Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2009 / HAVO
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2009, 08:32
Verwijderd
Hai..

Hoe gaan jullie het examen voor ak leren? Ik wilde mijn docent vragen om een paar oefenexamens in de klas te maken, maar nu blijkt dat dat niet kan. De vorige jaren hadden ze een ander onderwerp i.v.m. de vernieuwde tweede fase.

Iemand tips of suggesties?
Thanks!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2009, 15:33
Anna17J
Anna17J is offline
In de examenbundel van Aardrijkskunde staan wel oefenvragen en ook oefenexamens geloof ik over de onderwerpen die wij nu dus moeten leren.
Verder ga ik uit de examenbundel per Domein begrippenlijsten maken en die uit mijn hoofd leren. Daarnaast staan er veel (ook toepassingen) dingen uitgelegd in Samengevat, dus daar wil ik ook moeilijk onderwerpen uit selecteren om te leren.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 16:49
Janno
Janno is offline
je kunt op www.havovwo.nl de examens van vorige jaren oefenen
__________________
^-^
Met citaat reageren
Oud 18-04-2009, 15:01
BlackTiger
BlackTiger is offline
ik leer het examen door eerst al het stof uit de leerboeken heel goed door te nemen, en dan ga ik alle vragen maken uit het examenbundel. Dan moet het wel lukken denk ik
Met citaat reageren
Oud 28-04-2009, 19:22
paybacktime!!
Avatar van paybacktime!!
paybacktime!! is offline
Je leest het boek een keer door en zorgt revoor dat je het snapt, het is vooral logica en atlas kennis.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2009, 21:03
Strategos
Strategos is offline
Ik denk ook dat je de theorie in het boek gewoon moet toepassen in het examen met behulp van atlasvaardigheden en werkwijze methodes.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2009, 12:53
Sjoerd
Avatar van Sjoerd
Sjoerd is offline
ik ga alles gewoon goed doorlezen allemaal..
is wel heel veel!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 17:11
Verwijderd
Maar weet je wat het is met die examens? Vorige jaren hadden de leerlingen van de tweede fase in aardrijkskunde andere examenstof. Ik weet niet zo wat zij hadden (of wat wij hebben), maar ik weet wel dat wij hun examens niet kunnen gebruiken om te leren..
Ik weet niet wat die examenbundel er dus van gemaakt heeft, maar dikke kans dat er dus niets van klopt (voor ons althans).
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 18:22
Anna17J
Anna17J is offline
Citaat:
Maar weet je wat het is met die examens? Vorige jaren hadden de leerlingen van de tweede fase in aardrijkskunde andere examenstof. Ik weet niet zo wat zij hadden (of wat wij hebben), maar ik weet wel dat wij hun examens niet kunnen gebruiken om te leren..
Ik weet niet wat die examenbundel er dus van gemaakt heeft, maar dikke kans dat er dus niets van klopt (voor ons althans).
De examenbundel Aardrijkskunde HAVO voor het jaar 2009 klopt wel hoor . (net als de samengevat) Daar heb ik toch sinds januari 2009 uit gewerkt in de les, dus als ik met deze kennis een 2 haal... dan zal het wel verkeerde kennis zijn geweest maar opzich moet ik gewoon kunnen slagen met die twee boeken lijkt mij ^^
Met citaat reageren
Oud 14-05-2009, 22:16
mar1977
mar1977 is offline
Hai Sannea,

Anna 17J heeft gelijk: de Examenbundel 2009 en de Samengevatbundel 2009 zijn speciaal voor de nieuwe examens gemaakt. De examens van voorgaande jaren en de examenbundels en samengevatbundels van eerdere jaren daar heb je dus niks aan. Succes met leren!

Juf aardrijkskunde
Met citaat reageren
Oud 21-05-2009, 10:14
Liw
Liw is offline
Ik heb de 2 aardrijkskunde boeken van buiteNland. Moeten we nou die beide boeken helemaal kennen?
Want bij sommige paragraven staat erboven CE (centraal examen) en andere SE (schoolexamen).. En dat zijn ook maar een paar paragraven..
Alvast heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2009, 13:41
Seraphina
Seraphina is offline
Ik heb even een vraagje aan de mensen die de boeken van De Geo hebben (Systeem Aarde, Indonesië Actueel, Wonen in Nederland)!
Ik snap namelijk even niet meer wat ik nou moet leren. In mijn agenda heb ik ooit van m'n docente moeten opschrijven dat we voor het examen het volgende moesten leren:

Arm en Rijk - Hoofdstuk 4
Systeem Aarde - Hoofdstuk 1, 2, 3
Indonesie Actueel - Hoofdstuk 1, 2
Wonen in Nederland - Hoofdstuk 1, 2, 3

Bij sommige boeken hoef je dus niet alle hoofdstukken te leren? En "Arm en Rijk" heb ik helemaal niet... Er staat daar wel tussen haakjes achter "samenvatting op stencil", dus misschien heb ik dat nog ergens liggen, juist omdat we dat boek dit jaar niet hebben gebruikt. Maar goed, iemand die er wat van begrijpt?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2009, 13:51
steffiej18
steffiej18 is offline
haij,, ik heb de methode buitenland,, maar onze school zei dat we het boek van 4 havo niet meer nodig hadden .. dus terug gestuurd ik heb het boekje samengevat gekocht ik hoop dat daar alles in staat

xx
Met citaat reageren
Oud 21-05-2009, 14:34
Sjoerd
Avatar van Sjoerd
Sjoerd is offline
samengevat staat alles in! Alleen is wel heel beknopt volgens mij. maar alles wat je moet weten staat er wel in
Met citaat reageren
Oud 21-05-2009, 16:44
Liw
Liw is offline
Citaat:
haij,, ik heb de methode buitenland,, maar onze school zei dat we het boek van 4 havo niet meer nodig hadden .. dus terug gestuurd ik heb het boekje samengevat gekocht ik hoop dat daar alles in staat

xx
Havo 4 van Buitenland moet je inderdaad wel kennen. Wat stom van je school. Maar er staat SE en CE stof in, moesten jullie dat allebei gaan leren of alleen de CE?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2009, 09:32
steffiej18
steffiej18 is offline
nou,, ik heb alle se- en ce-stof al een keer getoetst gekregen (van 4 en 5 havo)..
maar mn school dacht gewoon dat de stof van 4-havo niet de stof was van het centraal examen
haha.. ik ben nu druk bezig met me boekje samengevat.. het is inderdaad veel begrippen maar er staan ook handige voorbeelden in waar je bepaalde dingen kan vinden in je atlas.. en waar je op moet letten als je een kaart bestudeerd..

hmmz. ik sta nu een 6.4 hoop dat t zo blijft

bedankt voor de reacties (K)
Met citaat reageren
Oud 22-05-2009, 11:23
annieky
Avatar van annieky
annieky is offline
Citaat:
Ik heb even een vraagje aan de mensen die de boeken van De Geo hebben (Systeem Aarde, Indonesië Actueel, Wonen in Nederland)!
Ik snap namelijk even niet meer wat ik nou moet leren. In mijn agenda heb ik ooit van m'n docente moeten opschrijven dat we voor het examen het volgende moesten leren:

Arm en Rijk - Hoofdstuk 4
Systeem Aarde - Hoofdstuk 1, 2, 3
Indonesie Actueel - Hoofdstuk 1, 2
Wonen in Nederland - Hoofdstuk 1, 2, 3

Bij sommige boeken hoef je dus niet alle hoofdstukken te leren? En "Arm en Rijk" heb ik helemaal niet... Er staat daar wel tussen haakjes achter "samenvatting op stencil", dus misschien heb ik dat nog ergens liggen, juist omdat we dat boek dit jaar niet hebben gebruikt. Maar goed, iemand die er wat van begrijpt?
je moet gewoon alleen die hoofdstukken leren die zijn opgegeven.
dus idd alleen wat je zelf al zei
Met citaat reageren
Oud 22-05-2009, 12:28
Seraphina
Seraphina is offline
Okay, bedankt! Nou moet ik alleen nog druk op zoek gaan naar m'n samenvatting van Arm en Rijk. Gelukkig heb ik Samengevat wel.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-05-2009, 18:07
twinkebel
Avatar van twinkebel
twinkebel is offline
Hallo, mijn school gebruikt de methode Terra. Ik vind het zeer moeilijk wat ik moet leren voor aardrijkskunde aangezien ik geen goed vergelijksingsmateriaal heb van voorgaande jaren. Hebben jullie misschien tips wat ik het beste kan leren?
__________________
The Lord Will Once Return...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2009, 20:33
Nikidushi
Nikidushi is offline
Citaat:
Havo 4 van Buitenland moet je inderdaad wel kennen. Wat stom van je school. Maar er staat SE en CE stof in, moesten jullie dat allebei gaan leren of alleen de CE?
Je hoeft alleen de onderdelen van CE te leren.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2009, 13:59
Singing-Iris
Avatar van Singing-Iris
Singing-Iris is offline
hee, ik ben bezig met leren voor ak met die examenbundel maar een paar dingen kloppen niet hoor!
bij domein leefomgeving word niks gevraagd over h3 die we wel moeten leren. en bij domein ontwikkelingsland word weer wel wat gevraagd over h3 die we daar níet hoeven te leren. toch raar..

Hoe leren jullie de toets eigenlijk? lezen en begrippen?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2009, 15:26
Seraphina
Seraphina is offline
Ik ben ook wel benieuwd hoe iedereen leert. Ik ben een beetje te laat begonnen, maar ik zorg er voor dat ik de grote lijnen ken en de begrippen. Vooral gebruik maken van Samengevat en de lesboeken gewoon doorbladeren... En duimen dat ik een 6 haal.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2009, 15:36
Juffrouw Jansen
Avatar van Juffrouw Jansen
Juffrouw Jansen is offline
heeft iemand niet een chille samenvatting van Aardrijkskunde HAVO voor mij? Zou heel erg chill zijn, loop namelijk verschrikkelijk achter. tip: voor de hoofdstukken van HAVO 4 die je moet kennen voor het examen hier een samenvatting: http://5h.buitenland.epn.nl/
moet je even op aanvullend lesmateriaal klikken en dan herhalingshoofdstukken havo 4.
dagdag
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 12:04
Sjoerd
Avatar van Sjoerd
Sjoerd is offline
ik lees alles gewoon door. daarna samenvattingen doorlezen. misschien dat ik belangrijke of lastige begrippen overschrijf ofzo.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 13:39
mar1977
mar1977 is offline
Tip: in de bundel Samengevat staat achterin (op blz. 129) precies van welke methode/lesboek je welke hoofdstukken moet kennen. Seraphina, voor Indonesie Actueel van De Geo is dat dus H1 en H2, zoals je al zegt, maar ook H3!!

Voor Terra geldt dat je ook stof uit het lesboek 4 havo moet kennen, en voor BuiteNLand moet je uit Tekstboek A en B leren.

Verder is het de bedoeling dat je SE-stof met je schoolexamen al getoetst hebt gekregen en dat je nu de CE-stof moet leren voor je Centraal Eindexamen.

Veel succes met leren!

Juf aardrijkskunde
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2009, 11:55
annieky
Avatar van annieky
annieky is offline
En mensen...hoe ging ie?

k weet niet echt...vond m niet moeiiljk maar ook bepaald niet makkelijk
hoop dat ik mn 5.1 heb gehaald voor een 6 op mn eindlijst...
Met citaat reageren
Oud 26-05-2009, 11:56
Sjoerd
Avatar van Sjoerd
Sjoerd is offline
ik vond hem wel meevallen, weet niet of ik hem ook goed heb gemaakt. Maar ik had erger verwacht. Vanaf 2 uur kun je nakijken..
Met citaat reageren
Oud 26-05-2009, 14:24
annieky
Avatar van annieky
annieky is offline
heb 26 punten...
hoop dat het genoeg is voor een 5.1:$
Met citaat reageren
Oud 26-05-2009, 17:05
Sjoerd
Avatar van Sjoerd
Sjoerd is offline
ik had er 29. dat is tussen 4,6 en 6.6.
dus jij hebt tussen de 4.3 en 6.3
Met citaat reageren
Oud 26-05-2009, 17:06
Verwijderd
Succes nog Sjoerd!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2009, 19:56
Sjoerd
Avatar van Sjoerd
Sjoerd is offline
het leren is al voorbij gelukkig
Met citaat reageren
Oud 26-05-2009, 20:34
steffiej18
steffiej18 is offline
nou deze is dus een onvoldoende heb rond de 22 punten .. zwaar onvoldoende dus.. en heb een 4.6 nodig om een 6 te blijven staan
Met citaat reageren
Oud 26-05-2009, 20:42
Singing-Iris
Avatar van Singing-Iris
Singing-Iris is offline
Ik denk dat ik zo rond de 30 punten heb.... is dus tussen de 4.7 en 6.7. Hoop genoeg voor mijn 5.1
Met citaat reageren
Oud 02-06-2009, 12:28
May20
May20 is offline
heb 25 punten. Niet zoveel.. Weinig leervragen en heeeeel veel inzicht. Ik vond hem best moeilijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2015 Examen Aardrijkskunde VMBO-GT
LieverAnoniem99
4 31-05-2015 12:56
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Beste voorbereiding Aardrijkskunde Examen
Santos, De
2 24-05-2012 17:20
Studeren Aardrijkskunde Examen 2010 Tijdvak II
Verwijderd
0 13-01-2011 11:43
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie aardrijkskunde examen!
sarita
5 20-05-2005 16:16
Eindexamens 2003 [Aardrijkskunde, VWO] Wat niet leren??
Blisss
1 21-05-2003 21:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.