Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-12-2003, 08:33
efixer
efixer is offline
Hallo,

Ik ben meerdere keren bij GGZ geweest om de oorzaka van mijn gedrag te achterhalen (chaotisch, concentratieproblemen). Er kwam uit dat ik ADD, een vorm van ADHD had. Geadviseerd werd om te beginnen met ritalin en aan te melden voor de (lange) wachtlijst van de pshychiater.

Ik heb hier nu wel zo'n doosje Ritalin, maar nu lees ik opeens dat het niet kan worden gebruikt met alcohol, terwijl de deskundige bij GGZ zei dat ik er niet bij mocht blowen (wat ik zoiezo niet doe).

Op internet lees is verschillende dingen, somiigen bronnen zeggen dat het wordt afgeraden, de ander zegt dat het de bijwerkingen (voornamleijk slapeloosheid) versterkt en de ander zegt er niets over. De Bijsluiter zegt dat het dus niet met alcohol samen gaat, dit lijkt mij de meest vertrouwbare bron.

Wie weet meer over het gebruik van ritalin en alcohol ?!

Anders wordt dit een bierloze-kerst


kirsten hou op te zeuren
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 11:50
Verwijderd
Een vriend van mij gebruikt al lange tijd Ritalin. Op de langere termijn raak je er wel aan gewend, dan kan het ook wel samen met alcohol gebruikt worden, maar je moet steeds heel erg goed blijven oppassen. Kijk eerst eens wat voor effecten het op jouw manier van denken en op je gedrag heeft. Als je dat goed hebt doorgrond, dan kun je proberen er wat bier bij te drinken als je dat per se wilt.

Het hangt af van hoe goed je tegen bier kunt, en hoe anders jouw gedrag wordt als je bier drinkt. Die maat van mij kan ondertussen redelijk wat bier drinken bij zijn Ritalin, maar de grens blijft dun. Het is wat dat betreft wel spelen met vuur, want er is een heel scherp omslagpunt. Met vijf biertjes merk je nog niks aan hem, terwijl hij met zeven bij wijze van spreken buiten bewustzijn kan raken. Het is erg onvoorspelbaar en als het fout gaat word je er ook echt heel ziek van, dus ik zou maar oppassen
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 10:11
confabulatie
Avatar van confabulatie
confabulatie is offline
die waarschuwing staat niets voor niets er op...
ik zal het zelf dus eigenlijk niet doen...
__________________
Here I am
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 10:49
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Als de bijsluiter zegt dat het niet samengaat zou ik het zowieso niet doen.

Soms staat er in de bijsluiter ook bij wat er precies gebeurd als je toch neemt. Ik zou in elk geval opassen met alcoholgebruik en als je neemt, neem met mate.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 10:58
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
ik ben het eens met dyfusica

het kan bijwerkingen versterken, maar af en toe een biertje ofzo moet kunnen denk.
je moet er alleen voorzichtig mee zijn (niet meer lazerus uit de kroeg komen ) gewoon met mate!
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 23:43
Ik2010
Avatar van Ik2010
Ik2010 is offline
Ik heb zelf ook lang Ritalin gebruikt!
(Nu concerta, dezelfde stof maar wordt 12 uur lang afgegeven. Hoef je alleen 's ochtends in te nemen) Maar goed...

Ritalin werkt maximaal 3 uur, dan is het helemaal verdwenen uit je lichaam. Er wordt aangeraden niet meer na 16.00 iets in te nemen, dus vanaf een uur of 19.00 kan je gewoon alcohol drinken...

Heb je nu al een alcoholloze kerst gehad?
__________________
...of niet!
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 09:27
efixer
efixer is offline
weet je het zeker ? na 4 uur mag ik idd geen ritalin meer ivm slapeloosheid oid. Maar dat betekent dat ik me na 7 uur, theoretisch gezien, helemaal ladderzat de kroeg uit kan komen ?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 09:34
Verwijderd
Meestal geldt bij dat soort waarschuwingen dat als je het medicijn eenmaal een tijdje gebruikt, één of twee glaasjes alcoholische drank best mag als je 't niet elke dag doet.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 09:36
Verwijderd
Het hoeft niet fout te gaan maar ik zou het risico niet nemen. Een glaasje kan volgens mij niet zo veel kwaad, maar waarom zou je het risico nemen?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 12:10
Ik2010
Avatar van Ik2010
Ik2010 is offline
Citaat:
efixer schreef op 27-12-2003 @ 10:27:
weet je het zeker ? na 4 uur mag ik idd geen ritalin meer ivm slapeloosheid oid. Maar dat betekent dat ik me na 7 uur, theoretisch gezien, helemaal ladderzat de kroeg uit kan komen ?
Die bijsluiter heeft inderdaad gelijk, maar dat geldt alleen op het moment dat die stof in je lichaam zit. Geen idee of het tegelijk met alcohol problemen geeft, nog nooit geprobeerd, maar er zal wel iets van waar zijn.

Ik weet niet om de hoeveel uur je het gebruikt, maar na die afgesproken tijd is het helemaal je lichaam uit...

Proost alvast!
__________________
...of niet!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 01:37
Verwijderd
Citaat:
efixer schreef op 25-12-2003 @ 09:33:
Hallo,

Ik ben meerdere keren bij GGZ geweest om de oorzaka van mijn gedrag te achterhalen (chaotisch, concentratieproblemen). Er kwam uit dat ik ADD, een vorm van ADHD had. Geadviseerd werd om te beginnen met ritalin en aan te melden voor de (lange) wachtlijst van de pshychiater.

Ik heb hier nu wel zo'n doosje Ritalin, maar nu lees ik opeens dat het niet kan worden gebruikt met alcohol, terwijl de deskundige bij GGZ zei dat ik er niet bij mocht blowen (wat ik zoiezo niet doe).

Op internet lees is verschillende dingen, somiigen bronnen zeggen dat het wordt afgeraden, de ander zegt dat het de bijwerkingen (voornamleijk slapeloosheid) versterkt en de ander zegt er niets over. De Bijsluiter zegt dat het dus niet met alcohol samen gaat, dit lijkt mij de meest vertrouwbare bron.

Wie weet meer over het gebruik van ritalin en alcohol ?!

Anders wordt dit een bierloze-kerst


kirsten hou op te zeuren
Wel, ik nam jaren Ritalin (nu iets anders) en ik denk dat veel er van afhangt of je goed tegen alcohol kan of niet... drink best niet wanneer de medicatie nog "werkt"... dan KAN je bv. rapper zat worden, zenuwachtig & hyper worden... . Eigenlijk drink je dus best niet wanneer de ritalin (of enige andere medicatie die invloed heeft op het zenuwstelsel) nog "in werking" is.

Persoonlijk (ik heb dus ADHD-vooral concentratie en chaos!) moet ik wel zeggen dat ik er eigenlijk nooit echt last van heb gehad... ik kan wel redelijk goed tege alcohol, maar dat weet ik van jouw niet!

Ik denk dat je het beste met kerst of oudjaar gewoon je ritalin niet neemt, voor één keer. Ik neem (en nam) mijn medicatie ook niet op feesten, weekends en vakanties (wat eigelijk ni zo goe is, maar ik heb het ni echt nodig om goe geconcentreerd te zijn wanneer het geen school is en/of wanneer ik ni moet leren).

Je kan best er ook niet mee blowen, dan zulde makkelijker scheef gaan!

Nu neem ik concerta, dat is exact dezelfde stof van Ritaline maar het werkt 12 h aan een stuk door, dus je moet het maar 1x per dag nemen, zo verminderd de kans dat je het eens een keer vergeet te nemen en verminderen ook de bijwerkingen en val je niet steeds in een dal en een piek (wanneer de ritalin uit is gewerkt en je er een nieuwe ervoor neemt en die dan weer opeens werkt en invloed heeft)...

Veel suc6!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 03:03
Verwijderd
Neem dat spul gewoon niet, die gehele ritalin crap van tegenwoordig is niet normaal meer en is ongezond op lange termijn. Als je wilt gaan drinken slik je het gewoon niet, dan heb je ook niets om je zorgen over te maken.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 03:13
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 28-12-2003 @ 04:03:
Neem dat spul gewoon niet, die gehele ritalin crap van tegenwoordig is niet normaal meer en is ongezond op lange termijn. Als je wilt gaan drinken slik je het gewoon niet, dan heb je ook niets om je zorgen over te maken.
Dombo, soms móet je het wel slikken, bijvoorbeeld wanneer je ADHD zo erg is dat je er niet meer normaal door kunt functioneren in de samenleving. Het is waar dat het soms op termijn blijvende veranderingen in je karakter teweegbrengt, maar dat moet je dan gewoon afwegen tegen de nadelen die níet slikken per direct met zich meebrengt.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 10:58
Chayra-Ley
Avatar van Chayra-Ley
Chayra-Ley is offline
m'n broer neemt het, en drinkt héél af en toe een glaasje mee..

hij zal echter nooit kunnen verbergen dat ie alcohol dronk, want hij krijgt altijd rode vlekken in zijn gezicht, enorm opvallend..

ik weet niet of het dààr een bijwerking van is, of gewoon eigen is aan m'n broer

ik zou het alvast niet al te veel doen, alcohol drinken dan..
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 11:26
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Mijn broertje slikt het ook ( voor PDD-NOS )
Ik heb geen idee hoeveel hij slikt, ik denk alleen 's ochtends.
Maar hij gaat rustig eens in de twee weken uit en drinkt dan volgens mij iets van 6 drankjes en heeft volgens
mij nog nooit gevolgen daarvan gemerkt.

Nou moet je natuurlijk geen voorbeeld aan hem nemen want dat verschilt gewoon per persoon. Net als gewone bijwerkingen. Daarnaast slikt mijn broertje het al jaren.
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 12:55
Verwijderd
de helft van mijn gezin is aan de Ritalin (en ik hoop heel snel aan Concerta zodat ze het niet meer kunnen vergeten in te nemen...)

mijn vader en broer die drinken er een biertje bij, maar zij gaan bij het bier drinken zowiezo niet voor het effect van de alcohol maar voor de smaak (dus ze drinken er een of twee maar niet zes).
Dat kan iig wel, maargoed zij hebben dan ook jarenlange ervaring met Ritalin.

Oja nu ik het er toch over heb, is er misschien iemand die Methylfenidaathydrochloride heeft gekregen ipv Ritalin (dus van andere fabrikant want het is hetzelfde stofje). Ook veel last van bijwerkingen gehad?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 16:05
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 28-12-2003 @ 04:13:
Dombo, soms móet je het wel slikken, bijvoorbeeld wanneer je ADHD zo erg is dat je er niet meer normaal door kunt functioneren in de samenleving. Het is waar dat het soms op termijn blijvende veranderingen in je karakter teweegbrengt, maar dat moet je dan gewoon afwegen tegen de nadelen die níet slikken per direct met zich meebrengt.
Toch raar dat bijna elke 4e kind tegenwoordig aan de ritalin is
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 22:01
Ik2010
Avatar van Ik2010
Ik2010 is offline
Citaat:
Acey schreef op 28-12-2003 @ 13:55:
Oja nu ik het er toch over heb, is er misschien iemand die Methylfenidaathydrochloride heeft gekregen ipv Ritalin (dus van andere fabrikant want het is hetzelfde stofje). Ook veel last van bijwerkingen gehad?
Methylfenidaathydrochloride is juist HÉT stofje wat je nodig hebt. Dat zorgt voor de werking van Ritalin/Concerta.

Ik slik nu ongeveer 3 weken Concerta i.p.v. Ritalin en de bijwerkingen zijn hetzelfde, omdat in allebei Methylfenidaathydrochloride zit.

Het maakt niet uit door welke fabrikant het gemaakt is, de bijwerkingen zullen hetzelfde blijven, omdat dat aan de stof ligt.
__________________
...of niet!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 23:33
naan
Avatar van naan
naan is offline
Citaat:
Acey schreef op 28-12-2003 @ 13:55:

Oja nu ik het er toch over heb, is er misschien iemand die Methylfenidaathydrochloride heeft gekregen ipv Ritalin (dus van andere fabrikant want het is hetzelfde stofje). Ook veel last van bijwerkingen gehad?
dat is tog die met zon blauw en wit doosje?
die gebruik ik idd.
ik heb alleen de eerte paar dagen last gehad van een beetje duizeligheid en dat ik beetje rood op mn wangen had.

ik merk wel dat ik minder goed tegen alchohol kan, als ik wel de laatste heb geslikt. mn psychiater heeft gezegd dat je dan gewoon niet de laatste moet nemen.
tis niet alsof je doodgaat als je wel ritalin slikt en daarna bier drinkt hoor
maar je moet wel eert voorzichtig zijn en kijken hoe de ritalin je bevalt.

het bevalt mij wel heel goed, ik merk dat ik er iedz rustiger van word in mn hoofd, en dat ik niet meer alles door elkaar doe zonder dat er een volgorde of wat dan ook aan zit. ik kom aan meer dingen toe enzo. verder voel ik me er ook bleier door
ik heb van te voren veel negatieve reactis gehoord maar bij mij is dat dusa juist absoluut niet zo.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 23:55
Verwijderd
Citaat:
biersmurfin schreef op 31-12-2003 @ 00:33:
dat is tog die met zon blauw en wit doosje?
die gebruik ik idd.
ik heb alleen de eerte paar dagen last gehad van een beetje duizeligheid en dat ik beetje rood op mn wangen had.

ik merk wel dat ik minder goed tegen alchohol kan, als ik wel de laatste heb geslikt. mn psychiater heeft gezegd dat je dan gewoon niet de laatste moet nemen.
tis niet alsof je doodgaat als je wel ritalin slikt en daarna bier drinkt hoor
maar je moet wel eert voorzichtig zijn en kijken hoe de ritalin je bevalt.

het bevalt mij wel heel goed, ik merk dat ik er iedz rustiger van word in mn hoofd, en dat ik niet meer alles door elkaar doe zonder dat er een volgorde of wat dan ook aan zit. ik kom aan meer dingen toe enzo. verder voel ik me er ook bleier door
ik heb van te voren veel negatieve reactis gehoord maar bij mij is dat dusa juist absoluut niet zo.
Blauw & wit doosje is idd Ritalin, ik gebruik Concerta (dezelfde stof alleen anders gedoseerd) en heb ook altijd een warboel in mn hoofd... wil/doe van alles tegelijk en kom er niet aan toe alles (tijdig) af te krijgen... heb eigenlijk net hetzelfde voor als jij! Bij mij gebeurt(de) net hetzelfde als ik drink.

Ik veronderstel dat je ADHD hebt, toch iets wat zelden voorkomt bij vrouwen... wel leuk anders dat wij (mannen) niet de enige zijn die er last van hebben!
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 08:17
efixer
efixer is offline
Ik zal eens reply'n

Als ik het zo hoor kan ik bij feesten gewoon geen ritalin nemen en bij een dag ritalin kan ik savonds na 7-en een biertje drinken. Het liefst stop ik er niet mee en ga ik gewoon door. En het is niet ZO erg dat ik niet kan functioneren in de samenleving, dat nog niet

Ik denk dat ik het eerst eens probeer zonder alcohol, en als ik dat niet volhoudt (lees: alcoholist ) dan... kan ik er best een dagje mee stoppen!

bedankt voor jullie reacties!
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol alcohol en epilepsie
m_boy1995
3 15-07-2010 16:22
Drugs & Alcohol Ritalin en Alcohol
naam ingebruik
21 20-03-2009 22:24
Drugs & Alcohol ENQUETE voor mijn eindwerk
Manni_D
26 25-02-2008 14:49
Liefde & Relatie Bang mn broertje kwijt te raken aan ADHD
Verwijderd
21 30-06-2004 17:27
Psychologie Ritalin uitproberen en onderzoek in de (poli) kliniek te Assen...
Dreamerfly
18 31-08-2003 20:45
Drugs & Alcohol read it...
blackfairy
14 13-02-2002 19:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.