Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2015, 00:22
Rubeh
Rubeh is offline
Hallo allemaal,

Ik ben woonachtig in Zeeland, en ben oprecht nieuwsgierig naar het hele idee rond een fusie tussen Nederland en Vlaanderen. Hoe denken jullie hierover? Persoonlijk zie ik veel voordelen, uiteraard snap ik ook dat er nadelen aan kleven.

Voordelen in mijn opinie
- Sterkere positie wereldwijd (Economie, Politiek, de taal).
- De havens van Rotterdam en Antwerpen in 1 land, kunnen een betere samenwerking creëren in plaats van te concurreren.
- Ongeveer 23,5 miljoen inwoners, exclusief het gewest Brussel.
- Een totaal BBP van meer dan 1 biljoen.
- Meer aanzien qua grootte van het land, steden, erkenning.
- Historisch gezien hebben we al vaak zij aan zij gestaan.
- Cultureel gezien een toevoeging, een verrijking. Binnen Nederland is er ook genoeg cultureel verschil.
- Groots project met veel potentie, dat brengt ook veel werkgelegenheid met zich mee.
- Nog meer intensieve samenwerking tussen bedrijven, wat toch al veel gebeurt.
- Het versterkt onze stem binnen de EU, een mogendheid om rekening mee te houden.

Mogelijke nadelen in mijn opinie
- Het cultuurverschil word vaak aangehaald, die zou te groot zijn.
- Vlamingen denken vaak dat Nederlanders op ze neerkijken.
- Vlaanderen is bang een ondergeschoven kindje te worden.
- Houd Vlaanderen wel genoeg macht?

Mocht het (hopelijk) ooit gebeuren, dan kan het natuurlijk op verschillende manieren. Misschien is een coöperatie wel een goed idee. Waardoor Vlaanderen veel van het huidige beleid behoudt en ze ook niet onze koning hoeven te eren en al die onzin.

Kijk uit naar jullie reacties en aanvullingen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2015, 06:24
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik denk dat het koningshuis wel een issue is, dan heb je ineens twee Koninklijke families in één land. Niet dat het super belangrijk is, maar dat is wel vreemd.

Ook heb je met een groter land meer kans dat de stem van minderheden niet gehoord wordt.

Daarnaast zouden veel dingen recht getrokken moeten worden, zoals bijvoorbeeld hoger onderwijs, wat nu in België veel goedkoper is dan in Nederland. Als het één land wordt moet daar een lijn in getrokken worden.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 23-09-2015, 07:08
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Heb er geen bezwaar tegen, maar dan natuurlijk zonder dat zwakzinnige federale stelsel.

Het "probleem" met de dubbele monarchie is eenvoudig op te lossen door ze af te schaffen.

Citaat:
- Historisch gezien hebben we al vaak zij aan zij gestaan.
Is dat zo? Voor de EU/Benelux is er bar weinig te vinden in de historie. Waar doel je precies op?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2015, 14:01
Rubeh
Rubeh is offline
Citaat:
Ik denk dat het koningshuis wel een issue is, dan heb je ineens twee Koninklijke families in één land. Niet dat het super belangrijk is, maar dat is wel vreemd.

Ook heb je met een groter land meer kans dat de stem van minderheden niet gehoord wordt.

Daarnaast zouden veel dingen recht getrokken moeten worden, zoals bijvoorbeeld hoger onderwijs, wat nu in België veel goedkoper is dan in Nederland. Als het één land wordt moet daar een lijn in getrokken worden.
@Elin3
Vandaar is een coöperatie misschien een goed idee, dan houd ieder zijn eigen royal familie. En houd Vlaanderen voor een groot deel zijn eigen beleid, en NL ook. En dan zouden we door de jaren heen meer naar elkaar toe kunnen groeien. Dan geef je het ook de tijd.

Wat Schrödinger aanhaalt is ook een idee.
Verder kost het zeker tijd om veel dingen recht te trekken, het is dan ook geen makkelijke zaak. Maar het gaat meer om het potentieel en op de langere termijn dat het mij een hele goede zaak lijkt.

Zowel Nederland als Vlaanderen is over het algemeen een vrij eerlijk land met genoeg politiek keuzes. Ik denk en hoop dat ook minderheden een stem zullen hebben. Maar dat zal de praktijk dan moeten uitwijzen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2015, 14:12
Rubeh
Rubeh is offline
Citaat:
Heb er geen bezwaar tegen, maar dan natuurlijk zonder dat zwakzinnige federale stelsel.

Het "probleem" met de dubbele monarchie is eenvoudig op te lossen door ze af te schaffen.



Is dat zo? Voor de EU/Benelux is er bar weinig te vinden in de historie. Waar doel je precies op?
Eens over de monarchie, maar goed. Ik denk dat als het zover is die oplossing zich vanzelf wel uitwijst.

Federale stelsel ben ik de laatste jaren ook geen groot fan meer van, hoe zou jij het liever zien?

Ik doel op "De Nederlanden" als geheel. Dat wat nu Vlaanderen is, en Nederland, al vaker 1 land is geweest samen.
Dat ook na de afscheiding van 1830 (onofficieel), steden als Gent en Antwerpen nog steeds pleitte voor een Verenigd Nederland. Dat we door de jaren heen van pakweg 1500 tot 1830 veelal 1 gebied waren. De Nederlanden, De zeventien provinciën, Verenigd koninkrijk der Nederlanden etc.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2015, 16:09
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Eens over de monarchie, maar goed. Ik denk dat als het zover is die oplossing zich vanzelf wel uitwijst.

Federale stelsel ben ik de laatste jaren ook geen groot fan meer van, hoe zou jij het liever zien?
Het Nederlandse stelsel is beter. Dus geen kiesdistricten maar gewoon landelijke lijsten. Eén parlement lijkt me ook wel voldoende.
Citaat:
Ik doel op "De Nederlanden" als geheel. Dat wat nu Vlaanderen is, en Nederland, al vaker 1 land is geweest samen.
Dat ook na de afscheiding van 1830 (onofficieel), steden als Gent en Antwerpen nog steeds pleitte voor een Verenigd Nederland. Dat we door de jaren heen van pakweg 1500 tot 1830 veelal 1 gebied waren. De Nederlanden, De zeventien provinciën, Verenigd koninkrijk der Nederlanden etc.
De periode dat Nederland + Vlaanderen onder één onafhankelijke entiteit zat beslaat louter de periode van 1815 tot 1830, en in die tijd waren de Belgen er niet bepaald blij mee. In de Boergoendische periode zat een groot deel van de huidige Benelux ook onder één heerser, maar toen waren het grotendeels autonome provinciën.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2015, 12:30
df
Avatar van df
df is offline
PVV is volgens mij de enige politieke partij die het ziet zitten dus zal er niet van komen.
__________________
Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2015, 17:05
Rubeh
Rubeh is offline
Citaat:
PVV is volgens mij de enige politieke partij die het ziet zitten dus zal er niet van komen.
Ja, de PVV is de enige die er ook echt vooruit komt. Ik kan me best voorstellen dat er meerdere partijen voor zijn. Maar het is (helaas) niet echt een hot item op het moment. Toch wil ik er graag in geloven dat het kan gaan gebeuren. Volgens mij zijn er best wat mensen aan beide kanten van de grens die er positief tegenover staan.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2015, 21:56
Rubeh
Rubeh is offline
Citaat:
Het Nederlandse stelsel is beter. Dus geen kiesdistricten maar gewoon landelijke lijsten. Eén parlement lijkt me ook wel voldoende.

De periode dat Nederland + Vlaanderen onder één onafhankelijke entiteit zat beslaat louter de periode van 1815 tot 1830, en in die tijd waren de Belgen er niet bepaald blij mee. In de Boergoendische periode zat een groot deel van de huidige Benelux ook onder één heerser, maar toen waren het grotendeels autonome provinciën.
Niet veel op aan te merken, lijkt me ook een goede zet. Ik vind Willempie een toffe peer, maar als we dan toch veranderingen gaan krijgen. Dan is het beter om te moderniseren.
En inderdaad is ons stelsel gewoon logischer, mag wel iets minder partijen van mij. Heb soms het idee dat er teveel verdeeldheid heerst.

Hmm ja ik heb even gecheckt, officieel gezien klopt dat wel. Ik blijf erbij dat er toen nog veel Franse invloed was, ook in het huidige Vlaanderen. Er was een negatief sfeertje over en weer en dat kwam de situatie niet ten goede. Goed, het was een samenkomst van veel jammerlijke zaken dat er een splitsing kwam. Misschien sloeg ik daar de plank mis, dat het meer autonome gebieden waren. De connectie was er wel.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2015, 22:22
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Citaat:
- Historisch gezien hebben we al vaak zij aan zij gestaan.
Oja? Wanneer dan allemaal?

Citaat:
- Cultureel gezien een toevoeging, een verrijking. Binnen Nederland is er ook genoeg cultureel verschil.
Waarom is die culturele toevoeging dan nodig?

Citaat:
- Nog meer intensieve samenwerking tussen bedrijven, wat toch al veel gebeurt.
Als de samenwerking nu al slaagt, waarom is het dan nodig om één land te worden?

Citaat:
Ik denk dat het koningshuis wel een issue is, dan heb je ineens twee Koninklijke families in één land. Niet dat het super belangrijk is, maar dat is wel vreemd.
Ik denk dat dit één van de minst grote problemen is. De koning van België is niet bepaald populair onder Vlamingen. De Belgische koning kan dan koning blijven van Wallonië.

Citaat:
Ook heb je met een groter land meer kans dat de stem van minderheden niet gehoord wordt.
Waarom zou dat ervoor zorgen dat de stem van minderheden niet gehoord wordt?

Citaat:
Ik doel op "De Nederlanden" als geheel. Dat wat nu Vlaanderen is, en Nederland, al vaker 1 land is geweest samen.
Dat ook na de afscheiding van 1830 (onofficieel), steden als Gent en Antwerpen nog steeds pleitte voor een Verenigd Nederland. Dat we door de jaren heen van pakweg 1500 tot 1830 veelal 1 gebied waren. De Nederlanden, De zeventien provinciën, Verenigd koninkrijk der Nederlanden etc.
Nederland en België zijn maar vrij kort verenigd geweest. En als je terugkijkt naar de afgelopen eeuwen, zul je zien dat er heel weinig eenheid is geweest in wat nu Nederland is. Laat staan dat er eenheid zou zijn geweest in Nederland EN Vlaanderen. Voor het grootste gedeelte van de periode die jij beschrijft ging het om aparte gebieden met een eigen taal en cultuur die samenwerkten, maar ook soms hun eigen weg kozen.

Ik heb er geen sterke mening over of Nederland en Vlaanderen één land zouden moeten worden. Ik heb er geen bezwaar tegen als er een "groot Nederland" zou ontstaan, maar het is ook niet zo dat ik het graag zou willen. Ik denk dat het zowel voor- als nadelen zou opleveren. Daarnaast verwacht ik niet dat het zal gebeuren. Daarvoor denk ik dat bij beide kanten de wil ontbreekt om een eenwording te laten slagen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2015, 16:27
ik_eet_egels
Avatar van ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Als er draagvlak onder de bevolking zou zijn dan zou ik geen tegenstander zijn. Wanneer je het echter op een referendum aan zou laten komen dan wordt het waarschijnlijk toch afgeschoten.

Over afgeschoten gesproken, dat lijkt me uiteraard de enige oplossing voor het Belgische koningshuis in een dergelijke situatie. We kunnen geen burgeroorlog riskeren.
__________________
Čech is uit zijn doel, Čech is uit zijn doel....!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Een kinderpardon & vluchtelingen; Nederland is al niet zo groot!
Beerendina
30 23-05-2014 11:31
De Kantine Het Groot Dictee der Nederlandse taal.
Missy
62 18-12-2010 16:24
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Kinderen het gelukkigst in Nederland
Fides
38 04-03-2007 22:28
Verhalen & Gedichten Betoog Nederlands
Nienna*
8 09-10-2005 11:04
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog Nederlands
Nienna*
0 02-10-2005 12:02
Vrije tijd Nederlands wordt Europees Kampioen voetbal!
Martjin
44 24-04-2004 19:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.