Oud 01-01-2007, 16:10
butterflyonfire
Wanneer is het nu 's of de s eraan vast als je bijvoorbeeld zegt 'het boek van Marga'. Is het dan Marga's boek of Margas boek? Ik was er altijd van overtuigd dat als een woord eindigde met een lange klinker er een 's achter moest, maar ik zie het op zoveel manieren in de media en dergelijke, dus ik ben een beetje lost.

En bij meervoud moet er bij een medeklinker toch ook ALTIJD een s aan vast? Het is sowieso nooit zo geweest, zelfs niet in de Engelse taal, dat er een 's achter komt. Behalve natuurlijk bij een lange klinker (maar dat dan weer niet in de Engelse taal). Ik snap bijvoorbeeld niet waarom De Pfaff's zo wordt geschreven op tv. Het is toch gewoon De Pfaffs?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-01-2007, 17:11
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
butterflyonfire schreef op 01-01-2007 @ 16:10 :
Wanneer is het nu 's of de s eraan vast als je bijvoorbeeld zegt 'het boek van Marga'. Is het dan Marga's boek of Margas boek? Ik was er altijd van overtuigd dat als een woord eindigde met een lange klinker er een 's achter moest, maar ik zie het op zoveel manieren in de media en dergelijke, dus ik ben een beetje lost.

En bij meervoud moet er bij een medeklinker toch ook ALTIJD een s aan vast? Het is sowieso nooit zo geweest, zelfs niet in de Engelse taal, dat er een 's achter komt. Behalve natuurlijk bij een lange klinker (maar dat dan weer niet in de Engelse taal). Ik snap bijvoorbeeld niet waarom De Pfaff's zo wordt geschreven op tv. Het is toch gewoon De Pfaffs?
Wanneer een zelfstandig naamwoord eindigt op een heldere klinker a, e, i, o, u of y, met daaraan voorafgaand een klinker, dan wordt het meervoud met 's geschreven.
Als een woord eindigt op a, i, o, u of y wordt de bezitsvorm met 's geschreven. Als een woord eindigt op een sisklank wordt de bezitsvorm met ' geschreven, en als het woord niet op een verkeerde manier kan worden gelezen wordt de bezitsvorm met s geschreven. Namen die eindigen op een klinker worden dan, als ze bezittelijk worden gebruikt, met s geschreven.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 01-01-2007 om 18:12.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2007, 20:55
Miles
Avatar van Miles
Miles is offline
Het komt gewoon door het Engels dat iedereen, ook bijvoorbeeld de Duitsers, een foute apostrof achter de 'eigenaar' zet: Jan's boek.

edit: De Duitse wikipedia heeft daar zelfs een artikeltje over.
__________________
Un electrodoméstico es una máquina que realiza algunas tareas domésticas rutinarias

Laatst gewijzigd op 01-01-2007 om 21:02.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 10:53
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 01-01-2007 @ 17:11 :
Wanneer een zelfstandig naamwoord eindigt op een heldere klinker a, e, i, o, u of y, met daaraan voorafgaand een klinker, dan wordt het meervoud met 's geschreven.

Namen die eindigen op een klinker worden dan, als ze bezittelijk worden gebruikt, met s geschreven.
Medeklinker bedoel je, neem ik aan.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 20:26
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Broeder schreef op 02-01-2007 @ 10:53 :
Medeklinker bedoel je, neem ik aan.
Het ging inderdaad om een aan de heldere klinkers voorafgaande medeklinker. Helaas kon ik het niet meer corrigeren omdat de limiet daarvoor al verstreken is. Het onderste stukje over namen die einidgen op een klinker heeft betrekking op de schrijfwijze van de bezitsvorm, dus dat had je beter uit je reply weg kunnen laten, aangezien dat betrekking had op iets anders.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 22:23
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Bij de bezitsvorm krijg je na een klinker juist wel een apostrof voor de -s.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 23:20
Verwijderd
Citaat:
Broeder schreef op 02-01-2007 @ 22:23 :
Bij de bezitsvorm krijg je na een klinker juist wel een apostrof voor de -s.
Niet bij elke klinker...
Met citaat reageren
Oud 03-01-2007, 12:07
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Uiteraard, maar ik bedoelde het als reactie op de post waarin juist het tegenovergestelde stond.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 18:12
Antoni
Avatar van Antoni
Antoni is offline
Gebruik bij zowel bezitsvormen als meervouden zo min mogelijk de apostrof. De apostrof is er enkel om een woord zijn oorspronkelijke klank te doen behouden. Het is daarom onzin om Jans boek als Jan's boek te schrijven, omdat de uitspraak hetzelfde is. De apostrof is dus overbodig.
In een geval als Lisa's boek is de apostrof wel nodig, omdat je anders een klankverandering van de a krijgt: de [á] wordt dan een [à] en dat is niet de bedoeling: Lisas boek.
Anne eindigt dan wel ook op een klinker, maar omdat Annes boek qua uitspraak niet verschilt van Anne's boek wordt er geen apostrof gebruikt.
Sjors' boek krijgt wel een apostrof omdat het anders niet duidelijk is dat het om een bezitsvorm gaat. Deze laatste heeft niets met uitspraak, maar met betekenis/duidelijkheid te maken.

Ditzelfde geldt voor meervoudsvormen. De Pfaffs is zo dus inderdaad goed gespeld, omdat de apostrof in De Pfaff's overbodig is omdat er geen klankverandering is. Iglo's heeft dus wel een apostrof, omdat iglos anders uitgesproken wordt.
Kade heeft een korte eindklank en daarom schrijf je de meervouds-s eraan vast: kades. Je ziet dat de uitspraak behouden blijft.
Café krijgt geen apostrof in het meervoud omdat de e in café altijd lang uitgesproken wordt door het accent. Dus: cafés.
__________________
Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, verblijf ik. | http://garibaldi.web-log.nl/

Laatst gewijzigd op 07-01-2007 om 18:25.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2008, 19:21
loeka148
Bar-le-Duc komt nu met "Leontien's Ladies Ride 2008".
Met citaat reageren
Oud 06-08-2008, 19:38
Verwijderd
Citaat:
Bar-le-Duc komt nu met "Leontien's Ladies Ride 2008".
Die Bar-le-Duc toch!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Footballdeal
Matje
1 16-02-2010 20:49
Seksualiteit [Enquete] SOA
Megadeth
59 13-02-2006 04:32
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen schrijffouten
emoe
18 02-11-2003 21:26
Verhalen & Gedichten spelling
nar_cyste
8 01-01-2003 19:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap spelling revolutie
nar_cyste
22 23-12-2002 16:13
Psychologie seroxat?
shy girl
15 08-10-2002 21:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:11.