Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2012, 14:05
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Hey, ik was eigenlijk wel nieuwsgierig hoe sommige kunstenaars-in-de-dop hier (met name de kunstacademie-mensen) nou denken over hun toekomst, en of ze denken rond te kunnen komen later van het verkopen van kunst. Ga je 'je eigen ding doen', of je commercieel instellen of misschien een bijbaan nemen? Hoe zie je het voor je?

Reden is dat ik ergens las dat slechts 15% echt kan rondkomen van hun beroepspraktijk, en ik dus wel benieuwd ben hoe de ARTistiekelingen dat hier voor zich zien.
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2012, 18:09
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Ik ben daar nog niet echt mee bezig, maar ik zie mezelf later ook wel een paar dagen per week op een (basis)school werken als handvaardigheid juf of iets in die trant om toch vast werk te hebben en daarlangs dan voor mezelf te werken.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2012, 18:11
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Wat ik van de kunstacademie geleerd heb is dat fulltime kunstenaar zijn best wel saai is. Als je een beetje professioneel bezig wilt zijn, ben je voor een groot deel toch bezig met administratie. Zeker als het gaat om grote projecten zoals kunst in openbare ruimte. Eigenlijk werk je gewoon als zzp'er die opdrachten krijgt.

Je kunt als kunstenaar ook aansluiten bij een galerie, maar ook dan heb je niet de volledige vrijheid. Sowieso is het verstandig om een galerie te kiezen waar je een contract krijgt en vaak heb je ook nog een opzegtermijn (standaard tussen de 4 en 6 maanden). En als je weggaat bij een galerie, kan het ook nog zijn dat een aantal andere galeries je niet meer willen.

Op dit moment is kunst maken bij op een vrij laag pitje en wil ik eerst een fatsoenlijke portfolio. Ik wil eerst mijn studie afmaken en een goede baan krijgen, om vervolgens te kijken op welke manier ik door kan gaan met de kunst. In opdracht werken staat mij sowieso niet zo aan en ik weet ook niet of ik wel bij een galerie wil zitten. Al zou ik voor dat laatste eerst goed moeten oriënteren wat er allemaal is. Voor mij moet het vooral leuk zijn en niet als een verplichting zien.

Soms denk ik wel eens of het een goede keuze is geweest om naar de kunstacademie te gaan, maar aan de andere kant weet ik nu veel meer over het kunstenaarschap en als je een beetje je best doet, ontwikkel je ook vrij snel. Niet alleen qua techniek, maar ook om verder te kijken dan het bekende.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 16-08-2012, 10:47
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Gewoon trouwen met een miljonair XD
Met citaat reageren
Oud 16-08-2012, 10:59
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Wat ik op dit moment doe is keihard m'n best doen op school. Meedoen aan extra dingen zoals een honours programme. En zorgen dat ik na mijn bachelor een master kan doen (al is die toelating wel heel streng tot een master, dus ik vraag me af of ik dat red). Ik probeer dus zoveel mogelijk kennis te krijgen en me zoveel mogelijk te ontwikkelen. Hiermee hoop ik mijn kansen te vergroten als ik klaar ben met mijn studie. En anders dus plan b: trouwen met een miljonair
Met citaat reageren
Oud 16-08-2012, 16:18
Dasherman
Avatar van Dasherman
Dasherman is offline
Citaat:
Gewoon trouwen met een miljonair XD
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap bezuinigingen op cultuur
bakfietsje2
151 17-01-2011 13:58
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap StuFi wordt bevroren
Verwijderd
137 24-09-2009 18:20
Werk, Geld & Recht Ik ga stoppen met studeren...
Paul Ryan
161 21-09-2005 22:54
Verhalen & Gedichten Biografie van Karel van Straeten.
ell'nn
26 23-08-2004 16:40
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Giften van gemeenten aan voetbalclubs
Rabbi Daniel
138 05-06-2003 19:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:57.