Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2007, 14:57
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Hoe komt het dat je steken in je zij voelt als je hardloopt?
En hoe ontstaat een bloedblaar?
Misschien domme vragen, maar ik het vroeg het me even af.
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 24-01-2007, 16:23
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 24-01-2007 @ 15:57 :
Hoe komt het dat je steken in je zij voelt als je hardloopt?
En hoe ontstaat een bloedblaar?
Misschien domme vragen, maar ik het vroeg het me even af.
steken in je zij komt door luchtbellen die zich ophopen in je darmen. Die verzamelen zich dan bij de "bochten" van je darmen in je zij, en dat doet zo'n pijn.

een bloedblaar ontstaat na wrijving, waarna de bovenste huidlaag loslaat. Als je daarna door blijft gaan met die bezigheid, gaat er nog een laagje af, waarbij er kleine haarvaatjes beschadigen, en je blaar zich dus niet alleen vult met vocht maar ook met bloed.

t zijn geen domme vragen hoor
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 24-01-2007, 16:36
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Pluis schreef op 24-01-2007 @ 17:23 :
steken in je zij komt door luchtbellen die zich ophopen in je darmen. Die verzamelen zich dan bij de "bochten" van je darmen in je zij, en dat doet zo'n pijn.


t zijn geen domme vragen hoor
had dat niet te maken met je milt? die steken?
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Oud 24-01-2007, 17:20
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 24-01-2007 @ 17:36 :
had dat niet te maken met je milt? die steken?
Ja. Je milt bevat ook een bepaalde hoeveelheid bloed. Wanneer je inspanning levert, kan het gebeuren dat je milt gaat samentrekken, zodat er meer bloed in je bloedbaan terechtkomt en het zuurstoftransport effectiever kan verlopen. Dit voel je dan als steken in je zij.
__________________
- "Zulke dingen gebeuren niet in het echt." "Nee, nee, nee. Het is andersom: zulke dingen verzin je niet!" -
Oud 24-01-2007, 17:36
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Bloem schreef op 24-01-2007 @ 11:51 :
Een stom vraagje misschien, maar kan het kwaad om zonder dat je diarree hebt of moet braken ORS te drinken? Het hoe en waarom is een lang verhaal, het gaat om 1 of 2 glazen per dag voor een dag of 3. Ik drink er verder wel normaal bij.
Nee het kan geen kwaad. Het is alleen zinloos, aangezien het geen voordelen biedt voor een persoon die niet aan de diarree is.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 24-01-2007, 17:41
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 24-01-2007 @ 17:36 :
had dat niet te maken met je milt? die steken?

Er bestaat geen consensus over de oorzaak van steken in de zij bij inspanning.
Je hebt natuurlijk de steken in je zij die je ziet bij inspanning na het eten. Dit berust gewoon op een tekort aan bloed (dysbalans sympatisch en parasympatisch). Daarnaast heb je de steken in je zij die je hebt bij inspanning die niet aan een maaltijd gerelateerd is. Mogelijke oorzaken:

Lucht wat opstijgt en blijft hangen in de flexuren van het colon (dikke darm).

Zuurstoftekort van het diafragma(middenrif). Aangezien bij inspanning de ademhalingsfrequentie omhoog gaat en het diafragma meer zuurstof nodig heeft (het is namelijk ook een spier).

En dan nog het milt verhaal. Geloof ik zelf niet zo in aangezien de steken ook rechts kunnen zitten. Afgezien van een situs inversus klinkt deze reden niet erg plausibel.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 24-01-2007, 18:30
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
DDM schreef op 24-01-2007 @ 18:36 :
Nee het kan geen kwaad. Het is alleen zinloos, aangezien het geen voordelen biedt voor een persoon die niet aan de diarree is.
Dat heeft het denk ik wel maar dan om een andere reden waar ik je niet mee ga vermoeien

Thanx iig, poepkind ook
Oud 25-01-2007, 17:42
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Ik dacht ook altijd dat het door steken in de milt kwam.
Bedankt voor de antwoorden

En ik heb nog een vraagje. In mijn biologieboek staat dat mensen AB geen antistoffen hebben. Mensen met bloedgroep A hebben anti-B en mensen met B anti-A. Hierdoor kunnen mensen met bloedgroep A geen bloed van bloedgroep AB en B krijgen.

Waarom kunnen mensen met bloedgroep AB dan wel bloed van A of B krijgen? Want als je bloedgroep A krijgt, krijg je zo toch ook antistoffen tegen B?
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 25-01-2007, 17:56
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 25-01-2007 @ 18:42 :
Ik dacht ook altijd dat het door steken in de milt kwam.
Bedankt voor de antwoorden

En ik heb nog een vraagje. In mijn biologieboek staat dat mensen AB geen antistoffen hebben. Mensen met bloedgroep A hebben anti-B en mensen met B anti-A. Hierdoor kunnen mensen met bloedgroep A geen bloed van bloedgroep AB en B krijgen.

Waarom kunnen mensen met bloedgroep AB dan wel bloed van A of B krijgen? Want als je bloedgroep A krijgt, krijg je zo toch ook antistoffen tegen B?
Ja slimme vraag, maar het antwoord is vrij simpel. Als je bloed geeft aan iemand geef je zogenaamde "packed cells". Dat is zeg maar bloed zonder plasma. En in plasma zitten de antilichamen. Dus die mis je nu. Er zijn ook situaties waarbij je volbloed geeft. Dat is bloed dat wel plasma bevat en dus ook antlichamen. Maar je moet er rekening mee houden dat er een verschil bestaat tussen een reactie van vreemde antilichamen op je eigen cellen en je eigen antilichamen op vreemde cellen. Pas in de tweede situatie kan het gevaarlijk worden. In de eerste niet. Aangezien ook de vreemde antilichamen als lichaamsvreemd worden beschouwd en dus vernietigd zullen worden. Daarnaast zal er vast wel een reactie plaatsvinden, maar dit is zo verwaarloosbaar dat er geen klinische gevolgen aan vastzitten.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 29-01-2007, 18:24
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Bedankt voor je antwoord

Ik heb nog een vraag. Als iemand moet niezen maar het zit vast/komt niet, helpt het dan echt om in het licht te kijken of is dat een fabeltje? En als het helpt, hoe kan dat dan?
En is het slecht om niet te niezen als je eigenlijk wel moet niezen?

O, en nog een vraag. Waar komen die kriebels in je buim vandaan als je zenuwachtig bent? En waarom tril je als je zenuwachtig bent?

Veel vragen, maar ik verveelde me en dan ga ik me dingen afvragen
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 29-01-2007, 18:45
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
vraag 1: volgens mij werkt het wel, ik weet niet of er een wetenschappelijk bewijs voor is
Niezen inhouden is niet erg, maar een nies tegenhouden door je neus dicht te knijpen kan wel schadelijk zijn.

vraag 2: adrenaline baby
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 30-01-2007, 13:48
Nolita
Avatar van Nolita
Nolita is offline
Hoe komt het dat sommige mensen snel pijn in de onderrug krijgen bij vermoeidheid? En waarom krijg je daar pijn bij de menstruatie?
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
Oud 30-01-2007, 16:00
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
Roos schreef op 29-01-2007 @ 19:45 :
vraag 2: adrenaline baby
Nu je het zegt klinkt het zo logisch
Maar dat mensen echt koorts krijgen van de zenuwen komt toch niet door adrenaline?
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 30-01-2007, 16:27
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Nolita schreef op 30-01-2007 @ 14:48 :
Hoe komt het dat sommige mensen snel pijn in de onderrug krijgen bij vermoeidheid? En waarom krijg je daar pijn bij de menstruatie?

ik kan denk ik alleen op t laatste deel antwoord geven..
volgens mij (weet t niet zeker ) komt t door de spieren in je buik.. doordat je baarmoeder samentrekt worden je spieren ook iedere keer aangespannen waardoor je rug gevoelig is

dit -> De meest voorkomende klachten zijn buikpijn en rugpijn die veroorzaakt worden door de samentrekking van de baarmoeder

vond ik op een site (wipikida ofzo)
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.

Laatst gewijzigd op 30-01-2007 om 16:30.
Oud 30-01-2007, 17:06
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 30-01-2007 @ 17:00 :
Nu je het zegt klinkt het zo logisch
Maar dat mensen echt koorts krijgen van de zenuwen komt toch niet door adrenaline?
Van adrenaline kan je wel een behoorlijk tijdelijke 'opvlieger' krijgen. Maar eerlijk gezegd heb ik nooit gehoord van mensen die echt koorts krijgen van de zenuwen, dus ik zou er geen antwoord op kunnen geven
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 30-01-2007, 17:09
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Koorts komt denk ik ook meer bij plankenkoorts dan bij gewone zenuwen.
Dankjewel
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 30-01-2007, 18:06
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
's Morgens na het opstaan doe ik regelmatig een kwartiertje buik- en rugspieroefeningen (omdat ik een scoliose heb). Ik heb mij al verschillende keren net vóór de oefeningen en net na de oefeningen gewogen en gemiddeld is er een verschil van 400gr.

Nu vraag ik mij af waar die 400gr. naartoe zijn? Het kan toch geen 400gr. zweet zijn? Zit daar ook vet bij die verbrand wordt? En ik neem aan dat als ik gedurende 1 uur oefeningen zou doen, dat ik niet 1,6kg (4*400gr) zou verliezen?
Oud 17-02-2007, 20:18
Verwijderd
Vanmiddag speelde ik Triviant en er was een vraag welke kant van je lichaam zwaarder is. Dit bleek de rechterkant te zijn. Hoe kan dit?
Oud 17-02-2007, 20:28
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
sonho schreef op 17-02-2007 @ 21:18 :
Vanmiddag speelde ik Triviant en er was een vraag welke kant van je lichaam zwaarder is. Dit bleek de rechterkant te zijn. Hoe kan dit?
Ik zou denken doordat de lever rechts is gelegen. Het is één van je zwaarste organen. Links ligt de maag, en deze is het overgrote deel van de tijd leeg (hol).
Aan de andere kant ligt het sigmoid weer meer naar de linkerkant, dus ik weet het niet zeker, want het sigmoid kan (mits gevuld) ook zwaar zijn
__________________
Recht voor je raapje!
Oud 18-02-2007, 13:12
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Citaat:
sonho schreef op 17-02-2007 @ 21:18 :
Vanmiddag speelde ik Triviant en er was een vraag welke kant van je lichaam zwaarder is. Dit bleek de rechterkant te zijn. Hoe kan dit?
Is dat niet omdat de spieren aan je rechterkant meer ontwikkeld zijn?
Oud 18-02-2007, 19:00
lingua
Avatar van lingua
lingua is offline
Alleen bij mensen die rechtshandig zijn.
__________________
Ik ben niet klein, ik sta gewoon ver weg!
Oud 19-02-2007, 12:39
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
...en zware dingen doe je toch meestal met twee handen.
__________________
Recht voor je raapje!
Oud 20-02-2007, 07:00
PumpedUp
PumpedUp is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 30-01-2007 @ 19:06 :
's Morgens na het opstaan doe ik regelmatig een kwartiertje buik- en rugspieroefeningen (omdat ik een scoliose heb). Ik heb mij al verschillende keren net vóór de oefeningen en net na de oefeningen gewogen en gemiddeld is er een verschil van 400gr.

Nu vraag ik mij af waar die 400gr. naartoe zijn? Het kan toch geen 400gr. zweet zijn? Zit daar ook vet bij die verbrand wordt? En ik neem aan dat als ik gedurende 1 uur oefeningen zou doen, dat ik niet 1,6kg (4*400gr) zou verliezen?
Hoe lang doe je die oefeninge al?en als gedurende een uur die oefeninge gaat doen ga je geen 1,6 kg afvallen hoor , je zal eerder bijkomen op spiermassa ,dus gaat je gewicht ook omhoog gaan maar voor 30 min heeft het bijna geen invloed dan ga je eerder afvallen zoals je zei
Oud 20-02-2007, 18:22
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 30-01-2007 @ 19:06 :
's Morgens na het opstaan doe ik regelmatig een kwartiertje buik- en rugspieroefeningen (omdat ik een scoliose heb). Ik heb mij al verschillende keren net vóór de oefeningen en net na de oefeningen gewogen en gemiddeld is er een verschil van 400gr.

Nu vraag ik mij af waar die 400gr. naartoe zijn? Het kan toch geen 400gr. zweet zijn? Zit daar ook vet bij die verbrand wordt? En ik neem aan dat als ik gedurende 1 uur oefeningen zou doen, dat ik niet 1,6kg (4*400gr) zou verliezen?
Dat is zweet ja. En nee jouw rekensom gaat niet op. Het lichaam zal zich aanpassen en minder urine produceren en je dorst activeren zodat je dit weer bijdrinkt.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 21-02-2007, 21:00
Zeenimf
Avatar van Zeenimf
Zeenimf is offline
kunnen lichamelijke afwijkingen ook ontstaan als je lichaam al is uitgegroeid? ( en dan bedoel ik zonder invloed van buitenaf)
__________________
psssttt <3<3
Oud 23-02-2007, 21:26
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Ja? Maar wat bedoel je precies met lichamelijke afwijkingen? Afwijkingen aan het beenderstelsel dan ofzo?

Ik heb sinds 2 jaar een hallux valgus (dat bot aan mijn dikke teen dat meer en meer gaat uitsteken en mijn tenen die daardoor krom gaan staan) Het is begonnen toen ik ongeveer 18 was en wordt alsmaar erger. Maar er is altijd wel een invloed van buitenaf denk ik. Moest ik vroeger niet zoveel met hakken rondgelopen hebben, dan zou ik er nu misschien nog geen last van gehad hebben. (Sowieso zou het wel gekomen zijn, want het zit in de familie)
Oud 23-02-2007, 23:05
Zeenimf
Avatar van Zeenimf
Zeenimf is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 23-02-2007 @ 22:26 :
Ja? Maar wat bedoel je precies met lichamelijke afwijkingen? Afwijkingen aan het beenderstelsel dan ofzo?

allerlei soort afwijkingen.
Zonder invloed van buitenaf, bedoel ik eigenlijk ook zonder erfelijkheid.
ik bedoel meer misvormingen denk ik.
ik dacht namelijk dat de kans op lichamelijk afwijking het grootst was is de periode dat je groeit. Of heb ik het helemaal fout?
__________________
psssttt <3<3
Oud 23-02-2007, 23:41
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Zeenimf schreef op 24-02-2007 @ 00:05 :
allerlei soort afwijkingen.
Zonder invloed van buitenaf, bedoel ik eigenlijk ook zonder erfelijkheid.
ik bedoel meer misvormingen denk ik.
ik dacht namelijk dat de kans op lichamelijk afwijking het grootst was is de periode dat je groeit. Of heb ik het helemaal fout?
Auto-immuun ziekten zijn ziekten waarbij het eigen immuunsysteem een deel van je eigen lichaam 'aanvalt', grof gezegd. Dit kan tot afwijkingen leiden. Denk maar aan reuma, waarbij de gewrichten scheef kunnen groeien door het chronische ontstekingsproces.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 24-02-2007, 10:08
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Roos schreef op 24-02-2007 @ 00:41 :
Auto-immuun ziekten zijn ziekten waarbij het eigen immuunsysteem een deel van je eigen lichaam 'aanvalt', grof gezegd. Dit kan tot afwijkingen leiden. Denk maar aan reuma, waarbij de gewrichten scheef kunnen groeien door het chronische ontstekingsproces.
Is reuma ook niet deels erfelijk...?

Ik dacht misschien aan MS, maar daar speelt erfelijkheid ook wel een rol. "Reeds lang is geweten dat MS meer voorkomt bij verwanten van personen met MS dan bij de doorsnee bevolking."

Volgens mij zijn bijna al die lichamelijke afwijkingen in bepaalde mate erfelijk...
Oud 05-03-2007, 17:42
Zeenimf
Avatar van Zeenimf
Zeenimf is offline
hoe ontstaat hoofdpijn?
__________________
psssttt <3<3
Oud 05-03-2007, 17:56
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Zeenimf schreef op 05-03-2007 @ 18:42 :
hoe ontstaat hoofdpijn?
Hoofdpijn heeft verschillende vormen en dus oorzaken. Welke hoofdpijn bedoel je? De alledaagse?
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 05-03-2007, 19:04
Zeenimf
Avatar van Zeenimf
Zeenimf is offline
Citaat:
DDM schreef op 05-03-2007 @ 18:56 :
Hoofdpijn heeft verschillende vormen en dus oorzaken. Welke hoofdpijn bedoel je? De alledaagse?
hoofdpijn die je hebt als je ziek bent, dus niet als je je hoofd gestoten hebt of als je een kater hebt, maar de 'normale' hoofdpijn.
__________________
psssttt <3<3
Oud 05-03-2007, 19:07
langejongen
Avatar van langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Zeenimf schreef op 05-03-2007 @ 20:04 :
hoofdpijn die je hebt als je ziek bent, dus niet als je je hoofd gestoten hebt of als je een kater hebt, maar de 'normale' hoofdpijn.
www.hoofdpijn.nl
__________________
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart.
Oud 05-03-2007, 19:10
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
langejongen schreef op 05-03-2007 @ 20:07 :
www.hoofdpijn.nl
Ik vind het niet echt een goede site. Maar goed, iig lijkt hoofdpijn als je ziekt bent het meeste hierop denk ik:

"Spanningshoofdpijn wordt veroorzaakt door spierspanningen in de hals, de schouders en het hoofd; spierspanningen kunnen het gevolg zijn van een ongemakkelijke lichaamshouding, sociale of psychische spanningen of van vermoeidheid."
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Oud 05-03-2007, 19:59
Mara
Mara is offline
Als iemand erg, érg dik is en diegene valt af, wat 'gebeurt' er dan met al die bloedvaten die eerst in dat vetweefsel zaten?
Oud 05-03-2007, 20:46
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 05-03-2007 @ 20:59 :
Als iemand erg, érg dik is en diegene valt af, wat 'gebeurt' er dan met al die bloedvaten die eerst in dat vetweefsel zaten?
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat de kleine bloedvaatjes gewoon worden 'opgeruimd' op lange termijn.
Oud 08-03-2007, 15:06
Princesse Suze
Avatar van Princesse Suze
Princesse Suze is offline
Ik dacht toch dat je BMI goed was vanaf 18, tenminste dat zij de huisarts... Hij zei dat het niet erg was om 16.5 te hebben, als je gwone hoeveelheden at....
Oud 08-03-2007, 18:16
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Citaat:
Princesse Suze schreef op 08-03-2007 @ 16:06 :
Ik dacht toch dat je BMI goed was vanaf 18, tenminste dat zij de huisarts... Hij zei dat het niet erg was om 16.5 te hebben, als je gwone hoeveelheden at....
Op jouw leeftijd geldt de BMI niet. Dus dat klopt ja.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Oud 08-03-2007, 22:34
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Princesse Suze schreef op 08-03-2007 @ 16:06 :
Ik dacht toch dat je BMI goed was vanaf 18, tenminste dat zij de huisarts... Hij zei dat het niet erg was om 16.5 te hebben, als je gwone hoeveelheden at....
je kan op de site van voedingscentrum ook voor jongeren kijken of je een gezond gewicht hebt. Ik denk dat 16,5 wel gezond is voor iemand van 14.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Oud 12-03-2007, 18:23
Marinatje
Marinatje is offline
goeienavond, ik heb een vraagje, hoe komt het als ik mijn knie buig , dat ik altijd een klik hoor, en het is niet als ik sport maar altijd!, kan het zijn dat er iets niet juist zit, het doet pijn als ik bepaalde beenoefeningen doe. IK hoop da u een antwoord hebt voor een klein probleempje!,
alvast bedankt!
Oud 13-03-2007, 18:56
xyz
Avatar van xyz
xyz is offline
dat met je knie had ik ook vroeger, ben denk ik meer gaan bewegen en is alweer over. Het kan ook zo zijn dat het een gescheurde miniscus is, maar ook dat weet ik niet zeker..
Oud 13-03-2007, 18:58
xyz
Avatar van xyz
xyz is offline
mijn vraagje: Komt het ook voor dat je op jonge leeftijd staar' of grijze staar' kunt krijgen?
Oud 13-03-2007, 19:03
Verwijderd
Citaat:
xyz schreef op 13-03-2007 @ 19:58 :
mijn vraagje: Komt het ook voor dat je op jonge leeftijd staar' of grijze staar' kunt krijgen?
Ja, meestal is het dan gevolg van een genetische afwijking en ontwikkelt het zich vanaf de geboorte al.
Oud 18-03-2007, 09:23
sammyboy
sammyboy is offline
Wanneer is een mens -ongeveer- lichamelijk volgroeid en kan je dit op een of andere manier te weten komen?
Oud 18-03-2007, 09:30
programmmeur
programmmeur is offline
meestal als ge ne baard begint te krijgen
of als u wijsheidstanden beginnen uit te komen
__________________
Grtz programmmeur
Oud 18-03-2007, 13:58
Verwijderd
Citaat:
sammyboy schreef op 18-03-2007 @ 10:23 :
Wanneer is een mens -ongeveer- lichamelijk volgroeid en kan je dit op een of andere manier te weten komen?
Een jongen groeit gemiddeld tot hij 18,5 is en een meisje gemiddeld tot ze 17 is. Maar dit is een gemiddelde. Als je in de afgelopen 6 maanden niet gegroeid bent, kun je er van uit gaan dat het ook niet meer zal gebeuren.
Oud 18-03-2007, 16:38
sammyboy
sammyboy is offline
Een vraagje dat daar op verder gaat mss, als je volgroeid bent kan je dan nog een kromme rug krijgen of niet?
Oud 18-03-2007, 16:52
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Altijd als ik heb overgegeven (gelukkig niet vaak) heb ik rond m'n ogen en zo'n beetje op m'n hele voorhoofd heel veel rode puntjes. Lijken wel een soort van bloeduitstortinkjes ofzo. Komt dat door de druk die je zet als je moet overgeven? Hoe komt dat precies en hoe herstelt het zich weer?
Oud 18-03-2007, 19:38
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
sammyboy schreef op 18-03-2007 @ 17:38 :
Een vraagje dat daar op verder gaat mss, als je volgroeid bent kan je dan nog een kromme rug krijgen of niet?
Welke kant op krom, bedoel je? Naar links of naar rechts, dat komt niet zo vaak meer voor.

Naar voor of naar achter (dus een holle of bolle rug), dat kan wel nog ontstaan nadat je bent uitgegroeid. Heb je hier zelf last van? Misschien kan je dan wat meer info geven
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 18-03-2007, 19:42
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
liek88 schreef op 18-03-2007 @ 17:52 :
Altijd als ik heb overgegeven (gelukkig niet vaak) heb ik rond m'n ogen en zo'n beetje op m'n hele voorhoofd heel veel rode puntjes. Lijken wel een soort van bloeduitstortinkjes ofzo. Komt dat door de druk die je zet als je moet overgeven? Hoe komt dat precies en hoe herstelt het zich weer?
Jep, mijn zusje heeft wel eens flink over moeten geven toen ze ziek was, en die had daarna 2 blauwe ogen, dat waren bloeduitstortingen. Die kunnen ontstaan doordat je druk in je hoofd heel hoog wordt, eigenlijk precies zoals je zelf al zegt. Hierdoor gaan de kleine bloedvaatjes kapot, die lekken vervolgens (onderhuids) en dat zie je als rode vlekjes.

Het lichaam merkt dit natuurlijk gelijk, en stuurt stellen van je afweer/opruimsysteem om de schade weer te herstellen. De bloedcellen die in zo'n bloedinkje zitten, worden afgebroken (daarom wordt een blauwe plek vaak blauw-groen-geel voordat hij verdwijnt, dat zijn de afbreeksels van een bloedcel). Daarna worden de afvalstoffen opgeruimd door speciale cellen die de afvalstoffen kunnen opnemen en wegvoeren.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geen referendum EU-verdrag
Verwijderd
151 27-09-2007 16:55
Eten & Drinken Wat kan ik wel en niet eten?
dark princess
37 05-09-2005 18:20
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Levensbeschouwing & Filosofie de bijbel klopt niet
Korsakoff
122 21-10-2003 17:18
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:31.