Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2006, 14:02
Vash112
Vash112 is offline
Heb me dus een tijdje geleden voor studiefinanciering aangevraagd. Krijg ik een brief dat ik alleen recht heb op en basis en 0,00 euro ouderbijdrage/aanvullende beurs.
WTF, heb een ouder en zij verdient echt niet zoveel dat ik 0 euro krijg. Heb het via hun site geprobeert uit te rekenen (heb de belastbare loon en toetsinkomen van 2004 ingekomen) en kwam verassend op 0 euro uit. Ik dacht WTF, maar toen deed ik het opnieuw met nog lagere bedragen. En wat ik ook doe kom steeds op 0 euro uit. Dus denk dat zijn een fout hebben gedaan. Is er iemand hetzelfde overkomen?

Maar als ik het ergens anders op de site probeer kom ik op de volle bedrag uit. Maar daar staat geen 2004 achter. Dus watsgeburt?
__________________
you

Laatst gewijzigd op 13-08-2006 om 14:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-08-2006, 14:21
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
tsja IBgroep is kut, maar dat wisten we al!

Zoek ergens een foldertje waarin staat bij welke bedragen je recht heb op aanvullende beurs. En reken het dan zelf uit.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 14:27
Vash112
Vash112 is offline
heb het al gecheckt via een folder. Daar stond een voorbeeld. En mijn moeders inkomen was wat minder dan het voorbeeld en de voorbeeld kreeg gewoon ouderbijdrage. Dus ik weet zeker dat ik geld moet krijgen en heb het inmiddels ook gemeld. Maar vind het toch erg kut van IB, want stel nou dat ik niet ging checken. Dan kreeg ik gewoon lekker 90 euro per maand met een verzekering van 110. Er werken echt imbecielen daar bij IB volgens mij.
__________________
you
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 15:24
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Het zit zo:

Je krijgt wat van de IB groep, van je ouders én je zult zelf geld moeten bijleggen (door bijv. een bijbaantje te nemen). Ik weet niet of je vader nog leeft of dat je oudeers gescheiden zijn maar je hebt niet altijd recht op dat extra geld. Als je ouders gescheiden zijn gaat de IB groep ervanuit dat je pa en je ma meebetalen.

Het kan zijn dat ik me vergis maar je hebt dus niet altijd recht op dat geld.
__________________
niet alleen =)

Laatst gewijzigd op 13-08-2006 om 17:53.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 15:35
Vash112
Vash112 is offline
Kijk het ligt aan wat je inkomen van je ouders zijn. En mijn vader is overleden. Dus kijken ze alleen naar de inkomen van mijn moeder over 2004. En zoals het uitziet heb ik recht op die ouderbijdrage.
__________________
you
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 15:46
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Vash112 schreef op 13-08-2006 @ 16:35 :
Kijk het ligt aan wat je inkomen van je ouders zijn. En mijn vader is overleden. Dus kijken ze alleen naar de inkomen van mijn moeder over 2004. En zoals het uitziet heb ik recht op die ouderbijdrage.
Aanvullende beurs en ouderlijke bijdrage = niet hetzelfde.

IBG heeft een bepaalde inkomensgrens bepaald, wanneer je ouder(s) daar onder zit(ten), dan heb je recht op een aanvullende beurs bovenop de basisbeurs.

De ouderbijdrage is het geld dat je volgens de IBG van je ouder(s) moet krijgen, maar dat is niet verplicht.

Als het mogelijk is, ga langs de IBG (zit niet in elke stad). Anders zou ik even met ze bellen.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 15:12
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Volgens mij snap jij de brief van de IB-groep niet helemaal.
Wat staat er exact in die brief ? (het bestaat niet dat er 'aanvullende beurs / ouderbijdrage' staat, echt niet).

Mensen hebben de neiging om, als ze iets niet snappen, dan maar datgene op te schrijven (op een forum, bijvoorbeeld) wat ze denken dat er bedoelt was. Op die manier kunnen anderen je natuurlijk niet vertellen dat t niet klopt, maar die neiging hebben mensen nou eenmaal.

Ow, btw, 'de voorbeeld' is geen Nederlands. Het is 'Het voorbeeld'. Sowieso, het Nederlands heeft twee lidwoorden, 'de' en 'het', die je moet leren goed te gebruiken. (ja, we hebben d'r drie, maar 'een' is algemeen toepasbaar.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 10:34
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 13-08-2006 @ 16:46 :
Aanvullende beurs en ouderlijke bijdrage = niet hetzelfde.
juist, als het goed is, heeft je moeder ook een bericht van de ibg ontvangen waarin staat wat de ouderbijdrage is (dus het bedrag wat zij geacht wordt aan jouw studie te kunnen bijdragen).

is jouw aanvullende beurs 0 (zoals je zegt), dan moet dit bedrag op het bericht van je moeder wel substantieel zijn (geen idee hoeveel, maar ik denk iets van 200,- )

overigens, als er een fout gemaakt is, krijg je waarschijnlijk over twee jaar het missende bedrag nagestort als je nu geen actie onderneemt. de ibg controleert de gegevens bij (oa) de belastingdienst, maar dat kan een tijdje duren...
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 21:45
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Als ik het goed begrijp zit het waarschijnlijk zo:

Met het rekenprogramma ouderbijdrage op de site reken je de hoogte van de ouderbijdrage uit, dus het bedrag dat je ouders geacht worden aan jou te betalen voor je studie. Dan is er een totaalbedrag wat je volgens de ib-groep nodig hebt om alles te kunnen betalen, daar haal je dat bedrag van die ouderbijdrage vanaf en dan krijg je het bedrag wat je als aanvullende beurs krijgt.

Dat andere rekenprogramma gaat over het bedrag dat je dus daadwerkelijk krijgt.

Hoe het met die brief zit weet ik verder ook niet.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 10:37
ganralph
ganralph is offline
aha, TS heeft wellicht de ouderbijdrage berekend en niet de aanvullende beurs?
dan lijkt goed lezen van de post me de beste oplossing voor de toekomst...
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 13:51
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
ff een vraagje over de ib-groep?/
waneer krijg je eigenlijk je OV kaart???


(ik heb al op de site gekeken maar ik snap er niks van)
__________________
#
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 15:25
Verwijderd
Het eerster kwartaal dat je 18 bent, of met je studie begonnen bent.

Dus 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober.


Als ik t goed heb.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 15:33
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
dus als je nog geen 18 bent moet je de hele tijd een trein kaartje kopen??
__________________
#
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 16:19
Saycheese
Avatar van Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
roosjuh1988 schreef op 17-08-2006 @ 14:51 :
ff een vraagje over de ib-groep?/
waneer krijg je eigenlijk je OV kaart???


(ik heb al op de site gekeken maar ik snap er niks van)
Als je een MBO-opleiding volgt: Vanaf het eerste kwartaal nadat je 18 bent geworden.
Als je een HBO of WO-opleiding volgt (of gaat volgen) en je bent 18 geworden vóór 1 augustus: vanaf 1 september
Als je een HBO of WO-opleiding volgt (of gaat volgen) en je wordt 18 ná 1 augustus: vanaf 1 oktober.
__________________
Omdat zelfs van de meest vicieuze cirkel het oppervlak ?r² is.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 17:07
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
oke bedankt
dan krijg ik dus vanaf 1 oktober een ov kaart..

maar dan kan je voor die maand dan nog een soort treinkaart kopen dat je dat niet steeds hoeft te betalen??
__________________
#
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 17:11
Verwijderd
Citaat:
roosjuh1988 schreef op 17-08-2006 @ 18:07 :
oke bedankt
dan krijg ik dus vanaf 1 oktober een ov kaart..

maar dan kan je voor die maand dan nog een soort treinkaart kopen dat je dat niet steeds hoeft te betalen??
Een treinabonnement?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 18:09
Verwijderd
OV = trein+bus
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 18:09
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
ja dat bedoel ik
__________________
#
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-08-2006, 16:13
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Moenbloem schreef op 17-08-2006 @ 18:11 :
Een treinabonnement?
+ maandkaart voor de bus?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 18:31
Verwijderd
Citaat:
roosjuh1988 schreef op 17-08-2006 @ 18:07 :
oke bedankt
dan krijg ik dus vanaf 1 oktober een ov kaart..

maar dan kan je voor die maand dan nog een soort treinkaart kopen dat je dat niet steeds hoeft te betalen??
Dat kan, vergelijk wel even goed de prijzen van losse kaartjes en die van een trajectkaart voor de trein.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 20:23
PV
PV is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 18-08-2006 @ 19:31 :
Dat kan, vergelijk wel even goed de prijzen van losse kaartjes en die van een trajectkaart voor de trein.
Een maandtrajectkaart is de prijs van 16 losse kaartjes als ik het me goed herinner. Als je dus elke dag heen en weer moet een maand lang, kun je beter een trajectkaart kopen, maar als je bijv op maandag en vrijdag sowieso al vrij bent zijn losse retourkaartjes voordeliger.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 20:26
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Let op met trajectkaarten of je niet nog een jeugdmaandtrajectkaart kunt kopen. Ik weet niet of dat tot 18 of tot en met 18 geldt!
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 18-08-2006 @ 21:26 :
Let op met trajectkaarten of je niet nog een jeugdmaandtrajectkaart kunt kopen. Ik weet niet of dat tot 18 of tot en met 18 geldt!
Oeh ja, dat scheelt idd nog wel wat
Met citaat reageren
Oud 18-08-2006, 21:48
Verwijderd
Jeugdmaandtrajectkaart is tot en met 18 jaar, dus ook als je 18 bent de jeugdversie kiezen.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 08:47
A Lot Of Rock
Avatar van A Lot Of Rock
A Lot Of Rock is offline
waarom bel je niet eens met de IB-groep? doet mijn moeder constant , daar weten ze er echt wel veel vanaf. als je maar een ouder hebt, krij je volgens mij wel een aanvullende beurs...

IB-groep telefoonnummer is : (050) 599 77 55

Succes!

Lot
__________________
"I'm me, he's him, you're you!''
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2006, 01:58
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
A Lot Of Rock schreef op 21-08-2006 @ 09:47 :
waarom bel je niet eens met de IB-groep? doet mijn moeder constant , daar weten ze er echt wel veel vanaf. als je maar een ouder hebt, krij je volgens mij wel een aanvullende beurs...

IB-groep telefoonnummer is : (050) 599 77 55

Succes!

Lot
Dat lijkt me een beetje een raar criterium. Alsof je standaard een aanvullende beurs krijgt omdat een van je ouders overleden is.
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 03:44
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
MB schreef op 22-08-2006 @ 02:58 :
Dat lijkt me een beetje een raar criterium. Alsof je standaard een aanvullende beurs krijgt omdat een van je ouders overleden is.
Meestal komt het gewoon doordat één ouder minder geld in het laatje brengt dan twee ouders.
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 08:18
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
El Chupacabras schreef op 22-08-2006 @ 04:44 :
Meestal komt het gewoon doordat één ouder minder geld in het laatje brengt dan twee ouders.
Er zijn genoeg huishouden waar er nog altijd een van de ouders fulltime werkt en de ander thuis blijft, dus het lijkt me sterk dat ze daar naar kijken.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 09:38
Verwijderd
Citaat:
MB schreef op 22-08-2006 @ 02:58 :
Dat lijkt me een beetje een raar criterium. Alsof je standaard een aanvullende beurs krijgt omdat een van je ouders overleden is.
Het gaat niet om het feit dat de ouder overleden is zoals hierboven gezegd, maar wel dat één ouder minder verdiend dan twee ouders zouden kunnen. Of ze bijvoorbeeld een partime baan heeft omdat het anders simpelweg niet te behappen is qua huishouden/opvoeding/werk. Inkomen wordt bekeken en zo berekend hoe hoog de aanvullende beurs wordt. (dit is natuurlijk ook mogelijk als er twee ouders zijn die samen onder die grens zitten).
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 09:45
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 22-08-2006 @ 10:38 :
Het gaat niet om het feit dat de ouder overleden is zoals hierboven gezegd, maar wel dat één ouder minder verdiend dan twee ouders zouden kunnen. Of ze bijvoorbeeld een partime baan heeft omdat het anders simpelweg niet te behappen is qua huishouden/opvoeding/werk. Inkomen wordt bekeken en zo berekend hoe hoog de aanvullende beurs wordt. (dit is natuurlijk ook mogelijk als er twee ouders zijn die samen onder die grens zitten).
Maar dat wil niet zeggen dat als je maar één ouder hebt, je een aanvullende beurs krijgt. Als je maar één ouder hebt die ook nog eens weinig verdient, dán krijg je een aanvullende beurs.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 09:51
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 22-08-2006 @ 10:45 :
Maar dat wil niet zeggen dat als je maar één ouder hebt, je een aanvullende beurs krijgt. Als je maar één ouder hebt die ook nog eens weinig verdient, dán krijg je een aanvullende beurs.
hmhm

Dus ze kijken echt puur naar inkomen, niet naar het feit of jen ou 1 of 2 ouders hebt.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 11:28
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Citaat:
Anneka schreef op 22-08-2006 @ 10:51 :
hmhm

Dus ze kijken echt puur naar inkomen, niet naar het feit of jen ou 1 of 2 ouders hebt.
ja dat lijkt me nogat logisch. Sommige ouders verdienen samen evenveel als een ouder apart
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 15:51
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Anneka schreef op 22-08-2006 @ 10:51 :
hmhm

Dus ze kijken echt puur naar inkomen, niet naar het feit of jen ou 1 of 2 ouders hebt.
Lijkt mij wel. Het zou raar zijn dat iemand met een rijke ouder meer krijgt dan iemand met twee arme ouders.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Het grote IBG-topic (alles over stufi en ov-studentenkaarten enzo) #3
Adore
500 14-12-2008 19:26
Werk, Geld & Recht IB groep wilt dat ik deurwaarder kosten betaal.
robser
68 06-08-2008 18:22
Algemene schoolzaken IB-groep
Canine 13
1 21-03-2007 14:33
Algemene schoolzaken registreren op mijn ib groep?
miss x
14 08-03-2005 19:42
Werk, Geld & Recht Lenen
Verwijderd
13 25-01-2004 22:28
Werk, Geld & Recht IB-groep
Spongsiebob
3 18-10-2003 14:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:41.