Oud 28-12-2004, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 28-12-2004 @ 17:54 :
deadlock beweert echter wat heel anders.

Ja dat is jammer, vanaf de verlichting hebben de europeanen de werk van de moslims overgenomen, twil alleen niet zeggen dat de islam daarom de wetenschap in de weg zit.
Zoals vaker betoogd hebben de islamitische geleerden veel overgenomen van al opgedane kennis. Ze waren namelijk slim genoeg om op de schouders van andere grote culturen te gaan staan. Ook moslimwetenschappers hebben niet telkens opnieuw het wiel uitgevonden.

En trouwens, de islam zit wetenschap wel degelijk in de weg, op dezelfde manier als elk geloof wetenschap in de weg zit.
Advertentie
Oud 28-12-2004, 17:56
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
JackieZ schreef op 28-12-2004 @ 17:55 :
ok daar heb je een punt
tzou on eerlijk zijn voor alle mensen voor de profeet mohammed, vind je ook niet
Oud 28-12-2004, 17:57
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
RanC schreef op 28-12-2004 @ 17:56 :
Kom op zeg.
Als we zo gaan beginnen.
De beschavingen in Zuid-Amerika hadden al gedetailleerde sterrenkaarten toen ze in Arabië nog geiten liepen te neuken en in Europa nog in plaggenhutten woonden.
Cool toch
Oud 28-12-2004, 17:57
JackieZ
Avatar van JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 28-12-2004 @ 17:56 :
tzou on eerlijk zijn voor alle mensen voor de profeet mohammed, vind je ook niet
jawel
Oud 28-12-2004, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 28-12-2004 @ 17:55 :
ik voerde t niet als bewijs aan dat t niet zo is dat geloof beperkingen oplegt
maar ik zeg alleen dat je dat niet alleen aan religie kunt opleggen.
Een koe is een beest met vier poten, maar niet elk beest met vier poten is een koe.

Niet alle wetenschapsbeperkingen vloeien voort uit religie, maar wel alle religie leidt tot wetenschapsbeperkingen.
Oud 28-12-2004, 17:57
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-12-2004 @ 17:56 :
Zoals vaker betoogd hebben de islamitische geleerden veel overgenomen van al opgedane kennis. Ze waren namelijk slim genoeg om op de schouders van andere grote culturen te gaan staan. Ook moslimwetenschappers hebben niet telkens opnieuw het wiel uitgevonden.

En trouwens, de islam zit wetenschap wel degelijk in de weg, op dezelfde manier als elk geloof wetenschap in de weg zit.
kom met voorbeelden? (aub laat voor een keer de evolutie theorie er buiten )
Oud 28-12-2004, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 28-12-2004 @ 17:57 :
kom met voorbeelden? (aub laat voor een keer de evolutie theorie er buiten )
Voorbeelden waarvan? Van door moslimgeleerden overgenomen of zelf bedachte kennis? Pak er maar gewoon een geschiedenisboek erbij.

Een voorbeeld van beperking van wetenschap door geloof is het volgende: een wetenschapper die zou geloven in het creationisme kan bezwaarlijk onafhankelijk onderzoek doen naar de evolutietheorie. Er zijn wel pogingen gedaan, trouwens. In Amerika is een aantal professoren dat gelovig is en creationist, en toch evolutionair onderzoek doet. Maar dat is heel gevaarlijk, omdat die mensen op een zeer slinkse wijze gelovige ideeën verweven met wetenschappelijke theoriëen en kennis. Dodelijk.
Oud 28-12-2004, 17:59
JackieZ
Avatar van JackieZ
JackieZ is offline
Ik ben het niet met je eens dat dat per definitie zo is, nare. Boeddhisme en wetenschap gaan bijvoorbeeld volledig samen. Monotheïsme en wetenschap kunnen ook samengaan, mits men bijvoorbeeld geen dingen zegt als "de mens is 6000 jaar geleden ontstaan".
Oud 28-12-2004, 17:59
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 28-12-2004 @ 17:15 :
Dat geldt specifiek voor de islam, omdat....?
Voor religie in het algemeen, natuurlijk.
Oud 28-12-2004, 18:00
Verwijderd
Citaat:
JackieZ schreef op 28-12-2004 @ 17:59 :
Ik ben het niet met je eens dat dat per definitie zo is, nare. Boeddhisme en wetenschap gaan bijvoorbeeld volledig samen. Monotheïsme en wetenschap kunnen ook samengaan, mits men bijvoorbeeld geen dingen zegt als "de mens is 6000 jaar geleden ontstaan".
Boeddhisme is ook geen monotheïstische godsdienst. Je kunt de cosmische vorm van de boeddha ook niet zomaar op één lijn stellen met God of Allah, bijvoorbeeld.
Oud 28-12-2004, 18:02
Verwijderd
Ach, ik heb al vaker gezegd dat ik boeddhisme minder verwerpelijk vind dan bijvoorbeeld het christendom, de islam of het jodendom. Neemt niet weg dat je de tijd die je besteedt aan het beoefenen van de religie beter kunt besteden aan zelfontplooiïng.
Oud 28-12-2004, 18:02
JackieZ
Avatar van JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-12-2004 @ 18:00 :
Boeddhisme is ook geen monotheïstische godsdienst. Je kunt de cosmische vorm van de boeddha ook niet zomaar op één lijn stellen met God of Allah, bijvoorbeeld.
Nee, maar jij had het over religie. Maar ik denk ook niet dat monotheïsme per definitie wetenschap in de weg zit. Je kunt bijvoorbeeld een monotheïstische Godsdienst bedenken waarbij God de Big Bang heeft veroorzaakt en toen alles aan de mens heeft overgelaten. Juist omdat men God los ziet van de wereld is noch te bewijzen dat hij wel bestaat noch dat hij niet bestaat.

Geloof in creationisme zit de wetenschap wel in de weg, of komt simpelweg niet overeen met de wetenschap. Dat betekent niet dat alle geloven zo zijn. Er zijn ook mensen die wel zo geloven dat het overeen kan komen met wetenschap. Wetenschap gaat nog atlijd over deze wereld en zegt niets over God. Zolang God ook niets over deze wereld zegt, zit het elkaar niet in de weg.

(Ik begrijp natuurlijk je bezwaren)
Oud 28-12-2004, 18:02
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik vind het jammer als het ongelovigen zijn die bekeerd worden tot de islam. Als het al gelovigen waren die naar een ander geloof overlopen boeit het me niet.
Oud 28-12-2004, 18:03
JackieZ
Avatar van JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-12-2004 @ 18:02 :
Ach, ik heb al vaker gezegd dat ik boeddhisme minder verwerpelijk vind dan bijvoorbeeld het christendom, de islam of het jodendom. Neemt niet weg dat je de tijd die je besteedt aan het beoefenen van de religie beter kunt besteden aan zelfontplooiïng.
Daar gaat Boeddhisme om
Boeddhisme is in Sri Lanka en Thailand op zichzelf wel uitgegroeid tot een vereringsgodsdienst e.d. maar vanuit de geschiedenis is Boeddhisme niets meer dan leven, hier en nu.
Oud 28-12-2004, 18:04
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-12-2004 @ 17:59 :
Voorbeelden waarvan? Van door moslimgeleerden overgenomen of zelf bedachte kennis? Pak er maar gewoon een geschiedenisboek erbij.

Een voorbeeld van beperking van wetenschap door geloof is het volgende: een wetenschapper die zou geloven in het creationisme kan bezwaarlijk onafhankelijk onderzoek doen naar de evolutietheorie. Er zijn wel pogingen gedaan, trouwens. In Amerika is een aantal professoren dat gelovig is en creationist, en toch evolutionair onderzoek doet. Maar dat is heel gevaarlijk, omdat die mensen op een zeer slinkse wijze gelovige ideeën verweven met wetenschappelijke theoriëen en kennis. Dodelijk.
Ik denk dat gelovige geleerden geen evolutionair onderzoeken zouden doen, omdat hun werk toch niet serieus genomen zou worden, aangezien ze er al van te voren negatief er tegen over staan.
Oud 28-12-2004, 18:04
one.
one. is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 28-12-2004 @ 17:57 :
kom met voorbeelden? (aub laat voor een keer de evolutie theorie er buiten )
Stamcellenonderzoek..
__________________
.
Oud 28-12-2004, 18:04
Verwijderd
Citaat:
JackieZ schreef op 28-12-2004 @ 18:02 :
Nee, maar jij had het over religie.

(...)

(Ik begrijp natuurlijk je bezwaren)
Dan stel ik mijn standpunt bij tot alleen de monotheïstische godsdiensten. Maar mijn belangrijkste bezwaar is niet zozeer de (on)verenigbaarheid van bepaalde dogma's die berusten op geloofsgeschriften en empirische bevindingen, want dat is een kwestie van feitelijke interpretatie (en van veel fantasie), maar meer het gegeven dat je als gelovige dingen aanneemt zonder er bewijs voor te hebben. Het is de manier van redeneren en denken van gelovigen die fundamenteel onverenigbaar is met de methoden van de moderne wetenschap.

Citaat:
Nanahara schreef:
Ik denk dat gelovige geleerden geen evolutionair onderzoeken zouden doen, omdat hun werk toch niet serieus genomen zou worden, aangezien ze er al van te voren negatief er tegen over staan.
Ja, zo lust ik er ook nog wel een paar, gewoon vantevoren al roepen dat ze geen onderzoek doen omdat ze toch niet serieus genomen worden.
Oud 28-12-2004, 18:04
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 28-12-2004 @ 17:49 :
En hoe weet jij dat de romeimen/grieken/egyptenaren/chinezen uberhaupt wetenschap bedreven hebben?. Precies door de moslims. Buskruit komt uit china en is door de arabieren naar het westen gebracht. Niet zo ondankbaar knul.
Iedere onbenul kan grieks en latijn vertalen met oefening. Als de islamieten dat niet gedaan hadden, hadden de europeanen dat zelf gedaan. Dat neemt niet weg dat mijn post gewoon WAAR was. Het is. Vertalen is niet 'aan de wieg staan'. Buskruit Schmutskruit. Alfred Nobel vond Nitroglycerine uit, dat werkt tenminste nog.

Citaat:

Verder is het woord chemie gebasseerd op een arabisch woord (al khamiya of wat dan ook). Modern wiskunde komt van de arabieren. Sterrekunde. Geologie. Biologie (moslims hebben het gips tegen gebroken benen uit gevonden). En ga zo door. Ontken aub de feiten niet
We hebben de arabische getallen en het begrip "0" van de arabieren, maar niet compleet de wiskunde. Stelling van Pythagoras als voorbeeld. En het woord "zolder" komt uit het latijn, nou en!? Wat is je punt? Marie Curie was toch echt een europese...

Citaat:
En tot de 14e eeuw hebben de beschaafde europeanen gedacht dat de wereld plat was......
En moslimfundamentalisten denken dat amerika de duivel is In de 20ste en 21ste eeuw nogwel! Je verhaal raakt kant noch wal.
Oud 28-12-2004, 18:06
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 28-12-2004 @ 17:51 :
Jij doet nu precies hetzelfde. Mensen die anders denken als jij zie jij als schadelijk. Beetje hypocriet of niet?
Nee helemaal niet. Ik heb an sich ook niets tegen religies, maar tegen de manier waarop het geloof gepredikt, verspreid wordt ed.
En voor mij vallen rechtsextremisten en marxisten en álle radicalen daar ook onder! En dan nog heb ik zo iets van; lekker kleurrijk zo. Nooit saai.
Oud 28-12-2004, 18:06
JackieZ
Avatar van JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-12-2004 @ 18:04 :
Dan stel ik mijn standpunt bij tot alleen de monotheïstische godsdiensten. Maar mijn belangrijkste bezwaar is niet zozeer de (on)verenigbaarheid van bepaalde dogma's die berusten op geloofsgeschriften en empirische bevindingen, want dat is een kwestie van feitelijke interpretatie (en van veel fantasie), maar meer het gegeven dat je als gelovige dingen aanneemt zonder er bewijs voor te hebben. Het is de manier van redeneren en denken van gelovigen die fundamenteel onverenigbaar is met de methoden van de moderne wetenschap.



Ja, zo lust ik er ook nog wel een paar, gewoon vantevoren al roepen dat ze geen onderzoek doen omdat ze toch niet serieus genomen worden.
Ik vind het niet onlogisch om naar een eerste begin in tijd en ruimte te zoeken. Volgens mij heeft de wetenschap daar nog geen oplossing op gevonden. Maar, als je dan een antwoord wil vinden zeg je: Er was een begin en we noemen het God: Klaar.

Verdere verering van die God of gelovigheid zit denk ik wel wetenschap in de weg.
Oud 28-12-2004, 18:08
Verwijderd
Citaat:
JackieZ schreef op 28-12-2004 @ 18:06 :
Ik vind het niet onlogisch om naar een eerste begin in tijd en ruimte te zoeken. Volgens mij heeft de wetenschap daar nog geen oplossing op gevonden. Maar, als je dan een antwoord wil vinden zeg je: Er was een begin en we noemen het God: Klaar.

Verdere verering van die God of gelovigheid zit denk ik wel wetenschap in de weg.
Het is ook niet onlogisch om naar het begin van tijd en ruimte te zoeken. Het is wel onlogisch om daarvoor een verklaring te bedenken die inhoudt dat het begon met een man met een baard die bovendien menselijke karaktertrekken heeft.
Oud 28-12-2004, 18:09
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 28-12-2004 @ 17:57 :
Een koe is een beest met vier poten, maar niet elk beest met vier poten is een koe.

Niet alle wetenschapsbeperkingen vloeien voort uit religie, maar wel alle religie leidt tot wetenschapsbeperkingen.
ik buig voor u, ow formulator magnificus
Oud 28-12-2004, 18:09
JackieZ
Avatar van JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-12-2004 @ 18:08 :
Het is ook niet onlogisch om naar het begin van tijd en ruimte te zoeken. Het is wel onlogisch om daarvoor een verklaring te bedenken die inhoudt dat het begon met een man met een baard die bovendien menselijke karaktertrekken heeft.
Uiteraard

Maar niet alle gelovigen denken dat God een man met een baard is hoor.

Er zijn ook Christelijke theologen die geloven dat God "niets" is, omdat ze hem tegenover alles stellen. Die vereren God dan ook niet e.d.
Oud 28-12-2004, 18:09
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
deadlock schreef op 28-12-2004 @ 18:04 :
Iedere onbenul kan grieks en latijn vertalen met oefening. Als de islamieten dat niet gedaan hadden, hadden de europeanen dat zelf gedaan. Dat neemt niet weg dat mijn post gewoon WAAR was. Het is. Vertalen is niet 'aan de wieg staan'. Buskruit Schmutskruit. Alfred Nobel vond Nitroglycerine uit, dat werkt tenminste nog.
Tuurlijk hadden europeanen dat zelf ook wel kunnen doen. (na de verlichting pas ). Maar daar gaat het niet om. Tgaat over wie er eerder was (een belangrijk begrip voor wetenschappers). Ben je nou zon islamofoob, dat je je eigen 'feiten' als waar beschouwd?


Citaat:
deadlock schreef op 28-12-2004 @ 18:04 :
We hebben de arabische getallen en het begrip "0" van de arabieren, maar niet compleet de wiskunde. Stelling van Pythagoras als voorbeeld. En het woord "zolder" komt uit het latijn, nou en!? Wat is je punt? Marie Curie was toch echt een europese...
Stelling van pythagoras is oa verder uitgewerkt door arabische geleerden . Algebra is een arabisch begrip of niet? Ik zeg niet dat arabieren het hele moderne wetenschap uitgevonden hebben. Zij pikten het werk op van de romeinen en grieken. en de europeanen pikten vervolgens het werk op van de moslims.

Citaat:
deadlock schreef op 28-12-2004 @ 18:04 :
En moslimfundamentalisten denken dat amerika de duivel is In de 20ste en 21ste eeuw nogwel! Je verhaal raakt kant noch wal.
en elke weldenkend moslim weet ook wel dat amerika niet letterlijk de duivel is. Dt is figuurlijk bedoeld lieverd

Laatst gewijzigd op 28-12-2004 om 18:12.
Oud 28-12-2004, 18:10
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
deadlock schreef op 28-12-2004 @ 18:06 :
Nee helemaal niet. Ik heb an sich ook niets tegen religies, maar tegen de manier waarop het geloof gepredikt, verspreid wordt ed.
En voor mij vallen rechtsextremisten en marxisten en álle radicalen daar ook onder! En dan nog heb ik zo iets van; lekker kleurrijk zo. Nooit saai.
wtf, toenet had je het over dat alle religies schadelijk waren. En nu heb je het over de extremisten. Waarom zei je dan niet dat je je aan het extremisme hekelde?
Oud 28-12-2004, 18:12
JackieZ
Avatar van JackieZ
JackieZ is offline
Oud 28-12-2004, 18:13
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
deadlock schreef op 28-12-2004 @ 18:09 :
ik buig voor u, ow formulator magnificus
oeh kinky
Oud 28-12-2004, 18:13
Verwijderd
Nanahara, je hebt gelijk als je stelt dat door Arabieren de Griekse geschriften bewaard zijn gebleven. Je hebt ook gelijk als je stelt dat algebra uitgevonden is door de Arabieren en ze ook bijdragen hebben geleverd aan de wiskunde, medische wetenschap en optica.

Dit alles neemt echter niet weg dat de totale bijdrage verwaarloosbaar is, en dat alle grote ontdekkingen van de wetenschap in Europa en vanaf de 20e eeuw ook de VS zijn gedaan. Als je je verdiept zou hebben in de geschiedenis van de wetenschap, zoals ik, zou je dit weten.
Oud 28-12-2004, 18:15
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 28-12-2004 @ 18:09 :
Tuurlijk hadden europeanen dat zelf ook wel kunnen doen. (na de verlichting pas ). Maar daar gaat het niet om. Tgaat over wie er eerder was (een belangrijk begrip voor wetenschappers). Ben je nou zon islamofoob, dat je je eigen 'feiten' als waar beschouwd?
Ja natuurlijk. Wijs me op mijn foute feiten. Voor zover ik kan naspeuren zijn ze allemaal gebaseerd op algemeen aangenomen wetenschappelijk onderbouwde studies.

Citaat:
Stelling van pythagoras is oa verder uitgewerkt door arabische geleerden . Algebra is een arabisch begrip of niet?
De stelling van Pythagoras valt niet te perfectioneren. Het is een simpele formule Akwadraat+Bkwadraat=Ckwadraat.
En Arabieren zijn niet per definitie moslim btw.

Citaat:
en elke weldenkend moslim weet ook wel dat amerika niet letterlijk de duivel is. Dt is figuurlijk bedoeld lieverd
Erm. DUH! Natuurlijk is dat figuurlijk bedoeld. Dat maakt het niet minder erg.

En nee ik ben geen islamofoob. Ik heb het gewoon niet zo op religies.
Oud 28-12-2004, 18:16
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-12-2004 @ 18:13 :
Nanahara, je hebt gelijk als je stelt dat door Arabieren de Griekse geschriften bewaard zijn gebleven. Je hebt ook gelijk als je stelt dat algebra uitgevonden is door de Arabieren en ze ook bijdragen hebben geleverd aan de wiskunde, medische wetenschap en optica.

Dit alles neemt echter niet weg dat de totale bijdrage verwaarloosbaar is, en dat alle grote ontdekkingen van de wetenschap in Europa en vanaf de 20e eeuw ook de VS zijn gedaan. Als je je verdiept zou hebben in de geschiedenis van de wetenschap, zoals ik, zou je dit weten.
bijdrage van de romeinen/grieken/chinezen/egyptenaren/azteken, is dan ook verwaarloosbaar? Ik snap het niet. Naja in ieder geval. Islam zit niet de wetenschap in de weg. Ja de evolutietheorie, maar dat is niet eens bewezen.

Ik stop met dit topic
Oud 28-12-2004, 18:17
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 28-12-2004 @ 18:10 :
wtf, toenet had je het over dat alle religies schadelijk waren. En nu heb je het over de extremisten. Waarom zei je dan niet dat je je aan het extremisme hekelde?
Omdat een religie de wetenschap per definitie in de weg staat. Zoals nare man zei monotheïstische voornamelijk, maar ik denk dat ook polytheïstische geloven schadelijk kunnen zijn. Je neemt alles wel héél erg letterlijk op.
Oud 28-12-2004, 18:18
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
deadlock schreef op 28-12-2004 @ 18:15 :
[B]Ja natuurlijk. Wijs me op mijn foute feiten. Voor zover ik kan naspeuren zijn ze allemaal gebaseerd op algemeen aangenomen wetenschappelijk onderbouwde studies.

[b]
De stelling van Pythagoras valt niet te perfectioneren. Het is een simpele formule Akwadraat+Bkwadraat=Ckwadraat.
En Arabieren zijn niet per definitie moslim btw.


Erm. DUH! Natuurlijk is dat figuurlijk bedoeld. Dat maakt het niet minder erg.

En nee ik ben geen islamofoob. Ik heb het gewoon niet zo op religies.
dat moslims niets voor biologie, chemie of natuurkunde gedaan hebben?

niet pefectioneren, maar uitwerken. Als je basis kennis wiskunde had, zou je dat wel weten.

In die tijd wel.

Tuurlijk wel, je mag amerikanen duivelachtig vinden . Dat wil niet zeggen dat je dan ouderswets bent
Oud 28-12-2004, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 28-12-2004 @ 18:18 :
dat moslims niets voor biologie, chemie of natuurkunde gedaan hebben?

niet pefectioneren, maar uitwerken. Als je basis kennis wiskunde had, zou je dat wel weten.

In die tijd wel.

Tuurlijk wel, je mag amerikanen duivelachtig vinden . Dat wil niet zeggen dat je dan ouderswets bent
Zoals Mephostophilis al schreef: Dit alles neemt echter niet weg dat de totale bijdrage verwaarloosbaar is, en dat alle grote ontdekkingen van de wetenschap in Europa en vanaf de 20e eeuw ook de VS zijn gedaan.

Ja dat wil wel zeggen dat je ouderwets bent. Simpelweg omdat je dan heel bekrompen denkt. Amerika heeft meer goeds naar europa gebracht dan het moslimfundamentalisme, alhoewel de amerikaanse regering het de laatste tijd ernstig af laat weten met zo'n debiel aan het roer, maar dat is een andere discussie. En basiskennis wiskunde zit geen geschiedenis aan vast. Ik raad je aan om wikipedia.org eens door te lezen ofzo.
Oud 28-12-2004, 18:29
Rafiq
Avatar van Rafiq
Rafiq is offline
De Islam zit de wetenschap helemaal niet in de weg integendeel:

(Holy Quran 88:17-20)
Why do they not reflect on the camels and how they are created?
And the sky and how it is raised.
And the mountains and how they are constructed.
And the earth and how it is built.

1/8 van de Koran moedigt de Moslim om te onderzoeken enz. De verzen hierboven zijn een voorbeeld. De eerste woord dat werd neergezonden van de Koran is Iqra(Lees).

In de Hadith zegt de Profeet(saw) dat de Moslim altijd moet onderzoeken enz.


En de Arabieren waren wel heel ver in de wetenschap. Arabisch was zelfs een tijdje de taal van wetenschap. Heel veel mensen kwamen naar de Midden-Oosten om te studeren en daar les te volgen. De oudste universiteit op de wereld ligt in Egypte en de op een na oudste in Marokko. De Arabieren waren het eerst met ziekenhuizen, universiteiten enz. Maar ja de meeste mensen van tegenwoordig zijn jaloers en willen maar niet toegeven.
__________________
Those who disbelieve and repel from the path of GOD, then die as disbelievers, GOD will never forgive them.(Holy Quran 47-34)
Oud 28-12-2004, 18:33
Verwijderd
Mss waren ze ver in de wetenschap voor die tijd. Maar dan heb je het alsnog voornamelijk over arabieren en niet moslims. Het is echter zo dat het verwaarloosbaar doorgewerkt heeft naar de huidige stand van technologie.

Qua univ. heb je iig wel gelijk; http://en.wikipedia.org/wiki/University
Oud 28-12-2004, 18:35
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-12-2004 @ 17:57 :

Niet alle wetenschapsbeperkingen vloeien voort uit religie, maar wel alle religie leidt tot wetenschapsbeperkingen.
Wat als een religie zelfontplooiing en het leven nu voorop stelt?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 28-12-2004, 18:37
Verwijderd
Daar nog even een correctie op. De oudste universiteit doet het nog maar is niet islamitisch, sterker nog, Ze komen niet echt voor in de lijst;
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...uous_operation
behalve de Al-Azhar
Oud 28-12-2004, 18:38
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
deadlock schreef op 28-12-2004 @ 18:37 :
Daar nog even een correctie op. De oudste universiteit doet het nog maar is niet islamitisch, sterker nog, Ze komen niet echt voor in de lijst;
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...uous_operation
behalve de Al-Azhar
Bad title
From Wikipedia, the free encyclopedia.

The requested page title was invalid, empty, or an incorrectly linked inter-language or inter-wiki title.

(je link is afgekapt)

het gaat hier om nog steeds bestaande universiteiten. Dat zegt dus in principe totaal niets.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 28-12-2004, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 28-12-2004 @ 18:35 :
Wat als een religie zelfontplooiing en het leven nu voorop stelt?
Maar dat is geen wetenschap Dergelijke religies zijn er niet echt. Meer levensbeschouwingen die op die manier werken.
Oud 28-12-2004, 18:39
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
deadlock schreef op 28-12-2004 @ 18:38 :
Maar dat is geen wetenschap Dergelijke religies zijn er niet echt. Meer levensbeschouwingen die op die manier werken.
omg de islam hammert er constant op in, dingen zelf te onderzoeken. De islam daagt zelfs mensen uit tegen de koran in te gaan.
Oud 28-12-2004, 18:39
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
deadlock schreef op 28-12-2004 @ 18:38 :
Maar dat is geen wetenschap Dergelijke religies zijn er niet echt. Meer levensbeschouwingen die op die manier werken.
waarom zou je niet in god kunnen geloven en daarnaast voor zelfontplooiing zijn waarin je juist wetenschap bedrijven als een belangrijk onderdeel ziet van het leven?

en wtf bedoel je met dat is geen wetenschap?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 28-12-2004, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 28-12-2004 @ 18:38 :
Bad title
From Wikipedia, the free encyclopedia.

The requested page title was invalid, empty, or an incorrectly linked inter-language or inter-wiki title.

(je link is afgekapt)

het gaat hier om nog steeds bestaande universiteiten. Dat zegt dus in principe totaal niets.
Maar sowieso, de oudste universiteiten izjn dus chinees en zoroastrisch. En die religie heeft niets met de islam te maken. Je moet in Iran tegenwoordig op je tellen passen als je zoroastrisch gelovig bent.
Oud 28-12-2004, 18:40
yavanna
Avatar van yavanna
yavanna is offline
ik kan me er geen beeld over vormen. Aan de ene kant maakt het mij niet zoveel uit of er geloven zijn die groter worden, maar soms heb ik wel 'ns het gevoel van 'dit gaat niet goed, het moet stoppen'. Dus ik weet het niet het hangt er volledig vanaf hoe de mensen zich gedragen als ze gewoon normaal en aardig doen vind ik dat er nix mis mee is naar als mensen hun religie gaan gebruiken om erge dingen te doen dan wordt ik er kwaad om.
Oud 28-12-2004, 18:41
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
deadlock schreef op 28-12-2004 @ 18:40 :
Maar sowieso, de oudste universiteiten izjn dus chinees en zoroastrisch. En die religie heeft niets met de islam te maken. Je moet in Iran tegenwoordig op je tellen passen als je zoroastrisch gelovig bent.
de oudste universiteiten die nog steeds bestaan
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 28-12-2004, 18:41
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 28-12-2004 @ 18:35 :
Wat als een religie zelfontplooiing en het leven nu voorop stelt?
Natuurlijk kan een religie zelfontplooiing en het leven voorop stellen maar dan nog komt het geloof in een - niet te bewijzen - godheid fundamenteel in strijd met beginselen van wetenschapsbedrijving.
Oud 28-12-2004, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Nanahara schreef op 28-12-2004 @ 18:39 :
omg de islam hammert er constant op in, dingen zelf te onderzoeken. De islam daagt zelfs mensen uit tegen de koran in te gaan.
enmet de huidige islamitische insteek wordt je ook dan heidens verklaard. Soennieten en Sjiiten die elkaar te lijf gaan bv. Begrijp me niet verkeerd. Het is niet dat ik vind dat jij dat doet, maar dat het in de praktijk niet zo werkt bij de massa
Oud 28-12-2004, 18:42
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-12-2004 @ 18:41 :
Natuurlijk kan een religie zelfontplooiing en het leven voorop stellen maar dan nog komt het geloof in een - niet te bewijzen - godheid fundamenteel in strijd met beginselen van wetenschapsbedrijving.
ach

niet bij iedere wetenschap wordt verlangd dat je je gaat buigen of god bestaat ja of nee.

Integendeel zelfs.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 28-12-2004, 18:42
Rafiq
Avatar van Rafiq
Rafiq is offline
http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Azhar_University

En ik weet natuurlijk dat niet alle Arabieren Moslim waren, maar wel de meeste. En als ze geen moslim waren, dan waren ze Christen of Jood, niet in God gelovende Arabieren kwamen bijna niet voor.
__________________
Those who disbelieve and repel from the path of GOD, then die as disbelievers, GOD will never forgive them.(Holy Quran 47-34)
Oud 28-12-2004, 18:43
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 28-12-2004 @ 18:42 :
ach

niet bij iedere wetenschap wordt verlangd dat je je gaat buigen of god bestaat ja of nee.

Integendeel zelfs.
Daar gaat het niet om. Krijg jij geen wetenschapsfilosofie ?
Oud 28-12-2004, 18:44
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-12-2004 @ 18:43 :
Daar gaat het niet om. Krijg jij geen wetenschapsfilosofie ?
jawel, maar wat bedoel je dan?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34.