Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-04-2005, 16:13
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Ik kwam met deze stelling, omdat er in het nieuwe Groene Boekje wederom het 1 en ander veranderd. Zijn de veranderingen nuttig? In 97 (als ik mij niet vergis) is de spelling drastisch veranderd en hoewel ik deze in vele opzichten beter vond dan de vorige, zaten er toch nog wel wat haken en ogen aan.

Je zou denken dat ik het dan niet erg zou vinden dat de taal wederom aanpassingen kent, maar integendeel:
ok, een drastische verandering in de zoveel jaar (70 jaar ofzo) vind ik nog ok, maar steeds woorden die veranderd worden qua schrijfwijze is niet alleen voor de Nederlanders zelf verwarrend, maar ook voor hen die de taal gaan leren. Zeker omdat de Nederlanders zelf niet direct de nieuwe vorm van schrijven zo snel zullen aannemen.

Het is dan wel een luttele 2,7 procent, maar als het op korte termijn steeds veranderd, is dat een drastische verandering.
Wat vind jij van deze verandering?

Paardebloem wordt paardenbloem in nieuwe Groene Boekje

Uitgegeven: 25 april 2005 16:35
BREDA - Paardebloem wordt paardenbloem en jood wordt Jood als het om de bevolkingsgroep gaat. Dat zijn twee van de opvallendste veranderingen in de nieuwe edite van de Woordenlijst Nederlandse taal. De ministers van de Nederlandse Taalunie, onder wie de Nederlandse onderwijsminister Van der Hoeven, hebben deze maandag in Breda officieel vastgesteld.

Het nieuwe Groene boekje verschijnt op 15 oktober, samen met nieuwe uitgaven van een aantal woordenboeken die de spelling van de woordenlijst over zullen nemen. Zij mogen voor het eerst het keurmerk van de Nederlandse Taalunie in hun naslagwerken opnemen. Na instemming van de Nederlandse en Vlaamse regering is de nieuwe Woordenlijst Nederlandse taal per 1 augustus 2006 verplichte kost bij de overheid en in het onderwijs.

Samengestelde woorden met als eerste deel een dierennaam en als tweede een plantkundige aanduiding vormden tot nu toe uitzondering op de regel dat er een -n tussen samenstellende woorden komt. Dit gold sinds de vorige editie van de Woordenlijst Nederlandse taal uit 1995.

Met het voorstel hier een einde aan te maken, week de Werkgroep Spelling van de Taalunie eigenlijk af van de opdracht om geen spellingshervormingen door te voeren voor de nieuwe editie. "Maar het was wel nodig", zegt Van der Hoeven. "Er werden zoveel fouten mee gemaakt. Mensen snapten het gewoon niet." Het gevolg is dat 24 woorden er in hun midden een -n bij krijgen.

Een andere wens die vanuit de gebruikers naar voren kwam zijn de hoofletters voor bevolkingsgroepen. Tot nu toe kregen alleen afleidingen van aardrijkskundige namen een hoofdletter, zoals Nederlander. Etnische namen zonder land (azteek, kelt, jood) worden voortaan ook met hoofdletter geschreven. De Nederlandse Taalunie spreekt met name van het onderscheid tussen de hoofdletters van jood en Palestijn. "Door een aantal mensen zal dit in het verleden als pijnlijk zijn ervaren", zegt Van der Hoeven. Overigens blijft het woord jood als aanhanger van een religie met een kleine letter gespeld.

Verder geeft de nieuwe woordenlijst duidelijkheid bij de schrijfwijze van samenstellingen uit het Engels (los of aaneen, met of zonder koppelteken) en moeilijke verkleinwoorden (gsm, A4). De leidraad bij de Woordenlijst Nederlandse taal is voor het eerst van de hand van een Vlaming, journalist bij De Standaard Ludo Permentier. De toelichting wordt overzichtelijker en kent meer voorbeelden.

De redactie heeft flink geschrapt in het Groene boekje. Het aantal trefwoorden is teruggebracht van 110.000 naar 102.000. Dit komt voornamelijk door te snoeien in lange opsommingen van samenstellingen die met hetzelfde woord beginnen. Zo zal de lijst van 130 trefwoorden die met geld- beginnen niet volledig in de nieuwe woordenlijst terugkeren.

Van de woorden in het nieuwe Groene boekje worden er vooraan 2600 anders geschreven, oftewel 2,7 procent.

http://www.nu.nl/news/517613/10/Paar...ne_Boekje.html
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-04-2005, 16:14
brinta
brinta is offline
tsja ik hou het haast niet meer bij
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:14
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
brinta schreef op 25-04-2005 @ 17:14 :
veranderT te snel?
er ja

derde persoons enkelvoud

ik verander
jij verandert
hij/zij/het verandert
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:15
brinta
brinta is offline
Citaat:
Gatara schreef op 25-04-2005 @ 17:14 :
er ja

derde persoons enkelvoud

ik verander
jij verandert
hij/zij/het verandert
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:17
Verwijderd
Taal moet niet te snel veranderd worden. Natuurlijke veranderingen in taal, verschuivingen van definities en verbasteringen kun je natuurlijk niet voorkomen. Dat heeft ook geen zin.

Ik vind dat de aandacht wel eens wat meer uit mag gaan naar slechte spelling onder jongeren. Ik zie hier op dit forum soms mensen van twintig die nog niet eens normaal de werkwoordsvervoeging beheersen.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:20
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-04-2005 @ 17:17 :

Ik vind dat de aandacht wel eens wat meer uit mag gaan naar slechte spelling onder jongeren. Ik zie hier op dit forum soms mensen van twintig die nog niet eens normaal de werkwoordsvervoeging beheersen.
Ja, en ik denk dat het op een te korte periode veranderen van de NLse taal daar absoluut niet aan bijdraagt.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:21
JH
JH is offline
Taal veranderd en dat is natuurlijk, veel belangrijker is echter dat men de taal goed beheerst en in correcte vorm toepast.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:21
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
JH schreef op 25-04-2005 @ 17:21 :
Taal veranderd en dat is natuurlijk, veel belangrijker is echter dat men de taal goed beheerst en in correcte vorm toepast.
veranderT
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:29
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Gatara schreef op 25-04-2005 @ 17:21 :
veranderT
Express met weinig woorden je punt duidelijk maken, om zodoende geen spelfouten te hebben.

En het boeit me geen ene flikker of deze tekst ook fouten bevat, het is maar een forum.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:31
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 25-04-2005 @ 17:20 :
Ja, en ik denk dat het op een te korte periode veranderen van de NLse taal daar absoluut niet aan bijdraagt.
Ik denk dat de spelling van de werkwoorden hier volledig buiten staat.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:31
Verwijderd
De veranderingen vind ik zo nihil dat ik er nou niet echt wakker van zal liggen.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:31
Verwijderd
Verandert of verloedert?

Ik ga voor dat laatste.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:33
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 25-04-2005 @ 17:31 :
Verandert of verloedert?

Ik ga voor dat laatste.
Precies.

Ik stel voor dat op scholen begonnen wordt met een keiharde aanpak van 'Nederlands' als 'die meisje ga ik laten klappen, weetje' of 'ik zweer jou, ik heb die meisje laatst gezien' ofzo. En een verbod op gebruik van woorden als brada, fawaka en wat dies meer zij.

Op een school leer je Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:36
gekmeisje18
gekmeisje18 is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-04-2005 @ 17:33 :
En een verbod op gebruik van woorden als brada, fawaka en wat dies meer zij.

Op een school leer je Nederlands.
Je bedoelt het werkwoord zei? Sorry maar dat is het enige woord dat ik altijd zal blijven veranderen als mensen dat fout schrijven...
__________________
I dream of you tonight, tomorrow you'll be gone..
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:38
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Ach... Zulke dingen zul je altijd hebben he?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:39
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 25-04-2005 @ 17:33 :
Precies.

Ik stel voor dat op scholen begonnen wordt met een keiharde aanpak van 'Nederlands' als 'die meisje ga ik laten klappen, weetje' of 'ik zweer jou, ik heb die meisje laatst gezien' ofzo. En een verbod op gebruik van woorden als brada, fawaka en wat dies meer zij.

Op een school leer je Nederlands.
"Nu ga je toch wel heel ver, brada. Ik weet waar je huis woont en hoe je naam heet, dus kom niet stoer doen hoor."

Dat ja
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:40
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
gekmeisje18 schreef op 25-04-2005 @ 17:36 :
Je bedoelt het werkwoord zei? Sorry maar dat is het enige woord dat ik altijd zal blijven veranderen als mensen dat fout schrijven...
het is wel gewoon zij hoor
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:42
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
S. schreef op 25-04-2005 @ 17:39 :
"Nu ga je toch wel heel ver, brada. Ik weet waar je huis woont en hoe je naam heet, dus kom niet stoer doen hoor."

Dat ja
ja maar dat is juist stoer! 'Ze' gaan ook wel weten hoe het juist moet enzow, maar dat doen 'ze' niet want dat is niet stoer ! en 'ze' wille natuurlijk wel fuckin' stoer zijn ! zo praat iedereen !
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-04-2005, 16:44
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 25-04-2005 @ 17:33 :
Op een school leer je Nederlands.
Was dat maar waar.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 16:50
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-04-2005 @ 17:44 :
Was dat maar waar.
het is ook waar, alleen komen er een paar andere talen door heen, en het wordt niet meer zo nauw genomen met de spelling-regels. En tenslotte vinden jongeren het leuk om zinnen te veranderen, zodat ze stoer zijn.

Maar goed, er zijn wel grotere problemen momenteel om je druk over te maken.

Dus.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:03
Verwijderd
Citaat:
gekmeisje18 schreef op 25-04-2005 @ 17:36 :
Je bedoelt het werkwoord zei? Sorry maar dat is het enige woord dat ik altijd zal blijven veranderen als mensen dat fout schrijven...
Nee, ik bedoel het werkwoord zijn.

Bijvoorbeeld 'er zij opgemerkt, dat ...'
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:05
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
"Hun hebben gezegd dat..."

brrrrr
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:06
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Tja, ik vind de veranderingen het probleem niet zo. Pannekoek werd pannenkoek, boeiend. Ma4r Dat uT St03r 1s 0M s0w t3 Pr4tUh, vind ik wel storend.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:07
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Gatara schreef op 25-04-2005 @ 18:05 :
"Hun hebben gezegd dat..."

brrrrr
dat doet echt iedereen fout
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:08
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 25-04-2005 @ 18:07 :
dat doet echt iedereen fout
ik niet
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-04-2005, 17:09
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Que sera, sera...
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:09
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Gatara schreef op 25-04-2005 @ 18:08 :
ik niet
Doe eens een rondje Amsterdam en ga eens tellen hoeveel procent het fout doet.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:10
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Gatara schreef op 25-04-2005 @ 18:08 :
ik niet
ja jij niet, maar luister maar eens goed, echt bijna iedereen doet het fout.
of

'hoe duur kost dat'
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:10
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 25-04-2005 @ 18:10 :
ja jij niet, maar luister maar eens goed, echt bijna iedereen doet het fout.
of

'hoe duur kost dat'
Ja, argh!
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:12
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
"Ik irriteer me eraan"

__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:12
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ik vind het ongelooflijk verwarrend. Oude spelling wordt nieuwe spelling en dan vervolgens weer oude spelling, ik word er gek van en zeker mensen zoals ik, die veel schrijven, moeten toch wel weten wat juist en onjuist is. Ik snap ook echt niet waar het nou goed voor is. Taal heeft vastigheid nodig en verandert, omdat dat misschien in de loop der jaren toevallig zo ontstaat, maar je gaat toch niet express achter je bureau zitten en in het woordenboek spitten, al zoekend naar woordjes die leuk zijn om te veranderen
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:12
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Te snel voor wie? Ik hou het makkelijk bij.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Bloedpropje schreef op 25-04-2005 @ 18:12 :
Te snel voor wie? Ik hou het makkelijk bij.
Jij wel, ik houd het wel bij sushi.



Of was het nou 'ik hou'?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:26
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
"Hou" en "houd" is allebei (tegenwoordig) geaccepteerd, al blijf ik stug houd schrijven.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:39
Verwijderd
Ik schrijf op het forum meestal 'ik hou'.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:48
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik heb het dan ook over wat serieuzere schrijfsels.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-04-2005, 17:49
Verwijderd
Het is toch zo dat als veel mensen dezelfde schrijfwijze gaan hanteren dat het vanzelf word geintegreed?

Messchien ook niet als ik kijk naar de chat schrijfwijze.

In het Chinees heb je tenminste niet van die irritante spellingsregels, al staat er wel wat tegenover.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:55
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 25-04-2005 @ 18:49 :
Het is toch zo dat als veel mensen dezelfde schrijfwijze gaan hanteren dat het vanzelf word geintegreed?
Nou, nee, op MSN bijvoorbeeld ben ik qua schrijfwijze barbaars, terwijl papers, essays e.d. nauwkeurig worden geschreven, daar dat natuurlijk ook van je wordt geëist. Hoe klein een fout ook is, er gaat een dikke, rode streep onder.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 17:58
Verwijderd
Citaat:
DarkSavior schreef op 25-04-2005 @ 18:49 :
Het is toch zo dat als veel mensen dezelfde schrijfwijze gaan hanteren dat het vanzelf word geintegreed?

Messchien ook niet als ik kijk naar de chat schrijfwijze.

In het Chinees heb je tenminste niet van die irritante spellingsregels, al staat er wel wat tegenover.
Alsof Chinees geen andere dingen heeft die moeilijk zijn voor de Chinese jeugd. Dat is helemaal niet te vergelijken met de Indo-europese taalfamilies. Elke taal heeft regels en elke taal moet je leren.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 25-04-2005 @ 18:55 :
Nou, nee, op MSN bijvoorbeeld ben ik qua schrijfwijze barbaars, terwijl papers, essays e.d. nauwkeurig worden geschreven, daar dat natuurlijk ook van je wordt geëist. Hoe klein een fout ook is, er gaat een dikke, rode streep onder.
Wat we nu wel vaker zien, is dat kleine kinderen spellingswijze op MSN beginnen toe te passen op school.
Dat is niet bepaald gunstig lijkt me, die kleine kinderen schijnen er ook dikker op te worden, van MSN dan he.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:02
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 25-04-2005 @ 18:58 :
Alsof Chinees geen andere dingen heeft die moeilijk zijn voor de Chinese jeugd. Dat is helemaal niet te vergelijken met de Indo-europese taalfamilies. Elke taal heeft regels en elke taal moet je leren.
Als je iets van 2000 karakters kent kan je de rest soms afleiden, maar het blijft lastig.

Als ik de chineze krant lees moet ik soms nog wel aan me pa vragen wat dat teken betekent, maar soms kan je het ook gewoon afleiden.

Naja, iedere taal zijn voor en nadelen.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:03
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 25-04-2005 @ 19:00 :
Wat we nu wel vaker zien, is dat kleine kinderen spellingswijze op MSN beginnen toe te passen op school.
Dat is niet bepaald gunstig lijkt me, die kleine kinderen schijnen er ook dikker op te worden, van MSN dan he.
Dat dient - uiteraard - dan ook te vuur en te zwaard bestreden te worden.
Een stevige tik uitdelen wilt ook nog wel eens helpen.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:07
Verwijderd
Nee, gewoon bij ieder proefwerk 40% van het punt laten bepalen door spelling.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:07
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik huiver al bij de gedachte dat men plechtige documenten ZO_öOO gÄatD SgrYv(E),,,,,
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:09
Verwijderd
Citaat:
DarkSavior schreef op 25-04-2005 @ 19:02 :
Als je iets van 2000 karakters kent kan je de rest soms afleiden, maar het blijft lastig.

Als ik de chineze krant lees moet ik soms nog wel aan me pa vragen wat dat teken betekent, maar soms kan je het ook gewoon afleiden.

Naja, iedere taal zijn voor en nadelen.
Wel, Chinees is voor westerlingen nog veel moeilijker dan Japans. Want Japans is namelijk gewoon een taal die polysyllabisch is (meerdere lettergrepen) en inflexies (werkwoordsvervoegingen) kent.

Het nare van Japans is weer dat de vroege Japanners nogal leentjebuur hebben gespeeld met het Chinese schrift, met als gevolg dat je dus meerdere verschillende karaktersets hebt.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:19
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-04-2005 @ 19:07 :
Nee, gewoon bij ieder proefwerk 40% van het punt laten bepalen door spelling.
Waarom? Ja, zodat er meer aandacht aan wordt besteed, maar wat is er mis met veranderingen in een taal? Honderd jaar geleden spraken ze anders en over honderd jaar spreken ze weer anders, no biggie.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:19
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 25-04-2005 @ 19:07 :
Ik huiver al bij de gedachte dat men plechtige documenten ZO_öOO gÄatD SgrYv(E),,,,,
Vooral die komma's hè.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:20
Verwijderd
Citaat:
Bloedpropje schreef op 25-04-2005 @ 19:19 :
Waarom? Ja, zodat er meer aandacht aan wordt besteed, maar wat is er mis met veranderingen in een taal? Honderd jaar geleden spraken ze anders en over honderd jaar spreken ze weer anders, no biggie.
Dat boeit me inderdaad niets, maar het onderwijs is tegenwoordig veel te soft. Zelfs mensen die van het vwo, wat toch van redelijk niveau zou moeten zijn, komen, spreken belabberd Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:22
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-04-2005 @ 19:19 :
Vooral die komma's hè.
Ja en dingen als:
"MiiiIiiii loFe van joUWWWwwW"

Vooral dat "mii" vind ik onbegrijpelijk.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:23
Verwijderd
Manderijns chinees heeft 4 klanken, das niks vergeleken met koreaans.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic # 107
moon
496 11-09-2007 15:07
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #52!
Verwijderd
488 08-03-2006 15:59
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Profiel werkstuk Nederlands
Jenneke.*
4 31-05-2005 15:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Krijg de kanker: Nederland!
Fellaci
30 28-01-2002 14:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:45.