Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2009, 20:58
Pian_
Avatar van Pian_
Pian_ is offline
Ik heb altijd geleerd dat roomboter beter was dan halvarine of blueband ofzo, ivm vitamine b12 en dat soort geouwehoer. En hagelslag is gewoon lekker, hehe.

Maar het ging voornamelijk om die griekse yoghurt, daar is in feite niks mis mee maar gewone yoghurt is beter?
Oud 26-02-2009, 21:12
Verwijderd
je hebt ook griekse yoghurt met 0% vet
Oud 26-02-2009, 22:18
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ik heb altijd geleerd dat roomboter beter was dan halvarine of blueband ofzo, ivm vitamine b12 en dat soort geouwehoer. En hagelslag is gewoon lekker, hehe.
Het moet wel heel raar lopen als je een tekort oploopt aan vitamine B12. Zorg gewoon dat je boter hebt met weinig verzadigd vet en genoeg aminozuren, dan zit je prima. Van roomboter word je niet gezonder.

Wat yoghurt betreft...lust je ook kwark? Is gezonder, vanwege aminozuren, meer eiwitten, caseïne, weinig vet en complexe koolhydraten.
__________________
Guilty of being white.
Oud 27-02-2009, 10:37
Verwijderd
roomboter is wel fucking lekker... als ik t voor handen heb doe ik dat er ook liever op
Oud 27-02-2009, 19:03
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
roomboter is wel fucking lekker... als ik t voor handen heb doe ik dat er ook liever op
Als je ondergewicht hebt is dat natuurlijk wel ideaal.
__________________
Guilty of being white.
Oud 27-02-2009, 19:59
Pian_
Avatar van Pian_
Pian_ is offline
Hmm kwark vind ik niet heel erg lekker.
Roomboter is sowieso lekkerder dan gewone boter Maar het is niet dat ik last/problemen heb met mn gewicht (58 kilo,1.70m ofzo,18 jaar) maar vroeg me gewoon af of het veel uit zal maken
In iedergeval bedankt voor de reacties.
Oud 27-02-2009, 20:56
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Ik probeer aan te komen want ik heb ondergewicht. Helaas pindakaas wil dit niet echt lukken. Ik at eerst rond de 1750 kcal en bleef hierop stabiel. Ik had het verhoogd naar ca. 1850 kcal maar bleef na ruim 2 weken gewoon stabiel. Toen heb ik het verhoogd naar ca. 1950 kcal, maar na 2 weken ben ik zelfs een paar ons afgevallen.
Heeft iemand een indicatie van hoeveel ik binnen zal moeten krijgen om langzaam aan te komen? (ong. een kilo per maand)Dat langzame is voor mij wel heel belangrijk, aangezien ik anorexia heb(maar dus herstellende) en het niet erg bevordelijk zal werken als ik ineens heel snel en veel aankom. (ben overigens 1.68 en 47.5 kg)
Oud 27-02-2009, 21:31
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ik probeer aan te komen want ik heb ondergewicht. Helaas pindakaas wil dit niet echt lukken. Ik at eerst rond de 1750 kcal en bleef hierop stabiel. Ik had het verhoogd naar ca. 1850 kcal maar bleef na ruim 2 weken gewoon stabiel. Toen heb ik het verhoogd naar ca. 1950 kcal, maar na 2 weken ben ik zelfs een paar ons afgevallen.
Heeft iemand een indicatie van hoeveel ik binnen zal moeten krijgen om langzaam aan te komen? (ong. een kilo per maand)Dat langzame is voor mij wel heel belangrijk, aangezien ik anorexia heb(maar dus herstellende) en het niet erg bevordelijk zal werken als ik ineens heel snel en veel aankom. (ben overigens 1.68 en 47.5 kg)
Ik ben zo vrij geweest om op een door mij eerder aangekaarte site met die informatie je onderhoud (wat je moet eten om op dit gewicht te blijven) uit te rekenen. Dat kan overigens hier. Als ik ervan uitga dat je normaal beweegt is je onderhoud 1827 kcal per dag. Dat verbruik je dus gemiddeld. Ga daar tussen de 350 en 500 calorieën boven zitten. Verdeel je maaltijden over de dag en probeer het zo gezond mogelijk te doen. Zoals er ook een "gezond afvallen" is, is er ook een "gezond aankomen". Ga uit van 2250 kcal per dag en verdeel dat over minimaal vijf maaltijden. Ik denk dat een gewicht van minimaal 55 kilo prima zou zijn voor jouw lengte. Weeg je zelf om de 5-7 dagen en kijk of je hierdoor aankomt. Het zou wel moeten werken.
__________________
Guilty of being white.
Oud 08-03-2009, 19:37
flupkeflup
flupkeflup is offline
Even een vraagje 'zomaar'.
Mijn huisgenoot (v) doet raar met eten. Ze kookt nooit, wil nooit mee-eten als ik kook bijvoorbeeld, eet de hele dag niks en dan 's avonds snaait ze heel veel. Troep, vooral. Denk aan chips, zoute pinda's, chocolade, snoep, etc. Een enkele keer maakt ze van die noodles uit een kommetje.
Ze is niet echt dik, hooguit stevig, maar dat is ze altijd geweest voor zover ik weet, ook toen ze nog bij haar ouders thuis woonde (en waarschijnlijk dus wel normale avondmaaltijden at).

In hoeverre is dit nu echt ongezond? Ze is ook erg somber en ik vraag me af of dat misschien met een tekort aan voedingsstoffen te maken kan hebben. En een teveel aan suikers en vetten.

Ik maak me een beetje zorgen om haar, maar ze wil er niets van weten. Ze eet ook soms stiekem op haar slaapkamer maar ik zie het vaak in de prullenbak wel aan de lege zakken/papiertjes, wat ze heeft gegeten.
Oud 08-03-2009, 23:14
Mara
Mara is offline
Je vermoedens kloppen wel zo ongeveer, denk ik. Je kan 't zeggen tegen d'r dat je je zorgen maakt, en dat ze zich nergens voor hoeft te schamen, maar als ze het (nog) niet wil veranderen zal dat niet gebeuren ben ik bang.
Oud 09-03-2009, 12:56
flupkeflup
flupkeflup is offline
Ja, dat ben ik zeker van plan. Maar ik wil haar het liefst ook 'waarschuwen' omdat ik niet denk dat ze doorheeft hoe slecht het is voor je lichaam, om zo onregelmatig en zo ongezond te eten. Hoe, in concrete zin, heeft je lichaam eronder te lijden als je zo slecht eet?
Want ze zal vast als argument aanvoeren dat ze niet afvalt en dat er dus niets mis is.
Maar een kennis van me heeft boulimia en is ook zeker niet dun en toch erg ziek geweest bij vlagen.

Misschien heeft mijn huisgenote ook wel een eetstoornis, maar ze braakt volgens mij niet, sport ook niet... Misschien is ze erg depressief... Vind het zo sneu.
Oud 09-03-2009, 13:09
*lollipop
Avatar van *lollipop
*lollipop is offline
Als je heel veel dingen met suiker eet, raakt je verbranding in de war. In snoep, chocola enz. zitten allemaal 'snelle' suikers, die je heel snel een energie piek geven, maar daarna kom je juist in een dip terecht. Dit, nog afgezien van het feit dat je van veel suiker ook weer aankomt in gewicht. Beter is het om de 'langzame' koolhydraten te eten, waar je veel langer op kan teren. Bovendien, als je de hele dag niets eet gaat je lichaam je reserves aanspreken en kun je je ook slap en moe gaan voelen. Je hebt denk ik dus wel gelijk dat het niet goed is voor haar om zo met je eetpatroon om te gaan... Maar wat MeelFriek ook al zei, als ze er niet voor openstaat, dan heeft het waarschijnlijk niet zoveel zin om haar te gaan vertellen dat het niet goed is wat ze doet. Ik weet niet hoe goed je met haar omgaat? Als je echt vriendinnen bent neemt ze het misschien ook wel sneller van je aan.. Anders is het toch een slim idee denk ik om haar gewoon te blijven vragen of ze mee eet, zo gaat het misschien haar zelf ook opvallen.
Hopelijk kan je haar wat steunen!
Oud 09-03-2009, 13:36
Mara
Mara is offline
Citaat:
Ja, dat ben ik zeker van plan. Maar ik wil haar het liefst ook 'waarschuwen' omdat ik niet denk dat ze doorheeft hoe slecht het is voor je lichaam, om zo onregelmatig en zo ongezond te eten. Hoe, in concrete zin, heeft je lichaam eronder te lijden als je zo slecht eet?
Want ze zal vast als argument aanvoeren dat ze niet afvalt en dat er dus niets mis is.
Maar een kennis van me heeft boulimia en is ook zeker niet dun en toch erg ziek geweest bij vlagen.

Misschien heeft mijn huisgenote ook wel een eetstoornis, maar ze braakt volgens mij niet, sport ook niet... Misschien is ze erg depressief... Vind het zo sneu.
Ze valt niet af omdat ze dus in de spaarstand staat en alles opslaat.

Wat er ongezond aan is? Simpel, iets wat de meeste mensen tegenwoordig vergeten als ze kcal in hun ogen hebben - ze missen voedingsstoffen. Vezels, vitaminen, mineralen, de hele rambam.

En inderdaad, mensen met boulimia hoef je het ook niet aan te zien maar dat is ook extreem schadelijk. Geef haar anders de tip om 's met een dietist te spreken, als ze erg met haar gewicht zit.
Oud 09-03-2009, 19:35
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Even een vraagje 'zomaar'.
Mijn huisgenoot (v) doet raar met eten. Ze kookt nooit, wil nooit mee-eten als ik kook bijvoorbeeld, eet de hele dag niks en dan 's avonds snaait ze heel veel. Troep, vooral. Denk aan chips, zoute pinda's, chocolade, snoep, etc. Een enkele keer maakt ze van die noodles uit een kommetje.
Ze is niet echt dik, hooguit stevig, maar dat is ze altijd geweest voor zover ik weet, ook toen ze nog bij haar ouders thuis woonde (en waarschijnlijk dus wel normale avondmaaltijden at).

In hoeverre is dit nu echt ongezond? Ze is ook erg somber en ik vraag me af of dat misschien met een tekort aan voedingsstoffen te maken kan hebben. En een teveel aan suikers en vetten.

Ik maak me een beetje zorgen om haar, maar ze wil er niets van weten. Ze eet ook soms stiekem op haar slaapkamer maar ik zie het vaak in de prullenbak wel aan de lege zakken/papiertjes, wat ze heeft gegeten.
Pure luiheid, dat is het. Ik hoop voor haar dat ze flink beweegt, anders is het over een jaar +20 kg.
__________________
Guilty of being white.
Oud 09-03-2009, 19:58
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
Even twee dingen:

- Ik mag van mijn tandarts niet meer zo vaak eten (gaatjes). Nu heb ik dit aangegrepen als een moment om mijn eetpatroon te veranderen. Dat lukt aardig maar ik kom nu steeds op 3 tot 5 eetmomenten. Iedereen hier heeft het over 5 tot 7 eetmomenten. Maakt dat echt uit voor je metabolisme/stofwisseling?

- ik heb ooit ergens gelezen dat je beter niet te veel bananen kunt eten. Nou geloof ik niet zo in eetfabeltjes, maar is er een reden om niet elke dag een banaan te eten? uiteraard eet ik daarnaast nog ander fruit elke dag.

comment please
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 09-03-2009, 20:02
wallflower
Avatar van wallflower
wallflower is offline
Citaat:
Even twee dingen:

- Ik mag van mijn tandarts niet meer zo vaak eten (gaatjes). Nu heb ik dit aangegrepen als een moment om mijn eetpatroon te veranderen. Dat lukt aardig maar ik kom nu steeds op 3 tot 5 eetmomenten. Iedereen hier heeft het over 5 tot 7 eetmomenten. Maakt dat echt uit voor je metabolisme/stofwisseling?

- ik heb ooit ergens gelezen dat je beter niet te veel bananen kunt eten. Nou geloof ik niet zo in eetfabeltjes, maar is er een reden om niet elke dag een banaan te eten? uiteraard eet ik daarnaast nog ander fruit elke dag.

comment please
Ik ben geen expert dus pin me er niet op vast, maar volgens mij zit het zo: er is op zich niets mis met bananen, het is alleen 'slechter' dan ander fruit. Volgens mij iets met snelle suikers enzo, bananen geven je een snelle energiepiek (daarom zie je tennisers ook altijd bananen eten, die hebben nu meteen energie nodig) terwijl je beter een langzame energiepiek zou kunnen hebben oid. Een banaan eten is wel beter dan een slecht tussendoortje, maar ander fruit is beter dan banaan. Maar volgens mij is het niet slecht om gewoon bananen te eten.

Correct me if I'm wrong.
__________________
i need so badly to believe that there is truth, that love is real
Oud 09-03-2009, 20:12
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
Citaat:
Ik ben geen expert dus pin me er niet op vast, maar volgens mij zit het zo: er is op zich niets mis met bananen, het is alleen 'slechter' dan ander fruit. Volgens mij iets met snelle suikers enzo, bananen geven je een snelle energiepiek (daarom zie je tennisers ook altijd bananen eten, die hebben nu meteen energie nodig) terwijl je beter een langzame energiepiek zou kunnen hebben oid. Een banaan eten is wel beter dan een slecht tussendoortje, maar ander fruit is beter dan banaan. Maar volgens mij is het niet slecht om gewoon bananen te eten.

Correct me if I'm wrong.
You're right! Als het om de calorieen ging at ik wel ander fruit, dat gedeelte boeit me niet zo. Ik herinner mij gewoon dat ik iets raars had gelezen over het eten van teveel bananen, maar het zal wel meevallen
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 09-03-2009, 22:35
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Even twee dingen:

- Ik mag van mijn tandarts niet meer zo vaak eten (gaatjes). Nu heb ik dit aangegrepen als een moment om mijn eetpatroon te veranderen. Dat lukt aardig maar ik kom nu steeds op 3 tot 5 eetmomenten. Iedereen hier heeft het over 5 tot 7 eetmomenten. Maakt dat echt uit voor je metabolisme/stofwisseling?

- ik heb ooit ergens gelezen dat je beter niet te veel bananen kunt eten. Nou geloof ik niet zo in eetfabeltjes, maar is er een reden om niet elke dag een banaan te eten? uiteraard eet ik daarnaast nog ander fruit elke dag.

comment please
Wat betreft die bananen, Wallflower legt het uitstekend uit. Een banaan bevat zo 30 gram vrij snelle koolhydraten die je glucosespiegel laat stijgen en je een energieboost geven. Ik eet er ook één voordat ik ga trainen. Op zich is teveel bananen geen probleem, tenzij je bepaalde doelen zoals afvallen wil nastreven.

Wat betreft metabolisme: die is op zijn piek wanneer je je voeding spreidt over de dag. Voor mannen geldt zes eetmomenten als minimum en voor vrouwen vijf. Verder is krachttraining en cardio erg goed voor je metabolisme. Als je verder goed op gewicht bent zou ik me er niet al te druk om maken.

Trouwens, hoe kan een tandarts je nou aanraden minder vaak te eten? Als hij nou zei dat je minder moet snoepen (als je dat al deed) zou dat nog ergens op slaan...of is ie daarnaast ook nog diëtist? Want dan is het wel een slechte.
__________________
Guilty of being white.
Oud 09-03-2009, 22:44
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
Hij is geen dietist, hij gaat wel vaak naar derde wereld landen om daar mensen te helpen met hun tanden zodat hij een mooi fotoboek in de wachtkamer kan neerleggen

Volgens mijn tandarts is het slecht als je meer dan 7 eetmomenten op een dag hebt. Tast je tanden aan. En aangezien ik nogal van het snoepen ben en al genoeg gaatjes heb gehad probeer ik het aantal eetmomenten te minimaliseren. Hij zei tegen mij: je mag van mij best een zak drop leegeten, als je hem maar zo snel als je kan naar binnen werkt
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 10-03-2009, 08:24
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Weet je dat de calorieën die je heel snel naar binnen werkt langer blijven hangen dan die je langzaam naar binnen werkt? Wanneer jij gewoon mindert met snoepen en 5-6 keer per dag gezond eet (niet te veel) is er niets aan de hand. Wat wel slecht is voor je tanden:

- Niet poetsen
- Tanden poetsen minder dan een uur nadat je fruit gegeten hebt
- Kotsen
- Vechten

Zeg dat maar tegen je tandarts.
__________________
Guilty of being white.
Oud 10-03-2009, 20:31
flupkeflup
flupkeflup is offline
Lollipop en Meelfriek, bedankt voor het meedenken.
Oud 10-03-2009, 21:10
Mara
Mara is offline
Citaat:
Weet je dat de calorieën die je heel snel naar binnen werkt langer blijven hangen dan die je langzaam naar binnen werkt? Wanneer jij gewoon mindert met snoepen en 5-6 keer per dag gezond eet (niet te veel) is er niets aan de hand. Wat wel slecht is voor je tanden:

- Niet poetsen
- Tanden poetsen minder dan een uur nadat je fruit gegeten hebt
- Kotsen
- Vechten

Zeg dat maar tegen je tandarts.
En die kennis haal je waar vandaan?
Oud 10-03-2009, 23:18
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
En die kennis haal je waar vandaan?
Voor alles over langzaam en snel eten, lees dit.

Dat het eten van 5-7 maaltijden per dag (zelfs tot 10 aan toe) beter is voor je metabolisme dan gewoon 3 keer per dag een grote maaltijd, is algemeen bekend.
__________________
Guilty of being white.
Oud 11-03-2009, 06:58
blablatje
blablatje is offline
Beetje jammer dat je naar een artikel verwijst dat je stelling niet ondersteunt. In het artikel staat duidelijk dat mensen die snel eten, méér gaan eten. En dus meer caloriën binnenkrijgen. Maar je hoeft natuurlijk niet sneller te gaan eten als je minder eetmomenten hebt (ik neem aan dat die opmerking over de drop een grapje was).
Met 'blijven hangen' heeft dat niets te maken, een calorie is sowieso een natuurkundige eenheid voor energie die niet ergens kan 'blijven hangen'.

Als je iets gegeten hebt, blijven er altijd koolhydraten uit dat voedsel een tijd achter in je mond. Die vormen dan een voedingsbodem voor cariës veroorzakende bacteriën. Na verloop van tijd zijn de koolhydraten opgeruimd door de 'goede bacteriën' in je speeksel en door maltase. Als je vaker op een dag eet (of frisdrank/sap drinkt), heb je dus vaker zo'n periode waarin je tanden kwetsbaar zijn.
Oud 11-03-2009, 09:03
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Ik had het verkeerd geformuleerd. Als je langzamer eet geeft je lichaam eerder aan dat je vol zit, waardoor je minder eet.

My bad.

In het verlengde van mijn reactie; wanneer je dus een zak drop zo snel mogelijk leeg eet omdat je trek hebt, heb je dus de kans dat je nog niet verzadigd bent, waardoor je misschien nog wel een zak drop opentrekt.
__________________
Guilty of being white.
Oud 11-03-2009, 10:51
Verwijderd
De tandarts vindt dat je minder eetmomenten moet hebben omdat je elke keer dat je eet (vooral dingen met suiker dus, maar het geldt voor alles wat je eet), een zuuraanval op je tandglazuur krijgt. En dat kun je beter niet té vaak op een dag doen. Daarom kun je beter in een keer een zak dropjes eten in plaats van de hele dag door dropjes, en kun je in het geval van veel gaatjes misschien ook beter veel avondeten eten met een lekker toetje en dan niet nog 's avonds koekjes of nootjes ofzo.
Oud 11-03-2009, 17:16
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
Citaat:
(ik neem aan dat die opmerking over de drop een grapje was).
Hij meende het serieus, dat was nog het leukste
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Oud 12-03-2009, 09:01
dennis018
dennis018 is offline
Ontbijt: 2 bruine boterhammen
(± 10:00u) normaal besmeerd met halvarine
beleg: 1 x kaas, 1 x dubbel beleg vleeswaren
1 beker (200 ml) halfvolle melk
250 ml volle vruchtenkwark

Tussendoor: water / thee / frisdrank
(± 11:30) 1 tussendoortje van 180-230 kcal

Lunch: 4 bruine boterhammen
(± 13:30) normaal besmeerd met halvarine
beleg: 2 x kaas, 2 x dubbel beleg vleeswaren
1 beker (200 ml) melk

Tussendoor: water / thee / frisdrank
(± 16:00) 1 tussendoortje van 180-230 kcal
250 ml volle vruchtenkwark

Warme maaltijd: minimaal 2 volle opscheplepels rijst of 3 volle opscheplepels
(± 18:30u) pasta
minimaal 4 volle opscheplepels saus, groente en vlees

Tussendoor: water / thee / frisdrank
(± 20:45) 1 bakje vla of ander toetje

Later op de avond: 1 bakje vla of ander toetje

ik moet vanaf morgen dat gaan eten, vmn nieuwe eetschema omdat het toch weer achteruit ging... ik vind het echt super veel
wat vinden jullie ervan (voor een man van 20, 1.80lang)
ik weet echt niet hoe ik dat moet aangaan sniffffffffffffffffff
Oud 12-03-2009, 10:17
Calyx
Avatar van Calyx
Calyx is offline
Je moet aankomen? Ik vind het dan eerder weinig als veel.
6 boterhammen met beleg, voedingscentrum zegt dat je er zelfs 7 mag voor iemand die niet hoeft aan te komen. 2x melk lijkt me prima, 4 x kwark/vla lijkt me eigenlijk wat veel, 2 x tussendoortje is ook gewoon goed.
2 opscheplepels rijst/3 voor pasta, vind ik ook eerder weinig voor een man van 20. Saus, groente, vlees wel weer goed. Maar wat is de reden dat je het -weer- vraagt? En weet je niet stiekem dat het niet veel is en dat je voor goede hulp eerder bij je dietist/kliniek terecht kunt?
__________________
Indien mogelijk omdraaien, liefje..
Oud 12-03-2009, 11:28
Mara
Mara is offline
Citaat:
Ontbijt: 2 bruine boterhammen
(± 10:00u) normaal besmeerd met halvarine
beleg: 1 x kaas, 1 x dubbel beleg vleeswaren
1 beker (200 ml) halfvolle melk
250 ml volle vruchtenkwark

Tussendoor: water / thee / frisdrank
(± 11:30) 1 tussendoortje van 180-230 kcal

Lunch: 4 bruine boterhammen
(± 13:30) normaal besmeerd met halvarine
beleg: 2 x kaas, 2 x dubbel beleg vleeswaren
1 beker (200 ml) melk

Tussendoor: water / thee / frisdrank
(± 16:00) 1 tussendoortje van 180-230 kcal
250 ml volle vruchtenkwark

Warme maaltijd: minimaal 2 volle opscheplepels rijst of 3 volle opscheplepels
(± 18:30u) pasta
minimaal 4 volle opscheplepels saus, groente en vlees

Tussendoor: water / thee / frisdrank
(± 20:45) 1 bakje vla of ander toetje

Later op de avond: 1 bakje vla of ander toetje

ik moet vanaf morgen dat gaan eten, vmn nieuwe eetschema omdat het toch weer achteruit ging... ik vind het echt super veel
wat vinden jullie ervan (voor een man van 20, 1.80lang)
ik weet echt niet hoe ik dat moet aangaan sniffffffffffffffffff
Dennis, het maakt geen hol uit wat wij ervan vinden. Als jij dat hebt gekregen van je arts/dietist/whatever, dan moet je dat gewoon eten, klaar.
Oud 12-03-2009, 16:17
Sinnie18
Sinnie18 is offline
Een klein jaar geleden woog ik veels te zwaar, ik was 1,80 groot en 100 kilo. Ikzelf moet eerlijk bekennen dat ik er totaal niet mee zat, ik vond het zelf altijd wel meevallen. Totdat je weer wat van die grapjes kreeg toegeworpen op school of werk dat je te dik bent en toen wilde ik er zelf wat aan gaan doen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik nam een abbonement voor fitness om de eerste paar kilo's eraf te werken, ik stopte met fitness toen ik 90 woog (vond het te duur worden). Aanvankelijk had ik dit als doel gesteld, gewoon een kilo of 10 kwijtraken om beter in me vel te geraken. Maargoed, het ging best wel lekker dus ik dacht, waarom ontevreden blijven met me lichaam als ik ook verder kan gaan? En ging dus verder met alleen een (streng dieet), voor de rest had ik ook 4 uur sport op school en liep ik ook 20 minuten heen en terug naar de school zelf. Voor mij werkt het niet om alsnog veel dingen te blijven eten, ook al is/was het maar een zakje chips. Als ik begin met zoiets, dan eindigt het vaak met heel veel. Dus met zulke buien gewoon water of brood of een stuk fruit weet ik veel wat. En nu ben ik inmiddels op het punt beland dat ik 72 kilo weeg en ik dus de luxe heb om ermee te stoppen. Ik ga nog even door tot de 70 kilo en dan houd ik het voor gezien. Als je maar graag genoeg wilt dan lukt dat afvallen echt wel is een beetje de insteek van mijn kleine levensbeschouwing.
Oud 12-03-2009, 19:12
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ontbijt: 2 bruine boterhammen
(± 10:00u) normaal besmeerd met halvarine
beleg: 1 x kaas, 1 x dubbel beleg vleeswaren
1 beker (200 ml) halfvolle melk
250 ml volle vruchtenkwark

Tussendoor: water / thee / frisdrank
(± 11:30) 1 tussendoortje van 180-230 kcal

Lunch: 4 bruine boterhammen
(± 13:30) normaal besmeerd met halvarine
beleg: 2 x kaas, 2 x dubbel beleg vleeswaren
1 beker (200 ml) melk

Tussendoor: water / thee / frisdrank
(± 16:00) 1 tussendoortje van 180-230 kcal
250 ml volle vruchtenkwark

Warme maaltijd: minimaal 2 volle opscheplepels rijst of 3 volle opscheplepels
(± 18:30u) pasta
minimaal 4 volle opscheplepels saus, groente en vlees

Tussendoor: water / thee / frisdrank
(± 20:45) 1 bakje vla of ander toetje

Later op de avond: 1 bakje vla of ander toetje

ik moet vanaf morgen dat gaan eten, vmn nieuwe eetschema omdat het toch weer achteruit ging... ik vind het echt super veel
wat vinden jullie ervan (voor een man van 20, 1.80lang)
ik weet echt niet hoe ik dat moet aangaan sniffffffffffffffffff
Hoeveel weeg je? Ik vind het niet bijster veel dus ik vermoed dat je minder dan 65 kilo weegt.
__________________
Guilty of being white.
Oud 12-03-2009, 19:17
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Een klein jaar geleden woog ik veels te zwaar, ik was 1,80 groot en 100 kilo. Ikzelf moet eerlijk bekennen dat ik er totaal niet mee zat, ik vond het zelf altijd wel meevallen. Totdat je weer wat van die grapjes kreeg toegeworpen op school of werk dat je te dik bent en toen wilde ik er zelf wat aan gaan doen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik nam een abbonement voor fitness om de eerste paar kilo's eraf te werken, ik stopte met fitness toen ik 90 woog (vond het te duur worden). Aanvankelijk had ik dit als doel gesteld, gewoon een kilo of 10 kwijtraken om beter in me vel te geraken. Maargoed, het ging best wel lekker dus ik dacht, waarom ontevreden blijven met me lichaam als ik ook verder kan gaan? En ging dus verder met alleen een (streng dieet), voor de rest had ik ook 4 uur sport op school en liep ik ook 20 minuten heen en terug naar de school zelf. Voor mij werkt het niet om alsnog veel dingen te blijven eten, ook al is/was het maar een zakje chips. Als ik begin met zoiets, dan eindigt het vaak met heel veel. Dus met zulke buien gewoon water of brood of een stuk fruit weet ik veel wat. En nu ben ik inmiddels op het punt beland dat ik 72 kilo weeg en ik dus de luxe heb om ermee te stoppen. Ik ga nog even door tot de 70 kilo en dan houd ik het voor gezien. Als je maar graag genoeg wilt dan lukt dat afvallen echt wel is een beetje de insteek van mijn kleine levensbeschouwing.
Echt heel netjes dat je dat bereikt hebt. Het klopt wat je zegt. Ik hoor weleens verhalen van mensen die zeggen vier keer in de week intensief te sporten en maar geen grammetje kwijt te raken. Dat zijn standaard bourgondiërs, die houden van véél en lekker eten. Als je doelen hebt zal je dat toch echt op moeten geven...

Maar echt, mad respect, nu alleen nog ervoor zorgen dat je je gewicht zo houdt.
__________________
Guilty of being white.
Oud 12-03-2009, 19:25
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
@ Dennis: als ik zie wat die jongens bij mij in de klas wegwerken...echt dan is dit er nog niets bij. En je hebt de lijst gekregen van een professional, welke waarde voegen wij, als leken, er dan aan toe om onze mening er aan te geven?

@ Sinnie: super knap man!
Oud 12-03-2009, 20:06
Sinnie18
Sinnie18 is offline
Citaat:
Echt heel netjes dat je dat bereikt hebt. Het klopt wat je zegt. Ik hoor weleens verhalen van mensen die zeggen vier keer in de week intensief te sporten en maar geen grammetje kwijt te raken. Dat zijn standaard bourgondiërs, die houden van véél en lekker eten. Als je doelen hebt zal je dat toch echt op moeten geven...

Maar echt, mad respect, nu alleen nog ervoor zorgen dat je je gewicht zo houdt.
Ja, dat word de volgende 'uitdaging' dan natuurlijk. Maar het kon mij ook nooit iets schelen wat ik woog, als ik nu bij wijze van 2-3 kilo zou aankomen dan zou ik direct ingrijpen. Dus ik ben niet van plan dat er allemaal weer aan te eten.

Het is leuk om die verschillen te zien, vooral conditioneel en natuurlijk met kleding etcetera. Ik schaam mezelf er ook nu gewoon voor dat ik vroeger zoveel had gewogen.

Bedankt voor de bedankjes, maar ik vond het eigenlijk allemaal reuze meevallen allemaal. Met een goede wilskracht kom je echt heel ver, ik heb nooit pillen geslikt tegen 'honger'/'trek' of de vinger in me keel gestoken, met zulke praktijken zorg je er alleen maar voor dat de eerstvolgende vreetkicks alleen maar groter en groter worden. Dan kan je je beter scheel eten aan brood dan dat je 3 zakken chips weg werkt op een avond
Oud 13-03-2009, 08:55
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Twee vraagjes;

- Ik zwem bijna dagelijks een uurtje in de ochtend, vroeg (nouja, om half 8, dat vind ik vroeg ), en daarvoor ontbijt ik meestal niet, omdat ik dan totaal nog geen eetlust heb. Maar is het beter om wél te eten voor je gaat sporten?

- Ik ontbijt met muesli en magere yoghurt (en 1 stuk fruit), maar meestal gooi ik maar wat in een schaaltje, weeg niet af hoeveel dat is oid. Hoeveel muesli/yoghurt is genoeg voor een gezond ontbijt? Heb wel wat op google gezocht, maar ik kom vooral op sites van merken terecht, dus k vraag me af hoe 'waar' dat is.
__________________
look back and laugh
Oud 13-03-2009, 09:54
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Wanneer je 's ochtends wakker wordt, verkeert je lichaam in de katabole toestand. Dat betekent dat jij, als je geen nutriënten tot je neemt en wél zware lichamelijke arbeid/sport verricht, je relatief veel eiwitten (= spiermassa) zult verbranden. En dat kan nooit je intentie zijn lijkt me.

Het ligt er een beetje aan hoe je zwemt. Als jij 100 baantjes borstcrawl zo snel mogelijk wil uitzwemmen raad ik je aan om wel wat snelle eiwitten (= het wit van eieren) te eten in de ochtend. Als je gewoon rustig wat baantjes zwemt, niet langer dan een half uur en zonder dat je naderhand hijgend in de kleedkamer staat heb je het beste resultaat zónder ontbijt, gewoon omdat je vetverbranding op een lege maag (lage glucosespiegel) optimaal is.

Je ontbijt is prima, maar zou dus ook wat meer eiwit erbij nemen. Wat yoghurt betreft; probeer te mikken op 200-300 ml, een kwart van een normaal pak dus.
__________________
Guilty of being white.
Oud 13-03-2009, 10:10
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Dankjewel ik zwem meestal 30-45 min, maar niet heel hard, simpelweg omdat ik alleen maar schoolslag zwem haha, het gaat me er meer om dat ik elke dag voldoende beweeg.
__________________
look back and laugh
Oud 13-03-2009, 13:33
Verwijderd
Wat betreft muesli is 50-75 gr. normaal trouwens De porties op verpakkingen zijn vaak dieetporties. 50 gr. staat qua kcal vaak gelijk aan ong. 2 bth en 75 dus aan 3 bth
Oud 13-03-2009, 13:45
blablatje
blablatje is offline
En als je geen zin hebt om je eten af te wegen: een eetlepel muesli (of een eetlepel cruesli met een flinke kop erop) is zo'n 10 gram.
Oud 14-03-2009, 15:32
Assie483
Assie483 is offline
Is er trouwens iets vervangends voor boter op brood. Ik heb het nooit lekker gevonden en vanaf mijn 14e hoefde ik het niet meer van mijn ouders. In de tussentijd nog wel een paar keer 'geprobeerd' en ook andere soorten boter geprobeerd in de hoop dat het anders zou smaken, maar helaas niet dus. xD
Nu is het ook zo dat ik geen vette vis lust en vrij weinig buiten kom en ben ik bang dat ik (later) last krijg van een vitamine D tekort.
Of is er eigenlijk niks vervangends voor en moet ik vitaminetabletjes gaan slikken en vaker in de zon komen?
Oud 14-03-2009, 18:21
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Boter is vooral goed vanwege de goede vetten en de Omega-3 -en 6 die er af en toe in zit. Je kan ook eventueel bij een supplementenwinkel gaan kijken of ze visolie caps of BCAA-caps hebben. Die neem je gewoon met wat water en klaar ben je.

Waarom kom je niet buiten?
__________________
Guilty of being white.
Oud 14-03-2009, 18:29
Calyx
Avatar van Calyx
Calyx is offline
Vitamine D komt ook in andere (zuivel)producten voor. Misschien heb je hier wat aan.
__________________
Indien mogelijk omdraaien, liefje..
Oud 15-03-2009, 15:25
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
@ Dennis hoevaak heb je dat nu al gevraagd.
Niet over de hoeveelheid maar de inhoud: je eet 6 porties zuivel !?? Nu zal die diëtist het ongetwijfeld beter weten dan mij, maar mijn inziens is dat wel heeeeel veel.
Zelf zou ik er een slechte huid van krijgen en buikpijn, maar ja, dat heeft vast niet iedereen.

En fruit?
__________________
never get old
Oud 15-03-2009, 19:03
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Volgens mij is het zoveel zuivel omdat Dennis moeite heeft met andere tussendoortjes (zoiets staat me bij) maar het lijkt me er niet zo toe doen. Als een diëtiste/behandelaar dat zo heeft opgesteld lijkt me dat dat weloverwogen is gebeurd.
Oud 15-03-2009, 20:58
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Zo slecht is het niet. Als een sporter aan wil komen is de kans groot dat hij gebruik maakt van de GOMAD-methode. (Gallon Of Milk A Day). Zeker niet ongezond. Er zijn zelfs mensen die dat doen met puur volle melk, ik zelf zou dat niet trekken. Werkt ook alleen maar voor ectomorfen.
__________________
Guilty of being white.
Oud 17-03-2009, 21:57
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
@Mobius: Het valt me op dat je 't over "het beste effect" hebt zonder dat je weet wat iemand wil bereiken. Je denkt erg vanuit een 'afval/sporters-bril'
Als Eleanor Rigby bijvoorbeeld vraagt of het beter is om te ontbijten heb jij 't over 'het beste effect'... Maar misschien wil ze helemaal niet afvallen en alleen gezond eten.
__________________
To eu zèn
Oud 18-03-2009, 15:50
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
@Mobius: Het valt me op dat je 't over "het beste effect" hebt zonder dat je weet wat iemand wil bereiken. Je denkt erg vanuit een 'afval/sporters-bril'
Als Eleanor Rigby bijvoorbeeld vraagt of het beter is om te ontbijten heb jij 't over 'het beste effect'... Maar misschien wil ze helemaal niet afvallen en alleen gezond eten.
Aanvankelijk heeft ze het over cardio, waarbij het haar erom gaat dat ze voldoende beweegt. Cardio is iets dat puur gericht is op afvallen en gezondheid, en in vorm blijven. Wat ik dus zeg over "het beste effect" is dus volledig afgestemd op haar sportgedrag.

Als ze inderdaad alleen gezond wil eten; heb ik haar iets ongezonds aangeraden denk je?
__________________
Guilty of being white.
Oud 18-03-2009, 16:41
Verwijderd
Als het gaat om afvallen/vet verbranden/spieren kweken, hoe kan je dan het beste eten voor en na het sporten? Ik weet wel dat je beter niet van tevoren echt moet eten, maar dat is toch voornamelijk omdat dat dan te zwaar op de maag ligt? De enige mogelijkheid om te sporten is voor mij namelijk toch vaak 's avonds na het eten..
En na het sporten eet ik vaak iets van yoghurt+cornflakes of een kom havermout met melk en banaan ofzo. Waarmee krijg ik 'het beste effect'?
Oud 18-03-2009, 20:37
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Als het gaat om afvallen/vet verbranden/spieren kweken, hoe kan je dan het beste eten voor en na het sporten? Ik weet wel dat je beter niet van tevoren echt moet eten, maar dat is toch voornamelijk omdat dat dan te zwaar op de maag ligt? De enige mogelijkheid om te sporten is voor mij namelijk toch vaak 's avonds na het eten..
En na het sporten eet ik vaak iets van yoghurt+cornflakes of een kom havermout met melk en banaan ofzo. Waarmee krijg ik 'het beste effect'?
Afvallen en vet verbranden gaan vaak hand in hand, maar spieren kweken vergt een behoorlijk uit de kluiten gewassen voeding.

Voor afvallen: een lichaam heeft meerdere soorten brandstof. De eerste brandstof die een lichaam zal aanspreken bij het doen van cardio is glucose. Glucose wordt in het lichaam aangemaakt door het eten van koolhydraten. Wanneer jouw glucosespiegel hoog is zal je veel koolhydraten verbranden tijdens sport. Is die spiegel laag, dan ga je snel over op vetverbranding. Koolhydraten geven je wél energie, dus wanneer je dat voor je sport nodig hebt is het beter om laag-glycemische koolhydraten te eten voor je training. Hiervoor hebben we een GI, een glycemische index. Daar staat meer op uitgelegd.

Eet dus geen of alleen laag-glycemische koolhydraten voor je training en je vetverbranding is optimaal.

Voor spieren kweken: (gezond) boven je onderhoud eten en met zware gewichten trainen. Je spieren moeten daarbij véél moeite doen. Zou ik pas mee beginnen als je gewicht laag is, aangezien het beter is voor je fysiek (en mentaal natuurlijk )

Na het trainen zijn koolhydraten niet verkeerd, behalve als je het wat later op de avond doet. Je vetverbranding 's nachts (ja, ook dan verbrand je vet) zal namelijk hoger zijn wanneer je geen koolhydraten eet na pakweg een uur of acht. Eiwitten en onverzadigde vetten zijn prima, en kwark is het allerbeste. Ik vind het bijvoorbeeld erg lekker om, wanneer ik 's avonds gesport heb, een 500-gram bak kwark leeg te eten. Ik zou de havermout en de banaan sowieso laten staan. Wanneer je een vrij intensieve cardiosessie hebt gedaan verhoogt je metabolisme namelijk, waardoor je vetverbranding ook gedurende een periode ná je training hoog blijft. Dat werkt door in de vetverbranding, mits je laag blijft in je koolhydraten. Een banaan bijvoorbeeld telt vaak wel 30 gram koolhydraten. Ironisch is wel dat ze verdraaid lekker zijn. Yoghurt is verder prima.

Wat doe je voor sport?
__________________
Guilty of being white.
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.