Oud 13-04-2014, 10:23
TheAtheist
Avatar van TheAtheist
TheAtheist is offline
Hallo allemaal,

Veel mensen geloven dat er een hemel is, maar niet iedereen gelooft dat er een hel is. De hemel is altijd makkelijk uit te leggen door mensen die er in geloven: Dat is het paradijs. Maar de hel? Hoe zien mensen de hel? Is het bijvoorbeeld voor altijd, is het een plaats waar je zult branden, of een plaats waar gewoon geen 'God' is. Is er überhaupt een hel of is er alleen een hemel. Hoe zien mensen die er in geloven een hel het? En wie stuurt je naar de hel, jij of 'God'? En hoe zou je het vinden als je in de hemel zit wetende dat er mensen voor de eeuwigheid gemarteld worden (Als je daar in gelooft natuurlijk.)

Kortom:
-Hoe zie je de hel voor je?
-Wie gaat er heen?
-Ben je zelf verantwoordelijk als je er heen gaat of is 'God' dat?
-Hoe voel je je daarbij?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2014, 20:03
Verwijderd
-Hoe zie je de hel voor je?
Druk
-Wie gaat er heen?
Iedereen die dieren/onschuldige mensen pijn doen.
-Ben je zelf verantwoordelijk als je er heen gaat of is 'God' dat?
Zelf. Hoe kan god hier nou verantwoordelijk voor zijn?
-Hoe voel je je daarbij?
Als het allemaal bestaat... Tja klote denk ik.

Waarom zo nieuwschierig? En hoe zie jij het dan voor je? Ik moet wel zeggen dat ik nergens in geloof.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2014, 20:46
Verwijderd
Je geboorteakte is bewijs van schuldigheid dus je niemand vermoord onschuldige mensen.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2014, 00:44
Klikding
Klikding is offline
Citaat:
Je geboorteakte is bewijs van schuldigheid dus je niemand vermoord onschuldige mensen.
↑ I don't get it
Met citaat reageren
Oud 14-04-2014, 01:34
Verwijderd
Dat is niet erg.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2014, 08:43
Verwijderd
- Niet
- Niemand
- Nee
- Prostaatkanker
Met citaat reageren
Oud 14-04-2014, 16:03
TheAtheist
Avatar van TheAtheist
TheAtheist is offline
Citaat:
↑ I don't get it
Volgens de Bijbel is iedereen een zondenaar, je wordt vergeven als je Jezus accepteert. Dus bij geboorte ben je al een zondenaar.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2014, 16:05
TheAtheist
Avatar van TheAtheist
TheAtheist is offline
Citaat:
-Hoe zie je de hel voor je?
Druk
-Wie gaat er heen?
Iedereen die dieren/onschuldige mensen pijn doen.
-Ben je zelf verantwoordelijk als je er heen gaat of is 'God' dat?
Zelf. Hoe kan god hier nou verantwoordelijk voor zijn?
-Hoe voel je je daarbij?
Als het allemaal bestaat... Tja klote denk ik.

Waarom zo nieuwschierig? En hoe zie jij het dan voor je? Ik moet wel zeggen dat ik nergens in geloof.
Ik stel gewoon een vraag, en dat mag.

Er is geen hemel en geen hel, we zijn gewoon allemaal dood als het zover is.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2014, 11:22
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
-Hoe zie je de hel voor je? Niet
-Wie gaat er heen? Niemand
-Ben je zelf verantwoordelijk als je er heen gaat of is 'God' dat? Als er een hel zou zijn; God, omdat hij belachelijk kinderachtige eisen stelt om ervan weg te blijven.
-Hoe voel je je daarbij? Verlost (bij de wetenschap dat er geen hemel of hel is)

Laatst gewijzigd op 16-04-2014 om 07:56. Reden: "hotlinkblauwpastbijjou" veranderd in "vandaagisrood"
Met citaat reageren
Oud 15-04-2014, 12:16
Verwijderd
Waarom teh fuck zou ja dat in hotlinkblauwpastbijjou beantwoorden.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2014, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Ik stel gewoon een vraag, en dat mag.

Er is geen hemel en geen hel, we zijn gewoon allemaal dood als het zover is.
Oke fijn voor je dat het mag? Waarom dat antwoord...
Met citaat reageren
Oud 24-04-2014, 16:44
Victoria_vicz
Avatar van Victoria_vicz
Victoria_vicz is offline
Ik zeg het alvast, ik ben niet gelovig dus als ik antwoord geef bedoel ik: "Áls er een hel of god bestaat."

-Hoe zie je de hel voor je?
Alles behalve prettig.
-Wie gaat er heen?
Ik denk, mensen die vreselijke dingen gedaan hebben.
-Ben je zelf verantwoordelijk als je er heen gaat of is 'God' dat?
Zelf
-Hoe voel je je daarbij?
Gewoon...

Mijn oom is christelijk en heeft trouwens een hele andere theorie. Hij denk dat er wel een hemel bestaat, maar geen hel omdat het hele leven op aarde al 1 grote hel is. Tja... hij is een beetje eigenaardig
Met citaat reageren
Oud 24-04-2014, 17:11
Verwijderd
Citaat:

Kortom:
-Hoe zie je de hel voor je?
-Wie gaat er heen?
-Ben je zelf verantwoordelijk als je er heen gaat of is 'God' dat?
-Hoe voel je je daarbij?

-Als ie bestaat, een plaats waar je de duivel hoort spreken in je hoofd.
-Als ie bestaat, mensen die anderen pijn gedaan hebben.
-Zelf lijkt me.
-Ik geloof er niet in, dus heb er geen bijzonder gevoel bij.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2014, 21:15
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Hel is de 'negatieve' component van energie en ziel waar 'hemel' de positieve component van energie en ziel is.

Daar is geen voorstelling bij dat is fundamenteel abstract.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 24-04-2014, 21:17
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Als hel een fysieke plaats is (want fantasie is nu eenmaal FTW) wed ik er mn ziel om dat het hier is, op dit planeetje.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 01-05-2014, 06:56
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Als de aarde de hel zou zijn valt het eigenlijk wel mee en is de verwachte marteling, het geween en tandengeknars bovendien eindig.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2014, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Als hel een fysieke plaats is (want fantasie is nu eenmaal FTW) wed ik er mn ziel om dat het hier is, op dit planeetje.
Wát Het is hier superleuk!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2014, 11:16
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Als de aarde de hel zou zijn valt het eigenlijk wel mee en is de verwachte marteling, het geween en tandengeknars bovendien eindig.
Eindig? rly?

mooi zeg dat individualisme.

Citaat:
Wát Het is hier superleuk!
Fantastisch ja.

Op serieuzer vlak is dit natuurlijk godforsaken eden niet de hel, maar we doen er in elk geval ons best voor.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-05-2014, 09:47
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Eindig? rly?
Het leven in deze "hel" is eindig toch? Mocht je geloven in reïncarnatie en het leven in de hel zo doorgaat, houdt het sowieso een keer op als de zon overgaat in een rode reus over 5 miljard jaar. Nog even doorbijten

Citaat:
Op serieuzer vlak is dit natuurlijk godforsaken eden niet de hel, maar we doen er in elk geval ons best voor.
Ik vraag me af hoe jij het leven beschouwt als "niet-de-hel" of zelfs de hemel. Een constante, orgasmische bliss van happyness? Ik kan je vertellen; dat gaat vervelen.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2014, 19:03
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Het leven in deze "hel" is eindig toch? Mocht je geloven in reïncarnatie en het leven in de hel zo doorgaat, houdt het sowieso een keer op als de zon overgaat in een rode reus over 5 miljard jaar. Nog even doorbijten
Precies.

Citaat:
Ik vraag me af hoe jij het leven beschouwt als "niet-de-hel" of zelfs de hemel. Een constante, orgasmische bliss van happyness? Ik kan je vertellen; dat gaat vervelen.
Ik ben zelf nogal apathisch (richting mensen), van mij mag - mijzelf niet uitgezonderd - zo 80% van de wereldbevolking sterven in een globale ramp.

en nee natuurlijk niet, Ik ben een Techneut, een systeem-engineer in een globale industrie, mijn capaciteit ligt hem in systemen analyseren op basis van niet toereikende gegevens en oplossingen voor bestaande problemen aanbrengen.

Geluk is een spirituele kwestie en kan dus niet alleen maar met materie bereikt worden echter ik heb er een vast geloof in dat als mensen minder stress hebben ze een stuk prettiger en vrijgeviger zijn, het grootste deel van "het kwaad" (wat even tussen haakjes een volledig menselijke eigenschap (of eigenlijk subjectief gevoel van moraal) is, een van de redenen waarom monotheïsme meer over de mens dan over god gaat, maar ander topic i know) komt voort uit stress omdat mensen concurentie van elkaar zijn op het gebied van monetaire waarde ontrekken aan het totaal door zich voor arbeid aan te bieden.

Dat is heden een voor mensen fataal systeem, en dus einde-der-tijden materiaal.
Op zijn minst zorgt het systeem er voor dat mensen vaak niet de kans krijgen hun talent te vinden en tot de max te benutten, wat gezien onze hersenen een hel is.

Een beter sociaal systeem waar niet het individu maar de mensheid als geheel centraal staat neemt zeker niet al het ongeluk weg laat staan al het persoonlijk ongemak, het verschil is dat het duurzaam is (voor mensen), en op het gebied van basaal overleven in elk geval een stuk gelukkiger.

Nu is het voortbestaan van mensen tamelijk irrelevant dat weet ik maar ik ben zelf voor ten minste 50% mens dus ik heb er een egoïstisch belang bij.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 05-05-2014 om 19:19.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2014, 19:08
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
140 keer per nacht Hookee, zo vaak rukt de politie uit omdat verwarde mensen snachts gaatjes staan te boren, dan zijn er een paar duizend per nacht op de grens... en dan is Nederland een paradijs in vergelijking met de meeste landen.

Ik was in portugal in November, de mensen leven op straat terwijl hele woonwijken leeg staan.

"mijn" bootjes liggen in Lagos Nigeria, Irak, Gabon en papoea n.g.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 26-05-2014, 12:01
JustTalk
JustTalk is offline
Dag TheAtheist,

Een heel mooie vraag van je.
Ik heb enkel je vraag gelezen (niet al de reacties ondertussen in dit topic).
Vergeef me daarvoor.

Ik baseer me hier nu ZUIVER op JE vraag (de begintekst in je openingstopic).

"Wat is de hel" ?

Dat is een heel mooie vraag van je (vind ik).

Mag ik je daarop het antwoord van (de filosoof) Jean Paul Sartre geven:

"De Hel Dat Zijn De Anderen"

- De uitleg van Wikipedia is (misschien) niet zo goed. Heb dit niet nagelezen.
- In de korte tekst op filosofie.nl (tweede link) pik ik dit eruit.

Citaat:
filosofie.nl schreef:
Volgens Sartre is dit de reden waarom de anderen altijd een last zijn: ze maken je tot object. 'De hel, dat zijn de anderen', zegt Sartre.
Dat geeft het kort een beetje weer. Echter Sartre was daarin een 'pessimistische / realistische' filosoof (schrap daarin wat eventueel volgens jou niet past).

Ik zou dit (persoonlijk) als volgt aanvullen en herformuleren (herdefiniëren):

Citaat:
JustTalk schreef:
De Hel Dat kunnen De Anderen zijn
Citaat:
JustTalk schreef:
Die Hel, dat is/worden wij
Is maar een idee.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt ?
Dit antwoord nog leest ?

Echter, als wij de HEL (samen) zijn/kunnen/worden.
Dan kunnen we (samen) ook de HEMEL zijn/worden.

Is terug een ander idee...

Maar genoeg ideeën voor vandaag, zeker ?

Groetjes,
JustTalk

Laatst gewijzigd op 26-05-2014 om 12:09.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2014, 18:18
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Mijn antwoorden zijn gelijk gebleven, de christelijke stroming waar ik bij zat geloofde niet in de hel. En nu geloof ik niet in geloof.

-Hoe zie je de hel voor je? Als een verzinsel van gekke mensen
-Wie gaat er heen? Niemand
-Ben je zelf verantwoordelijk als je er heen gaat of is 'God' dat? Niemand want het bestaat niet
-Hoe voel je je daarbij? Prima
Met citaat reageren
Oud 28-07-2014, 21:49
onizuka-
onizuka- is offline
persoonlijk denk ik dat er na het leven niks meer komt en dat we daarom gewoon nu moeten genieten van het leven, zoveel als mogelijk.
Als de hel echt zou bestaan zou die er denk ik zo uitzien:

-Hoe zie je de hel voor je? Veel mensen, veel armoede. De mensen worden opgesplitst in de volgorde van de ernstigheid van hun daden..
-Wie gaat er heen? 3/4de van de mensen.
-Ben je zelf verantwoordelijk als je er heen gaat of is 'God' dat? Jijzelf
-Hoe voel je je daarbij? fijn
Met citaat reageren
Oud 09-11-2015, 14:24
Sin.Cara
Sin.Cara is offline
- Donker, rood en zwart
- Gewone mensen gaan er heen, de gelovige geen naar de hemel
- Het lijkt me niet erg
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2015, 15:00
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
- Donker, rood en zwart
- Gewone mensen gaan er heen, de gelovige geen naar de hemel
- Het lijkt me niet erg
Zie je de hel dan als een chille plek, waar alle mensen die niet geloven gewoon zijn. Hoe zie je het daadwerkelijk voor je, wat voor activiteiten verwacht je er? [/nieuwsgierig]
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 09-11-2015, 17:57
ikxxx
Avatar van ikxxx
ikxxx is offline
voor mij bestaat er geen hel en geen hemel, ik geloof dat onze lichamen ouder worden en uiteindelijk sterven maar dat onze ziel een paar jaar rust in het eeuwige niets, tijdens hun rusten (NIET SLAPEN!!!) gaan ze opzoek naar een gepast ongeboren lichaam waarbij ze bij de geboorte heen gaan. Hoe je je gedraagt maakt niet uit, het geeft herinneringen aan je ziel waar die samen met duizenden anderen herinneringen rekening mee houd voor het kiezen van een volgend lichaam maar zelf kies je er voor om anderen gedaantes, mens of dier, het enige wat je verkloot is het leven voor anderen en degenen na jou als je de wereld verkloot (waar we allemaal iedere dag mee bezig zijn door ontbossing en zo van die dingen). Probeer gewoon zo goed mogelijk te leven en geniet van wat je gekregen hebt en nog gaat krijgen.
__________________
The soul is a hostige, trapped in his own body
Met citaat reageren
Oud 09-11-2015, 21:21
magnusdebaas
Avatar van magnusdebaas
magnusdebaas is offline
1. Hitler drinkt koffie met Bin laden.
2. Moordenaars
3. Zelf
4. Fijn

Ik geloof niet in de hel maar zo beeld ik het me in als het wel zou bestaan.
__________________
Als je iets doet, doe het dan goed :P
Met citaat reageren
Oud 10-11-2015, 10:32
Verwijderd
Citaat:
1. Hitler drinkt koffie met Bin laden.
2. Moordenaars
3. Zelf
4. Fijn

Ik geloof niet in de hel maar zo beeld ik het me in als het wel zou bestaan.
Hitler dronk nooit koffie. Nooit. Wel thee.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2015, 10:36
Verwijderd
Citaat:
Hitler dronk nooit koffie. Nooit. Wel thee.
Daarom is het ook de hel eah.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2015, 23:53
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
De hel is waar alle parasieten vandaan komen die o.a. bij Monsters Inside Me langskomen...
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] TI 84 Plus Hellingen
Xercali
4 08-05-2008 21:10
De Kantine Helden
Verwijderd
64 14-12-2007 11:28
Muziek 23 November - Cro Mags, Said And Done, Civil Terror @ De Helling, Utrecht
Malfunction
23 13-11-2006 12:11
Huiswerkvragen: Exacte vakken [Na] Zwaartekracht op helling
nienie
6 14-11-2003 19:31
Levensbeschouwing & Filosofie Hemel en hel
bambykill
7 17-05-2002 11:41
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Helden bestaan niet! (ckv)
Black Sugar
1 25-10-2001 15:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34.