Oud 07-02-2018, 21:25
Z0ë
Z0ë is offline
Hallo allemaal,
Een vriend van mij is in november voor de trein gesprongen.
Elke keer als we een opdracht krijgen op school die ook maar iets met zelfmoord te maken heeft, krijg ik een soort rilling.
Zo moeten we een boek lezen. In dit boek pleegt de vader zelfmoord. Ik wil helemaal niet verder lezen en al helemaal geen vragen gaan beantwoorden over een verhaal met zo'n onderwerp.
Is dat raar?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2018, 21:45
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Nee dat is wel begrijpelijk want zoiets is ontzettend heftig. Lijkt me goed om aan te geven bij je docent dat dit je zo raakt en dat je graag een ander boek zou willen lezen.

Zit je trouwens over het algemeen hier veel mee? Anders is het misschien goed om eens hulp te zoeken
Met citaat reageren
Oud 07-02-2018, 22:21
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Voor de een is het heel fijn om juist dat soort boeken te lezen (het kan helpen, de herkenning in het verhaal kan je helpen bij het verwerken) maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Soms is het ook nog te vroeg in het verwerkingsproces om er op zo'n manier alweer mee geconfronteerd te worden. Geef hierin duidelijk je grenzen aan. Het is namelijk helemaal niet raar dat jij hier moeite mee hebt.

Vergeet daarnaast niet dat "rouwen", het verwerken van verlies, eigenlijk keihard werken is. Dat kost veel energie. Daar mag je tijd en ruimte voor nemen, op je eigen manier. Die gevoelens, of het nu verdriet is, of onbegrip, die mogen er zijn! Het kan goed zijn om -hoe lastig ook- er over te blijven praten. Dat kan je helpen om het stukje bij beetje te verwerken. Zodat je over een tijdje (misschien volgend schooljaar, misschien eerder, misschien later) beter om kunt gaan met zo'n boek over zelfmoord, en de gevoelens die dat bij je los maakt.

Ik ben zelf mijn moeder verloren en bij een boek over verlies is er grote kans dat ik nu vier jaar later nog zit te huilen. Dat vind ik niet erg, soms zelfs fijn, omdat ik me kan herkennen in wat de schrijver opgeschreven heeft. Huilen en je begrepen voelen lucht op. Ik lees die boeken dus wel, maar ben me ervan bewust dat het me veel meer energie kost dan een willekeurig ander boek. Als jij zo'n boek voor school moet lezen heb je natuurlijk niet de ruimte om echt in je eigen tempo te lezen, of om het boek een tijd opzij te leggen als het lezen je zwaar valt. Overleg met je docent of je een ander boek kunt lezen, wat emotioneel minder heftig en herkenbaar is.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Ex van vriendin gelogen over zelfmoord
Sprite
35 24-10-2005 13:04
Psychologie vader van vriend
Amare
6 10-08-2004 23:31
Psychologie zelfmoord
black~light
2 06-08-2003 21:22
Psychologie Opmerkingen/grapjes over zelfmoord raken me...
~~dolce~~
42 27-06-2003 22:17
Psychologie mun vriendin pleegde zelfmoord, nu haaaaat ik mensen die zelfmoord plege..
Verwijderd
8 17-10-2002 20:06
Psychologie Wij westerse mensen verdienen het niet om zelfmoord te plegen.
Ki Fighter
55 15-04-2002 20:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.