Oud 27-02-2008, 20:00
Promillage
Avatar van Promillage
Promillage is offline
Studenten mogen worden geweigerd door onderwijsinstellingen als hun gedrag ongeschikt is voor hun toekomstige beroep. Dat staat in een wetsvoorstel van het ministerie van Onderwijs. Het verzoek komt van de universiteiten en de hogescholen. De wetswijziging moet ingaan vanaf september volgend jaar.

De instellingen mogen studenten alleen weren in uitzonderlijke situaties, licht het ministerie toe. Minister van Onderwijs Ronald Plasterk (PvdA) noemde in december in een Kamerbrief als voorbeeld een pedofiel die een studie pedagogiek wil gaan doen. Hiermee leek hij te verwijzen naar naar bestuurslid Norbert de Jonge van de PNVD, ook wel bekend als de 'pedo-partij'. De Jonge werd twee jaar geleden verwijderd van de Radboud Universiteit Nijmegen en vorig jaar geweigerd aan de Universiteit Leiden.

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) plaatst lichte kanttekeningen bij het voorstel. De bond pleit ervoor dat wanneer besloten wordt een student te weigeren, dit alleen voor de opleiding geldt en niet voor de instelling waar zij studeren. De LSVb is van mening dat onderwijs voor iedereen toegankelijk moet zijn.
----------------------------------------------------------
Eens of oneens?

Enerzijds geeft het voorbeeld wel aan dat er uitzonderingen gemaakt moeten worden. Maar anderzijds zou het toch niet veel uitmaken omdat iemand die bekend staat als een pedofiel niet snel aan een baan zal komen waar men intensief met kinderen werkt. Ik vind niet dat je iemand zomaar op bepaalde gronden uit kan sluiten van onderwijs.
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2008, 20:06
Swlabr
Avatar van Swlabr
Swlabr is offline
Universiteiten mogen zelf beslissen wie zij willen en wie niet, als er maar gegronde argumenten voor zijn.
__________________
Laziness is nothing more than the habit of resting before you get tired.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 20:08
Verwijderd
Op zich vind ik wel dat pedofielen geweigerd moeten kunnen worden van zo'n opleiding (je moet immers ook stage lopen enzo), maar ik vraag me af waar je de grens trekt, hoe je zo'n wet "luchtdicht" maakt. En er zijn natuurlijk ook mensen die iets crimineels hebben gedaan maar hun leven beteren, die kun je toch niet hun leven lang daarmee achtervolgen?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 20:22
Verwijderd
ik vraag me ook af hoe ze aan de gegevens komen waarop wordt beoordeeld of mensen inderdaad hun gedrag vertonen dat 'ongeschikt is voor hun toekomstige beroep'.
en wie weet trouwens precies wat voor beroep dat is of gaat zijn? ik denk dat veel studenten niet echt dat uiteindelijke doel al helemaal uit hebben gedacht. ik niet in ieder geval, maar daar ging het hier natuurlijk niet over.
waarom moet dit trouwens vastgelegd worden op deze manier als het nu toch al mogelijk is mensen te verwijderen van een opleiding eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 20:22
Promillage
Avatar van Promillage
Promillage is offline
Citaat:
Universiteiten mogen zelf beslissen wie zij willen en wie niet, als er maar gegronde argumenten voor zijn.
De vraag is natuurlijk welke gronden gegrond zijn.Gevaar is natuurlijk dat er willekeur in kan sluipen.

Technische universiteiten weigeren nu al studenten uit bepaalde landen (Iran) omdat het gevaar bestaat dat ze bijv. achter atoomgeheimen kunnen komen. Gegrond? Zo benadeel je ook een groep mensen om hun land van herkomst.

@Lentekriebel nou weet ik niet of je als bekende pedofiel gauw aan een stageplaats komt.
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 20:31
Verwijderd
Niks mis mee, als er maar een goede reden is.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 22:17
Verwijderd
Citaat:

@Lentekriebel nou weet ik niet of je als bekende pedofiel gauw aan een stageplaats komt.
Nee en dan heeft het dus ook geen zin om aan de opleiding te beginnen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 22:28
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Niks mis mee, als er maar een goede reden is.
wanneer is iets goed? en wie bepaalt dat? en doen ze dat alleen?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 13:01
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Universiteiten mogen zelf beslissen wie zij willen en wie niet, als er maar gegronde argumenten voor zijn.
Wat zijn gegronde argumenten?
Mag een universiteit met een christelijke grondslag studenten weigeren die niet christelijk zijn of christelijke overtuigingen niet ondersteunen?
Mag je iemand die zijn gehele leven geen strafbaar feit heeft gepleegd, maar toch qua handelen of karakter niet geschikt schijnt te zijn voor een toekomstig beroep dat met die studie mogelijk is, weigeren?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 13:25
Kathelijn
Avatar van Kathelijn
Kathelijn is offline
Universiteiten moeten dat wel kunnen doen, maar dan wel met het oog op maatschappelijk belang. Iemand met pedofiele gevoelens een opleiding laten doen waarbij deze persoon dagelijks in contact is met kinderen, is natuurlijk niet al te verstandig.

Sowieso is het nooit echt objectief, wanneer is iemand geschikt voor zijn/haar toekomstige beroep? Wordt hiermee ethisch of toch bepaalde capiciteiten.

Qua geloofsovertuiging is het verboden om iemand te weigeren. Althans, je kunt een voorkeur aangeven, maar niet "verboden voor...".

Mensen uit een ander land (zoals het voorbeeld van technische universiteiten werd genoemd), is al een beetje meer grijs gebied. Aan de ene kant hebben die mensen natuurlijk ook recht op onderwijs. Maar aan de andere kant, kleeft er voor veel mensen zijn gevoel, wel een risico aan. Dat is dan weer iets wat ik niet snap. Ook een Nederlander zou iets rampzaligs kunnen doen, dus eigenlijk is het gewoon discriminatie. Of dit nog wel kan, blijft een twijfelgeval. Als er een gegronde reden is om aan te kunnen nemen dat iemand er kwaad mee in de zin heeft, moet universiteiten wel iemand kunnen weigeren, anders is het gewoon discriminatie.

Mensen met een criminele achtergrond hebben het, denk ik, al moeilijk genoeg als dit bekend is. Ook al heb je maar een paar keer iets uit een winkel gestolen, als een werkgever er ooit achter komt, maak je toch al minder kans. Dus om deze mensen ook nog eens een opleiding te weigeren... Beetje overdreven.

Omdat er nog tig voorbeelden meer te bedenken zijn even de conclusie: Iedereen heeft recht op onderwijs en een vrije keuze van studie, maar als het belang van de maatschappij in gevaar komt, mag een universiteit/hoge school wel ingrijpen. Wel weer een "MITS dit gevaar bewezen is".
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 07:04
Verwijderd
Citaat:
Universiteiten moeten dat wel kunnen doen, maar dan wel met het oog op maatschappelijk belang. Iemand met pedofiele gevoelens een opleiding laten doen waarbij deze persoon dagelijks in contact is met kinderen, is natuurlijk niet al te verstandig.
Klinkt op zich wel maf als je er over nadenkt. Het is praktisch hetzelfde als: Iemand met heteroseksuele gevoelens een opleiding laten doen waarbij deze dagelijks in contact komt met mensen van het andere geslacht, is niet al te verstandig.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 09:56
Verwijderd
Citaat:
Klinkt op zich wel maf als je er over nadenkt. Het is praktisch hetzelfde als: Iemand met heteroseksuele gevoelens een opleiding laten doen waarbij deze dagelijks in contact komt met mensen van het andere geslacht, is niet al te verstandig.
De kans dat een pedofiel kinderen aanrandt lijkt me groter dan de kans dat een heteroseksueel mensen van het andere geslacht aanrandt.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 11:00
Kathelijn
Avatar van Kathelijn
Kathelijn is offline
Het klinkt ook maf, maar pedofielen hebben iets met kinderen. Die weten niet dat dingen fout zijn of ze durven er niets van te zeggen. Dus ik vind wel, dat deze groep beschermd moet worden. Als jij in een kroeg staat en iemand loopt naar je toe en begint je aan te raken en jij wilt dat niet, dan zeg je dat. Of een kind dat ook doet/durft, is maar de vraag.

Een pedofiel hoeft overigens niet "in actie" te komen. Maar iemand met een verleden mogen ze wel weigeren. Er zullen ook nog genoeg mensen een opleiding met kinderen doen, die pedofiele gevoelens hebben, maar er niets mee doen. Dus het blijft een beetje een grijs vlak.

Laten we er voor de eenvoudigheid maar vanuit gaan dat een heteroseksueel iemand niet spontaan iemand aan gaat randen

Laatst gewijzigd op 29-02-2008 om 18:56.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 11:31
Eye of Sauron
Avatar van Eye of Sauron
Eye of Sauron is offline
Lijkt me wel een goed idee. Pedofielen in een kinderberoep dat moeten we natuurlijk niet hebben.
__________________
In war there is only one favorable moment. The greatest talent is to know it. - Napoleon Bonaparte
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 18:22
Verwijderd
Citaat:
een heterogeen iemand
;x
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 18:55
Verwijderd
Citaat:
De kans dat een pedofiel kinderen aanrandt lijkt me groter dan de kans dat een heteroseksueel mensen van het andere geslacht aanrandt.
Waarom?
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 18:56
Kathelijn
Avatar van Kathelijn
Kathelijn is offline
Citaat:
;x
Scripties schrijven waar je te vaak het woordje homogeen en heterogeen gebruikt.... Ik geef het toe, ik kan geen 2 dingen tegelijk
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Waarom?
Omdat het voor een hetero i.h.a. makkelijker is de behoeften te bevredigen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-02-2008, 21:41
Verwijderd
Citaat:
Klinkt op zich wel maf als je er over nadenkt. Het is praktisch hetzelfde als: Iemand met heteroseksuele gevoelens een opleiding laten doen waarbij deze dagelijks in contact komt met mensen van het andere geslacht, is niet al te verstandig.
Verschil is wel dat in dit land pedofilie strafbaar is en hetroseksualiteit niet.
Wat betreft de pedofielen in een beroep met kinderen: Dat zou opgelost kunnen worden als instellingen om te beginnen eens echt vroegen naar die verklaring van goed gedrag voor ze iemand voor een groep zetten. (nadeel is wel: pedofielen die de fout in zijn gegaan, maar nooit gepakt zijn kunnen nog steeds voor de groep komen)
Ik heb me er regelmatig over verbaast dat ik zomaar op een groep geplaatst kon worden, zonder dat ook maar iemand vroeg naar die verklaring. Soms hebben ze opeens een helder moment, maar dat kan maanden duren. In die tijd, als ik het had gewilt, had ik heel wat schade kunnen toebrengen.

Aan de ene kant vind ik dat universiteiten dat recht moeten hebben. Vraag is dan inderdaad dus wel: wie bepaalt wat gegronde redenen zijn en hoe zorg je ervoor dat je niet gaat neigen naar discriminatie?
Eigenlijk denk ik niet eens dat het mogelijk is. De universiteiten kunnen dat wel willen, maar volgens mij zit er ook overheidsgeld in. Dus dan moet overheid er ook eerst nog achter staan.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Omdat het voor een hetero i.h.a. makkelijker is de behoeften te bevredigen.
Dat is waar, maar dat wil nog niet zeggen dat de meeste pedofielen zich niet kunnen inhouden.

Citaat:
Verschil is wel dat in dit land pedofilie strafbaar is
Da's niet waar. Op kinderen vallen mág, alleen het seks hebben mag niet.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 22:27
Verwijderd
Citaat:
Da's niet waar. Op kinderen vallen mág, alleen het seks hebben mag niet.
Dat klopt inderdaad, jij hebt gelijk

Maar lastig is het wel. Want hoe kan je bepalen welke pedofiel nooit de fout in zal gaan en welke wel? En wil je kinderen in gaan zetten bij dat roulette spel hierin?
Lastig vraagstukje dit hoor...
Met citaat reageren
Oud 01-03-2008, 01:56
Verwijderd
Citaat:
Dat klopt inderdaad, jij hebt gelijk

Maar lastig is het wel. Want hoe kan je bepalen welke pedofiel nooit de fout in zal gaan en welke wel? En wil je kinderen in gaan zetten bij dat roulette spel hierin?
Lastig vraagstukje dit hoor...
Sja, lastig is het idd. Dat kun je niet bepalen, maar dat kun je ook niet van hetero's Maar idd, ik zou me er ook niet makkelijk bij voelen als ik mijn kinderen bij een pedofiel zou neerzetten, dat geef ik toe
Met citaat reageren
Oud 01-03-2008, 09:01
Verwijderd
Citaat:
Dat is waar, maar dat wil nog niet zeggen dat de meeste pedofielen zich niet kunnen inhouden.
Het lijkt me erg moeilijk om daar betrouwbare gegevens over te verzamelen. Hoe dan ook moet je de kat niet op het spek binden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Universiteit Twente weigert Iraniërs
Verwijderd
59 26-01-2008 20:19
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Master opleidingen volgend jaar in Engels
Verwijderd
65 06-04-2004 16:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Beeldvorming allochtonen nog negatiever
SSER
196 26-01-2004 15:46
Algemene schoolzaken Populaire studie dus geen toekomst?
Iduna
16 27-06-2003 17:42
Algemene schoolzaken Na HBO Universiteit?
Brutus
84 19-05-2003 18:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.