Oud 19-09-2010, 20:10
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Volgende week komt mijn zwager eten met zijn nieuwe vriendin. Zij is vegetarisch en wij niet, dus ik heb er geen verstand van. Maar ik wil wel graag iets lekkers op tafel zetten.
Wie heeft een goed recept-idee?
__________________
Er zal altijd van jullie gehouden worden, en gek genoeg heb ik daarvoor geen toverstaf nodig, al is het de meest mysterieuze magie die er bestaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-09-2010, 20:44
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Risotto met champignons, cherry tomaatjes, feta en rozemarijn

Je hebt nodig voor twee/drie personen:
- een pak risottorijst naturel
- een pakje fetakaas
- een bakje cherry tomaatjes
- een prei (of een paar bosuitjes)
- een bakje champignons
- 150 ml witte wijn
- een (tuinkruiden) bouillonblokje
- rozemarijn (vers of gedroogd)
- een teentje knoflook
- een beetje olijfolie

Zo maak je het:
- snijd de prei (of de bosuitjes) in ringen, de champignons in stukjes of plakjes, de fetakaas in blokjes en halveer de cherry tomaatjes
- Houd de helft van de fetakaas en cherrytomaatjes apart. Maak hier een tomatensalade van met wat olijfolie, azijn, peper, zout en italiaanse kruiden (of wat je nog in huis hebt)
- Maak bouillon van het bouillonblokje
- Bak in een wok de champignons en de prei met de knoflook even kort aan.
- Haal dit uit de pan en zet apart
- Bak de risottorijst in de wok in een scheutje olijfolie tot de korrels glanzen.
- Blus af met de witte wijn en voeg daarna beetje voor beetje de bouillon toe. Houd dit geheel twintig minuten zachtjes aan de kook tot de rijst gaar is. Zorg dat het tussentijds niet droog kookt, eventueel extra (warm) water toevoegen.
- Voeg de rozemarijn toe en roer goed door
- Voeg het prei-champignon-knoflook mengsel toe op en warm even door
- Voeg de cherry tomaatjes en de fetakaas toe en laat de kaas een beetje smelten.

Serveer de risottorijst en de tomatensalade apart. Lekker met een wit wijntje of rosé’tje.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 21:05
Verwijderd
Op internet kan je heel veel vagetarische recepten vinden. Bij de recepten van voedingscentrum, bij de ah etc.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 21:25
Verwijderd
Gevulde courgettes met gebakken aardappeltjes.

3/4 personen
nodig :
1 courgette per persoon
1 grote of 2 kleine aubergines
1 prei
1 bouillonblokje groenten
pakje feta, maar je kan ook geitenkaas gebruiken, als je het maar in blokjes kunt snijden.
zout
peper
tijm
zonnebloemolie

Zet de oven aan op 180 graden.
Snijd de courgettes over de lengte doormidden en hol deze met een lepeltje uit. Snij de feta/geitenkaas in kleine blokjes.
Doe de courgettes in een ovenschaal, doe wat olie en wat van de kaas in de courgettes. Zet ze ongeveer 20 min in de oven.
Snijd de aubergine en doe hier veel zout over. Even wegzetten.
Snijd ondertussen de prei fijn, laat wat olie heet worden in een pan en laat het bouilonblokje daarin smelten. Voeg de prei toe. De aubergines vluchtig afspoelen met water en bij de prei in de pan doen.
Dit bakken met veel olie zodat het lekker zacht wordt. Als dit klaar is er wat tijm overheen strooien, en peper naar smaak.
De courgettes uit de oven halen, vullen met de prei/aubergine vulling, daarbovenop weer wat feta/geitenkaas en nog eens 10 min de oven in.
Ik eet er altijd gebakken aardappeltjes bij.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2010, 22:26
dennis018
dennis018 is offline
of als je gewoon heel simpel wilt doen

gekookte aardappels, gekookte groentne met een lekker sausje ofzo
en dan iets van vega vlees erbij

of rijst met groenten en dan vegavlees in een sausje
Met citaat reageren
Oud 20-09-2010, 00:28
Verwijderd
Vegetarische lasagne
Een ovenschotel met groenten, aardappel, room en kaas oid kan ook heel prima...
Of een vegetarische curry met zoete aardappel.

Ik heb de recepten zo allemaal niet voor handen, maar ze zijn ongetwijfeld te vinden op internet, allerhande.nl ofzo
Met citaat reageren
Oud 20-09-2010, 11:05
Verwijderd
Als je iets klassieks wil maken is het ook lekker om bij aardappels en groente en salade een bak-camembert met bessencompôte te serveren die kun je kopen bij delicatessenzaakjes en op de markt bij kaaskraampjes.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2010, 16:54
Verwijderd
vegetarisch eten is echt niet moeilijk,

ik eet zelf chinees vegetarisch, doe er gewoon geen ham/spek in en doe er gebakken banaan en n eitje bij.
je hebt ook vegetarische sateballen enzo.

wat ook erg lekker is, maar daar moet je echt van houden want bijna niemand lust t volgens mij, is dikke plak kaas pakken, met eventueel vegetarische ham ofzo, door de ei doen en dan paneer meel, dan maak je als t ware je eigen schnitzel
Met citaat reageren
Oud 20-09-2010, 16:59
Larry Flint
Larry Flint is offline
Vega pasta (naar keuze) met rode saus? Gehakt vervangen door vega gehakt en verder lekker veel soorten groente (courgette, paprika, sjalotje, knoflook, aubergine, champignons), evt geraspte kaas als je het lekker vindt. Daarbij iets van een simpele salade en je hebt een prima maaltijd Of als je geen rode saus wil, kies een pasta soort en wok wat verse spinazie met champignons, uitje en knoflook, evt pijnboompitjes en roer er wat creme fraiche doorheen!

Of doe iets met tapas, stokbrood/aioli, olijfjes, groentespiesjes, ovenaardappeltjes, tomatensalsa, stukje hartige taart (bijv bladerdeeg, gevuld met spinazie/feta?), kleine tortilla hapjes?
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2010, 17:03
KreZor
Avatar van KreZor
KreZor is offline
Citaat:
Vegetarische lasagne )
ik vind deze erg lekker:
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=...gne+geitenkaas

Melanzane, erg lekker, ook voor niet vega's:
http://www.smulweb.nl/1074849/koken/...lla-parmigiana

Vegetarische curry, maak ik vaak als mensen komen eten omdat het een bijzondere smaak heeft. Je hebt wel een aantal Indonesische ingredienten nodig, te koop in de toko . Het lijkt moeilijker dan 't is:

Currypasta:
3 kemirinoten
1 el pinda's
2 rode sjalotjes (of 1 rode ui)
2 teentjes knoflook
2 tl sambal oelek
1/4 tl kurkuma
1 tl geraspte laos

1 ui
600g pompoen
350g spinazie
1 el olie
2,5 dl groentebouillon
4 dl kokosroom (of -melk)
1/4 tl suiker
1 tl citroensap (of mirin)
2 salamblaadjes (of daun djeruk perut)

Currypasta: meng alle ingredienten en maak een pasta met een blender of keukenmachine

Fruit de ui in de olie, voeg de pompoen, de currypasta, de salamblaadjes en de bouillon toe. Kook in ongeveer van 10 minuten beetgaar. Indien nodig extra bouillon toevoegen (de pompoen moet hierin gaarkoken). Voeg de spinazie, kokosroom, suiker en het citroensap toe, nog even (5 min.) laten doorkoken. Serveren met rijst.


Andere makkelijke vega-opties:

Chili sin Carne
Taco's met -of zonder- vegetarisch gehakt
Stamppot met Feta & Noten

Succes!
__________________
The thing about quotes on the Internet is that you can't confirm their validity - Ghandi
Met citaat reageren
Oud 20-09-2010, 17:11
Larry Flint
Larry Flint is offline
Ohhh die curry klinkt té lekker daar zou ik voor gaan
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2010, 20:32
Verwijderd
Ja, ik ook
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 14:48
Lasagna
Avatar van Lasagna
Lasagna is offline
even een goede tip: kaas is niet vegetarisch!
Met citaat reageren
Oud 04-10-2010, 21:07
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je vegetarisch gestremde feta neemt is mijn risotto wel vegetarisch
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2010, 13:49
Verwijderd
Citaat:
even een goede tip: kaas is niet vegetarisch!
Ligt aan het stremsel
de meeste vegetariërs eten ook wel kaas met dierlijk stremsel, maar het is inderdaad wel de moeite waard om aan eetgasten te vragen hoe streng ze daarin zijn

Laatst gewijzigd op 06-10-2010 om 13:58.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2010, 23:00
Lasagna
Avatar van Lasagna
Lasagna is offline
ja dat bedoelde ik uiteraard maar vegetarisch gestremde kaas is over het algemeen wel duurder en moeilijker te vinden.

iig dus niet zomaar denken 'ah, kaas, dat kan wel'
Met citaat reageren
Oud 06-10-2010, 18:41
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Valt toch wel mee? Bij de AH heb je iig keus genoeg
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-10-2010, 18:48
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Misschien kan er 'n algemene vegetariërstopic worden geopend op Eten & Drinken. Volgens mij is er toch wel 'n redelijk aantal vegetariërs op dit forum .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-10-2010, 10:48
Alice Rosenbaum
Avatar van Alice Rosenbaum
Alice Rosenbaum is offline
Citaat:
ik vind deze erg lekker:
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=...gne+geitenkaas

Melanzane, erg lekker, ook voor niet vega's:
http://www.smulweb.nl/1074849/koken/...lla-parmigiana

Vegetarische curry, maak ik vaak als mensen komen eten omdat het een bijzondere smaak heeft. Je hebt wel een aantal Indonesische ingredienten nodig, te koop in de toko . Het lijkt moeilijker dan 't is:

Currypasta:
3 kemirinoten
1 el pinda's
2 rode sjalotjes (of 1 rode ui)
2 teentjes knoflook
2 tl sambal oelek
1/4 tl kurkuma
1 tl geraspte laos

1 ui
600g pompoen
350g spinazie
1 el olie
2,5 dl groentebouillon
4 dl kokosroom (of -melk)
1/4 tl suiker
1 tl citroensap (of mirin)
2 salamblaadjes (of daun djeruk perut)

Currypasta: meng alle ingredienten en maak een pasta met een blender of keukenmachine

Fruit de ui in de olie, voeg de pompoen, de currypasta, de salamblaadjes en de bouillon toe. Kook in ongeveer van 10 minuten beetgaar. Indien nodig extra bouillon toevoegen (de pompoen moet hierin gaarkoken). Voeg de spinazie, kokosroom, suiker en het citroensap toe, nog even (5 min.) laten doorkoken. Serveren met rijst.


Andere makkelijke vega-opties:

Chili sin Carne
Taco's met -of zonder- vegetarisch gehakt
Stamppot met Feta & Noten

Succes!
Is ook lekker met kikkererwten.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2010, 22:21
JustADreamer
JustADreamer is offline
Citaat:
Misschien kan er 'n algemene vegetariërstopic worden geopend op Eten & Drinken. Volgens mij is er toch wel 'n redelijk aantal vegetariërs op dit forum .
Lijkt me een goed idee, ook voor niet-vegetariërs die af en toe vleesloos willen eten
__________________
I'm just a dreamer, dreaming of better days...
Met citaat reageren
Oud 10-10-2010, 21:26
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Deze heb ik eens gemaakt en ik vond het echt ontzettend goed te eten, terwijl ik normaal geen fan ben van eten zonder vlees

http://www.llink.nl/recept-detail.60...5BshowUid%5D=9
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2010, 16:54
KreZor
Avatar van KreZor
KreZor is offline
OT: ik ben zelf sinds drie jaar flexvegetarisch: ik koop nooit vlees en bijna geen vis (ongeveer één keer per twee maanden een kleine hoeveelheid). Als ik in het buitenland ben eet ik wel vlees als het uitkomt en als er alleen vlees voorhanden is dan maak ik ook nog wel eens een uitzondering, bijvoorbeeld als mensen speciaal gekookt hebben en er geen rekening mee hebben gehouden dat ik eigenlijk geen vlees eet. De redenen voor mijn eetgedrag waren voorheen puur gericht op het feit dat vlees niet echt bevorderlijk is voor het milieu maar inmiddels vind ik vegetarisch koken leuker en creatiever dan met vlees koken en heb ik ook nauwelijks behoefte aan vlees.

Recepten haal ik vaak van internet (Google: * ingrediënten* *vegetarisch* of www.ah.nl) maar ook uit vegetarische kookboeken omdat hier vaak ook leuke en speciale(re) gerechten in te vinden zijn. Toch zijn er een aantal zaken die ik lastig vind:

- Broodbeleg: ik heb dusdanig veel komkommersalade/selderijsalade op brood gegeten dat ik dat de komende tijd niet meer hoef. Ik maak zelf regelmatig (bieten)humus maar daar ben ik inmiddels ook wel op uitgekeken. Zoet beleg eet ik heel weinig (alleen chivers - gemberjam). Naast verschillende soorten kaas kan ik niet heel erg veel meer bedenken om te variëren.
- Tofu bakken: ik koop wel eens 'losse' tofu bij de toko maar het bakken hiervan gaat niet zoals het zou moeten, óf het brokkelt uit elkaar óf het blijft 'rauw'. Ook het succesvol marineren van Tofu heb ik nog niet helemaal door (alhoewel het beter gaat als het eerst ingevroren en dan ontdooid is omdat de marinade dan beter intrekt).

Tips zijn welkom
__________________
The thing about quotes on the Internet is that you can't confirm their validity - Ghandi

Laatst gewijzigd op 14-10-2010 om 09:53.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2010, 03:16
Verwijderd
Bij de AH heb je (bij de afdeling met de boterhamworst enzo) ook zes vegetarische broodbelegdingen. Daar kwam ik vorig jaar pas achter, want ik sloeg die afdeling natuurlijk automatisch over. In elk geval heb je daar dingen als tuinkruidenpaté en plakjes gegrilde nepworst enzo. Ik vind met name de nep-filet americain erg lekker. Voor als je weet hoe de echte smaakt: de vegetarische versie lijkt er echt helemáál niet op, hij is veel lekkerder. De 'echte' lust ik niet. (Ik ben inmiddels geen vegetariër meer, maar ik eet eigenlijk nog wel bijna altijd vegetarisch, omdat ik dat vaak lekkerder en makkelijker vind. En goedkoper, want ik eet in principe alleen biologisch vlees.)

Verder eet ik qua broodbeleg graag Tartex, dat is een veganistische paté die je bij natuurwinkels kunt krijgen. Ik vind 'm echt belachelijk lekker en je hebt er duizend variaties van, alleen jammer dat het best duur is. Smeerkaas en brie zijn ook goede dingen om af en toe te eten als je geen zin meer hebt in wat je gewoonlijk op brood eet, maar dat heb je wellicht zelf al bedacht. Eiersalade is ook zoiets, daar raak je snel op uitgekeken maar 't is lekker ter variatie. Oh, en ik varieer ook af en toe door iets toe te voegen wat ik gewoonlijk niet doe. Een broodje kaas smaakt al snel anders als je er plakjes tomaat of komkommer aan toevoegt, of een laagje boter, of sla, zelfs een beetje witte peper maakt er al iets heel anders van.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2010, 10:08
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
Ik eet weinig tot geen kaas, moet dus nog iets creatiever zijn.

Op brood eet ik ook graag humus (kikkererwtenpuree), tapenade, of iets van aubergine spread, cashewnotenspread, notenpasta, biologisch banaan/kokosbrood. Ook graag koude tofu rosso van de natuurwinkel, soms tartex, gebakken paddestoelen, zwarte bonenpuree
Helaas is bovenstaande prijzig (tenzij ik het allemaal zelf maak, maar dan nog), dus vaak eet ik ook zoet beleg dat goedkoper is.
Eet sowieos niet heel veel brood, vind 6 boterhammen op een dag toch weinig gevarieerd. Eet dus ook vaak soep, noten, paddestoelen, bonen, pap, soya yoghurt, bananen, rijst of eet tussen de middag ook wat warm.
__________________
never get old
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 10:21
Larry Flint
Larry Flint is offline
Ik ben zo vrij geweest even twee topic samen te voegen, nu staan de recepten er ook meteen in!
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2010, 16:10
HFSH
Avatar van HFSH
HFSH is offline
Is iemand al bij de Vegetarische Slager geweest in Den Haag?
__________________
"We shall dive down through black abysses…
and in that lair of the Deep Ones we shall dwell amidst wonder and glory forever."
Met citaat reageren
Oud 23-10-2010, 16:23
Verwijderd
er kwam toch zo'n nieuw merk vegetarische producten uit??
weet iemand waar je die kunt halen?
en iemand die mij kan vertellen hoe het bevalt?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2010, 19:36
KreZor
Avatar van KreZor
KreZor is offline
Citaat:
Is iemand al bij de Vegetarische Slager geweest in Den Haag?
__________________
The thing about quotes on the Internet is that you can't confirm their validity - Ghandi
Met citaat reageren
Oud 10-12-2010, 16:06
Yerli
Avatar van Yerli
Yerli is offline
Citaat:
er kwam toch zo'n nieuw merk vegetarische producten uit??
weet iemand waar je die kunt halen?
en iemand die mij kan vertellen hoe het bevalt?
Beeter?

http://www.eetbeeter.nl/
__________________
Better than witnessing newborn nebulas in bloom
Met citaat reageren
Oud 11-12-2010, 13:19
Verwijderd
@Yerli, Thanx!! Maar daar staat ook niet op waar je het kunt kopen
Iemand anders nog smakelijke vervangers voor valess??
Want die vind ik echt allemaal zoveel op elkaar lijken dat ze gewoon saai worden
Met citaat reageren
Oud 11-12-2010, 13:40
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Quorn? Tofu? Albert Heijn heeft ook heel veel huismerk vega-dingen, Jumbo ook wel.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 15-12-2010, 11:22
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
@ Duckdog: Je kunt ook noten, kaas of eieren eten. En de AH-huismerkdingen zijn echt prima. Verder heb je "stukjes des", bij de AH altijd boven de AH-huismerkdingen, die kun je best wel goed marineren als je wat meer olie gebruikt dan gewoonlijk en dan zijn ze heel goede vleesvervangers in lasagna en van die Knorr-gerechten. En ja, ze heten gewoon stukjes.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 14:15
KreZor
Avatar van KreZor
KreZor is offline
Vegetarische Rijsttafel :

van: http://www.tastyweb.nl/recept/vegeta...che/rijsttafel

AJOER LODEH WITTE KOOL

½ witte kool
100 gram gare sperziebonen
200 gram taugé
½ theelepel laos
½ theelepel ketoembar
½ theelepel serehpoeder
2 eetlepels sojasaus
1 rode peper zonder pitjes of 1 theelepel sambal
zout
olie
wat water

Verhit wat olie in de wok en bak de in dunne reepjes gesneden kool. Voeg de gare sperziebonen toe en de kruiden, zout, in dunne stukjes gesneden peper of de sambal en soja. Schep er de taugé door en blus af met wat water. Laat nog enkele min pruttelen.


AJAM BESENGEK

1 bakje roerbaktofu of een blok naturel tofu
3 eetlepels gesnipperde uien
2 teentjes knoflook
1 theelepel sambal
2 theelepels ketoembar
1 theelepel djinten
1 theelepel laos
1 theelepel koenjit
1 theelepel javaanse suiker of oerzoet
1 theelepel sereh poeder
blaadje salam
blaadje djeroek poeroet
¼ blok santen of wat geraspte kokos
wat olie
½ liter water

Bak de in dobbelsteentjes gesneden tofu in de olie tot ze bruin en knapperig zijn.
Wrijf uien, knoflook, sambal, djinten, ketoembar, laos, koenjit, en suiker tot een brij. Breng het water aan de kook met de santen of kokos, sereh, salamblad en djeroet poeroet. Voeg de brij toe en dan de tofu en laat alles een tijdje sudderen.


EIEREN IN KERRIESAUS

4 hardgekookte eieren
1/6 blok santen of kokos
2 dl. water of bouillon
2 eetlepels olie
3 eetlepels uien
2 teentjes knoflook
1 theelepel sambal
2 gepofte kemiri's
½ theelepel ketoembar
mespuntje djinten
½ theelepel koenjit
½ theelepel laos
mespuntje gemberpoeder [djahe]
wat zout

Los de santen op in het vocht. Als je geen santen hebt, kun je wat later gemalen kokos aan het gerecht toevoegen. Pel de eieren en halveer ze. Wrijf alle kruiden met elkaar en fruit ze in de olie. Voeg al roerende de santen toe of het water met de kokos en vervolgens de eieren. In plaats van eieren kun je tofu nemen die in je blokjes snijd en bakt, voeg dan de kruiden toe en maak af zoals in recept beschreven is. Laat dit gerecht stoven tot de saus voor de helft is ingedikt.


REMPAH

1 bakje gehakte tofu
50 gram gemalen kokos
2 uien
2 teentjes knoflook
1 theelepel ketoembar
1 theelepel djinten
1 theelepel laos
½ theelepel serehpoeder
2 eetlepels olie

Meng de tofu met de specerijen en knoflook door elkaar en laat het een uur in de koeling marineren. Snijd de uien en fruit ze in de olie goudbruin. Voeg daarna het gemarineerde gehakt toe en laat dat een minuut of 10 onder af en toe roeren garen. Voeg er dan de kokos aan toe en bak nog een paar min.


ROEDJAKSAUS

4 teentjes knoflook
1 theelepel laos
1 theelepel ketoembar
1 theelepel serehpoeder
1 theelepel koenjit
een stukje javaanse suiker of oersuiker
sojasaus

Meng de kruiden [met de geperste knoflook] in een vijzel. Als laatste doe je de sojasaus er bij en wel zoveel dat de helft van de vijzel gevuld is. Meng het goed met elkaar en doe de saus in een tupperwarebakje dat je af kunt sluiten en bewaar het in de koeling. De saus blijft zeker een week goed. Je kunt de roedjaksaus over de rijst of andere gerechten op je bord doen maar je kunt er ook de stukjes mango, appel of peer in dopen wat verrukkelijk smaakt.


GEBAKKEN BANAAN

½ banaan per persoon
wat sojasaus
olie

Bak de banaan in de olie en giet er tijdens het bakken de soja over.

Verder kun je nog pinda's, gebakken uitjes, atjar in schaaltjes er bij zetten.


SEROENDENG

100 gram kokos
100 gram zoute pinda's
2 teentjes knoflook uit de pers
1 theelepel fructose of javaanse suiker [goela djawa]
1 theelepel sambal

De kokos in een koekenpan, met dikke bodem, zonder olie bruin bakken. Steeds goed omroeren want de kokos verbrandt snel. Dan de rest van de ingrediënten er bij doen. Af laten koelen en op een schaaltje serveren.
De seroendeng die na de maaltijd nog over is, kun je in een afgesloten bakje enige weken bewaren.

PINDASAUS

2 eetlepels pindakaas
2 eetlepels sojasaus
¼ theelepel koenjit
¼ theelepel laos
¼ theelepel ketoembar
¼ theelepel serehpoeder
½ theelepel sambal
wat water

De pindakaas in een pannetje doen en met water verdunnen. Daarna de soja, kruiden en sambal er door roeren.



Idee voor kerst! Vooral die eieren in kerriesaus zijn erg lekker. Dat gerecht smaakt kerrie-ig ondanks het gebrek aan kerrie, tip
__________________
The thing about quotes on the Internet is that you can't confirm their validity - Ghandi
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 14:28
KreZor
Avatar van KreZor
KreZor is offline
Marokkaanse Wortelsoep:

Ingrediënten

2 eetl olijfolie
1 grote ui, fijngehakt
4 tenen knoflook, geplet
2 eetl verse geraspte gember
1 thl gemalen komijn
1 thl gemalen koriander
mespunt cayennepeper
750 g winterwortel, grof gehakt
1 middelgrote aardappel, grof gehakt
1 1/2 liter kippen- of groentebouillon
1 thl honing
2 eetl sinaasappelsap
zout en peper


Bereidingswijze
Verhit de olie in een pan met dikke bodem. Voeg ui knoflook, gember, komijn, koriander, cayennepeper, wortel en aardappel toe. Laat dit 10 minuten smoren op een laag vuur zodat de groenten zacht zijn. Af en toe roeren.
Zet het vuur hoger. De bouillon toevoegen en aan de kook brengen. Zet het vuur lager. Laat de soep nog 30 minuten doorkoken totdat de aardappel gaar is. Laat de soep wat afkoelen. Pureer de soep glad met een staafmixer of keukenmachine. Roer de honing en het sinaasappelsap erdoor. Desgewenst verdunnen met water. Voeg naar smaak peper en zout toe. Warm serveren.
__________________
The thing about quotes on the Internet is that you can't confirm their validity - Ghandi
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 21:58
Verwijderd
Ik ben uitgekeken op de burgers van valess iemand een alternatief dat kiet moeilijk te bereiden is???
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 15:54
YumYum
YumYum is offline
Ik wil morgen dit voor m'n vriendinnetje maken: http://yummyinmytummy.nl/diner/gevulde-paprikas/ , ik zit alleen te twijfelen of ik er nog iets bij moet doen...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-01-2011, 16:07
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Citaat:
Ik wil morgen dit voor m'n vriendinnetje maken: http://yummyinmytummy.nl/diner/gevulde-paprikas/ , ik zit alleen te twijfelen of ik er nog iets bij moet doen...
Dit gerecht lijkt me vrij Italiaans, dus 'n schepje pasta ernaast zou misschien wel passend zijn .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2011, 18:02
Verwijderd
Citaat:
Ik wil morgen dit voor m'n vriendinnetje maken: http://yummyinmytummy.nl/diner/gevulde-paprikas/ , ik zit alleen te twijfelen of ik er nog iets bij moet doen...
Dit is alleen groenten en kaas, dus ik zou er nog wel iets vullends bij doen, bijvoorbeeld pasta met knoflookolie, of risotto tenzij je ook een flink voorgerecht hebt.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2011, 10:25
Verwijderd
Weet iemand van jullie waar de vleesvervangers van Vivera te koop zijn? Ik zag er laatst een reclame van op televisie, maar heb geen idee waar ik het zou kunnen kopen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2011, 12:17
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
Weet iemand van jullie waar de vleesvervangers van Vivera te koop zijn? Ik zag er laatst een reclame van op televisie, maar heb geen idee waar ik het zou kunnen kopen.
* Boni supermarkt
* Coop
* Deen
* Dekamarkt
* Dirk van de Broek
* EM-TÉ
* Golff
* Hoogvliet
* Jan Linders
* Jumbo
* MCD
* Nettorama
* PLUS
* Poiesz
* Sanders supermarkten
* Spar
* Supercoop
* Super de Boer
* Vomar voordeelmarkt

google
__________________
Digital ash in a digital urn.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2011, 22:31
Verwijderd
Oh...

Ik had ook gegoogled, maar kennelijk minder goed dan jij
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 21:33
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Binnenkort ga ik op bezoek en blijf ik een paar dagen logeren bij een veganistische Straight Edge vriend-van-een-vriend in Duitsland. De vorige keer dat ik daar was was deze jongen heel gastvrij en ik wil hem deze keer daarom iets leuks geven. Daarbij denk ik aan een 'echt' veganistisch Nederlands cadeau, dus iets dat hij niet in Duitsland kan krijgen. Nu vind ik het lastig om een concrete invulling te geven aan dit idee, dus heeft iemand tips?

Kaas is bijvoorbeeld een echt Nederlands product, maar is veganistische kaas lekker (en überhaupt verkrijgbaar?), of heeft iemand een leuk idee voor iets biologisch, een product dat je hier wel hebt maar niet in Duitsland?
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 21:40
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kaas is toch sowieso niet veganistisch want een dierlijk product? Of heb ik nu een verkeerde definitie van veganistisch in m'n hoofd.

Drop zal lastig worden en vinden veel buitenlanders ook niet lekker. Stroopwafels is wellicht een idee, die heb je volgens mij ook van Zonnatura (en die zijn dan denk ik biologisch).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 22:45
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Citaat:
Kaas is toch sowieso niet veganistisch
Dat klopt in principe, maar zoals je veganistische yoghurt etc. hebt met soja, heb je naast stremselvrije kaas (vegetarisch) ook veganistische kaas. Maar waarvan ze dat maken en of het lekker smaakt weet ik niet, want zelf heb ik me daar nog niet aan gewaagd.
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 23:11
Verwijderd
Er is wel veganistische drop, pandadrop, te koop bij natuurwinkels en reformwinkels. Best lekkere drop ook, smaakt wel wat anders dan gelatinedrop maar ik denk dat buitenlanders deze versie lekkerder vinden. Maar stroopwafels zouden een beter idee zijn, dat lust iedereen, ik weet alleen niet of je die ook veganistisch kunt krijgen. Googelen leert dat het kan, merk De Rit, geen idee waar dat te koop is.

Hoe dan ook, ik zou de natuurwinkel proberen, en daar vragen wat zij aanraden
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 15:24
KreZor
Avatar van KreZor
KreZor is offline
Gnocchi met Tomatensaus en Groenten

1 Pak Gnocchi (ah)

1 Ui
2 Teentjes Knoflook
1 Paprika
1 Courgette
Half bakje Champignons
2 Tomaten

Blikje tomatenblokjes
Half bakje Gekruide Roomkaas (bijv. Boursin)
Eetlepel gedroogde Oregano
Eetlepel gedroogde Basilicum
Zout & Peper

Snipper de ui en bak deze glazig, voeg vervolgens fijngesneden knoflook toe. Hierna de rest van de groenten in de pan doen (in middelgrote stukjes gesneden). Op smaak brengen met peper en zout. Als de groenten een beetje gaar beginnen te worden de kruiden toevoegen, even meebakken en dan de tomatenblokjes + gekruide roomkaas toevoegen en 15/20 minuten op laag vuur door laten koken en dan afproeven. Gnocchi in kokend water 2 á 3 minuten koken en door de saus mengen of apart opdienen.


Mijn inspiratie is een beetje op qua vegetarische gerechten, oosters en meditteraans lukt nog wel, maar leuke 'gewone' gerechten vind ik de laatste tijd lastig te bedenken. Zijn hier tips en/of ideeën?
__________________
The thing about quotes on the Internet is that you can't confirm their validity - Ghandi
Met citaat reageren
Oud 18-02-2011, 19:54
Pani
Pani is offline
Makkelijk maar lekker: lasagna

Recept voor 1 ovenschaal. (Kan er zelf 3 dagen van eten)

Ingrediënten:
lasagnebladen
2 pakjes gezeefde tomaten
2 courgettes
2 bolletjes mozzarella
bechamelsaus (40g boter, 40g bloem, 400g melk)
oregano

Optioneel:
1 courgette vervangen door een aubergine
1 ui erbij
extra kaas (zelf geraspt smelt beter)

Werkwijze:
Snijd de courgettes in stukjes. Doe deze in een wok met wat boter of olie op laag vuur. Als ze wat "transparanter" gaan zien de gezeefde tomaten erdoor (als het heel waterig is houd je een klein beetje over in het pakje; ligt aan het merk). Oregano erbij. Wokken tot het gaar is. Vuur uitzetten. Snijd de mozzarella in dunne plakjes.

Bechamelsaus:
Boter en bloem in een pannetje op laag vuur. Laten smelten en roeren totdat alle bloem is opgenomen. Dan melk erbij en met garde op laag vuur roeren. Duurt een tijdje tot het aandikt.

Ovenschaal invetten. Lasagne opbouwen, dunne lagen vulling, ongeveer zo:
Vulling
Mozzarella
Lasagnebladen
Vulling
Lasagnebladen
Vulling
Lasagnebladen
Bechamelsaus
Vulling
Lasagnebladen
Bechamelsaus
Mozzarella
Evt. extra kaas

Oven
30 min op 180 graden in de oven.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2011, 09:58
KreZor
Avatar van KreZor
KreZor is offline
Ik heb de 'Dikke Vegetariër' gekregen, wát een boek! Net toen ik echt niet meer wist wat ik nog meer kon koken na ruim 3 vegetarische jaren ben ik weer helemaal geïnspireerd. En ik heb pas één recept in de praktijk gebracht .
__________________
The thing about quotes on the Internet is that you can't confirm their validity - Ghandi
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Ik heb de 'Dikke Vegetariër' gekregen, wát een boek! Net toen ik echt niet meer wist wat ik nog meer kon koken na ruim 3 vegetarische jaren ben ik weer helemaal geïnspireerd. En ik heb pas één recept in de praktijk gebracht .
Die heb ik ook! Schijnt echt de vegabijbel te zijn, er staan ook heel veel basisdingen in, en veel materiaal- en productkennis. Ga vanmiddag zelf seitan proberen te maken volgens een recept uit dat boek.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2011, 11:45
KreZor
Avatar van KreZor
KreZor is offline
Citaat:
Die heb ik ook! Schijnt echt de vegabijbel te zijn, er staan ook heel veel basisdingen in, en veel materiaal- en productkennis. Ga vanmiddag zelf seitan proberen te maken volgens een recept uit dat boek.
Hehe, dat is een goed idee zeg. Ik heb al bij vier toko's geprobeerd kant-en-klare seitan te kopen maar dat was geen succes. Nu weet ik waarom . (ik dacht eigenlijk dat het een soort tempeh was oid).

Ik ga van het weekend ook een poging wagen (vanavond eerst een broodbakmachine ophalen die ik via marktplaats geregeld heb). Als je tips hebt, graag!
__________________
The thing about quotes on the Internet is that you can't confirm their validity - Ghandi
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.