Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2016, 08:04
Frank95
Frank95 is offline
Goedemorgen,

Mijn naam is Frank en ik had wat vragen over mijn toekomst. Twee jaar terug heb ik mijn diploma behaald voor Logistiek Medewerker niveau 2. Ik kan goed leren maar wou dit nooit omdat ik uit een familie kom die ook zo vroeg mogelijk wilden werken. Helaas heb ik enorm veel spijt van mijn keuzes en zou ik graag terug willen naar school. Ik heb havo/vwo gedaan en dat had ik makkelijk kunnen halen maar omdat ik een eigenwijze puber was en liever met vrienden buiten was ben ik gezakt. Ik word volgende maand 21 jaar en zit een beetje in de war hoe ik dit aan moet pakken en waar ik het zoeken moet. Ik ben bang dat ik opnieuw foute keuzes ga maken. Nu ik ook bijna 21 ben maak ik me ook zorgen om het feit dat wanneer ik terug ga naar school ik geen vast inkomen meer heb en of ik misschien niet te oud ben om nog opnieuw te gaan beginnen. De afgelopen 2 jaar heb ik gewerkt bij een transport bedrijf, daar heb ik mijzelf in een jaar tijd weten te promoten naar "floormanager". Alleen heb ik het hier gezien omdat er vrijwel niets meer te leren valt. Dus mocht ik weggaan dan zit ik thuis met een, in mijn ogen, lullig diploma. Nu ik op mijn werk duidelijk heb gemaakt dat ik deze stap wil nemen voel ik me al dagen niet goed, puur om het feit dat ik niet weet wat ik wil, dat heb ik namelijk nooit echt geweten. Mijn prioriteit is het behalven van een MBO4 diploma en dan kijken of ik misschien naar het HBO ga.
Kortom, ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen en ben als de doods dat ik domme fouten/keuzes ga maken. Jullie zullen hier vast wel ervaring mee hebben.

Alvast bedankt,


Frank.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2016, 08:22
Frank95
Frank95 is offline
Van de 21+ toets weet ik ook al af, het ideale plaatje zou zijn dat ik die natuurlijk haal. Alleen ben ik bang dat ik over de laatste 2/3 jaar wat basis kennis kwijt ben geraakt. Eigenlijk heb ik dus last van faalangst.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2016, 08:50
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Dat hoeft niet per se faalangst te zijn.

Je kunt cursussen volgen die je voorbereiden op de 21+-toets van de door jou gekozen opleiding, soms bij de hogeschool/opleiding van je keuze zelf, of bij vavo-instellingen, en ook wel particulier. Op internet kun je een hoop informatie hierover vinden.

De 21+-toets is waarschijnlijk de snelste en makkelijkste route naar het hbo. En als je het niet haalt, kun je altijd nog een mbo 4-opleiding beginnen.


Aan de andere kant: als je een mbo 4-opleiding kent die jou fantastisch lijkt, is er niets mis mee daarvoor te kiezen. Ik zou wel nagaan of er genoeg werkgelegenheid is voor mensen met dit diploma, en of je hiermee wel/meer kunt "groeien". Met andere woorden: je wil met het nieuwe diploma (of dat nou mbo 4 of hbo is) de beperkingen van je huidige mbo 2-diploma opheffen. Ga dan ook eerst na of dat realistisch is in de praktijk.

Laatst gewijzigd op 09-02-2016 om 08:58.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2016, 09:21
Frank95
Frank95 is offline
De logistieke sector is natuurkijk enorm maar ik heb het gevoel dat dit niets voor mij is. Het liefst zou ik Tuinbouw & Agribusiness doen maar ik weet niet zeker of ik nu nog een compleet andere opleiding kan gaan doen?

Ik wist gewoon nooit wat ik écht wilde, heb nu wel een idee maar weet niet of dit mogelijk is. Erg bedankt voor de informatie over de 21+ toets trouwens, daar ga ik mij zeker in verdiepen!
Met citaat reageren
Oud 09-02-2016, 09:24
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Het liefst zou ik Tuinbouw & Agribusiness doen maar ik weet niet zeker of ik nu nog een compleet andere opleiding kan gaan doen?
Dat hoeft geen probleem te zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2016, 20:15
Frank95
Frank95 is offline
Nog een vraag, aangezien ik er niet 100% zeker van ben hoe lastig de 21+ toets zal zijn en ik eind volgende maand pas 21 word, vroeg ik mij af of het niet verstandig zou zijn een MBO4 logistieke opleiding te volgen die max. een jaar zou duren en daarna door naar HBO.
De een zegt namelijk dat het a piece of cake is en de ander vind het absurd moeilijk. En omdat je voor een bepaalde tijd je 21+ toets moet maken en op tijd jezelf moet aanmelden kan dat vrij krap worden.
Omdat ik al erg veel ervaring heb ik het leiding geven en praktijk ervaring heb met Logistiek, zou je zoiets af kunnen spreken met de desbetreffende school die deze opleiding geeft?

Edit; Ik bedoel hiermee een BBL opleiding, dan kan ik ondertussen mijn huidige baan en inkomsten behouden.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2016, 20:53
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je hebt ook HBO duale opleidingen. Dat is ook werken en leren maar vaak wel pas vanaf het tweede of derde jaar.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-02-2016, 20:59
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Nog een vraag, aangezien ik er niet 100% zeker van ben hoe lastig de 21+ toets zal zijn en ik eind volgende maand pas 21 word, vroeg ik mij af of het niet verstandig zou zijn een MBO4 logistieke opleiding te volgen die max. een jaar zou duren en daarna door naar HBO.
De een zegt namelijk dat het a piece of cake is en de ander vind het absurd moeilijk. En omdat je voor een bepaalde tijd je 21+ toets moet maken en op tijd jezelf moet aanmelden kan dat vrij krap worden.
Omdat ik al erg veel ervaring heb ik het leiding geven en praktijk ervaring heb met Logistiek, zou je zoiets af kunnen spreken met de desbetreffende school die deze opleiding geeft?

Edit; Ik bedoel hiermee een BBL opleiding, dan kan ik ondertussen mijn huidige baan en inkomsten behouden.
Als je in 1 jaar een mbo 4-opleiding kunt doen (wat uitzonderlijk is), is dat een goede zekere optie natuurlijk. Maar ik begrijp dat dat alleen maar een idee van jezelf is en dat (nog) geen school je dat aangeboden heeft?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2016, 07:42
Frank95
Frank95 is offline
Heb er het een en ander over opgezocht, er zijn opleidingen voor mbo4 in de logistieke sector die 18 maanden duren (BBL). Ik zal zelf contact op moeten nemen met de desbetreffende school om te vragen of dat sneller kan vanwege mijn ervaring. Miscchien heeft iemand hier ervaring daarmee gehad? Want mocht ik daarma HBO gaan doen en mocht dat niet lukken of mij niet bevallen heb ik alsnog een mbo4 diploma..
Met citaat reageren
Oud 10-02-2016, 08:26
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Heb er het een en ander over opgezocht, er zijn opleidingen voor mbo4 in de logistieke sector die 18 maanden duren (BBL). Ik zal zelf contact op moeten nemen met de desbetreffende school om te vragen of dat sneller kan vanwege mijn ervaring.
Oké, zeker informeren naar de mogelijkheden!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.