Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2004, 09:13
Verwijderd
[QUOTE]Kenjirro schreef op 13-10-2004 @ 09:47 :
6 zuilen? wat zou de 6de zuil dan zijn? Lijkt me btw sterk, kheb er nog nooit van gehoord.
De jihad(overings de kleine jihad de strijd tegen ongelovigen)


Ik heb dat nergens beweert, maar het woord soenniet zegt het al: het volgen van de Koran en Soennah. En dat behoort iedere moslim ook te doen.

Dat proberen de sjieten ook te doen.Maar je kunt niet zeggen dat je de wetten van de koran letterlijk opvolgd, en andere die ervan afwijken het verkeerd zien.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2004, 09:15
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Denk dat we nooit kunnen weten welke religie of levensbeschouwing de beste is. Je kunt voor jezelf wel een keuze maken, maar dan blijft dat nog altijd de beste religie die jij denkt dat de beste religie is. Of dat in werkelijkheid ook zo is, blijft de vraag.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 09:16
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
makelville schreef op 13-10-2004 @ 10:13 :

De jihad(overings de kleine jihad de strijd tegen ongelovigen)


wie heeft die zesde zuil opeens toegevoegd?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 09:23
Verwijderd
Citaat:
makelville schreef op 13-10-2004 @ 10:13 :

De jihad(overings de kleine jihad de strijd tegen ongelovigen)

Dat proberen de sjieten ook te doen.Maar je kunt niet zeggen dat je de wetten van de koran letterlijk opvolgd, en andere die ervan afwijken het verkeerd zien.
Daar hebk dan nooit van gehoord, heb je misschien ook sites oid?

Nou sjieten bidden bv 3 keer per dag, en wij 5 keer. Dat is bijvoorbeeld al een groot verschil tussen soennieten en sjieeten. Ik geloof dat bij de Soennieten je het dichts bij de Koran en Soennah bent, anders zou ik geen soenniet zijn he
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 09:24
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 13-10-2004 @ 10:15 :
Denk dat we nooit kunnen weten welke religie of levensbeschouwing de beste is. Je kunt voor jezelf wel een keuze maken, maar dan blijft dat nog altijd de beste religie die jij denkt dat de beste religie is. Of dat in werkelijkheid ook zo is, blijft de vraag.
Zien we wel als we dood zijn
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 09:49
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 13-10-2004 @ 10:24 :
Zien we wel als we dood zijn
De beste religie is die religie die mensen vrij laat en geen foute regels oplegt waardoor mensen ongelukkig of ontollerant worden.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 10:03
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 13-10-2004 @ 10:16 :

wie heeft die zesde zuil opeens toegevoegd? [/B]
extreministen geloven dat de zesde zuil van de Islam de jihad de strijd tegen ongelovigen is.Bin Laden en zijn kliek geloofden dat ook

@kinjirro ik heb het in een documentaire over moslimextreminsten gezien.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 11:48
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 13-10-2004 @ 10:24 :
Zien we wel als we dood zijn
wat een probleem gaat vormen, aangezien je dan niets meer ziet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 14:52
DaBoY
DaBoY is offline
Zelf denk ik dat het Hindoeisme wel een godsdienst is die de meeste kennis verschaft over het ontstaan van de mensheid en het hele universum.

Ook als je kijkt naar de taal waarin die boeken geschreven zijn: Sanskriet, dat de moedertaal is van alle Indo-Europese talen (waarvan het Nederlands ook een onderdeel is) Dat zijn dus zo een beetje alle talen die in Europa worden gesproken op een paar na.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 15:12
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
DaBoY schreef op 13-10-2004 @ 15:52 :
Ook als je kijkt naar de taal waarin die boeken geschreven zijn: Sanskriet, dat de moedertaal is van alle Indo-Europese talen (waarvan het Nederlands ook een onderdeel is) Dat zijn dus zo een beetje alle talen die in Europa worden gesproken op een paar na.
explain..

gezien de afstanden vind ik dit een beetje lastig te geloven.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 15:31
Verwijderd
Citaat:
makelville schreef op 13-10-2004 @ 11:03 :
extreministen geloven dat de zesde zuil van de Islam de jihad de strijd tegen ongelovigen is.Bin Laden en zijn kliek geloofden dat ook

@kinjirro ik heb het in een documentaire over moslimextreminsten gezien.
tis kenjirro, maarja als je een site ziet, kan je die dan naar mij pmen? want kheb er dus nog nooit van gehoord, aangezien iedereen aanneemt dat de Islam 5 zuilen heeft.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 15:31
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-10-2004 @ 12:48 :
wat een probleem gaat vormen, aangezien je dan niets meer ziet.
haha lach maar
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 16:11
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 13-10-2004 @ 16:31 :
haha lach maar
*lacht*

__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 16:22
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-10-2004 @ 17:11 :
*lacht*

Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 16:26
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 12-10-2004 @ 18:48 :
ik niet, kenjiro duidelijk wel.
nu denk je weer dat je het recht hebt voor mij te denken, omg, waarom kom jij even niet mijn schoolexames maken?
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 20:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 13-10-2004 @ 17:26 :
nu denk je weer dat je het recht hebt voor mij te denken, omg, waarom kom jij even niet mijn schoolexames maken?
mischien, wat schuift het?


als jij beweerd dat soennieten 'de enige moslims' zijn, dan zeg je toch in feite dat er maar een stroming in de islam is?

dat was namelijk de vraag waarop ik reageerd.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 13-10-2004 @ 08:44 :
Ik als moslim kies ervoor, om me bij een bepaalde stroming aan te sluiten die over het algemeen dezelfde interpretatie hebben. Anders zouden we net zo verdeeld zijn als de Christenen.
Yup, alleen is dat geen weerlegging van het punt dat ik poneerde. Ik vraag me trouwens af wie op dit moment verdeelder zijn, de christenen of de moslims. Het is waar dat er binnen het christendom veel meer verschillende stromingen zijn, maar ik kan op dit moment in de wereld geen plek aanwijzen waar christenen elkaar de kop inslaan, terwijl het aantal landen waar soennieten en sji'ieten (toch echt allebei moslims) elkaar afmaken, is al niet meer op de vingers van een hand te tellen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 21:01
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-10-2004 @ 21:57 :
mischien, wat schuift het?


als jij beweerd dat soennieten 'de enige moslims' zijn, dan zeg je toch in feite dat er maar een stroming in de islam is?

dat was namelijk de vraag waarop ik reageerd.
ik heb niet het recht te denken wie de 'enige moslims' zijn
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 21:11
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 13-10-2004 @ 22:01 :
ik heb niet het recht te denken wie de 'enige moslims' zijn
dus sji'ieten mogen dat even goed claimen als soennieten.

dat sprak je namelijk eerst tegen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 21:46
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-10-2004 @ 22:11 :
dus sji'ieten mogen dat even goed claimen als soennieten.

dat sprak je namelijk eerst tegen.
Zij zullen waarschijnlijk ook denken dat zij gelijk hebben ja.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 21:48
Raven
Avatar van Raven
Raven is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 13-10-2004 @ 22:46 :
Zij zullen waarschijnlijk ook denken dat zij gelijk hebben ja.
stomme vraag miss maar wat is precies het verschil ?
( gewoon intresse)
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 22:01
Verwijderd
ik heb als religie het christendom.
Ik heb deze religie niet verkozen boven andere religies.
Het is niet zo dat ik ging nadenken wat een goede religie voor mij zou zijn, zo van: " ik heb vandaag behoefte in een religie, laat ik me maar eens gaan verdiepen in allerlei religies en eentje uitkiezen."

Ik heb sinds mijn 6e(?) in God geloofd maar ik hing geen religie aan. Ik hoorde iets over Jezus op school bij een godsdienstles en dat Hij de enige weg naar God is.
Dus ik ging bij mezelf nadenken of dat zo was of niet.
Ik vroeg het God een aantal keer. Of Hij me wilde laten zien of het zo was. Of Jezus Zijn Zoon is.
Binnen een week had ik mijn antwoord en was ik tot Jezus Christus bekeerd.

Ik heb dus niet met mijn eigen verstand een religie gekozen maar het is me voorgelegd door God. Na al Zijn openbaringen heb ik weinig keuze dan in Hem en Zijn Zoon te geloven.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 22:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
rspect, ik hoop dat je begrijpt dat jouw 'openbaringen door god' niet serieus genomen worden, aangezien jij de eerste in duizenden jaren zou zijn waarbij dat geen verzinsel is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 22:40
Verwijderd
hoe kun je dat zeggen? Ik heb nog geen enkele openbaring verteld en je zegt al dat het sowieso onzin is.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 22:44
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 13-10-2004 @ 22:48 :
stomme vraag miss maar wat is precies het verschil ?
( gewoon intresse)

Citaat:
Soennieten
Het merendeel van de moslims, zo'n 90 procent, is soenniet, een woord dat in het Arabisch betekent: ”de mensen die trouw zijn aan de overlevering van Mohammed en aan de gemeenschap”. De soennieten erkennen geen leergezag en er bestaan in de gemeenschap verschillende religieuze opvattingen naast elkaar. De gewoonten en uitspraken van Mohammed en zijn volgelingen vormen samen de soenna.

Sjiieten
Sjiieten vormen zo'n 10 procent van alle moslims. Zij verschillen met soennieten van mening over de opvolging van Mohammed. Zij wijzen de eerste drie kaliefen af en erkennen alleen de vierde kalief, Imam Ali, de schoonzoon van Mohammed. Volgens hen beslist Allah en niet de gemeenschap van gelovigen wie kalief of imam (geestelijk leider) is. Mohammed had Ali als zijn opvolger en als geestelijk leider aangewezen, aldus de sjiieten.

Het religieuze leergezag berust volgens de sjiietische opvatting bij de imam. Ali was de eerste imam en na hem volgden er nog elf. Het merendeel van de sjiieten woont in Iran, Irak en Azerbeidzjan. Zij geloven dat de laatste imam niet is overleden, maar dat Allah hem in de negende eeuw heeft „verborgen.”
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 08:08
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
rspct schreef op 13-10-2004 @ 23:40 :
hoe kun je dat zeggen? Ik heb nog geen enkele openbaring verteld en je zegt al dat het sowieso onzin is.
enlighten me
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 10:57
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
het gaat er volgens mij niet om hoe je je geloof noemt maar hoe je God dient, over Hem denkt enz. enz.
maar als je het tog wil weten, ik ben christen
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 15:44
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
rspct schreef op 13-10-2004 @ 23:40 :
hoe kun je dat zeggen? Ik heb nog geen enkele openbaring verteld en je zegt al dat het sowieso onzin is.
omdat alle geclaimde 'openbaringen' in de afgelopen eeuwen onzin waren.

ik denk dat ik met een paar duizend jaar precedent wel een veilige weddenschap maak als ik zeg dat jouw openbaring onzin was.


waardoor kwam het dan? alcohol? vermoeidheid? geestveruimende middelen? gewonene halucinatie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 16:05
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Elke Godsdienst is even nutteloos, en nutteloze dingen zijn overbodig.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 16:16
Verwijderd
ik zal even een klein voorbeeld geven van een verhoord gebed.

een paar jaar geleden (3 denk ik) had ik best moeilijk op school qua schoolwerk enz. Ik twijfelde of alles wel goed zou komen.

Ik bad in een gebed of God nog wel achter me stond en vroeg hem in een opwelling of hij me voor een bepaalde natuurkunde-toets een 6 wilde laten halen.

Een paar dagen later kwam ik te laat de natuurkunde-les binnen en de leraar was bezig de toets te bespreken. Dus ik ging zitten en luisterde naar zijn uitleg. (ik dacht dat ik echt een 4 zou halen).

Toen hij klaar was gaf hij mijn toets en ik had een 6!
Ik was echt blij.
Mensen zeiden: waarom ben je zo blij, je hebt een 6 gehaald.
Maar ik wist dat God me de 6 had laten halen.

Als je erover nadenkt is de kans best klein dat ik een 6 haal. 1 op 100.
Daarnaast was het geen toets met meerkeuzevragen, maar vragen die bestaan uit a, b c en d en waar je dingen moet bereken en tekenen.

Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat het toeval is en dat God niet bestaat maar dat heeft te maken met hoe gelovig jij bent.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 16:20
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
rspct schreef op 14-10-2004 @ 17:16 :
*verhaal*
Damn... ik heb al zo vaak gebeden dat mijn toetsenbord in een pizza zou veranderen.
Waarom verhoord God wel jouw onbenullige 6, maar niet mijn pizzawens?

God is dus aan het discrimineren in plaats van iedereen lief te hebben.

Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 16:33
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 14-10-2004 @ 17:16 :
ik zal even een klein voorbeeld geven van een verhoord gebed.

een paar jaar geleden (3 denk ik) had ik best moeilijk op school qua schoolwerk enz. Ik twijfelde of alles wel goed zou komen.

Ik bad in een gebed of God nog wel achter me stond en vroeg hem in een opwelling of hij me voor een bepaalde natuurkunde-toets een 6 wilde laten halen.

Een paar dagen later kwam ik te laat de natuurkunde-les binnen en de leraar was bezig de toets te bespreken. Dus ik ging zitten en luisterde naar zijn uitleg. (ik dacht dat ik echt een 4 zou halen).

Toen hij klaar was gaf hij mijn toets en ik had een 6!
Ik was echt blij.
Mensen zeiden: waarom ben je zo blij, je hebt een 6 gehaald.
Maar ik wist dat God me de 6 had laten halen.

Als je erover nadenkt is de kans best klein dat ik een 6 haal. 1 op 100.
Daarnaast was het geen toets met meerkeuzevragen, maar vragen die bestaan uit a, b c en d en waar je dingen moet bereken en tekenen.

Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat het toeval is en dat God niet bestaat maar dat heeft te maken met hoe gelovig jij bent.
Ehm ja, ik denk ook wel eens dat ik een tentamen niet gehaald heb, en dan blijk ik toch een 6 gehaald te hebben. Geloof ik nu ook in een god?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 16:51
Verwijderd
Mephostophilis: nee maar ik had specifiek om een 6 gevraagd voor en specifieke toets.

Dat is een totaal andere situatie dan wanneer je zomaar een 6 haalt waar je niet voor gevraagd hebt.

Ik had het ook niet gevraagd als bewijs voor Zijn bestaan. Ik geloofde al in God.
Ik wilde weten of Hij nog achter me stond.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 16:57
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
rspct schreef op 14-10-2004 @ 17:51 :
Mephostophilis: nee maar ik had specifiek om een 6 gevraagd voor en specifieke toets.

Dat is een totaal andere situatie dan wanneer je zomaar een 6 haalt waar je niet voor gevraagd hebt.

Ik had het ook niet gevraagd als bewijs voor Zijn bestaan. Ik geloofde al in God.
Ik wilde weten of Hij nog achter me stond.
jij geloofd dit zo, best, ik wil je ook helemaal niet kwetsen of zeggen dat het niet kan, maar kun je begrijpen dat dit voor andere mensen wat onwaarschijnlijk en vooral toevallig in de oren klinkt?

en wat bedoel je precies met je laatste zin?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 17:01
Verwijderd
Allejezus, simpele ziel. Ik hoopte op een 9 voor mijn tentamen effectenrecht master, ik vond het moeilijker dan verwacht, ik had uiteindelijk toch een 9, is dat nu een teken dat ik nog niet in god geloof maar dat hij me wel bij zich wil hebben en me dus lokt met goede cijfers?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 17:30
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Mijn toetsenbord is nog steeds geen pizza.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 17:54
Verwijderd
sommige mensen zien in alles een teken
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 17:57
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 14-10-2004 @ 17:05 :
Elke Godsdienst is even nutteloos, en nutteloze dingen zijn overbodig.
Waarom zijn Godsdiensten dan nutteloos?
Er zijn 100den miljoenen mensen die er elke dag opnieuw hoop uit putten. Dat is toch wellicht een reden dat het niet nutteloos is.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 18:53
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 14-10-2004 @ 18:57 :
Waarom zijn Godsdiensten dan nutteloos?
Er zijn 100den miljoenen mensen die er elke dag opnieuw hoop uit putten. Dat is toch wellicht een reden dat het niet nutteloos is.
zouden die mensen daar per se een religie voor nodig hebben?

weegt het op tegen de nadelen?


voor mij is het antwoord op beide vragen: nee.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 19:17
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 14-10-2004 @ 19:53 :
zouden die mensen daar per se een religie voor nodig hebben?

weegt het op tegen de nadelen?


voor mij is het antwoord op beide vragen: nee.
Dat is voor jou.
Voor een hoop mensen is die religie namelijk wel nodig. Het heeft trouwens ook andere redenen dan alleen de morele steun, hoewel dat wel 1 van de belangrijkste redenen is. Denk o.a. aan verbondenheid, leefdoel en saamhorigheid.

Of het opweegt tegen de nadelen?
Dat ligt er aan wat je tot de nadelen rekent. Een zogenaamd heilige oorlog? Dan niet. Maar verder kan ik me niet zoveel nadelen bedenken. Het enige nadeel dat er eigenlijk was (de kerk verdrukte de wetenschap) is inmiddels opgelost.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 20:22
Verwijderd
Citaat:
ware man schreef op 14-10-2004 @ 21:13 :
Hmm, meer de hele manier van leven. Het vasten, het vijfmaal per dag bidden, het reciteren van Koran-teksten, etc.
Ik vind zo'n sterk van Godsgevoel doordrongen leven toch ietsje minder aanwezig in het christendom, bijvoorbeeld.
Ja maar dat zijn ook weer dingen die bij de Islam horen. Het zijn een soort voorschriften. Het christendom kent deze in mindere maten ook. Het kan best dat jij vind dat je door 5x per dag bidden een groter Godsgevoel hebt. Er zijn andere geloven die weer van mening zijn dat als je meer dan 2x per week bid dat je je opdringt tot God en egoistisch bent tegenover je medemens omdat je hen niet de kans geeft te bidden.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 20:53
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 14-10-2004 @ 21:22 :
Ja maar dat zijn ook weer dingen die bij de Islam horen. Het zijn een soort voorschriften. Het christendom kent deze in mindere maten ook. Het kan best dat jij vind dat je door 5x per dag bidden een groter Godsgevoel hebt. Er zijn andere geloven die weer van mening zijn dat als je meer dan 2x per week bid dat je je opdringt tot God en egoistisch bent tegenover je medemens omdat je hen niet de kans geeft te bidden.
yeah right !! dus God kan wel de aarde met alles erop en eraan scheppen maar niet naar alle mensen tegelijk luisteren als hun bidden...
srry hor, maar als je dat geloofd....

dat slaat dus echt gewoon nergens op
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 21:05
Verwijderd
Och, religie is zinvol als je een kutleven hebt en zonder religie geen zin aan je leven kan geven.

In welvarende landen moet de invloed van religie dus zo veel mogelijk beperkt worden, aangezien het in die landen overbodig is geworden.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 22:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Klein Konijntje schreef op 14-10-2004 @ 21:53 :
dus God kan wel de aarde met alles erop en eraan scheppen maar niet naar alle mensen tegelijk luisteren als hun bidden...
srry hor, maar als je dat geloofd....

dat slaat dus echt gewoon nergens op
leesvaardigheid is niet echt je sterkste kant denk ik?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 01:10
Kurogane
Avatar van Kurogane
Kurogane is offline
kijk zo zit het in elkaar.
alle godsdiensten christendom en islam hebben dezelfde fundamentele basis en doelen/functies als boedhisme. Maar voor de domme mensen van vroeger hadden ze voor t christendom en islam maar een verhaal verzonnen zodat ze het beter konden begrijpen en makkelijker na konden vertellen. Want boedhisme is n vrij groot complex filosofie about goed leven en eenheid in mensheid gewoon wat voor de rustige intelligente en begaafde mensen. Zoals je kan bedenken wordt dat verhaal natuurlijk tig keer verteld aan kinderen, kleinkinderen etcetera en hierdoor ontstaan verschillende stromingen en missen ze de werkelijke fundamentele filosofie van boedhisme. En heel dat geouwehoer is zo onzin, laatst was ik op straat op rotterdam en kwam zo'n vrouw die voor de kerk werkte en t promootte hele tijd geouwehoer van Kijk jezus heeft dit naar ons gebracht en dat en wij moeten luisteren naar jezus. Ik ben boedhistisch en ik probeerde uit te leggen iedereen is jezus als je wilt zijn kan je ook jezus zijn. Je hebt geen verhaal nodig om ''christendom'' te snappen met mozus en zijn stok door de nijl, en dat probeerde ik die vrouw uit te leggen maar dat wijf bleef maar doorzaniken over ja jezus is diegene die ons elke dag helpt en ons door de dag sleurt maar ik maar proberen dat jezus net zo goed een zelfbeeld kan zijn. Islam christendom is natuurlijk geen onzin maar je kan zelf nu ook geloof verzinnen neem nu het verhaal van roodkapje en verwerkt daar alle boedhistische elementen in en voeg er n extra verhaal in waar de filosofie wordt weergegeven. dan heb je precies dezelfde geloof als islam christendom etcetera.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 08:19
Verwijderd
Citaat:
Kurogane schreef op 15-10-2004 @ 02:10 :
kijk zo zit het in elkaar.
alle godsdiensten christendom en islam hebben dezelfde fundamentele basis en doelen/functies als boedhisme. Maar voor de domme mensen van vroeger hadden ze voor t christendom en islam maar een verhaal verzonnen zodat ze het beter konden begrijpen en makkelijker na konden vertellen. Want boedhisme is n vrij groot complex filosofie about goed leven en eenheid in mensheid gewoon wat voor de rustige intelligente en begaafde mensen. Zoals je kan bedenken wordt dat verhaal natuurlijk tig keer verteld aan kinderen, kleinkinderen etcetera en hierdoor ontstaan verschillende stromingen en missen ze de werkelijke fundamentele filosofie van boedhisme. En heel dat geouwehoer is zo onzin, laatst was ik op straat op rotterdam en kwam zo'n vrouw die voor de kerk werkte en t promootte hele tijd geouwehoer van Kijk jezus heeft dit naar ons gebracht en dat en wij moeten luisteren naar jezus. Ik ben boedhistisch en ik probeerde uit te leggen iedereen is jezus als je wilt zijn kan je ook jezus zijn. Je hebt geen verhaal nodig om ''christendom'' te snappen met mozus en zijn stok door de nijl, en dat probeerde ik die vrouw uit te leggen maar dat wijf bleef maar doorzaniken over ja jezus is diegene die ons elke dag helpt en ons door de dag sleurt maar ik maar proberen dat jezus net zo goed een zelfbeeld kan zijn. Islam christendom is natuurlijk geen onzin maar je kan zelf nu ook geloof verzinnen neem nu het verhaal van roodkapje en verwerkt daar alle boedhistische elementen in en voeg er n extra verhaal in waar de filosofie wordt weergegeven. dan heb je precies dezelfde geloof als islam christendom etcetera.
halluja iemand die de wijsheid in pacht heeft

Dat vind ik toch echt zo'n onzin het boedhisme zou o zo'n vredige religie zijn als je de moeite nam om de thora de bijbel en de koran te lezen zou je weten dat ze ook mensen tot naaste liefde en genade aansporen.Dat daar mensen misbruik van kunnen maken ok. er bestaat nou eenmaal geen een interpretatie van een tekst. En in het boedhisme trekt me helemaal niet omdat het mensen niet aanspoort tot naastenliefde en enkel opzichzelf gericht is. Er zijn nu eenmaal mensen vast overtuigd zijn dan hoef je hun goddienst niet af te kraken.
Nu doe je precies wat die irritante bekeerders doen
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 09:03
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
makelville schreef op 15-10-2004 @ 09:19 :
Dat vind ik toch echt zo'n onzin het boedhisme zou o zo'n vredige religie zijn als je de moeite nam om de thora de bijbel en de koran te lezen zou je weten dat ze ook mensen tot naaste liefde en genade aansporen.

jouw stelling: Boedhisme is geen vredesreligie

argument: want islam en christendom kunnen ook mischien vrede veroorzaken.


geen geldige redenatie lijkt mij.


Kurogane heeft een goed punt hier.

__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 12:44
Verwijderd
GanzenVeer:
Citaat:
jij geloofd dit zo, best, ik wil je ook helemaal niet kwetsen of zeggen dat het niet kan,
ik denk eigenlijk niet dat je me kunt kwetsen.

Citaat:
maar kun je begrijpen dat dit voor andere mensen wat onwaarschijnlijk en vooral toevallig in de oren klinkt
nee eigenlijk niet maar dat leg ik hieronder uit.

Citaat:
en wat bedoel je precies met je laatste zin?
ik ging een bepaalde kant op met mijn leven en wilde weten of God achter me stond (wat dus zo bleek te zijn).


nare man: volgens mij heb je mijn verhaal niet helemaal begrepen.
Jij hebt die 9 gehaald, wat heeft dat met God te maken?

Ik vroeg aan God of Hij me een specifiek cijfer (6) voor een speciefieke toets wilde laten halen. Die kans is opzich al 1 op 100.

En als je meerekent hoe klein de kans is dat je precies een 6 haalt voor een toets met open vragen en waar je met berekeningen moet komen, en dat het bij precies die toets gebeurd waarvoor ik het heb gevraagd, dan zul je begrijpen dat die kans nogal klein is.

Ik denk dat je erg ongeloving moet zijn om dat toeval te noemen.


Mephostophilis: het klopt dat in welvarende landen er minder behoefte aan religie is. Mensen denken dat het allemaal goed gaat en dat ze God niet nodig hebben.
Ook denk ik dat in welvarende landen de barmhartigheid en medeleven naar elkaar toe minimaal is.

De invloed van God is dus idd het kleinst in landen waar de welvaart groot is. Mensen hebben geen reden om tot God te bidden.

Daarnaast klopt het niet helemaal wat je zegt, want ik ken christenen die het harstikke goed hebben op eigenlijk alle gebieden maar toch in God geloven.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 12:52
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
rspct schreef op 15-10-2004 @ 13:44 :
Ik denk dat je erg ongeloving moet zijn om dat toeval te noemen.
dat is ook geen toeval, maar 100% afhankelijk van wat jij op papier zet.

geen argument dus.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 13:57
Kurogane
Avatar van Kurogane
Kurogane is offline
Citaat:
makelville schreef op 15-10-2004 @ 09:19 :
halluja iemand die de wijsheid in pacht heeft

Dat vind ik toch echt zo'n onzin het boedhisme zou o zo'n vredige religie zijn als je de moeite nam om de thora de bijbel en de koran te lezen zou je weten dat ze ook mensen tot naaste liefde en genade aansporen.Dat daar mensen misbruik van kunnen maken ok. er bestaat nou eenmaal geen een interpretatie van een tekst. En in het boedhisme trekt me helemaal niet omdat het mensen niet aanspoort tot naastenliefde en enkel opzichzelf gericht is. Er zijn nu eenmaal mensen vast overtuigd zijn dan hoef je hun goddienst niet af te kraken.
Nu doe je precies wat die irritante bekeerders doen
Boedhisme is de fundamentele basis van alle geloven dus wat je zegt klopt niet. Boedhisme is helemaal niet alleen opzich zelf gericht. Hoe kun je zoiets doms zeggen, weet je hoe je liefde kan geven zolang je ook liefde heb voor je zelf. Spirituele innerlijkheid moet in balans zijn, daarvoor hebben we ook meditatie, rust en orde bij je zelf zoeken. In Boedhismme hoort men natuurlijk goed voor elkaar te zijn tuurlijk wordt dit in filosofisch aspect geleerd en ook over nagedacht. Ik heb helemaal niet beweert dat christendom en islam geen vredes religie is, ik zeg dat ze allemaal de fundamentele basis hebben voor boedhisme. En dat allemaal verwikkeld is in de verhalen van jezus en mohammed. En oorlogen, discussies, bijbels, koran, opvoeding met verhalen kunnen soms de punt missen waar het verhaal nu allemaal om draait. Vereenvoudig die verhalen, en zie de functionele en spirituele einddoelen dan kom je allemaal uit op boedhisme. Alle religie zoals christendom en islam gebaseerd op basis van boedhisme en verleend uiteraard ook de filosofie over naastenliefde en respect. In islam en christendom hoort natuurlijk dat worden aangespoord omdat toen de mensen de boedhisme niet begrepen maakte ze in de vorm van een verhaal en daaruit is natuurlijk logischer dat naastenliefde respect god veel meer wordt aangespoord en boedhisme wordt dit in filosofisch aspect net zo belangrijk uitgelegd alleen omdat het niet in ''verhaal'' vorm en vooral door eigen filosofie en spirituele innerlijkheid is dit veel minder toegangelijk dan de islam en christendom. Je heb ook helemaal geen ''herkenningspunten'' bij boedhismme weet je niet waar je moet beginnen bij islam wel en christendom ook daar zit t verhaal in en daarom is t veel beter op te pakken maar je mist n heel groot deel van de boedhisme. Het is logischerwijs ook dat Moslim en christendom zich veel makkerlijker verspreidde dan boedhismme. SNAPPIE??
Islam en christendom is niet slecht dat wil ik niet zeggen ze zijn evengoed zolang je bij de fundamentale basis van boedhisme houdt en niet bij Jezus was onze held!
Hetzelfde is dat met ramadan of zondag niet naar buiten maar naar de kerk. Je leert discipline, jezelf etc. Terwijl in boedhisme zulke ''tradities, activiteiten'' niet voorkomen daar wordt je dat ''geleerd'' en ook zelf over na te denken. Beiden hebben precies dezelfde einddoelen en je iets leren als mens. Terwijl de een wat makkelijker op te pakken is dan the way of buddhism. Maar hierbij wil ik alsnog zeggen veel missen hierbij de doelen van ramadan of anti-actief-zondag. Sommige doen dat gewoon zonder echt bij na te denken van waarom en wat leer je ervan. SNAPpie

Laatst gewijzigd op 15-10-2004 om 15:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Atheïsten
Verwijderd
500 12-07-2012 16:48
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wat is de moslim?
Lemar
2 18-11-2010 16:22
Levensbeschouwing & Filosofie Lezingen: "Religie: tussen wonder en wetenschap"
Bart Klink
49 15-02-2006 15:20
Levensbeschouwing & Filosofie veranderen van geloof
Futurist
66 08-11-2004 15:16
Beleidszaken Religie
LaResistance
54 26-10-2004 17:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:35.