar zien….

De 5 Grote Cycli zijn ook terug te vinden bij de Inca’s, Azteken, Hopi, Lakota en Dakota. De Hopi en Azteken hebben, net als de Maya’s, berekend dat we aan het einde zijn van de laatste cyclus.




Nu het eigenlijk verslag:


De Maya kalender

De Spaanse bezetters hebben veel van de codices (geschriften) van de Maya’s verbrand, maar gelukkig zijn er nog een aantal gespaard gebleven. Hieruit is duidelijk geworden hoe de Maya’s met tijd werkten.
De Maya’s kenden een aantal kalenders die naast elkaar gebruikt werden; de astronomische kalender, de venuskalender, de Haab, de Tun en de Tzolkin.
De wetenschap van de Maya’s bestaat niet alleen uit waarnemingen en wiskundeige berekeningen; deze zijn verweven met de spiritualiteit van de Maya’s. Om hun gedachtengang te volgen, zal er is het nodig eerst wat worden uitgelegd over de heilige getallen.




Heilige getallen

De Maya’s hadden een aantal belangrijke getallen, waarvan enkele heilig waren.
- de 4 van de 4 ledenmaten of 4 windrichtingen.
- De 5 van de 5 vingers of tenen.
- de 20. Deze werd verkregen door de 4 ledematen te vermenigvuldigen met de 5 vingers en tenen.
- Het getal 9 was de duur van een zwangerschap in maanden. Ook is het de som van 4 en 5.
- De 260; de duur van de zwangerschap. 9 x 29 = 260. Ook was dit de periode van het zaaien tot oogsten van maïs, het belangrijkste voedsel van de Maya’s.
- Het getal 13 wordt verkregen door de 20 maanwezens te vermenigvuldigen met 13 zodat je het getal 260 krijgt.
- Het getal 7 is de uitkomst van 20-13.
Van de hierboven genoemde getallen zijn 4, 20, 7, 9 en 13 Heilig.



De Astronomische kalender

De astronomische kalender was zeer precies; de dagen werden aangeduid met vier cijfers achter de komma. Hij werd gebruikt om equinox-punten, zonnestilstanden en andere sterrenkundige berekeningen te maken.
Deze kalender werd niet door ‘het gewone volk’ gebruikt, maar enkel door de astronomen, tevens priesters.

De Tzolkin

De Tzolkin is de belangrijkste kalender van de Maya’s en telt 260 dagen. De kalender is de duur van de zwangerschap; namelijk 9 x 29 dagen (een maand) = 261. En met aftrek van 1 dag werd dit de maankalender.
Binnen de Tzolkin loopt een cirkel van 20 dag-namen die eindeloos gecombineerd wordt met een cirkel van 13 dag-nummers; de Heilige getallen 20 en 13 zijn hierin te vinden.


De Haab en de Tun

De Haab kalender is de zonnekalender en heeft 28 maanden van 13 dagen = 364 dagen. Na verloop van tijd kwamen de Maya’s er waarschijnlijk achter dat de aarde er niet 364 dagen maar 365 dagen erover doet om de zon rond te gaan. De wetenschappers en astronomen hadden verschillende meningen over hoe de kalender moest worden aangepast. Uiteindelijk werd gekozen voor een kalender met 360 dagen, zodat het Heilige getal 20 gebruikt kon worden. ( 18 maanden van 20 dagen). Dit is een tun jaar.
De Haab kalender was een tun jaar, maar dan met een extra maand van 5 dagen, de uayeb, er aan vastgeplakt.


De venus kalender

De Venus kalender bestond uit een cirkel van 584 dagen. Hoe de Maya’s aan dit getal kwamen is volgens sommige onderzoekers onbekend. Andere onderzoekers stellen dat ze uit berekeningen van de Maya’s kunnen opmaken dat ze wisten dat 584 dagen slechts een benadering was en dat de beweging van Venus zeker niet regelmatig was.
Hun berekening dat venus om de 583, 92 jaar nodig heeft om op dezelfde plek aan het firmanent terug te keren wijkt slechts enkele cijfers achter de komma af van wat de Westerse wetenschap heeft berekend! Echter, dit getal kan in feite alleen maar gebaseerd zijn op jarenlange observatie.


Spelen met getallen

De Maya’s hechtten veel waarde aan het gegoochel met getallen om hun kalenders via de heilige getallen aan elkaar te knopen.
Hier een voorbeeld van het gereken van de Maya’s:

Om de maan- (Tzolkin), zonne- (Haab) en de Venuskalender met elkaar te combineren hebben de Maya’s, volgens sommige wetenschappers, het volgende rekensommetje gemaakt:
De drie kalenders vallen samen precies na 37.960 dagen. Nu lijkt het priemgetal 73 een belangrijke rol te spelen, want: 5x73=365 en 8x73=584.
Ook op het maanjaar blijkt dit getal toepasbaar; na 73 Tzolking, krijg je 52 Haab: 73x260 = 52x365 = 18.980 = 52 jaar.
18.960 is weer de vermenigvuldiging van de Heilige getallen 4 en 13.
2x18.860=37.960 = 104 jaar. 104 is de bindende factor voor het combineren van de Tzolkin en Haab kalender.

Zo kan er nog uren worden doorgegaan met het spelen met de Heilige getallen, de Maya’s wisten er in ieder geval wel raad mee!


Respect voor degenen die het allemaal gelezen hebben.

Laatst gewijzigd op 09-09-2002 om 18:48.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 02:02
JJzD
JJzD is offline
de grootste sterkste slimste beste natien zijn tenonder gegaan dus dat zal ook wel met de mensheid gebeuren
dus op zich hebben we nog wel lang maar ik vraag me af in watvoor staat??

ik denk dat computers veel zullen overnemen, hackers nog steeds alle vrijheid krijgen en gewoon steden van gas en eletra afsluiten, terroristen voor dezelfde situatie als in israel ierland molukken enz zorgen.
daarnaast zal de kloof tussen arm en rijk steeds groter worden (gs ik zit gelukkig aan de goede kant met mijn webdesign bedrijfje )
het milieu zal veel problemen gaan geven cker nu lyoto een lachertje is geworden

daarnaast moeten we ook eens kijken naar onze m8ige leiders
bush en poetin, chirac, berlusconi haider en in eigen land VVD en LPF. miss gaan we wel ten onder aan onze eigen verkiezingen
__________________
-|-
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Mjin eigen boek! Lees en kom op de Maillist!
anjer1000
1 16-02-2013 10:03
Verhalen & Gedichten De discussie.
Kerboga
9 06-07-2005 21:19
Verhalen & Gedichten Winnaars(!) van de verhalenwedstrijd! Simoen & LUH-3417
Verwijderd
35 03-01-2005 18:30
Verhalen & Gedichten [Rap] over de hedendaagse situatie...
JosBos
5 23-11-2004 08:37
Verhalen & Gedichten De weg naar een nieuwe toekomst
MissyGeduld
2 21-09-2004 14:06
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hoelang duurde het bij jou voordat je Grieks kon lezen/vertalen?
Popputjuh
18 28-10-2002 19:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26.