Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2004, 19:31
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Zometeen dit maar eens faxen.

Citaat:
Onderwerp: Toegang tot WO-masteropleiding

Eindhoven, 15 november, 2004

Geachte heer Minnée,

Naar aanleiding van uw schrijven d.d. 13 december doe ik u deze fax toekomen. U kunt in dit kader mijn tweede (verzoek per) e-mail negeren daar ik in dit schrijven het e.e.a. integraal zal herhalen.

Ter illustratie gaf ik u eerder als voorbeeld de student met een voltooide WO bachelor natuurkunde, die middels een eenjarig schakelprogramma zou instromen in een master rechtsgeleerdheid en zo ipso facto in twee jaar de academische titel meester (mr.) verkrijgt. In uw schrijven deelt u mij mede dat voor wat betreft dit voorbeeld, waarbij geen werkelijke samenhang meer bestaat tussen de bachelorfase en het mastertraject, de desbetreffende persoon niet zou voldoen aan de eisen die een instelling aan haar studenten dient te stellen.

De Universiteit van Amsterdam biedt evenwel een dergelijk traject aan. Zo is te lezen op de UvA site, en ook telefonisch bevestigt men, dat elke juridische master (uitgezonderd notarieel en fiscaal recht) te volgen is met een niet juridische bachelor of doctoraalopleiding na het volgen van een kort (1-jarig) schakelprogramma. Voor de niet-juridische HBO bachelors wordt niet meer dan een extra inleidend vak als eis naast het schakelprogramma gevraagd.

Dit leidt mijns inziens tot wel zeer vreemde constructies, zoals ik reeds in het bovenstaande voorbeeld heb mogen aangeven. Ook in het buitenland kent men een dergelijke opzet niet en dient er enige cohesie te bestaan tussen bachelor en master.

Het lijkt mij dan ook dat met het op bovenvermelde wijze oprekken van de instroommogelijkheden aan de bedoelingen van het BAMA-stelsel voorbij wordt gegaan.

Gaarne verneem ik dan ook uw zienswijze op de instroommogelijkheden die men thans aan de UvA hanteert voor wat betreft rechtsgeleerdheid.

Verblijft met vriendelijke groet,

mr. JCLMA van Gemert
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2004, 11:14
NN
NN is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 15-12-2004 @ 20:31 :
Zometeen dit maar eens faxen.
Wat een formeel briefje. Is het nou leuk om met 'mr.' te ondertekenen?
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 11:15
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 16-12-2004 @ 12:14 :
Wat een formeel briefje. Is het nou leuk om met 'mr.' te ondertekenen?
Wat denk je zelf?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 11:18
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-12-2004 @ 19:51 :
@ NN, je krijgt z.s.m. antwoord.
Fijn.
(Jij bent geen bestuursorgaan, dus je krijgt geen 6 wkn ex Awb van me. )
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 11:19
Verwijderd
Ik ben gewoon a) verstrooid en vergeetachtig en b) ik heb het best druk, maar ik doe mijn best
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 11:25
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
NN schreef op 16-12-2004 @ 12:14 :
Wat een formeel briefje. Is het nou leuk om met 'mr.' te ondertekenen?
Wat denk jij?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 11:25
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-12-2004 @ 12:19 :
Ik ben gewoon a) verstrooid en vergeetachtig en b) ik heb het best druk, maar ik doe mijn best
Scriptie?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 11:32
NN
NN is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 16-12-2004 @ 12:25 :
Wat denk jij?
Vast wel, anders zou je er ook niet zo mee leuren hier op dit forum.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 11:36
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
NN schreef op 16-12-2004 @ 12:32 :
Vast wel, anders zou je er ook niet zo mee leuren hier op dit forum.
Als je nu hard studeert, dan kan jij dat binnen afzienbare tijd ook.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 11:47
NN
NN is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 16-12-2004 @ 12:36 :
Als je nu hard studeert, dan kan jij dat binnen afzienbare tijd ook.
Als het een beetje meezit ben ik eind dit jaar al LL.B. (Bachelor of Laws)

Volgend jaar ga ik dan voor de LL.M. (Master of Laws in Dutch Law) / mr..

(Vervolgens hoop ik de studie Recht en Bestuur af te ronden om ook Master of Laws in Legal Public Administration te worden.)
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 11:51
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
NN schreef op 16-12-2004 @ 12:47 :
(Vervolgens hoop ik de studie Recht en Bestuur af te ronden om ook Master of Laws in Legal Public Administration te worden.)
Het was te verwachten.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 11:55
NN
NN is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 16-12-2004 @ 12:51 :
Het was te verwachten.
Hoezo?
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 12:09
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 16-12-2004 @ 12:25 :
Scriptie?
Inderdaad. Ik ben alleen ook aan het twijfelen of ik niet toch nog het komende semester zal gaan volgen om (o.a.) Capita Verzekeringsrecht: de aansprakelijkheidsverzekering te doen. Het verzekeringsrecht heeft me best wel gegrepen, namelijk (eerste semester heb ik Algemeen Deel van het schadeverzekeringsrecht gevolgd). Keuzes, keuzes
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 12:28
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 15-12-2004 @ 17:30 :
Hoe on-academisch.
Het vak heet dan ook Rechtspraktijk.
Over het academisch gehalten van de rechtenstudie is hier onderhand wel genoeg gezegd me dunkt. Maar is biologie, of geneeskunde, of natuurkunde onacademisch, omdat men daar aan practica doet? Toegegeven, de practica dienen in het kader van die studies vooral ertoe, bepaalde theses over de werkelijkheid te toetsen (of te bevestigen). Maar dan komen we weer op het academisch, of liever wetenschappelijk, gehalte van rechten.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 12:30
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 15-12-2004 @ 19:08 :
Helemaal geen Nederlandstalige bul??
De propedeusebul was bij ons nog keurig in het Latijn gesteld, met Nederlandse vertaling, in kleine letters, op de achterkant. Ik zou het toch zeer kwalijk vinden, indien het Latijn zelfs op de bul wordt verdrongen door dat ordinaire Engels.

Proficiat met je afstuderen overigens.
Al gesolliciteerd?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 12:35
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
NN schreef op 15-12-2004 @ 19:15 :


Gelukkig hebben wij niet dat HBO-achtige inschrijven=meedoen=slagen zoals jullie in Utrecht.

Daarover heb ik mij ook beklaagd. Veel vakgroepen zijn ook niet blij met het nieuwe systeem, volgens welk minstens twee "toetsmomenten" moeten bestaan per vak. Bij handelsverkeersrecht en bij verzekeringsrecht lost men dat zo op, dat de student een annotatie oid moet schrijven die voor niet meer dan 10 % meetelt.

Maar bij huurrecht: individuele opdracht, groepspresentatie (gatver de gatver), schriftelijke groepsopdracht (nogmaals: gatver), aanwezigheidsplicht, en dan een eindtoets, voor 50 %.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 12:49
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 16-12-2004 @ 13:28 :
Maar dan komen we weer op het academisch, of liever wetenschappelijk, gehalte van rechten.
Interessante discussie overigens: zie erover het NJB-themanummer 'De rechtswetenschap', afl. 28 (30 juli 2004) en nog enkele reacties erop in afl. 43 (26 november).

Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 13:58
MickeyV
MickeyV is offline
Ik moet mij maar eens abonneren.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 15:21
Verwijderd
Had je nog geen abonnement? Ik vind eigenlijk wel dat elke student die wat verder in zijn studie is zich erop zou moeten abonneren. Shame on you!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 15:22
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-12-2004 @ 16:21 :
Had je nog geen abonnement? Ik vind eigenlijk wel dat elke student die wat verder in zijn studie is zich erop zou moeten abonneren. Shame on you!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 15:25
Verwijderd
Je wilt natuurlijk wel een beetje op de hoogte blijven wat er allemaal gebeurt. Niet alleen staan er wekelijks twee hoofdartikelen in, er staan ook overzichten in van de belangrijkste jurisprudentie, parlements- en regeringsdocumenten, inwerkinggetreden wet- en regelgeving et cetera.

Het is dus informatief, leuk (sommige discussies zijn gewoon fel, geweldig om dat te lezen) en bovendien nog eens nuttig, want je blijft zo op de hoogte van meer rechtsgebieden dan alleen je eigen afstudeerrichting.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 15:57
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-12-2004 @ 16:25 :
Je wilt natuurlijk wel een beetje op de hoogte blijven wat er allemaal gebeurt. Niet alleen staan er wekelijks twee hoofdartikelen in, er staan ook overzichten in van de belangrijkste jurisprudentie, parlements- en regeringsdocumenten, inwerkinggetreden wet- en regelgeving et cetera.

Het is dus informatief, leuk (sommige discussies zijn gewoon fel, geweldig om dat te lezen) en bovendien nog eens nuttig, want je blijft zo op de hoogte van meer rechtsgebieden dan alleen je eigen afstudeerrichting.
Mee eensch, maar het is en blijft duur.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 16:29
Verwijderd
Je gaat als jurist waarschijnlijk redelijk verdienen, dus zie het als een investering.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 18:16
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-12-2004 @ 13:49 :
Interessante discussie overigens: zie erover het NJB-themanummer 'De rechtswetenschap', afl. 28 (30 juli 2004) en nog enkele reacties erop in afl. 43 (26 november).

Wat kost NJB eigenlijk precies voor een student?

Ik heb alleen een abo op Ars Aequi en wil toch wel eens wat meer...
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 18:17
NN
NN is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 16-12-2004 @ 13:35 :
Daarover heb ik mij ook beklaagd. Veel vakgroepen zijn ook niet blij met het nieuwe systeem, volgens welk minstens twee "toetsmomenten" moeten bestaan per vak. Bij handelsverkeersrecht en bij verzekeringsrecht lost men dat zo op, dat de student een annotatie oid moet schrijven die voor niet meer dan 10 % meetelt.

Maar bij huurrecht: individuele opdracht, groepspresentatie (gatver de gatver), schriftelijke groepsopdracht (nogmaals: gatver), aanwezigheidsplicht, en dan een eindtoets, voor 50 %.
Waarom ga je niet lekker weg uit Utrecht?
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 18:35
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 16-12-2004 @ 19:16 :
Wat kost NJB eigenlijk precies voor een student?

Ik heb alleen een abo op Ars Aequi en wil toch wel eens wat meer...
'Ook voor STUDENTEN een prima investering
Met een abonnement op het Nederlands Juristenblad investeer je in je carrière. Nu en straks. Nu is het NJB ideaal als hulp bij tentamens en scripties en kun je na slechts een uur per week lezen moeiteloos over allerlei zaken in het recht meepraten. Straks heb je er voordeel van bij het solliciteren. Vanwege het vacatureoverzicht en de personeelsadvertenties die erin staan, maar vooral door de verworven kennis en gevormde opinies die je meeneemt naar sollicitatiegesprekken. En heb je eenmaal een baan in de juridische wereld dan blijf je met het NJB op de hoogte.

Neem nu een abonnement met 50% studentenkorting
Als rechtenstudent krijg je maar liefst 50% korting op de abonnementsprijs van het NJB. Je betaalt voor een jaarabonnement slechts € 108,81 (incl. BTW)! Belangrijk: om je abonnement te kunnen noteren vragen we je om separaat een kopie van je collegekaart te sturen naar Kluwer, Antwoordnummer 93, 7400 VB Deventer. '
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 18:46
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-12-2004 @ 19:35 :
'Ook voor STUDENTEN een prima investering
Met een abonnement op het Nederlands Juristenblad investeer je in je carrière. Nu en straks. Nu is het NJB ideaal als hulp bij tentamens en scripties en kun je na slechts een uur per week lezen moeiteloos over allerlei zaken in het recht meepraten. Straks heb je er voordeel van bij het solliciteren. Vanwege het vacatureoverzicht en de personeelsadvertenties die erin staan, maar vooral door de verworven kennis en gevormde opinies die je meeneemt naar sollicitatiegesprekken. En heb je eenmaal een baan in de juridische wereld dan blijf je met het NJB op de hoogte.

Neem nu een abonnement met 50% studentenkorting
Als rechtenstudent krijg je maar liefst 50% korting op de abonnementsprijs van het NJB. Je betaalt voor een jaarabonnement slechts € 108,81 (incl. BTW)! Belangrijk: om je abonnement te kunnen noteren vragen we je om separaat een kopie van je collegekaart te sturen naar Kluwer, Antwoordnummer 93, 7400 VB Deventer. '
'Slechts' dik 100 euro.

Zullen we met de juristen op dit forum ook maar een tijdschrift beginnen? Jij doet het ondernemingsrechtkatern, Gauloises het communistenrecht, mr. Souvereign en Mickey V. (mits er een strenge eindredacteur komt!) mogen ook iets leuks uitzoeken en ik doe het publiekrecht.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 18:55
Verwijderd
Ik vind honderd euro niet veel op jaarbasis (een rokende student paft een flink veelvoud daarvan weg op jaarbasis, om van de drankkosten nog maar te zwijgen). Bovendien, zoals ik al zei, zie het als een investering in je toekomst (en ja, dat zei ik al vóór ik dit wervende stukje op de site van het NJB had gelezen ).
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 18:57
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-12-2004 @ 19:55 :
Ik vind honderd euro niet veel op jaarbasis (een rokende student paft een flink veelvoud daarvan weg op jaarbasis, om van de drankkosten nog maar te zwijgen). Bovendien, zoals ik al zei, zie het als een investering in je toekomst (en ja, dat zei ik al vóór ik dit wervende stukje op de site van het NJB had gelezen ).
Die andere kosten heb ik gelukkig niet.

Ik verwacht trouwens niet in een sollicitatiegesprek de vraag te krijgen of ik een abo op NJB heb gehad toen ik studeerde.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 18:59
Verwijderd
Daar gaat het toch ook helemaal niet om. Het gaat er gewoon om dat je meer te vertellen hebt dan alleen slaafs opdreunen wat je op college hebt gehad. Als je een juridisch tijdschrift leest heb je gewoon meer te vertellen dan iemand die alleen colleges volgt.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 19:01
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-12-2004 @ 19:59 :
Daar gaat het toch ook helemaal niet om. Het gaat er gewoon om dat je meer te vertellen hebt dan alleen slaafs opdreunen wat je op college hebt gehad. Als je een juridisch tijdschrift leest heb je gewoon meer te vertellen dan iemand die alleen colleges volgt.
Ach, als publiekrechtjurist kijk ik gewoon elke dag even naar Nova om te zien welke politicus/bestuurder die dag weer iets heeft gedaan wat juridisch niet kan.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 19:08
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 16-12-2004 @ 19:46 :
'Slechts' dik 100 euro.
Precies dat kwam ook in mij op, ik ga liever even naar de UB
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 19:15
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-12-2004 @ 13:49 :
Interessante discussie overigens: zie erover het NJB-themanummer 'De rechtswetenschap', afl. 28 (30 juli 2004) en nog enkele reacties erop in afl. 43 (26 november).

Sinds ik in de propedeuse een abonnement heb genomen op Ars Aequi ('Dat is ontzettend belangrijk voor je studie, je kunt niet zonder!') en ik dat vreselijke blaadje vervolgens altijd nog in plastic op een stapeltje heb gelegd (inmiddels heb ik dat kutblaadje gelukkig opgezegd) neem ik dit soort tijdschriftadviezen van juristen niet meer aan
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 19:18
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 16-12-2004 @ 20:15 :
Sinds ik in de propedeuse een abonnement heb genomen op Ars Aequi ('Dat is ontzettend belangrijk voor je studie, je kunt niet zonder!') en ik dat vreselijke blaadje vervolgens altijd nog in plastic op een stapeltje heb gelegd (inmiddels heb ik dat kutblaadje gelukkig opgezegd) neem ik dit soort tijdschriftadviezen van juristen niet meer aan
Dat faculteitsblaadje van ons, ACTIOMA, is trouwens nog veel erger. Dat kan ik alleen maar zwaar tenenkrommend lezen.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 19:21
NN
NN is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 16-12-2004 @ 20:08 :
Precies dat kwam ook in mij op, ik ga liever even naar de UB
JB zou ik heen gaan.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 19:22
NN
NN is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 16-12-2004 @ 20:15 :
Sinds ik in de propedeuse een abonnement heb genomen op Ars Aequi ('Dat is ontzettend belangrijk voor je studie, je kunt niet zonder!') en ik dat vreselijke blaadje vervolgens altijd nog in plastic op een stapeltje heb gelegd (inmiddels heb ik dat kutblaadje gelukkig opgezegd) neem ik dit soort tijdschriftadviezen van juristen niet meer aan
Zo ben ik ook aan AA gekomen.

Gefeliciteerd trouwens.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 19:24
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
NN schreef op 16-12-2004 @ 20:22 :


Gefeliciteerd trouwens. [/B]
Dat klopt niet helemaal, ik heb het kennelijk ooit verkeerd ingevuld

Maar toch bedankt.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 20:25
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef op 16-12-2004 @ 20:18 :
Dat faculteitsblaadje van ons, ACTIOMA, is trouwens nog veel erger. Dat kan ik alleen maar zwaar tenenkrommend lezen.
Oh, dus jij kon het nog lezen, maar dan wel tenenkrommend? Ik kon het gewoon helemaal niet lezen, dus ik leg het maar meteen bij het oud papier
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 20:41
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-12-2004 @ 21:25 :
Oh, dus jij kon het nog lezen, maar dan wel tenenkrommend? Ik kon het gewoon helemaal niet lezen, dus ik leg het maar meteen bij het oud papier
Wat voor blad is dat dan?
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 20:57
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 16-12-2004 @ 21:41 :
Wat voor blad is dat dan?
Gewoon een faculteitsblaadje, voornamelijk gevuld met advertenties van werkgevers die altijd op bedrijvendagen staan te leuren en stukjes en columns van studenten. Erg saai.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 22:06
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
NN schreef op 16-12-2004 @ 19:17 :
Waarom ga je niet lekker weg uit Utrecht?
Ach, kijk, m'n vader heeft in Delft gestudeerd, m'n zus heeft in Maastricht gestudeerd, ik heb een broertje dat -dat zul je leuk vinden- in Groningen studeert, ik geloof dat een ander broertje daar ook wil studeren -zul je ook leuk vinden -, en m'n moeder vond het zo leuk als iemand "haar" studiestad zou kiezen.

Even serieus: ik ben erg gesteld op het Janskerkhof, met m'n trouwe tabakswinkeltje aldaar.

Nee, nu echt serieus. Ik ben toch al bijna klaar met de studie. Om nu te zeggen, dat de UU zo vreselijk slecht is, dat ik mij gedwongen voel voor dat laatste kleine jaartje over te zetelen naar een andere universiteit, neen. Ik worstel me wel door die flauwe opdrachtjes heen (dit jaar ook maar voor het eerst hoor, daarvoor deed ik, om daaraan te ontkomen, allerlei bezemtentamina. Dat gaat nu nauwelijks meer, dus volgen wij onderwijs.)
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 00:10
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef op 16-12-2004 @ 20:15 :
Sinds ik in de propedeuse een abonnement heb genomen op Ars Aequi ('Dat is ontzettend belangrijk voor je studie, je kunt niet zonder!') en ik dat vreselijke blaadje vervolgens altijd nog in plastic op een stapeltje heb gelegd (inmiddels heb ik dat kutblaadje gelukkig opgezegd) neem ik dit soort tijdschriftadviezen van juristen niet meer aan
Klinkt bekend
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 12:43
HenkMul
Avatar van HenkMul
HenkMul is offline
MickeyV, Heidegger en Hegel lezen lekkerder weg dan jouw teksten. Beslis zelf maar of je dit als een compliment wilt opvatten. .

Henk Mul !
__________________
Uit de slobber gewassen kluit.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 14:50
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 17-12-2004 @ 13:43 :
MickeyV, Heidegger en Hegel lezen lekkerder weg dan jouw teksten. Beslis zelf maar of je dit als een compliment wilt opvatten. .
Dat zegt veel meer over jou als persoon dan een ander.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 16:30
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 17-12-2004 @ 13:43 :
MickeyV, Heidegger en Hegel lezen lekkerder weg dan jouw teksten. Beslis zelf maar of je dit als een compliment wilt opvatten. .

Henk Mul !
Kant kon ook niet leesbaar schrijven. Zo zie je maar weer de raakvlakken tussen het recht en de filosofie.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 16:43
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-12-2004 @ 19:59 :
Daar gaat het toch ook helemaal niet om. Het gaat er gewoon om dat je meer te vertellen hebt dan alleen slaafs opdreunen wat je op college hebt gehad. Als je een juridisch tijdschrift leest heb je gewoon meer te vertellen dan iemand die alleen colleges volgt.
Dat lijkt me juist. Ik mis echter simpelweg de interesse, mij zo druk met Rechten bezig te houden. Geen luiheid, want ik ben best een brave student , en ik heb een redelijke inzet voor de studie. Maar, ik lees liever andere dingen. Ipv het NJB lees ik bv. de Duden-Grammatik, om m'n Duits bij te spijkeren. Iemand die, zich als jurist begevend in het handelsverkeer (wat dat betreft ga ik dezelfde richting in als jij), de Duitse taal machtig is, heeft, als hij gaat solliciteren, inzoverre toch een voorsprong op zijn medesollicitanten die hoogstens hun eigen taal beheersen (wat natuurlijk onverlet laat de waarde van de jurist die, ook buiten het kader van z'n studie, kennis over het recht heeft opgedaan). Je ziet bv. dikwijls, ook in arresten van de HR, dat Duitse bedrijven of verzekeringsmaatschappijen procederen ten overstaan van een Nederlandse rechter, onderworpen aan Nederlands Recht. Ligt natuurlijk ook voor de hand, en het omgekeerde zal ongetwijfeld net zo vaak voorkomen, zo niet vaker. Hoe dan ook, dat Duitse bedrijf gaat dus op zoek naar een jurist die thuis is in het Nederlandse Recht, derhalve, waarschijnlijk, een Nederlandse advocaat. Tuurlijk, ook de Duitsers beheersen het Engels steeds beter, maar maak je niet een goede indruk, indien je een Duitse client in seiner Muttersprache te woord kunt staan? Me dunkt. En aangezien, zoals ik zei, die Duitse clienten kennelijk een grote Prozesslust hebben (tot aan de HR!), valt aan hen kennelijk een goede boterham te verdienen.

Dus zorg maar dat jij je Duits, voorzover je dat althans niet beheerst, goed kent, anders pik ik al die Duitse verzekeringsmaatschappijen van je bordje.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 16:49
Verwijderd
Point being?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 16:50
NN
NN is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 17-12-2004 @ 17:43 :
Dat lijkt me juist. Ik mis echter simpelweg de interesse, mij zo druk met Rechten bezig te houden. Geen luiheid, want ik ben best een brave student , en ik heb een redelijke inzet voor de studie. Maar, ik lees liever andere dingen. Ipv het NJB lees ik bv. de Duden-Grammatik, om m'n Duits bij te spijkeren. Iemand die, zich als jurist begevend in het handelsverkeer (wat dat betreft ga ik dezelfde richting in als jij), de Duitse taal machtig is, heeft, als hij gaat solliciteren, inzoverre toch een voorsprong op zijn medesollicitanten die hoogstens hun eigen taal beheersen (wat natuurlijk onverlet laat de waarde van de jurist die, ook buiten het kader van z'n studie, kennis over het recht heeft opgedaan). Je ziet bv. dikwijls, ook in arresten van de HR, dat Duitse bedrijven of verzekeringsmaatschappijen procederen ten overstaan van een Nederlandse rechter, onderworpen aan Nederlands Recht. Ligt natuurlijk ook voor de hand, en het omgekeerde zal ongetwijfeld net zo vaak voorkomen, zo niet vaker. Hoe dan ook, dat Duitse bedrijf gaat dus op zoek naar een jurist die thuis is in het Nederlandse Recht, derhalve, waarschijnlijk, een Nederlandse advocaat. Tuurlijk, ook de Duitsers beheersen het Engels steeds beter, maar maak je niet een goede indruk, indien je een Duitse client in seiner Muttersprache te woord kunt staan? Me dunkt. En aangezien, zoals ik zei, die Duitse clienten kennelijk een grote Prozesslust hebben (tot aan de HR!), valt aan hen kennelijk een goede boterham te verdienen.

Dus zorg maar dat jij je Duits, voorzover je dat althans niet beheerst, goed kent, anders pik ik al die Duitse verzekeringsmaatschappijen van je bordje.
Ik denk dat je als student Nederlands Recht nou niet echt héél erg veel mensen in andere talen zult spreken.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 16:50
Verwijderd
Heb je dat stuk daadwerkelijk gelezen dan?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 16:50
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-12-2004 @ 17:49 :
Point being?
heh.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren American studies of Godsdienstwetenschap als 2e studie
JNR
32 31-07-2007 14:24
Studeren Rechten UvA VU
Interupter
44 09-12-2005 22:21
Studeren European Studies en (Internationaal) Recht
Miroir
2 12-10-2005 22:57
Studeren Twee studies (eco en recht)
Liss
9 22-06-2005 14:41
Algemene schoolzaken Recht & Management of Rechten?
Wawl
24 06-02-2005 10:54
Studeren Rechten Studie
Right
212 28-11-2004 22:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:29.