Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2010, 17:26
silentbob
silentbob is offline
ik heb vandaag te horen gekregen dat de school mischien de leerplichtambtenaar op me af gaat sturen(ben ook al naar de orthopedagoog gestuurd, maar die mag geen diagnose stellen en na dat gesprek en het rapport daarvan gelezen te hebben heb ik besloten dat proces af te sluiten, aangezien het volledig beruste op mijn vrijwillige meewerking en ik dus elk moment mn veto kon gebruiken)
nou wist degene van de school waar ik mee heb gepraat niet of de leerplichtambtenaar de 1e keer al gelijk een boete oplegt, dus is mijn vraag of er hier iemand is die dat weet?
en zo niet, wanneer leggen ze wel een boete op?
hoe gaat dat allemaal precies, bij die leerplichtambtenaar?

ik heb te horen gekregen dat als ik daar idd voor opgegeven word ik zowieso op een gesprek moet

als ik nou idd opgegeven word en ik krijg gelijk een boete(50 euro hoorde ik dat die boete is als ik em zou krijgen), denk ik namelijk dat ik aardig zal gaan afglijden, nu spijbel ik alleen af en toe bij ophokuren en ik kom vaak te laat, maar als dat gebeurt denk ik dat ik enorme schijt aan alles zal krijgen en alleen nog maar op school komen voor toetsen ofzo(aangezien ik mn cijfers, en dan vooral het halen van mn diploma, belangrijker vind als al dat gezeik en gedoe van school)

desnoods ga ik lkkr schoolhoppen, heb het nu namelijk al 4 jaar volgehouden op deze school(tot ergens halverwege de 3e ofzo was onze school veel losser, ophokuren hadden we pas vanaf de 3e en toen eerst nog minimaal, en vroeger kon je ook gewoon zonder problemen eens een uurtje spijbelen, alleen waren je cijfers dan natuurlijk wel je eigen verantwoordelijkheid, en als je het echt te bont maakte werd er ook wel wat aan gedaan, maar af en toe eens een uurtje of 1 dagje werd niet zo moeilijk over gedaan, te laat komen was ook niet zo'n probleem, pas sinds dit jaar zijnn ze ineens veel moeilijker gaan doen)
hmm, aardig verhaal geworden voor zon simpele vraag...
ik zal de vraag maar ff dikdrukken voor mijn mede-luierikken
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2010, 17:37
Verwijderd
OK, om te beginnen:

Volgens mij is het zo dat je school je naar de leerplichtsambtenaar kan sturen als je langer dan 3 dagen lang achter elkaar ongeoorloofd weg bent. Daar is hier kennelijk geen sprake van. Ook kunnen ze dit doen als je in de afgelopen 4 weken (dacht ik, correct me if I'm wrong) meer dan 1/8 deel van de lestijd weg bent. Daar is ook geen sprake van, omdat je zelf zegt dat je af-en-toe een uurtje spijbelt.

En ja, volgens mij zou het wel kunnen dat de leerplichtambtenaar je meteen al een boete oplegt. Als je bij hem terecht komt. Maar ik weet niet of hij dat ook zal doen. Als je niet zoveel spijbelt.. en je cijfers zijn goed..
Met citaat reageren
Oud 15-03-2010, 17:50
silentbob
silentbob is offline
volgens degene waar ik mee gesproken heb ben ik een twijfelgeval, ben afgelopen vrijdag hele dag weggebleven(was de 2e bijspijker wat dus alleen verplicht is als je onvoldoendes staat, en ik bleek er niks aan te hebben, had dezelfde leraren waar ik ook les van heb, bij de ene dus dezelfde uitleg als in de les wat dus blijkbaar niet werkte, andere moesten we vorige periode alleen maar huiswerk maken dus ben ik helemaal niet naartoe geweest, ik meende dat dat grotendeels vrijwillig was voor je eigen cijfers, vorige periode ben ik ook de 2e dag weggebleven omdat het nutteoos bleef en toen heb ik er niks van gehoord, nu dus wel)

1/8e deel in 4 weken haal ik mischien nog wel, kom bijna elke dag te laat, en ongeveer 2 weken geleden had ik ook nog kapotte versnellingen, en was het koud(ik moet 10 km fietsen), en heb ik een paar weken lang regelmatig het hele 1e uur gemist

maandag en dinsdag blijf ik standaard het 8e uur weg, dat is ophokuur(de ophoktussenuren ga ik wel gewoon heen, tenzij ik nog iets in de stad moet halen dan gebruik ik die uren daar wel eens voor maar dat is al weer lang geleden)
hoewel ik de afgelopen 2 weken ofzo(vorige week telt niet echt mee, maandag-woensdag ziek, donderdag bijspijkerdag waar ik heen ging, vrijdag 2e waar ik niet heen ging) er wel die 8e uren was omdat ik het 9e moest nablijven(vanwege te laat komen en 8e uren ophok wegblijven)
best wel bijzonder voor mij btw, normaal ga ik gewoon niet naar nablijven toe, maar vroeger was het altijd saai in een lokaal zitten maar nu is het telkens corvee, dat blijkt wel mee te valen, met wat mooi weer, beetje doen, even wat met vrienden praten, dan weer even met een ander groepje praten, nog ff geholpen worden door anderen, en voor je het weet is het uur voorbij

ze hebben btw al heel vaak met de leerplichtambtenaar gedreigd, maar nu lijkt het voor het eerst redelijk serieus

p.s. heb niet super goeie cijfers, maar ook niet echt rampzalig, ben een vrij groot aanhanger van de zesjescultuur, sta op dit moment 3 onvoldoendes:
frans(een 4, maar telt niet mee)
wiskunde(ook een 4, mischien kan ik het nog ophalen naar een 5 of 6)
natuurkunde(4 denk ik, maar is maar gebaseerd op 2 toetsen, er komt nog 1 toets en de laatste die ik erg slecht had moet ik nog herkansen, dus waarschijnlijk haal ik het wel op naar een 6)

daar tegenover staat dan wel weer dat ik voor sk denk ik wel een 8 sta, en voor bio in elk geval oook een 8 en mischien zelfs wel net een 9(alleen maar SE's dus tellen ook al mee vor mn eindexamen)
rest van mn vakken sta ik vooral 6-7 gok ik, filosofie mischien nog net een 8

Laatst gewijzigd op 15-03-2010 om 17:59.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2010, 18:35
Verwijderd
Tsja, in dat geval heb je gewoon pech.

Citaat:
1/8e deel in 4 weken haal ik mischien nog wel, kom bijna elke dag te laat, en ongeveer 2 weken geleden had ik ook nog kapotte versnellingen, en was het koud(ik moet 10 km fietsen), en heb ik een paar weken lang regelmatig het hele 1e uur gemist
Dat telt niet mee, ik moet ook 10 km fietsen, af en toe met wind tegen, en mijn versnellingen werken ook niet. En ik kom nooit te laat . Sta gewoon 5 minuten eerder op.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2010, 18:47
silentbob
silentbob is offline
ja maar ik heb normaal al moeite met op tijd komen(vooral sinds ze vorig jaar de begintijd van half 9 naar 8.20 hebben vervroegd)
en opstaan gaat me dus al moeilijk af, laat staan nog eerder opstaan
en met die kapotte versnelling deed ik er wel meer dan 5 min extra over(zat in de 1e terwijl ik normaal bijna alles in de 7e doe)
Met citaat reageren
Oud 15-03-2010, 19:06
Verwijderd
Waarom ga je dan niet met de bus ofzo? Of woon je zo afgelegen dat die niet in jouw buurt komt?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2010, 22:06
silentbob
silentbob is offline
ik ga alleen met de bus als ik mn fiets gemold heb ofzo, maar echt zoveel dat ik er niet meer op kan fietsen(zoals toen ik eens per ongeluk een stuk van het ventiel eraf gebroken had)
ga niet met de bus alleen maar om op tijd te zijn, vind het fietsen ook wel chil, word ik vaak ook nog enigszins wakker
en best wel bijzonder, er zijn 3 haltes bij mijn dorp
wel allemaal langs de weg even boven ons dorp dus niet direct in het dorp... maar toch
Met citaat reageren
Oud 17-03-2010, 17:28
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Je krijgt geen boete hoor!
Zo'n mannetje gaat vragen wat het probleem is. Je krijgt dan een waarschuwing, of zoals bij mij, dat je niet meer naar school hoeft in 5v Heerlijk van mei tot september vakantie en dan het eindexamenjaar in. Beste wat me ooit was overkomen, die leerplichtmeneer.


Waarom ga je niet naar al die lessen, en kom je altijd te laat? Dat getuigd niet echt van motivatie voor school.. ?!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2010, 17:57
jCHOO
jCHOO is offline
Haha ik heb geen idee,
ben bijna iedere dag te laat, maar me school heeft nog nooit de leerplichtambtenaar ingelicht..
Met citaat reageren
Oud 17-03-2010, 22:24
silentbob
silentbob is offline
Citaat:
Je krijgt geen boete hoor!

Waarom ga je niet naar al die lessen, en kom je altijd te laat? Dat getuigd niet echt van motivatie voor school.. ?!
die lessen waar ik niet naar toe ga zijn alleen ophokuren(oftewel een uur lang vervelen, gamen en wat zitten omkloten op internet)
en ik ben gewoon niet goed in vroeg opstaan, als ik mn eigen ritme volg slaap ik door tot 12-13 uur, terwijl ik er voor school al om 7 uur uit moet
ik ben idd ook niet erg gemotiveerd voor school, maar wel gemotiveerd om over te gaan en mn diploma te halen dus doe ik net genoeg om over te gaan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:40.