Oud 24-05-2018, 11:33
StudentF
StudentF is offline
Hallo, ik kom niet uit 2 vragen die ik moet maken. Kunnen jullie mij helpen?

In 2012 bestond de vraag naar smart phones voor 90% uit een initiele vraag. Fabrikant A had in deze initiele markt een aandeel van 70% en in de additionele markt een aandeel van 10%. Vanwege de nieuwheid van het product was er een verwaarloosbaar deel vervangingsvraag.
Wat is het marktaandeel voor Fabrikant A?

A. 64%
B. 80%
C. 73%
D. 71%

Kort na de introductie van de dvd-speler bezat Philips een aandeel in de initiele dvd-spelersmarkt van 20% en in de additionele markt van 12%. In hetzelfde jaar bedroeg het aandeel van de initiele aankoopmarkt van dvd-spelers 85% van de totale dvd-spelersmarkt. Van vervangingsaankopen was nog geen sprake. Hoeveel bedroeg het marktaandeel van Philips in de totale markt voor dvd-spelers?

A. 17,0%
B. 18,8%
C. 29,0%
D. 31,0%

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2018, 11:39
Verwijderd
Ik kan je de antwoorden zo geven maar daar heb je natuurlijk niet zo veel aan. Wat begrijp je precies niet?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2018, 11:41
StudentF
StudentF is offline
Citaat:
Ik kan je de antwoorden zo geven maar daar heb je natuurlijk niet zo veel aan. Wat begrijp je precies niet?

Ik weet niet hoe ik het moet berekenen. Als u kan helpen, dan hoop ik dat u het met een uitleg weer kunt geven zodat ik het kan begrijpen
Met citaat reageren
Oud 24-05-2018, 11:57
Verwijderd
Maar je begrijpt de termen, zoals "initiële vraag/markt" wel? Vaak zijn dit soort vraagstukken meer een kwestie van begrijpend lezen en vervolgens relatief eenvoudig rekenwerk.

Eerste vraag: De initiële markt is 90%, staat in de eerste zin. De vervangingsmarkt was "verwaarloosbaar" dus stellen we op 0. Dat betekent dat de rest, 100% - 90% dus 10%, de additionele markt is. Want meer dan de drie genoemde markten die ik hier noem, zijn er niet.

Van die initiële markt heeft fabrikant A een aandeel van 70%. Uitgedrukt in de totale markt levert dat op:

70% X 90% = 63%

Van de additionele markt heeft fabrikant A een aandeel van 10%. Uitgedrukt in de totale markt levert dat op:

10% X 10% = 1%

Bij elkaar opgeteld is 63% + 1% = 64%, dus antwoord A.

Kun je op deze manier zelf proberen om de tweede vraag te beantwoorden? Succes!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2018, 13:03
StudentF
StudentF is offline
Citaat:
Maar je begrijpt de termen, zoals "initiële vraag/markt" wel? Vaak zijn dit soort vraagstukken meer een kwestie van begrijpend lezen en vervolgens relatief eenvoudig rekenwerk.

Eerste vraag: De initiële markt is 90%, staat in de eerste zin. De vervangingsmarkt was "verwaarloosbaar" dus stellen we op 0. Dat betekent dat de rest, 100% - 90% dus 10%, de additionele markt is. Want meer dan de drie genoemde markten die ik hier noem, zijn er niet.

Van die initiële markt heeft fabrikant A een aandeel van 70%. Uitgedrukt in de totale markt levert dat op:

70% X 90% = 63%

Van de additionele markt heeft fabrikant A een aandeel van 10%. Uitgedrukt in de totale markt levert dat op:

10% X 10% = 1%

Bij elkaar opgeteld is 63% + 1% = 64%, dus antwoord A.

Kun je op deze manier zelf proberen om de tweede vraag te beantwoorden? Succes!
Ik snap deze nu helemaal, heel erg bedankt!

Als ik nu de volgende vraag beantwoord, is dit dan het juiste antwoord?

De initiële markt is 85%. De vervangingsaankopen worden op 0 gezet. En dat betekend dat de additionele markt dan 100-85= 15% is.

Van de initiële markt heeft Philips een aandeel van 20%. Uitgedrukt in de totale markt levert dat op:

20% X 85% = 17%

Van de additionele markt heeft Philips een aandeel van 12%. Uitgedrukt in de totale markt levert dat op:

12% X 15% = 1,8%

Bij elkaar opgeteld is dat 17+1,8 = 18,8%
Met citaat reageren
Oud 24-05-2018, 13:26
Verwijderd
Yes, prima!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Marktaandeel - distributiegraad
bianca123
4 07-03-2012 01:28
Huiswerkvragen: Exacte vakken [??] Marktaandeel
Hoving
6 28-06-2011 20:19
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Marktaandeel statistieken
malik
2 16-02-2007 14:43
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Marktaandeel van een merk
AndAgain
1 06-04-2006 18:34
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Marktaandeel
Verwijderd
7 30-09-2003 22:13
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Marktaandeel berekenen
Verwijderd
7 28-04-2003 13:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.