Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2005, 13:53
Verwijderd
Zijn er hier al mensen met ervaringen met een barebone pc?

Ik heb nl nu ene tower pc met een aantal hdd's, maar bij elkaar maakt dat een tering herrie.
Nu dacht ik eraan om die dus als server in de kast te duwen en een kleine stille barebone te nemen.

Maar vroeg me dus af of iemand al ervaring heeft daarmee
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2005, 13:58
0oFZo0
Avatar van 0oFZo0
0oFZo0 is offline
n vriend van me heeft dat ook.
hij is er geloof ik wel tevreden over. Hij heeft een Barbone gekocht omdat hij veel LANparty's bezoekt.
__________________
ofzoiets
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 18:08
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Zou ik niet aan beginnen, koop dan een stille en iets kleinere kast als een Antec Sonata of zo.

Ten eerste, geintegreerd mobo, te weining plaats, warmte ontwikkeling stijgt, etc.

Als je vaak lan partys, e.d bezoekt is het wel fijn, aangezien je dan wel de desktop performance hebt, maar wel een stuk compacter.

Jij had toch een kast met 8 fans?Vervang die door stillere, of laat ze op 7/5 volt lopen, je hdd's, zet er rubbertjes onder, etc.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 19:55
Soullar
Soullar is offline
Ik heb een Shuttle XPC SN45GV2.

Geschikt voor AMD socket A. Ding is opzicht, mits goed ingesteld vrij stil. Hij heeft standaard ICE Heatpipes er op zitten op de CPU. Vrij handig en als je goede koelpasta gebruikt is de CPU idle 33C.

Hij is van zichzelf vrij stil. Maar kan toch max nog 5600 rpm halen. En dat maakt wel een lawaai. De SN45GV2 zelf heeft in de bios ook de optie 'Smart Fan'. Klinkt goed, maar werkt niet helemaal lekker soms. Wanneer je CPU dan 40C zou bereiken zou hij langzaam harder gaan draaien. Ikzelf heb er een 2ballbearing fan in gezet. Standaard 80mm. Scheelt de helft aan lawaai, max 3000 rpm. Alleen dan werkt de 'Smart Fan' niet helemaal meer. Je denkt dan idle dat de fan stil staat en als je gaat spelen overhit ie gewoon.

Maar minder geluid dan een Hightower maakt ie zeker. Ik heb zelf ook een serverkast gehad. Idd wat een lawaai! Vergeleken met dat is dit fluistersstil.

Als je de nieuwste XPC neemt van shuttle is ie als het goed is nog stiller. Je hebt ze voor zowel AMD met de 939 met PCIe en AGP. Ook voor de laatste intel chips hebben ze goede mobo's.

Grote voordeel is de makkelijkheid om is ff te gaan lannen. Mijn XPCtje pst gewoon in men rugzak. Weegt een kilootje of 2,5 kaal, met lading kilo of 5 denk ik zo. Dus al met al veel beter dan met een hightower a 12 kilo kaal. En dan de HDD's nog.

Alleen in de XPC zit ook je AGP direct aan de kast wand, dus als je een VGA kaart wil gebruiken die ook een PCI slot nodig heeft voor de koeling is dit niet helemaal handig. Ik moet bijv. als ik wil upgraden het simpel houden met de standaard koeling van de X850 XT PE. Dat past net.

Verder is de XPC uitermate geschikt voor OC'en. Zit een relaxte 'Watch Dog' op die je sys in de gaten houdt. Frituur jee je chip gelukkig niet. (A)

Hoop je een beetje een idee te hebben gegeven van wat een XPC is.

[edit]
Ohja, als extra mod heb ik een 40mm fan gemonteerd voorin de kast. Deze draait nu 5900 rpm, geluid valt best mee (22db). En scheelt me met full load zon 6 graden. En haalt zelfs de temp van men 9600XT @ 520/400 2 graden naar benee met full load. Erg blij met dat middagje klooien.
__________________
'Ode aan Scatterheart' - 'Rotzooien deed je in 2000 op de achterste rij.'

Laatst gewijzigd op 12-05-2005 om 19:58.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 20:38
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
X850XT PE heeft een extra slot nodig, 2 slot koeler dus. Helaas, stock koeler is toch meestal voldoende, Ati kan ik IDLE modus de fan speed terug schroeven voor Nvidia is er expertool.

Of natuurlijk net, genoeg mensen gezien die een Artcic Silencer er in hadden in hun barbone, maar geloof wel dat ze stukjes uit de wand hadden gezaagd ???

@Soullar, hoeveel ruimte heb jij eigenlijk voor HDD's, CD/DVD rom/branders/geheugen sloten?

Had iemand gezien die er namelijk water koeling in had gebouwd
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 22:26
Verwijderd
Als ik een barebone koop, koop ik een Aopen of een MSI.
Shuttle vind ik niet mooi..

Maar ik heb inderdaad 8 fans en de bijbehorende harde schijven, en dat maakt herrie..
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 22:34
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Zou het dan niet goedkoper/makkelijker zijn om die stiller te maken?
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 23:02
Chilli Dude
Avatar van Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
Jolt schreef op 12-05-2005 @ 23:34 :
Zou het dan niet goedkoper/makkelijker zijn om die stiller te maken?
of koop een kast bij de ikea en prop hem daar in of je koopt een iMac

Jolt laat die jongen nou, hij wil gewoon graag een reden hebben om een barebone te halen
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 23:05
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ik geef hem alleen een 2e optie.
Barbone is niks mis mee, lekker klein, vaak een mooi design.

Je bent een stomme Apple fan boy
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 23:14
Chilli Dude
Avatar van Chilli Dude
Chilli Dude is offline
Citaat:
Jolt schreef op 13-05-2005 @ 00:05 :
Ik geef hem alleen een 2e optie.
Barbone is niks mis mee, lekker klein, vaak een mooi design.

Je bent een stomme Apple fan boy
haha ben er alleen vandaag toevallig achtergekomen dat die beveileging 3 keer niks is Opeens wilde hij me password niet meer pikken dus ik douw die OS X cd erin en huppetee ik kies de optie reset password en hij vraagt niet eens dat ik me oude wil intypen maar ik kan gewoon een nieuwe invullen lol, maargoed je kan hem ook gewoon ergens als slave hangen en dan de documenten eraf halen maar t gaat ff om t idee
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 01:22
Rieno
Rieno is offline
Laatst een shuttle gebouwd (dat nieuwere model is trouwens wel erg leuk qua uiterlijk, zo zwart met zilver was ie). Ding werkt prima en erg veel lawaai komt er niet af idd. Het enige gekut was met het inbouwen van de processor e.d. .. het is allemaal zo verdomde klein daarbinnen


[edit]mn geheugen is een ramp...het was een Terminator

Laatst gewijzigd op 13-05-2005 om 02:04.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 09:03
Soullar
Soullar is offline
Citaat:
Jolt schreef op 12-05-2005 @ 21:38 :
@Soullar, hoeveel ruimte heb jij eigenlijk voor HDD's, CD/DVD rom/branders/geheugen sloten?


Ruimte voor 1 DVD/DVDR etc.
Ruimte voor een 9 in 1 of floppy drive.
Ruimte 1 HDD, tenzij je de floppy drive er uit laat zoals ik. Dan kan je er 2 HDD's in proppen. Zit van binnen netjes in elkaar. Alleen zit je PCI slot erg dicht op je AGP slot.

Verder past de Sapphire X800 XT PE met stock koeling er prima in.

Er gaan 2 DDR banken in. En als je een beetje handig ben (heel klein beetje) kan je er nog een extra fan in monteren. Op het Mobo zitten 3 aansluitingen waarvan er 1 standaard wordt gebruikt.

Verder achter 2 x USB 2.0, 1x Firewire uitgang en LAN.
Voor ook 2 x USB 2.0 en 5.1 uitgang van het mobo. Maar het mobo geeft een zware zoemer, alsin je hoort het spanningsveld over je speakers heen. Ik ga dus men Audigy er maar weer in zetten. De Nforce2 chipset die er in zit is best fijn. Alleen sommige dingen moet ie gewoon niet doen.
__________________
'Ode aan Scatterheart' - 'Rotzooien deed je in 2000 op de achterste rij.'
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 09:38
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 12-05-2005 @ 23:34 :
Zou het dan niet goedkoper/makkelijker zijn om die stiller te maken?
6 harde schijven + de nodige standaard + extra fans krijg je niet stil
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 10:01
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Check dit eens:

http://www.silentpcreview.com/section16.html

Goeie reviews van o.a. een aantal Shuttle systemen
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 12:53
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
********** schreef op 13-05-2005 @ 10:38 :
6 harde schijven + de nodige standaard + extra fans krijg je niet stil
Het kan wel hoor, maar het kost wel wat. In onze oude serverruimte in Houston hadden ze daarom gewoon de koelkasten geluiddicht gemaakt, was best een verschil als je die weer openmaakte
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 21:00
skins
Avatar van skins
skins is offline
Moet zeggen dat ik een grote fan ben van Shuttle barebones.
Als ik advies moet geven over pc's adviseer ik 9 van de 10 keer barebone systemen.
Vooral voor kantooromgevingen zijn ze geweldig, ze zijn klein, stil en naar je eigen behoefte in te richten.
Voor mezelf zou ik nooit een barebone kopen, dit komt vooral doordat ik zoals TS ook heeft meerdere HD's heb en een dual Opteron systeem. Er zijn Shuttle barebones waar ook een dual opteron systeem ingebouwd kan worden, maar dat vind ik echt te krap en wordt (naar mijn idee) echt te heet.

Conclusie: Ik vind ze als werk-pc voor mezelf te klein, maar voor kantoorwerkplekken adviseer ik ze altijd en gebruik ze hier ook als test pc's en test servertjes.
__________________
I know, because I'm supposed to know
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 08:15
Verwijderd
Te klein maakt niet gek veel uit, heb er dus nog een server naast

Maar zijn die dingen ook te bouwen als high-end systeem?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 09:20
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Kan wel, maar met een dual slot koeler van de GPU lukt het al niet, dus de X850 serie kan je al niet erin duwen. En natuurlijk de warmte ontwikkeling, als je er een Athlon 4000+ in zet, met een dikke vga en een 10k schijfe, word het aardig warm daarin. Voeding zou het wel moeten trekken denk ik, mits ze meer dan 18A op de 12 volts lijn geven.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-05-2005, 09:23
Verwijderd
Ik doelde alleen niet op High-End videokaart, maar wel een goede
(had ik er bij moeten zeggen )
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 09:39
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Tja , maar een goede is toch een High End .

Veel succes met hem in elkaar zetten .
Je hebt geen vrije ruimte. Niks voor mij .
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 12:05
Verwijderd
Geen vruie ruimte nodig, want daar heb ik dus die andere PC voor (dat was het hele punt van het topic ).
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 12:27
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Nee maar met instaleren en zo . Zo klein, niks voor mij, stoot ik overal tegen aan, hang ik weer in de klink met die kabels
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 15:33
Verwijderd
Wat wil je erin bouwen dan?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 20:36
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Alles, high End systeem om mee te kloten, vaak open schroeven, etc.

Maar ben niet snel tevreden met die functies die in de bios zitten, heb namelijk nog geen barbone gezien, die meer dan 2,8 volt kan leveren, ongemod.

Dan zou het wel handig zijn. Lekker klein en super fijn bij lanpartys, in combinatie met een mooie slanke TFT dan.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 21:15
Verwijderd
Het enige waar ik een barebone voor zou kopen, zou een mediacenter systeem zijn, vooral dan zoiets als MSI of AOpen met een bedieningspaneel en schermpje voorop. Maar voor een server, gamepc of knutsel-pc zou ik geen barebone gebruiken. Voor een server heb je te weinig ruimte voor harde schijven en is het te luidruchtig. Voor een gamepc zit je een beetje met de kleine ruimte voor de videokaart en als je dan al een snelle videokaart hebt, wordt deze weer warm door de kleine ruimte en mindere afvoer van warme lucht. Voor een knutsel-pc is de ruimte te klein zoals Jolt al zegt.

Ik denk dat een gewone towerpc gemakkelijker stil te maken is met grote langzaam-draaiende kastkoelers en speciale koelers voor de CPU en GPU (van Zalman bijvoorbeeld). In een tower is ook meer ruimte om te knutselen en de airflow is beter door meer open ruimte. Met een barebone zit je bovendien ook nog eens vast aan het moederbord wat je er bij krijgt. Er zijn ook wel losse kasten en moederborden te krijgen, maar de kleinere moederborden (m-ATX bijvoorbeeld) hebben toch bijna altijd minder mogelijkheden dan de normale versies.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2005, 11:13
Verwijderd
6 hdd's krijg je simpelweg niet stil, dus vergeet dat nou eens
Samen maken ze altijd herrie..

GPU fan heb ik zowiezo niet (altans, heb hem gewoon los getrokken) en CPU fan is regelbaar en is relatief stil.

Het zijn namelijk juist de harde schijven die ik hoor...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:45.