Oud 21-05-2002, 23:04
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Ik kom er niet uit. Hieronder de theorie.


Ik kom niet uit de volgende onderdelen:
bij (5) en (6) mis ik volgens mij een - voor Q*E. Maar het kan ook zijn dat ik de afleiding van (1), (2), (3) en (4) niet helemaal zie naar (5) en (6) toe...

Hoe komen ze van (5) en (6) aan (7)? Ik zie de afleiding echt niet (ik zou deze afleiding graag zelf kunnen reproducerten dus v1+v2 en v1-v2 invullen in (7) is niet echt een idee aangezien ik hem later nog moet afleiden voor één van de beide E's = 0.).

ik word een beetje kriegel ... iemand ideeën?

Zelfs met Mathematica is het nog moeilijk...
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2002, 21:33
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Misschien is het een idee om een tekening te maken waarin de situatie (een oliedruppeltje dat tussen 2 condensatorplaten zweeft door een geschikt potentiaalverschil te kiezen zodat de krachten elkaar opheffen) en daarbij precies na te gaan welke krachten er allemaal een rol spelen en hoe ze met elkaar samenhangen. Ook kun je in een natuurkundeboek bij het onderdeel elektrostatica eens kijken hoe daar de bij het Milikan-experiment behorende formules worden afgeleid, zodat je een idee hebt hoe je zelf de benodigde afleiding(en) kunt vinden.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 22:28
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
mijn natuurkundeboek (Griffith's, introduction to electrodynamics) rept niet voer Milikan... helaas...
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 18:19
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Tampert schreef:
mijn natuurkundeboek (Griffith's, introduction to electrodynamics) rept niet voer Milikan... helaas...
Misschien kun je op een van de natuurkundesites iets van het experiment van Milikan met een afleiding van de daarbij gebruikte formules vinden. Even een leuke anecdote over Milikan: toen hij directeur was van het natuurkundig instituut van Caltech (California Instutute of Technology) had een religieuze groepering onder het raam van zijn kantoor een poster gehangen met de tekst: "Jesus saves." Een paar dagen later hadden enkele studenten er onder gezet: "But Milikan gets the credit."
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 20:33
pol
pol is offline
Ik heb het eens opgezocht in mijn boek fysica (Physics for scientists and engineers - Serway-Beichner).

Ik heb hier een scan genomen, maar het ging nogal moeilijk (te dik boek).
Het belangrijkste zijn de figuurtjes. Zo zie je hoe de krachten en snelheden gericht zijn, als er een veld is, en wanneer er geen veld is.



De weerstandskracht is Fd in de figuur.

Hopelijk heb je er wat aan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:42.