Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2009, 15:38
nellekevh
nellekevh is offline
Hallo!

Ik doe volgend jaar eindexamen en wil daarna graag studeren. Waarschijnlijk in Amsterdam, misschien in Utrecht. Ik ben dan ook van plan om lid te worden van een studentenvereniging. Nu ben ik benieuwd welke verenigingen jullie leuk vinden en welke juist niet. En aan welke eisen een leuke vereniging volgens jullie moet voldoen. Eigen ervaringen en verhalen van anderen, het is allemaal welkom!


klein/middelgroot/groot?

geen ontgroening/wel ontgroening?

veel verplichtingen/weinig verplichtingen?

Ik hoor veel verhalen over vreselijke introductieperiodes en ontgroeningen, maar ik vraag me af of dat in werkelijkheid echt zo erg is. Het zal vast allemaal niet even leuk zijn, maar om het meeste moet je toch denk ik wel kunnen lachen, als je niet te zeurderig ingesteld bent. En het schept denk ik juist een band, je leert elkaar wel goed kennen als je een week lang van alles met elkaar moet doen.
En als je verplichtingen hebt, zorgt dat er denk ik ook juist voor dat je meer tijd met elkaar doorbrengt. En dan weet je dat er allemaal 'toegewijde' mensen lid zijn en je één groep bent. Dan hangt het in ieder geval niet als los zand aan elkaar.

Hoe denken jullie daar over?

Ik heb hier op een rijtje gezet welke studentenverenigingen ik wel eens iets over heb gehoord en waar ik wel meer over wil weten. Als er enthousiaste/negatieve verhalen zijn over andere verenigingen hoor ik dat natuurlijk ook graag!

Amsterdam:
-Unitas
-SSRA
-AEGEE
-ASC-AVSV
-L.A.N.X

Utrecht:
-Biton
-Unitas
-Veritas
-Corps
-UMTC

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2009, 02:34
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
-Corps
Wij zijn de ballen, en dat zullen we bewijzen ook! Hur, hur.. Bovendien moeten sommigen van hun leden eens een cursus agressiebeheersing volgen, en minder vechtfilms kijken.

-Veritas
Wij zouden heel graag de ballen zijn, en dus doen we net alsof! Oh, en boeren scheten laten is cool. De wannabees, feitelijk.

Kort samengevat wil je daar domweg niet bij zitten. Tenzij natuurlijk je een persoonlijkheid mist, een voorliefde hebt voor zielig gedrag en seksueel misbruik nodig zult hebben om ooit ontmaagd te worden (en was dit laatste maar een metafoor!).


De rest ben ik slechts oppervlakkig mee bekend of ken ik niet, hoewel ik wel weet dat ASC een paar disputen heeft waar je echt niet bij wil zitten. De indeling onderbuik-bovenbuik is belangrijk, maar aangezien je geen grote controle hebt over een ritueel als fleuren kun je dat niet echt bepalen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 11:18
tuttebel
Avatar van tuttebel
tuttebel is offline
Ik studeer in Utrecht en zit niet bij een studentenvereniging maar ik weet dat UMTC volgens mij geen ontgroening doet, en Biton ook niet. Zij hebben gewoon een kenningsmakingsperiode, zonder onderdanigheid en smerigheid. Biton is de 'alto'vereniging, dus als je een beetje alternatief bent (op welke manier dan ook) dan is dit heel leuk. veritas en unitas zijn redelijk hetzelfde, een van de twee is wat groter, maar t verschilt niet veel. Veritas, unitas en t corps zijn de grootste verenigingen, terwijl de andere wat kleiner zijn.
Als je besluit in utrecht te gaan studeren heb je de UIT-week, en daar profileren alle studentenverenigingen zich. Ze zullen je vertellen dat je geen vrienden maakt zonder een studentenvereniging, maar in Utrecht zit ongeveer 10% ofzo bij een vereniging en de rest heeft ook gewoon vrienden.
En als t allemaal niets blijkt te zijn kun je altijd nog actief worden bij een studentensportvereniging of bij je studievereniging.
__________________
[QUOTE=zeehond23;29007512]tuttebel staat onder mijn bescherming[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 20-05-2009, 15:11
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Utrecht kent ook AEGEE (elke studentenstad).

Ik heb zelf niet voor een studentenvereniging gekozen, verplichtingen lijken me namelijk niets. Ik ben actief bij mijn studievereniging en denk eraan te gaan sporten bij een studentensportverenigingen. Bij beide soorten verenigingen kun je ook commissies doen en deelnemen aan verschillende activiteiten.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2009, 16:29
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Ik hoor veel verhalen over vreselijke introductieperiodes en ontgroeningen, maar ik vraag me af of dat in werkelijkheid echt zo erg is. Het zal vast allemaal niet even leuk zijn, maar om het meeste moet je toch denk ik wel kunnen lachen, als je niet te zeurderig ingesteld bent. En het schept denk ik juist een band, je leert elkaar wel goed kennen als je een week lang van alles met elkaar moet doen.
En als je verplichtingen hebt, zorgt dat er denk ik ook juist voor dat je meer tijd met elkaar doorbrengt. En dan weet je dat er allemaal 'toegewijde' mensen lid zijn en je één groep bent. Dan hangt het in ieder geval niet als los zand aan elkaar.

Hoe denken jullie daar over?
Tja, als je er echt zo over denkt, moet je inderdaad maar bij de typische verenigingen zoals Unitas, Veritas of het corps gaan. Daar krijg je alles wat je van het studentikoze verenigingsleven mag verwachten. Ik vind het verschrikkelijk; als je een beetje principes en eigenwaarde hebt, wíl je die onzin niet. Je laten kleineren en beledigen bij een ontgroening om vervolgens het hele jaar lang de sjaars zijn en een beetje lopen brallen om niets. Mocht je dat wel leuk vinden, dan is de ontgroening vast ook te doen. Want als je het graag wilt, dan kom je die ontgroening ook wel door.

Zelf zit ik wel bij een vereniging, maar zonder ontgroening of verplichtingen. Als je nog niemand kent in de stad, is het wel een leuke manier om veel mensen te leren kennen. Ik vind het ook wel tof om een vaste kroeg te hebben om af en toe eens langs te gaan. Je kan er ook over denken om bij een studentensportvereniging te gaan, of toneel, muziek, wat je maar leuk vindt. Dan heb je nog eens te doen naast bier drinken
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 21-05-2009, 21:45
Verwijderd
Ik zit zelf niet bij een vereniging maar ik kan wel begrijpen dat studenten hiervan lid willen worden. Het is denk ik heel erg leuk om een jaarclub te vormen en later bij een dispuut te gaan om zo gewoon een leuk netwerk op te bouwen. Je moet wel voor jezelf afwegen of je de ontgroening bij jezelf vind passen.

Zelf ben ik lid van een onafhankelijk damesdispuut (die borrelen tegelijk met alle Jaarclub avonden waardoor lid worden van een vereniging sowieso niet kan) en wij hebben een inauguratieperiode van 10 weken gericht op het aantonen van "wil' om bij het dispuut te gaan. Als je niet wil dan lukt de inauguratieperiode je niet, hoe gemakkelijk de opdrachten soms ook zijn... Dat is ook een ontgroening, dus het wisselt heel erg per vereniging/dispuut..

Overweeg de voor en nadelen maar bepaal vooral tijdens de UIT / introductieweek wat bij je past. Ga op alle kroegen kijken of als je sporten en 'corperale'gezelligheid wil combineren, dan kan je ook bij de roeiverenignig kijken. Praat ook veel met mensen maar prik ook door het rooskleurige beeld heen!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2009, 22:30
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Tja, als je er echt zo over denkt, moet je inderdaad maar bij de typische verenigingen zoals Unitas, Veritas of het corps gaan. Daar krijg je alles wat je van het studentikoze verenigingsleven mag verwachten. Ik vind het verschrikkelijk; als je een beetje principes en eigenwaarde hebt, wíl je die onzin niet. Je laten kleineren en beledigen bij een ontgroening om vervolgens het hele jaar lang de sjaars zijn en een beetje lopen brallen om niets. Mocht je dat wel leuk vinden, dan is de ontgroening vast ook te doen. Want als je het graag wilt, dan kom je die ontgroening ook wel door.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Zolang je jezelf niet doodzuipt, kom je er wel doorheen als je dat echt wil
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 30-05-2009, 11:29
Crimson
Crimson is offline
Een vriendin van mij zit in Amsterdam bij Liber, dat schijnt ook heel leuk en relaxed te zijn, wel een beetje alternatief.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Leukste studentenstand!
--Drol.
19 09-08-2010 09:59
Studeren University College #7
harpje
500 10-04-2010 10:18
Studeren De Studiebeurs (4 & 5 November 2009, In de IJsselhallen te Zwolle)
Sheppard
8 01-11-2009 12:37
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
DP17
335 17-10-2005 11:21
Studeren Nederlands, Theater-film-televisiewetenschappen of Communicatie?
Romance
10 22-11-2004 11:59
Algemene schoolzaken open dag VU 2 november 2002
$tarlight
37 05-11-2002 21:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:23.