Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2003, 01:43
innersmile
innersmile is offline
wat vinden jullie van de monarchie? Ik vind dat hij best wel mag blijven voortbestaan alleen hoeft al dat pracht en praal niet van mij! Vooral met de huidige politiek en zijn partijen heb ik echt zoiets van hmm... gewoon een koninginnetje, prinsesje, prinsje die enigszins 'normaal' zijn en invloed hebben...


Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-06-2003, 09:54
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Het zou handig zijn als je ook uitlegt WAAROM je dat zo denkt, dan kan ik er pas op ingaan.
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 11:23
Woodstock
Avatar van Woodstock
Woodstock is offline
'een koninginnetje, prinsje, prinsesje, die enigszins normaal zijn en invloed hebben'

ik adviseer je om te emigreren naar Sprookjesland. dat heeft vast een minder gecompliceerde maatschappelijke structuur dan Nederland.
__________________
Eat jazz, drink sunshine, listen to honey, talk to tea
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 11:53
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
De monarchie moet onmiddelijk afgeschaft worden. Die mensen slurpen veel te veel belastinggeld voor hun mooie huizen, auto's en beveiliging. Dat geld kan veel beter aan maatschappelijke dingen zoals infrastructuur besteed worden.
De koningin is voor mij van geen enkele betekenis en moet daarom zo snel mogelijk eens een normaal leven gaan leiden en een gewone baan gaan zoeken.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 11:57
niceman1984
Avatar van niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
duyvel schreef op 26-06-2003 @ 12:53:
De monarchie moet onmiddelijk afgeschaft worden. Die mensen slurpen veel te veel belastinggeld voor hun mooie huizen, auto's en beveiliging.
Vergeet ook niet die exotische tripjes door de wereld

Maar je hebt gelijk monarchie is niet meer van deze tijd ik ben ook voorstander van een Republiek.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 12:01
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
De monarchie is het toppunt van het voorkomen in de maatschappij van ongelijke rechten voor gelijke mensen, het eerbiedigen van mensen van een bepaald gens, familie, en het keuren van homines novi (of in Maxima's geval femina nova) om te zien of zij een vooraanstaand gens waardig zijn, het geven van macht aan bepaalde individuen zonder dat zij enige vaardigheden hoeven te tonen, en ga zo maar door. Het beeldt alles uit waar ik niet in geloof.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 12:31
niceman1984
Avatar van niceman1984
niceman1984 is offline
Het valt me op dat zoveeel jongeren op scholieren.com TEGEN de monarchie is (dat is een goeie zaak) maar bij die enquite van koningingedag bleek dat wel 80% in Nederland voorstander was om de monarchie in stand te houden ligt het aan mij of kloppen die cijfers niet met de werkelijkheid......
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 12:31
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
duyvel schreef op 26-06-2003 @ 12:53:
De monarchie moet onmiddelijk afgeschaft worden. Die mensen slurpen veel te veel belastinggeld voor hun mooie huizen, auto's en beveiliging. Dat geld kan veel beter aan maatschappelijke dingen zoals infrastructuur besteed worden.
De koningin is voor mij van geen enkele betekenis en moet daarom zo snel mogelijk eens een normaal leven gaan leiden en een gewone baan gaan zoeken.
Je neemt me de woorden uit de mond .
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 12:32
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
niceman1984 schreef op 26-06-2003 @ 13:31:
Het valt me op dat zoveeel jongeren op scholieren.com TEGEN de monarchie is (dat is een goeie zaak) maar bij die enquite van koningingedag bleek dat wel 80% in Nederland voorstander was om de monarchie in stand te houden ligt het aan mij of kloppen die cijfers niet met de werkelijkheid......
Enquete bij koninginnedag,
die enquete is zeker onder het juichende publiek gehouden

en die bier zuipende dronkelappen zullen ook niet gaan lobbyen om hun jaarlijkse drankdag af te schaffen
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 12:37
niceman1984
Avatar van niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 26-06-2003 @ 13:32:
Enquete bij koninginnedag,
die enquete is zeker onder het juichende publiek gehouden
Dat denk ik ook

Zoals ik al eerder zij als ze nou echt zo populair zijn laten we dan ff om de 4 jaar stemmen en kiezen dat we de monarchie in stand willen houden dat lijkt mij heel eerlijk en democratisch.... ik durf te wedden dat ze de 80% drempel niet zullen halen
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 12:42
Riconoscente
Avatar van Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
niceman1984 schreef op 26-06-2003 @ 13:37:
Dat denk ik ook

Zoals ik al eerder zij als ze nou echt zo populair zijn laten we dan ff om de 4 jaar stemmen en kiezen dat we de monarchie in stand willen houden dat lijkt mij heel eerlijk en democratisch.... ik durf te wedden dat ze de 80% drempel niet zullen halen
En volgens mij is dit soort antwoorden ook nog verdraaid,
ik dacht namelijk dat er officieel uit was gekomen dat 20% van de mensen de monarchie niet wilde, maar dat betekent ook weer niet dat 80% haar wel wilde.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 18:10
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 26-06-2003 @ 13:32:
Enquete bij koninginnedag,
die enquete is zeker onder het juichende publiek gehouden

en die bier zuipende dronkelappen zullen ook niet gaan lobbyen om hun jaarlijkse drankdag af te schaffen
ik ben dan ook tegen de monarchie, maar voor koninginnedag. Is dat heel raar?

og wacht ik weet het al. We noemen 30 april voortaan dan gewoon de 'dag van de republiek'
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 18:54
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Niceman: over die enquete.

Enquęte: 54% tegen erfopvolging 86% voor monarchie 14% wil een republiek

beetje discrepantie eigenlijk. Tegen erfopvolging maar toch voor monarchie.
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 20:25
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Ik gedoog de monarchie wel. In principe mag ik het er niet mee eens zijn dat die mensen aanzienlijke invloed hebben door erfopvolging en ook iets te veel geld hebben en soms te ver van de burgers af staan, zoals in België. Dit weegt niet op tegen de voordelen. Ze verenigen, net als voetbal, een hele natie. Daarnaast staan ze symbool voor continuiteit en stabiliteit. Ook positief is de manier waarop ze ons land vertegenwoordigen, staatsbezoeken zijn goed voor handelscontracten en geven een goed imago van Nederland ondanks onze erg liberale wetten (over drugs, euthanasie, abortus ed).
Van mij mogen ze blijven, het scheelt ook toestanden rond presidentsverkiezingen.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 18:53
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
REIE schreef op 26-06-2003 @ 21:25:
Ik gedoog de monarchie wel. In principe mag ik het er niet mee eens zijn dat die mensen aanzienlijke invloed hebben door erfopvolging en ook iets te veel geld hebben en soms te ver van de burgers af staan, zoals in België. Dit weegt niet op tegen de voordelen. Ze verenigen, net als voetbal, een hele natie. Daarnaast staan ze symbool voor continuiteit en stabiliteit. Ook positief is de manier waarop ze ons land vertegenwoordigen, staatsbezoeken zijn goed voor handelscontracten en geven een goed imago van Nederland ondanks onze erg liberale wetten (over drugs, euthanasie, abortus ed).
Van mij mogen ze blijven, het scheelt ook toestanden rond presidentsverkiezingen.
Mee eens. En alsof presidenten niet veel zullen kosten... En zo rijk is het koningshuis nou ook weer niet, naar verhouding. En als je weet hoe hard ze allemaal werken, en wat voor een last het is om koninklijk te zijn, mag er m.i. wel een forse beloning tegenover staan. Net als bij topmanagers.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 21:16
niceman1984
Avatar van niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 27-06-2003 @ 19:53:
En zo rijk is het koningshuis nou ook weer niet, naar verhouding. En als je weet hoe hard ze allemaal werken, en wat voor een last het is om koninklijk te zijn, mag er m.i. wel een forse beloning tegenover staan.


Pffff een beetje met je handje zwaaien een paar keer in een jaar okee dat geef ik toe dat is best zwaar maar een fabrieksarbeider die moet tenminste echt zwaar lichamelijk werken voor een extreem laag loontje, die koninklijke familie werkt ook hard met het zwaaien en lintjes doorknippen maar hun krijgen daartegenover luxe auto's, paleizen van huizen ! en maken exotische tripjes over de wereld dat krijgt een normaal werknemer toch ook niet om maar een licht voorbeeld te noemen.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 21:23
jeffry
Avatar van jeffry
jeffry is offline
Citaat:
niceman1984 schreef op 27-06-2003 @ 22:16:


Pffff een beetje met je handje zwaaien een paar keer in een jaar okee dat geef ik toe dat is best zwaar maar een fabrieksarbeider die moet tenminste echt zwaar lichamelijk werken voor een extreem laag loontje, die koninklijke familie werkt ook hard met het zwaaien en lintjes doorknippen maar hun krijgen daartegenover luxe auto's, paleizen van huizen ! en maken exotische tripjes over de wereld dat krijgt een normaal werknemer toch ook niet om maar een licht voorbeeld te noemen.
hier sluit k me wel bij aan
__________________
Het leven is te kort om te discussiëren, dus heb ik altijd gelijk
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 21:31
Jordi
Avatar van Jordi
Jordi is offline
De koninklijke familie is cool!

Het is gewoon een vorm van volksvermaak. Zoals REIE al zei, verenigen ze het volk, net als voetbal. Bovendien zie je op dagen als Koninginnedag en de bruiloft van Willem-Alexander en Maxima superveel blije, feestvierende Nederlanders. Of dit nou 80% van de bevolking is of niet, het zijn er in ieder geval erg veel.

Dingen als sportclubs en theaters enzo vermaken 'het volk' ook, daarom krijgen ze ook subsidie. De koninklijke familie doet toch iets soortgelijks? Waarom zouden die dan niet wat 'subsidie' mogen krijgen.

Bovendien doen ze inderdaad veel staatsbezoeken en zijn ze goed voor de Nederlandse relaties met het buitenland (denk ik).
Ik ben er wel een beetje tegen dat ze invloed uitoefenen op de politiek in Nederland (hoewel dit volgens mij best meevalt), dus ik ben er wel voor om die macht dan een beetje in te perken.

Voor de rest mogen ze van mij blijven. Ik vind het wel leuk zo'n koninklijke familie .
__________________
Mommy, that salesman's on TV!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-06-2003, 22:07
niceman1984
Avatar van niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
AragornElessar schreef op 27-06-2003 @ 22:31:
Voor de rest mogen ze van mij blijven. Ik vind het wel leuk zo'n koninklijke familie .
Staatsbezoeken? kan de president of andere hoge pieten in de regering dat niet doen, verder merk ik weinig van die koninklijke familie en heb ik weinig aan ze, alleen op TV een beetje en dan zie ik meteen weer wat voor mooie paleizen ze niet in wonen of zie ik ze rondhuppelen in exotische oorden zoals Brazilie of Aruba helemaal gratis en ze hebben een miljoenen of miljarden aan vermogens terwijl ze er niet eens voor hebben gewerkt maar ze zijn toevallig geboren in die ene gouden adelijke familie,

van mij pat mag Bea haar rit afmaken maar daarna moet Nederland een Republiek worden die belastinggeld kan beter besteed worden aan wegwerken van wachtlijsten in de zorg of onderdak voor de toenemende daklozen of werklozen (dat eind dit jaar de half miljoen grens passeert) aan een baan helpen in Nederland.

Laatst gewijzigd op 27-06-2003 om 22:13.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 22:15
MickeyV
MickeyV is offline
Mickey is voorstander van de monarchie. Overigens moet men hier niet denken dat de Koningin slechts een ceremoniële, zoals dat dan heet, rol heeft. De Koningin heeft binnen de regering, net al iedere minister, een stem en kan dus actief mede het beleid stipuleren.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 22:16
MickeyV
MickeyV is offline
Ach ja, en het weshalve: monarchieën blijken doorgaans een zeer bestendig, getempereerd bestuurlijk klimaat te hebben. Onze perikelen van onlangs bevestigen dit slechts: we vonden het toch hoogst merkwaardig.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 22:55
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
niceman1984 schreef op 27-06-2003 @ 23:07:
Staatsbezoeken? kan de president of andere hoge pieten in de regering dat niet doen, verder merk ik weinig van die koninklijke familie en heb ik weinig aan ze, alleen op TV een beetje en dan zie ik meteen weer wat voor mooie paleizen ze niet in wonen of zie ik ze rondhuppelen in exotische oorden zoals Brazilie of Aruba helemaal gratis en ze hebben een miljoenen of miljarden aan vermogens terwijl ze er niet eens voor hebben gewerkt maar ze zijn toevallig geboren in die ene gouden adelijke familie,

van mij pat mag Bea haar rit afmaken maar daarna moet Nederland een Republiek worden die belastinggeld kan beter besteed worden aan wegwerken van wachtlijsten in de zorg of onderdak voor de toenemende daklozen of werklozen (dat eind dit jaar de half miljoen grens passeert) aan een baan helpen in Nederland.
Er zitten nadelen aan, maar de voordelen leveren zoveel meer centjes op. Wat wil je nou? Militaire parades en dreigend vlaggengezwaai of een vrolijke oranje boel op de nationale feestdag?
Wat hebben we aan een nietszeggende president? Dat wordt toch negen van de tien keer de man die het grootste fortuin heeft voor zijn campagne. Daarnaast is zo iemand veel politieker als hij op zakenreis gaat, een monarch komt neutraler over. Dat ze veel kosten is jammer, maar kijk eens hoe gelukkig en trots al die bejaarden op de koningin zijn!
Beiden vertegenwoordigen ze standvastigheid en inzet. Die koningin heeft ook geen geweldig leven met al haar verplichtingen in die gouden kooi. Haar privé-leven komt elke week uit de drukpersen gerold met een hoofdletter (doordenkertje). Telkens moet zij maar weer blij kijken en het land in een roes brengen van saamhorigheid. al di euitstapjes zijn ook vermoeiend, maar hierdoor kunnen onze zakenmannen en diplomaten wel voordelige overeenkomsten sluiten. Dit alles is een enorme winst voor het volk.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 23:38
Shade
Avatar van Shade
Shade is offline
De monarchie heeft geen enkel nut en kost alleen maar geld!
Allemaal aandacht aleen omdat ZIJ toevallig als Oranje geboren zijn

Bedenk eens wat je kan doen met het geld dat overblijft als je de monarchie afschaft. Kan je voor veel betere doelen gebruiken
__________________
__________________________________________________________________
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 11:02
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 27-06-2003 @ 19:53:
Mee eens. En alsof presidenten niet veel zullen kosten... En zo rijk is het koningshuis nou ook weer niet, naar verhouding. En als je weet hoe hard ze allemaal werken, en wat voor een last het is om koninklijk te zijn, mag er m.i. wel een forse beloning tegenover staan. Net als bij topmanagers.
Waar slaat dit nu weer op? Ik heb dit gevonden op de site van het koninklijk huis.

Voor 2003 zijn de uitkeringen als volgt begroot:

De Koningin € 3.966.000
De Prins van Oranje € 949.000
Prinses Máxima € 836.000
Prinses Juliana € 1.071.000
Prins Bernhard € 652.000

€ 4 miljoen!!!!! en dan hebben we de personeelskosten en de onderhoudskosten van paleizen nog niet eens meegerekend!!!

De Koningin ontvangt jaarlijks van het Rijk een netto-inkomen van € 746.000. Daarnaast ontvangt de Koningin een netto-vergoeding ter bestrijding van personele en materiële kosten voortvloeiende uit de Koninklijke functie. Personele kosten omvatten onder meer staf- en huispersoneel. Materiële kosten omvatten onder meer uitgaven voor het Koninklijk Huisarchief, kantoor- en andere operationele kosten.
Deze bedragen zijn (begroting 2003):

Personele kosten: € 1.446.000
Materiële kosten: € 1.774.000

Hoezo zou een president meer kosten? Wij kunnen zelf beslissen hoeveel die krijgt, en € 1 miljoen lijkt me meer dan genoeg!

Misschien werken ze dan wel hard, ze zijn gekozen dmv erfopvolging en ze krijgen veel te veel belastinggeld.
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 11:05
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
REIE schreef op 26-06-2003 @ 21:25:
Ik gedoog de monarchie wel. In principe mag ik het er niet mee eens zijn dat die mensen aanzienlijke invloed hebben door erfopvolging en ook iets te veel geld hebben en soms te ver van de burgers af staan, zoals in België. Dit weegt niet op tegen de voordelen. Ze verenigen, net als voetbal, een hele natie. Daarnaast staan ze symbool voor continuiteit en stabiliteit. Ook positief is de manier waarop ze ons land vertegenwoordigen, staatsbezoeken zijn goed voor handelscontracten en geven een goed imago van Nederland ondanks onze erg liberale wetten (over drugs, euthanasie, abortus ed).
Van mij mogen ze blijven, het scheelt ook toestanden rond presidentsverkiezingen.
Voetbal verenigt alleen de voetbalfans van een natie. Dit is overigens een zwak argument, in republieken zoals Frankrijk en Duitsland worden ze dus niet 'verenigt', en daar is niks mis. 'Daarnaast staan ze symbool voor continuďteit en stabiliteit', wat wil je hiermee zeggen? De minister-president of premier kan ons land ook vertegenwoordigen.
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2003, 11:09
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 27-06-2003 @ 23:16:
Ach ja, en het weshalve: monarchieën blijken doorgaans een zeer bestendig, getempereerd bestuurlijk klimaat te hebben. Onze perikelen van onlangs bevestigen dit slechts: we vonden het toch hoogst merkwaardig.
Er zijn genoeg republieken die ook die eigenschappen hebben.
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 11:11
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 28-06-2003 @ 12:09:
Er zijn genoeg republieken die ook die eigenschappen hebben.
Maar er zijn er meer waar er meer heibel over is dan dat het verenigt.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 13:44
MickeyV
MickeyV is offline
Sander, het gaat om de verhouding, beste jongen. Die strekt ten faveure van de monarchie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [Poll] De monarchie: leuk of toch niet?
Hydrogen
158 08-05-2006 07:04
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Nederlands] Betoog over monarchie/republiek.
OceanEye
3 02-12-2004 20:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De republiek der Nederlanden
Blitzkrieg Bop
83 27-12-2003 11:28
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Monarchie!
Thomas
51 01-01-2003 02:57
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap monarchie vs republiek en andere staatsvormen
MH
5 01-04-2002 21:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Monarchie afschaffen of houden? Noem uw argumenten!
John Sickbock
2 27-02-2002 13:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.