Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2002, 08:01
koosje2001
koosje2001 is offline
Boeren stellen hele veevoerketen aansprakelijk 16-07-2002


WIJCHEN (ANP) - Landbouworganisatie LTO-Nederland stelt de hele veevoerketen aansprakelijk voor de schade die varkens- en kippenhouders lijden door de MPA-hormoonaffaire. Dat is de uitkomst van een ingelast overleg maandagavond in Wijchen tussen de LTO en betrokken boeren.

De claim komt naast de maandag bekend gemaakte aanklacht van LTO-Nederland en Nederlandse Vereniging Diervoerindustrie (Nevedi) tegen de Ierse veevoederproducent Wyeth Pharmaceuticals en verwerker Cara Environmental Technology.

,,LTO wil eveneens met de boeren claims neerleggen bij alle bedrijven in de veevoederketen die betrokken zijn bij de affaire'', stelt secretaris H. Boelrijk van de LTO-vakgroep Varkenshouderij. LTO-Nederland onderzoekt nog of ze tevens de Ierse regering aansprakelijk stelt. ,,De overheid van een uitvoerend land heeft de plicht het vervoer van chemische ladingen te melden bij het ontvangende land. De Ierse regering heeft dit niet gedaan bij het besmette veevoer. Ze heeft gefaald in haar controlerende functie'', zegt de vakgroep-secretaris.

Falend ministerie

De veehouders vinden dat de Nederlandse overheid niet heeft geleerd van de MKZ-crisis vorig jaar. Boelrijk: ,,Veehouders zijn geïrriteerd weer lange tijd niets te horen. Ik ben een van hen. Al twee tot drie weken is mijn bedrijf geblokkeerd. Pas afgelopen vrijdag ontving ik een briefje uit Den Haag waarin stond dat de resultaten van de gehouden inspectieproeven op mijn bedrijf nog op zich laten wachten. Tijdens de mond- en klauwzeerepidemie was de communicatie ook zo slecht.''

Het Ministerie van Landbouw heeft 355 varkenshouders en kippenhouders onder toezicht gesteld, omdat ze vermoedt dat de dieren mogelijk het hormoon medroxy progesteron acetaat (MPA) via het veevoer hebben binnengekregen. De beesten mogen die boerenbedrijven niet verlaten. Volle stallen en inkomstenderving zijn het gevolg.

De Europese Unie komt mogelijk dinsdag met een protocol waarin een aantal geblokkeerde bedrijven wordt vrijgegeven. LTO Nederland schat de strop per bedrijf op gemiddeld 55.000 euro. De totaalschade loopt volgens de organisatie in de tientallen miljoenen euro's.


Eerst worden we met voetbal door de ieren genaaid en nauw weer!! Pokke-ieren
__________________
Doe niet alsof je stoer bent, dat doe ik wel voor je!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.