Oud 29-06-2008, 21:16
Verwijderd
Nav. een oud topic van Katje.

Ik vind Uber echt een vreselijk woord, ik krijg het koud als ik het iemand hoor zeggen.
Aan welke woorden heb jij een hekel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2008, 21:20
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Mooie voor moderne talen.
Potver, ik bedoel denk ik meer Letteren. MT fb's?
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 07:57
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Van mij mag hij hier blijven (tenzij TS het topic wil verhuizen)
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 08:02
Verwijderd
Maakt mij niets uit hoor, al heb ik 'm liever op Dk
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 13:52
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Multitasken. Het is al erg genoeg dat dat in Engelstalige landen sociaal geaccepteerd is geworden. Een paar jaar geleden zat iedereen daar nog 'TASK IS NOT A VERB', nu zeggen zelfs leuke mensen het.

Uitprinten en inscannen. Gewoon printen en scannen zeggen, jeweet.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 14:24
Verwijderd
Citaat:
Multitasken. Het is al erg genoeg dat dat in Engelstalige landen sociaal geaccepteerd is geworden. Een paar jaar geleden zat iedereen daar nog 'TASK IS NOT A VERB', nu zeggen zelfs leuke mensen het.

Uitprinten en inscannen. Gewoon printen en scannen zeggen, jeweet.
Task is wel een werkwoord hoor En dan nog, werkwoorden kan je gewoon maken, dus ik snap 't probleem niet. Ik vind 'multitasken' wel erg lelijk, overigens.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 10:04
Verwijderd
'ouwe'
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 16:07
Verwijderd
Wat dacht je van 'geband'? Laten we daarvoor weer gewoon het werkwoord 'verbannen' vervoegen.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 18:14
Verwijderd
Ik heb sowieso een hekel aan Engelse woorden in het Nederlands. Maar dat is dus eigenlijk niet taalwetenschappelijk verantwoord Voorbeelden weet ik zo niet. Ik vind 'je ding doen' wel altijd erg knullig.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2008, 00:34
SimonP
Avatar van SimonP
SimonP is offline
Ehh... fierljeppen moet in ieder geval blijven. Maarehh... da's Fries
__________________
Het leven is een eeuwige repititie waarbij de voorstelling nooit plaats vindt
Met citaat reageren
Oud 03-07-2008, 11:19
Verwijderd
Citaat:
Ik heb sowieso een hekel aan Engelse woorden in het Nederlands. Maar dat is dus eigenlijk niet taalwetenschappelijk verantwoord Voorbeelden weet ik zo niet. Ik vind 'je ding doen' wel altijd erg knullig.
Urgh, ja, en 'het is jou feestje' kan ik ook echt niet uitstaan. En stiekem vind ik 'je ei kwijt kunnen' ook irritant
Met citaat reageren
Oud 03-07-2008, 16:22
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Urgh, ja, en 'het is jou feestje' kan ik ook echt niet uitstaan. En stiekem vind ik 'je ei kwijt kunnen' ook irritant
Maar Andijvie toch, ik mag hopen dat ze dan op zijn minst 'jouw' zeggen

Ik heb ook een hekel aan Engelse woorden in het Nederlands. Maar ik vind het nu juist een leuke eigenschap van het Engels dat je daar zoveel woorden zo gemakkelijk als werkwoord kan gebruiken, dat wordt erg snel geaccepteerd, heb ik zo het idee.

Verder vind ik tevergeefs een bloedirritant woord sinds ik erachter ben gekomen dat ik het al jaren verkeerd uitspreek (namelijk, met een lange e).
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 03-07-2008, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Maar Andijvie toch, ik mag hopen dat ze dan op zijn minst 'jouw' zeggen
Ja

Citaat:
Ik heb ook een hekel aan Engelse woorden in het Nederlands. Maar ik vind het nu juist een leuke eigenschap van het Engels dat je daar zoveel woorden zo gemakkelijk als werkwoord kan gebruiken, dat wordt erg snel geaccepteerd, heb ik zo het idee.

Verder vind ik tevergeefs een bloedirritant woord sinds ik erachter ben gekomen dat ik het al jaren verkeerd uitspreek (namelijk, met een lange e).
Als in 'teef-er-geefs'?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2008, 17:03
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ja



Als in 'teef-er-geefs'?


tee-ver-geefs eerder, maar het is stom, want het is natuurlijk ook gewoon 'vergeefs', maar dan nog met het suffix te- ervoor. En adequaat heb ik ook jarenlang verkeerd uitgesproken, a-de-kaat. Zulk soort woorden moeten gewoon weg, die zijn te verwarrend (andere verwarrende woorden als bezoedeld mogen juist wel blijven omdat ze zo mooi zijn)

En alle woorden met een lange o erin, omdat mensen het grappig vinden als ik die uitspreek en ik wens serieus genomen te worden!
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 03-07-2008, 18:13
Verwijderd
Citaat:
Maar Andijvie toch, ik mag hopen dat ze dan op zijn minst 'jouw' zeggen

Ik heb ook een hekel aan Engelse woorden in het Nederlands. Maar ik vind het nu juist een leuke eigenschap van het Engels dat je daar zoveel woorden zo gemakkelijk als werkwoord kan gebruiken, dat wordt erg snel geaccepteerd, heb ik zo het idee.

Verder vind ik tevergeefs een bloedirritant woord sinds ik erachter ben gekomen dat ik het al jaren verkeerd uitspreek (namelijk, met een lange e).
Mijn Duitser vindt juist al dat wij Nederlands zoveel verwerkwoorden ()
Met citaat reageren
Oud 04-07-2008, 00:45
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Zoveel mogelijk Engelse woorden verbannen. Echt een gruwelhekel aan de overname van de Nederlandse taal door dingen als in reclames waarin een groot deel uit Engelse woorden is. Duitse woorden vind ik dan wel geweldig, bühne, überhaupt etc.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 04-07-2008, 11:14
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Mijn Duitser vindt juist al dat wij Nederlands zoveel verwerkwoorden ()
Ja, dat klopt eigenlijk ook wel Ik vind dat wel leuk.

En flirten, dat vind ik nu zo'n stupide woord, dat moet ook echt worden verbannen.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 04-07-2008, 12:13
Verwijderd
Ik heb hier trouwens een hele reeks aan puistwoorden die ik ritueel schrap uit aangeleverde teksten. De eeuwige nummer 1: proactief.

Daar heb ik ooit eens mijn gal over gespuwd:

Citaat:
Proactief... Ik bedoel, wat betekent dat nu eenmaal?
Wat vragen we van iemand, als we van hem een proactieve
houding wensen?

Volgens mij ben je actief, of je bent het niet - beter bekend
als 'reactief'. Of zelfs 'passief'. Dus als je niet reactief of
passief bent, ben je actief. Dat is logisch.

Wat?
Wat is dan proactief? Dat je actief bent vóórdat je
actief bent? Lijkt me van niet. We kunnen niet van iemand
vragen zowel vooraf als tijdens een actie actief te zijn.
Je bent actief, of je bent het niet. Nee, we vragen van
iemand met een proactieve houding een specifieke
actie. Wat vragen we dan?

Geen denker
Van Dale geeft het antwoord: een anticiperende
houding. Dus: vooruitdenken. Maar ja, denken is niet
echt iets doen. Althans, dat bedoelen we meestal
niet met 'proactief'. We willen geen denker, we willen
een doener - liefst één die zinvolle acties uit zichzelf
onderneemt.

Gorgelt
Zeg dát dan: "We willen iemand die vooruitdenkt én
zelf actie onderneemt". Maar dat bekt natuurlijk niet zo
lekker als 'proactief'. Daarom gorgelt iedereen met
dat puistwoord - ondanks dat het de lading niet dekt.

Alternatief: werken
Het is te makkelijk om 'proactief' te verguizen zonder
een alternatief te bieden. En eerlijk is eerlijk: ik moest
daar even over nadenken. Wat is een goed woord
voor 'uit zichzelf en op een slimme manier doen'? Werken!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-07-2008, 15:15
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Gorgelen is eigenlijk ook wel een raar woord, volgens mij kun je trouwens geen andere woorden gorgelen, hoogstens het woord gorgelen zelf. Volgens mij is dit ook een van de weinige woorden dat beter tot zijn recht komt met een harde g.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 04-07-2008, 16:27
Verwijderd
Citaat:
[...]Volgens mij kun je trouwens geen andere woorden gorgelen.[...]
Je begrijpt dat dit een kwestie van stijl is. Ik hou ervan om met werkwoorden beweging en emotie weer te geven. Ik gruwel van bijvoeglijke naamwoorden en probeer ze zoveel mogelijk te vermijden als dat kan.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2008, 11:26
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Je begrijpt dat dit een kwestie van stijl is. Ik hou ervan om met werkwoorden beweging en emotie weer te geven. Ik gruwel van bijvoeglijke naamwoorden en probeer ze zoveel mogelijk te vermijden als dat kan.
Dat kan wel zo zijn maar ikzelf vind het nogal raar om een werkwoord te gebruiken op een manier die eigenlijk onmogelijk is. Maar dat is nogal offtopic, want dat gaat inderdaad meer over schrijfstijl dan woordkeuze
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 05-07-2008, 11:34
Verwijderd
Oh, en 'batsen'. Dat woord gebruikten ze 10 jaar geleden in de Break Out! al, en toen was het al lame, maar het wordt nu weer populair.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2008, 23:51
PV
PV is offline
"eieren eten"

en dan niet in de zin van 'een ei opeten', maar in de zin van 'uitleg'.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2008, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Ik heb sowieso een hekel aan Engelse woorden in het Nederlands. Maar dat is dus eigenlijk niet taalwetenschappelijk verantwoord Voorbeelden weet ik zo niet. Ik vind 'je ding doen' wel altijd erg knullig.
'Je ding doen' is geen anglicisme.

Bron
Met citaat reageren
Oud 08-07-2008, 20:25
Verwijderd
Citaat:
'Je ding doen' is geen anglicisme.

Bron
Ik vind 'je ding doen' heel anders dan 'hij deed zijn ding(en)', maar ik kan niet echt uitleggen waarom. Als iemand tegen iemand als 'doe je ding' zegt, dan klinkt dat ongeinteresseerd ofzo; doe maar wat je wil, 't kan mij niet schelen. Heel anders dan gewoon beschrijven dat iemand 'zijn dingen deed'.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2008, 00:12
Verwijderd
Citaat:
'Je ding doen' is geen anglicisme.

Bron
Oh zo bedoelde ik het ook niet, dat stond los van de anglicismenopmerkingen
Met citaat reageren
Oud 10-07-2008, 13:34
Verwijderd
Woorden uit een taal bannen, wat taalkundig verantwoord
Met citaat reageren
Oud 11-07-2008, 12:31
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Dromen staat vrij
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2008, 19:02
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Woorden uit een taal bannen, wat taalkundig verantwoord
Je eigen logica is daar tegen je te gebruiken lijkt me. Als argument heb je natuurlijk dat talen veranderen en het puriteins is om woorden niet langer te gebruiken.

Maar, als mensen een woord niet langer gebruiken omdat ze er een hekel aan hebben, is dat ook gewoon een verandering van de taal.


En ontopic: dood aan overbodige Engelse leenwoorden. Vaak heeft Engels aardige uitdrukkingen enz, maar sommige mensen geilen er gewoon op zoveel mogelijk hun taal te verknallen met Engelse reclametermen.

College van een of andere projectontwikkelaarbobo, en hij roept "Maar het belangrijkste vind ik toch wel creative thought!". Aargh, kan iemand Verdonk op die gozer afsturen om hem te laten inburgeren? Creatief denken is namelijk een normaal Nederlands woord.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-07-2008, 00:59
Verwijderd
Citaat:
Je eigen logica is daar tegen je te gebruiken lijkt me. Als argument heb je natuurlijk dat talen veranderen en het puriteins is om woorden niet langer te gebruiken.

Maar, als mensen een woord niet langer gebruiken omdat ze er een hekel aan hebben, is dat ook gewoon een verandering van de taal.


En ontopic: dood aan overbodige Engelse leenwoorden. Vaak heeft Engels aardige uitdrukkingen enz, maar sommige mensen geilen er gewoon op zoveel mogelijk hun taal te verknallen met Engelse reclametermen.

College van een of andere projectontwikkelaarbobo, en hij roept "Maar het belangrijkste vind ik toch wel creative thought!". Aargh, kan iemand Verdonk op die gozer afsturen om hem te laten inburgeren? Creatief denken is namelijk een normaal Nederlands woord.
Twee
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 10:27
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Sales. Eerst gebruikte alleen Esprit dat woord, maar nu wordt het werkelijk overal gebruikt. Wat is er mis met het oerhollandse uitverkoop/opruiming?
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 11:52
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Sales. Eerst gebruikte alleen Esprit dat woord, maar nu wordt het werkelijk overal gebruikt. Wat is er mis met het oerhollandse uitverkoop/opruiming?
Volgens mij is dat toch al wel een tijdje zo, helaas. Al herinner ik mij nog goed hoe verbaasd ik was toen ik een keer in de stad was dat er zoveel winkels waren die 'Sales' heette, tot mijn moeder mij vertelde dat dat uitverkoop betekende
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 15-07-2008, 12:50
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij is dat toch al wel een tijdje zo, helaas. Al herinner ik mij nog goed hoe verbaasd ik was toen ik een keer in de stad was dat er zoveel winkels waren die 'Sales' heette, tot mijn moeder mij vertelde dat dat uitverkoop betekende
Ik had dus precies hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 19:52
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Heel veel Engelse vernederlandste woorden. En vervoegingen daarvan. Zoals de verleden tijd van skaten: 'skatete' bah.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 21:55
Verwijderd
Citaat:
Heel veel Engelse vernederlandste woorden. En vervoegingen daarvan. Zoals de verleden tijd van skaten: 'skatete' bah.
Ja, dat vind ik ook erg raar en lelijk. Ik snap dat we 'skate' uitspreken als 'skeet' en dat de logische vervoeging dus 'skeette' is ofzo, maar om dat dan als 'skatete' te schrijven voelt toch niet juist Net zoals 'googelen', dat klópt gewoon niet. Het is 'google', niet 'googel', het komt van een naam voor iets, dat kun je niet zomaar anders gaan spellen
Ik heb sowieso wel veel problemen met sommige manieren van spellen. Soms worden woorden heel overdreven gespeld ('bureau' ook al vind ik eau juist mooit bij dat soort woorden, 't is onnodig) en soms wordt 't juist versimpeld (zoals bij 'googelen' bijvoorbeeld). Maar ja, spellingsregels opstellen en vastleggen ís ook gewoon erg lastig.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2008, 22:13
Verwijderd
Ik beweer altijd dat er zout te koop is in dergelijke winkels

En skatete, je hebt weinig keus of niet, want je kunt niet opeens "skeette" gaan schrijven of "Ik skate" als verleden tijd, dat verschil ziet niemand.

En verder schrijf ik stiekem meestal "kado", ik vind "cadeau" belachelijk. En ook "buro" natuurlijk. Zo heb ik die woorden ook geleerd, voordat in 1995 die tolerante "vernederlandsing" teruggedraaid is...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-07-2008, 18:52
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
80% van alle woorden met een Engelse oorsprong. Echt irritant. En ook in reclames en shit.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 25-07-2008, 21:18
Verwijderd
Woorden met Engelse oorsprong.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2008, 13:17
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Engels. Echt irritant.
->
Citaat:
en shit.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-07-2008, 22:14
Verwijderd
het woord "cool".
Met citaat reageren
Oud 29-07-2008, 12:03
FreeZzze
FreeZzze is offline
Ik zat laatst te denken... Wat is nou een echt Nederlandse term voor de snelle "Intercity" treinen? (Nee, een sneltrein is zelfs wat langzamer....) Hoe doen onze zuiderburen dat? Heel veel meer woorden zouden een Nederlands alternatief moeten krijgen. In IJsland maakt men meteen een IJslands woord om op deze manier zo min mogelijk leenwoorden nodig te hebben.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 12:20
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik zat laatst te denken... Wat is nou een echt Nederlandse term voor de snelle "Intercity" treinen? (Nee, een sneltrein is zelfs wat langzamer....) Hoe doen onze zuiderburen dat? Heel veel meer woorden zouden een Nederlands alternatief moeten krijgen. In IJsland maakt men meteen een IJslands woord om op deze manier zo min mogelijk leenwoorden nodig te hebben.
Aan dat streven moet ook een einde zitten hoor. Anders krijg je van die Franse toestanden, dat het niet een enkel leenwoord is, maar een enorm lange en ingewikkelde samenstelling is.

Met die leenwoorden kunnen we overigens wel wat beter omgaan denk ik. Waarom zou je vanwege de stamvorm schrijven 'de gedeletete bestanden', terwijl iedereen 'de gedelete bestanden' ook begrijpt?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 12:46
Verwijderd
Citaat:
Aan dat streven moet ook een einde zitten hoor. Anders krijg je van die Franse toestanden, dat het niet een enkel leenwoord is, maar een enorm lange en ingewikkelde samenstelling is.

Met die leenwoorden kunnen we overigens wel wat beter omgaan denk ik. Waarom zou je vanwege de stamvorm schrijven 'de gedeletete bestanden', terwijl iedereen 'de gedelete bestanden' ook begrijpt?
Dat vind ik ook
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 19:08
Verwijderd
Het moet gewoon 'ik deleet worden'.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2008, 22:10
Verwijderd
Citaat:


met het suffix te- ervoor.
Kan niet echt he.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 14:35
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Kan niet echt he.
prefix! Pardon

Maar in het Arabisch bijvoorbeeld, en volgens mij geldt dat ook voor het IJslands al weet ik dat niet geheel zeker, daar verzinnen ze dus wel heel leuk allerlei alternatieven zodat ze geen leenwoorden krijgen, maar die zijn allemaal zo lang en ingewikkeld dat er in de spreektaal toch gewoon leenwoorden worden gebruikt.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 01-08-2008, 17:36
Verwijderd
Ik geloof dat er in IJsland best wel de mentaliteit heerst dat ze juist wel die 'verzonnen' woorden om leenwoorden te vermijden toepassen in hun dagelijks taalgebruik.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2008, 03:17
Verwijderd
Inderdaad, in het IJslands zijn leenwoorden voor zover ik weet een groot taboe.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2008, 15:12
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Oké, dan geldt het dus niet voor het IJslands, maar wel voor Arabisch Kan ook zijn dat ze in het IJslands net wat beter zijn om makkelijke en bruikbare leenwoorden te verzinnen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 19-08-2008, 22:13
Verwijderd
'Intercity' zou best 'stedentrein' kunnen heten, overigens.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Woorden die uit onze taal geband moeten worden
Verwijderd
195 17-04-2006 11:22
ARTistiek Achter de werkelijkheid
Inemine
7 11-10-2001 21:36
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 14:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40.