Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2005, 11:29
Blup
Blup is offline
Hoi allemaal,

Een jaar of 5 geleden heb ik mijn pc gekocht. Er zat windows XP home edition op, en op de kast zit een sticker geplakt met de product key. Inmiddels is een herinstallatie van windows hoog nodig, maar ik heb geen installatie cd of iets in die richting. Ik ben een totale leek op het gebied van windowsinstallaties, maar ik vroeg me af, is zo'n product key dan nog iets waard, of moet ik windows xp gewoon nieuw kopen in de winkel?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2005, 12:29
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Als je een kant en klare pc hebt gekocht dan heb je er als het goed is recovery cd's bij gehad. Daarmee kan je samen met die key hem opnieuw instaleren.

Mocht je die niet hebben dan zou ik eens langs de site van de fabrikant van je computer langs gaan en daar eens rondzoeken naar recovery software ofzo.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 17:54
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Anders even rondvragen of iemand anders een Windows XP Home Edition OEM CD voor je heeft. Met die code kun je gewoon Windows XP opnieuw installeren, mits je maar over de juiste CD beschikt
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 18:06
Verwijderd
Staat er niet ergens een directory waar XP Home in ingepakte versie staat? Dat was bij mijn buren ook zo, ze hadden gewoon alle installatiesoftware op de harde schijf meegeleverd (lekker slim als het juist je schijf is die crasht, maar vooruit).

titel ook even aangepast, anders gaan mensen denken dat het illegale shizzle betreft
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 14:52
Blup
Blup is offline
Ok, zal eens rondvragen maar ik ken vooral mensen met XP professional geloof ik :/

er staat op mijn harde schijf wel een map met veel cijfers en nummers in de naam, waar windows-achtige bestanden in zitten.. clipbrd.exe, iexplore.exe, veel .dll bestanden, iets dat activ.htm heet dat vraagt hoe ik windows wil activeren.. maar ik heb geen idee wat het allemaal precies is?

ja bedankt ik had al het idee dat er nog iets achter moest maar OEM-voorinstallatie kon ik zelf net niet bedenken
Met citaat reageren
Oud 23-12-2005, 23:32
Maradinus
Avatar van Maradinus
Maradinus is offline
ik weet niet of de cd key zowel als voor de pro versie of home versie kan gebruiken.
__________________
Het is toch ons bier !?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 10:54
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
De keys van Microsoft zijn per product meestal in te delen in 3 of 4 soorten: OEM (Original Equipment Manufacturer), retail (gewone verkoop) en VLK (Volume License Keys, vaak ook 'Corporate' genoemd) en upgrade. Bij de meeste computers is dat een OEM-key zoals reeds gezegd en in grote bedrijven zijn de keys vaak VLK (het voordeel daarvan is dat je met één key een vastgesteld aantal computers mag installeren en dat je dus niet voor elke computer een cd nodig hebt én bij VLK's is de activatieprocedure niet nodig wat voor een bedrijf natuurlijk een gigantische tijdsbesparing betekent).

Enige uitzondering hierop zijn sommige massaverdelers van Miccrosoft misschien, indertijd met Compaq had je voor Compaq-pc's een helemaal speciale versie van Windows met (ik geloof) ook een eigen type key.

Windows XP Home en Windows XP Pro worden hier als een ander product gezien natuurlijk, het zou een beetje zonde zijn voor MS als je met je license code van 80 euro voor Windows XP Home een Windows XP Pro kunt installeren van zo'n 300 euro. Tussen de taalversies maakt een key niet uit: een Windows XP Pro VLK NL kan met eenzelfde key als een Windows XP Pro VLK UK of FR of ... geïnstalleerd worden zonder enig probleem.

Waar soms wel ene probleem kan zitten is bij illegale keys. Ten eerste bij het toepassen van Service Packs worden er vaak geblokkeerd (maar als je een stickertje op je pc hebt plakken, dan mag je er zo goed als zeker van zijn dat hij legaal is, plus dat je MS daarop nog altijd zou kunnen aanspreken) en ten tweede bij het downloaden van updates heb je tegenwoordig een legale key nodig. Als je pc toch met een illegale key is uitgerust kun je MS daarover mailen en krijg je geloof ik met veel korting een legale (je moet wel de verkoper kunnen aanwijzen, zelf illegaal installeren geeft geen korting!).

Je hebt dus een Windows XP Home-cd nodig, verder moet je je geen zorgen maken.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 11:31
Maradinus
Avatar van Maradinus
Maradinus is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 24-12-2005 @ 11:54 :
Je hebt dus een Windows XP Home-cd nodig, verder moet je je geen zorgen maken.
even vragen in je vrienden/ familie kring iemand heeft vast wel home edition
__________________
Het is toch ons bier !?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10.