Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2008, 16:48
KiMZz
Avatar van KiMZz
KiMZz is offline
Hoi allemaal, ik heb jullie hulp nodig met een -voor mij groot- probleem. Excuses voor het lange verhaal, ik neem het jullie niet kwalijk als je het niet wilt lezen!

Ik ben vierdejaars student inmiddels op de NHTV (Management Toerisem) en ik ben al sinds oktober (hoewel, meer sinds eind november/begin december) bezig met mijn scriptie voor een sauna.
Ik kon destijds kiezen voor een stage of een scriptie en heb voor het laatste gekozen omdat ik voor mezelf wilde bewijzen dat ik genoeg discipline had om het te doen.

Het begin verliep erg stroef, het scriptiebedrijf werkte ook niet echt goed mee.. Het meisje wat mij begeleidt is krap een jaar ouder dan ik en werkt op de marketingafdeling. Mijn scriptie gaat over Customer Relationship Management (CRM), interne en externe communicatie.
Uiteindelijk had ik eind februari al een goede basis gelegd voor mijn scriptie maar toen ik dat had liep ik vast.
Mijn begeleider van school die ik toegewezen heb gekregen is leraar Italiaans en heeft daar dus geen verstand van.
Mijn leraar van CRM, de minor die ik gevolgd heb, schoot mij toen te hulp en hielp me weer een beetje op weg.

In maart kwam ik erachter dat ik nog 3 tentamens open had staan die ik moest halen om mijn scriptie te mogen inleveren. Dat was een flinke klap want één van die tentamens wordt pas na de zomervakantie gegeven, in de zogeheten week 0, de week voor de eerste schooldag. Dit betekent dus dat ik mijn scriptie sowieso pas volgend jaar mag inleveren in september.

Vanaf dat moment ben ik eigenlijk totaal niet meer gemotiveerd om mijn scriptie af te maken. De overige twee tentamens heb ik begin april gelukkig gehaald, maar mijn scriptie wil gewoon niet vorderen.

De problemen: ik weet gewoon bij god niet waar ik verder mee moet, het bedrijf snapt er zelf niks van wat ik doe en ik ben daar ook maar 1x geweest, mijn schoolbegeleider laat tijden niks van zich horen en reageert na weken pas op een email, komt dan met smoesjes aan zoals 'mijn moeder is overleden' of 'ik woon in Brussel en ben een week niet op school geweest' enzovoorts.

Begin mei dacht ik 'NU MOET IK MIJN SCRIPTIE GAAN AFMAKEN WANT IK WIL OOK ZOMERVAKANTIE' Toen had ik mijn schoolbegeleider gemaild met alle stukken die ik op dat moment op papier had, kreeg ik geen reactie. Twee weken later kreeg ik, nadat ik gemaild had wat hij ervan vond, een reactie dat ik ze nogmaals moest sturen, dat hij er aantekeningen bij ging maken en ze per post terug zou sturen. Weer twee weken later gemaild dat ik nog steeds niks had gehad. Kreeg ik een mail terug dat hij ze allang had opgestuurd. Niks ontvangen natuurlijk. Ik geloof ook echt niet dat uitgerekend dát bij de post is blijven hangen. Nu kreeg ik vandaag weer een email met daarin een berichtje: waarmee loop je precies vast? En na een halfuur nog een: ik heb de kopieën van mijn aantekeningen bewaard en zal die op de post doen. Nou, dat was iig mooi meegenomen, maar toen mailde ik terug dat ik gewoon niet weet waar ik verder moet, dat ik vind dat ik tot nu toe veel te weinig op papier heb staan en ik gewoon heel graag overal vanaf wil zijn. Kreeg ik weer een mailtje terug: je hebt toch wel meer op papier staan nu dan wat je mij hebt gestuurd? Dit is inderdaad veel te weinig!

Ook niet erg motiverend. Nu wacht ik op de aantekeningen die morgen of maandag met de post zouden moeten komen, maar ik heb gewoon geen motivatie om er iets mee te doen.. Mede omdat mijn schoolbegeleider toch niet weet waar hij het over heeft en het bedrijf geen idee heeft wat ik doe.
Ik ben van plan mijn leraar CRM te mailen omdat híj er wel verstand van heeft, maar hij heeft het druk met alle studenten die hun scriptie al ingeleverd hebben en met examens die gaan komen...

Ik heb gewoon zoiets van ik kap ermee, dan maar geen diploma.. Geen zin om überhaupt een boek open te slaan of ideeën op te doen of wat dan ook... Zeker niet nu de zomer eraan komt, ik fulltime moet werken binnenkort en mijn eigen deadline op 1 juli staat...

Kortom.. Ik MOET op de een of andere manier motivatie/discipline krijgen maar op de manier waarop mijn scriptie is gegaan tot nu toe zie ik het gewoon echt niet zitten...

Het liefst zou ik er gewoon vanaf willen zijn.. Scriptie ingeleverd, tentamen gehaald en examen gedaan en gewoon een diploma in mijn hand hebben.. En dat gaat gewoon niet zo makkelijk als ik altijd gewend ben... Omdat ik bijna nooit iets heb hoeven doen voor school...

Heeft er iemand ervaring hiermee, hetzelfde probleem of gewoon een geweldige tip voor me waardoor het me gewoon gaat lukken?

Kim
__________________
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2008, 17:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
1: Vrijwel elke student loopt hier tegenaan. Bedenk je dat maar en denk dus ook niet dat jij het veel slechter hebt dan een ander. Ten eerste is dat niet zo, want scriptie begeleiders zijn over het algemeen druk en kut, dus tegen deze problemen lopen veel meer mensen aan. Ten tweede, met zelfmedelijden kom je niet veel verder, dus zie het vooral maar als iets normaals.

2: Spreek af met je docent! Dring er op aan dat je een afspraak wilt hebben, of hij nou tijd heeft of niet, die afspraak moet er komen. Over de mail en via post ontstaan veel te veel onduidelijkheden die met een half uurtje IRL contact zo opgelost zijn. Je kan hem dan vertellen waar je nou tegenaan loopt en hij kan je dan veel meer steunen en adviseren dan hij nu doet.

3. Spreek samen data af over wanneer jij iets af hebt. Bedenk je uit welke delen jouw scriptie zal gaan bestaan en bedenk voor elk deel een inleverdatum. Spreek met je begeleider af dat hij het niet nakijkt als je te laat bent!! Dit is een geweldige stok achter de deur en geeft jou houvast, want je hebt dan een einddatum; de inleverdatum van je eindversie.

4. Maak het liefst ook direct al allemaal IRL afspraken over dat jullie bij elkaar komen om elk stuk te bespreken. Dan kan hij je rechtstreeks feedback geven en heb jij zekerheid dat het op tijd nagekeken is en dat je het stuk ook weer terug krijgt zonder dat er dingen kwijt raken bij de post.


Ik zit zelf overigens in vrijwel een gelijke situatie. Ook met een docent die niet terugmailt, waarbij het soms lijkt of de één Chinees praat tegen de ander en waarin er te weinig motivatie is door uitloop in de studie. Ik heb nu dus bovenstaande tips toegepast en vind de afspraken die ik nu heb staan heel prettig.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2008, 23:15
Gunkan
Gunkan is offline
Hier'n stukje extrinsieke motivatie: als je nu, een kilometer voor de finish, afhaakt en de handdoek in de ring gooit, dan ga je daar later -enorm- veel spijt van krijgen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2008, 12:50
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Je bent idd zeker niet de enige, veel studenten krijgen problemen wanneer ze een scriptie moeten schrijven. M'n eerste grote scriptie heb ik niet denderend goed aangepakt (loopt nog steeds, al ligt de bal nu bij de begeleider), en de keren daarna dat ik een wat kleinere scriptie heb gemaakt heb ik de tips van balance ook toegepast en ik vind het veel fijner werken.

Overigens kan ik je wel een goede site aanraden waar tips worden gegeven voor de bekende problemen van het "scriptieworstelen". http://www.studietips.leidenuniv.nl/ (onder het kopje schrijven).

Wat meer specifieker, misschien kun je van scriptiebegeleider wisselen? Ik heb er zelf ook niet zoveel ervaring mee en weet dus niet of dat mogelijk is.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2008, 11:58
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Ik kon destijds kiezen voor een stage of een scriptie en heb voor het laatste gekozen omdat ik voor mezelf wilde bewijzen dat ik genoeg discipline had om het te doen.

In maart kwam ik erachter dat ik nog 3 tentamens open had staan die ik moest halen om mijn scriptie te mogen inleveren. Dat was een flinke klap want één van die tentamens wordt pas na de zomervakantie gegeven, in de zogeheten week 0, de week voor de eerste schooldag. Dit betekent dus dat ik mijn scriptie sowieso pas volgend jaar mag inleveren in september.
Als je toch pas kunt afstuderen in september 2009, dan heb je nog een jaar om aan je afstuderen te werken.
Is het dan niet een mogelijkheid dat je je scriptie laat vallen en alsnog een stage gaat doen als afstudeeropdracht?
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 09-06-2008, 13:35
KiMZz
Avatar van KiMZz
KiMZz is offline
Citaat:
Als je toch pas kunt afstuderen in september 2009, dan heb je nog een jaar om aan je afstuderen te werken.
Is het dan niet een mogelijkheid dat je je scriptie laat vallen en alsnog een stage gaat doen als afstudeeropdracht?
Hmm misschien niet helemaal duidelijk omschreven.. September volgend SCHOOLjaar, dus gelukkig wel 2008...

Iig, thanks voor de reacties. Ben nu nog steeds aan het wachten op de post, ik zou zeker vandaag de opmerkingen/aantekeningen van mijn begeleider moeten krijgen maar tot nu toe zijn ze niet binnen.
Verder wel e.e.a. aangepast en erbij gedaan bij mn scriptie maar k wil toch niet teveel doen voor ik die reactie van school heb...
Maar als ik vandaag niks krijg van hem (hij heeft het vrijdag dus opgestuurd) ga ik echt stappen ondernemen om te wisselen van begeleider.
__________________
Ik ben niet subtiel. Get used to it.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Concentratie.
ymlazy
4 05-07-2011 06:29
Psychologie Wat voel/denk je bij depressie?
LOLA3000
128 02-01-2007 14:10
Psychologie leren van exacte vakken
Judy2
38 24-07-2005 15:26
Liefde & Relatie Interesse voor meiden soms/opeens weg?
Verwijderd
52 02-03-2005 22:25
Algemene schoolzaken cursussen zoals LOI en NTI
Magdalena
18 29-07-2003 12:58
Algemene schoolzaken verlies van motivatie
marlies
19 06-01-2003 23:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.