Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2006, 14:02
ClauRiss
ClauRiss is offline
Hoi!

Ik zal me even voorstellen... mijn naam is Claudia en ik zit in het eerste jaar van de lerarenopleiding Nederlands aan de Hogeschool Rotterdam.

Op dit moment volg ik een keuzevak dat gaat over taboes . Nu moet ik maandag een presentatie houden over "een taboe". Ik heb gekozen voor het onderwerp NORMALITEIT .

Wat is normaal ? Wanneer is iemand abnormaal ? Als hij of zij rare kleren draagt? Als hij raar praat? Als...?

Nu zou ik die vraag graag beantwoord zien door jullie. Hoe zien jullie dat? Ter ondersteuning kun je een documentaire bekijken die in januari op BNN is uitgezonden. Dit is de link ->

http://www.bnn.nl/view/542/1022/8041107

en als je dan de docu BANG bekijkt, heb je misschien meer een beeld van het fenomeen.

Wat wil ik dus weten?

1. Wat vind jij normaal?
2. Wat vind jij abnormaal?
3. Hoe ga jij met mensen om die volgens jou abnormaal zijn?
4. Wat vind je van Jelle (uit de docu BANG)?

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Groetjes,
Claudia
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2006, 21:33
Verwijderd
Ik denk niet dat iemand makkelijk kan zeggen wat hij/zij normaal vindt. Ik niet, iig.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2006, 17:25
Verwijderd
Wat vind ik een normale... boterham? Middelbare scholier? Boek?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2006, 01:12
Verwijderd
Normaal volgens mij is:conform de massa, wat als gebruikelijk wordt geschouwd, wat iedereen doet

Ik vind abnormaliteit (in tegenstelling tot normaliteit) totaal niet te vergelijken is met taboe. Het dekt de lading helemaal niet. Denk hier dus nog even over na.

Mijn mening over Jelle: gewoon een 'normale' vreselijk onzekere jongen, zoals er nog heel veel rondlopen, duidelijk in de war over zijn eigen identiteit. Hij weet niet anders, dan zijn heil te zoeken in jeugd/subculturen. Hij identificeert zich met metal/gothic/alto (zeg ik het goed?). Hij kleedt zich als een alto, maar andere alto's kleden zich zo omdat ze zich juist anders willen willen voordoen. Het mooie aan hem is dat hij er niet normaal uitziet, maar dat hij wel als normaal gezien wil worden. Hij faalt dus als het ware in het niet-normaal zijn, maar probeert dit te compenseren door dan toch maar roepen 'als normaal beschouwd te willen worden'.

Conclusie: een duidelijk geval van anders willen zijn, maar het toch niet zijn omdat er nog teveel andere jongeren zijn die zich precies zo gedragen.
Hypothese: Over 5 jaar gedraagt Jelle zich normaal, op een eigen individuele manier. Dit bang zijn, en (niet-)normaal willen zijn, is slechts een fase van de puberteit. In zijn geval, althans.

Als je niet-normaal wil zijn, door bijvoorbeeld elke dag achterstevoren over straat te lopen, dan ben je abnormaal. Of als je elke dag naakt over straat loopt. Ik denk dat abnormaliteit dichterbij schande staat, dan bij taboe. Taboe is de ergste variant van het niet-normale.

Hoe ga ik met abnormale mensen om? Dat ligt eraan hoe abnormaal ze zijn en wat ze doen. Als ik het ernstig afkeur dan zal ik er niet aan meewerken, en als ik vind dat mensen volgens mij totaal verkeerd zijn, dan zal ik niet met hen omgaan. Uiterlijk schaadt niet zo hard als bepaalde daden echter... Het is meer een kwestie met wie (of met 'welke groep') je je wilt identificeren.

Laatst gewijzigd op 02-04-2006 om 01:18.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa
e-hazeleger
12 18-05-2011 17:09
Psychologie onderzoek naar boulimia
sanjo
37 15-10-2008 19:03
Verhalen & Gedichten Afscheid [vernieuwd]
tiram
45 12-05-2004 15:02
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Verhalen & Gedichten Mijn verhaal: Afscheid
tiram
71 20-12-2003 13:30
Verhalen & Gedichten Begin van een verhaal.
Vlooienband
20 18-01-2003 03:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.