Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2015, 19:22
quintyy
Avatar van quintyy
quintyy is offline
Heeyy, ik kwam erachter dat ik te licht ben. Mijn BMI was maar 17,4, maar omdat ik van Aziatische afkomst ben, geldt er iets anders maar dit scheelde ook niet veel. Volgens "normale normen", moet ik een BMI van 18.5 hebben. Ik weeg nu 37,5 kg en ik "moet" minimaal 41 kg wegen.

Het probleem dat ik niet aankom, in de kerstvakantie ben ik ongeveer een have kilogram aangekomen. Daar was ik op zich wel bij mee, maar in die periode bewoog ik nauwelijks en nu moet ik weer elke dag een uur fietsen.

Het ligt niet aan de hoeveelheid die ik inneem, want ik eet best veel (ook van anderen gehoord), maar ik schijn niet aan te komen.

Helpen bepaalde stoffen met het meer aankomen? Ik wil trouwens wel gezond aankomen, dus niet alleen junkfood hoewel ik dat wel lekker vind.
Mijn ouders vinden het onzin dat ik aan wil komen en zeggen dat mijn gewicht prima is, maar ik wil zelf aankomen. Moet ik dan met de dokter praten ofzo? En kan iemand trouwens bevestigen of ik niet ondergewicht ben want internet is niet de meest betrouwbare bron.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2015, 19:43
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wat eet je nu precies op een dag en sport je nog buiten dat je elke dag een uur fietst? Hoe oud ben je nu?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2015, 19:58
quintyy
Avatar van quintyy
quintyy is offline
Citaat:
Wat eet je nu precies op een dag en sport je nog buiten dat je elke dag een uur fietst? Hoe oud ben je nu?
Ik word over een halve maand 18 jaar, dus nu ben ik 17 jaar (duh). Ik weet dat het ongezond is, maar ik sport al 3 jaar niet meer.
Ik eet 's morgens ontbijtgranen 's middags 2 boterhammen en soms koop ik nog uit de aula van die panini broodjes. 's Avonds is elke keer anders. Tussendoor eet ik best veel dingen met veel suiker. Op feestjes eet ik ook heel veel, ik sta standaard dichtbij het eten (wel ongezond).
Ik denk dat het probleem ligt bij het avondeten..... Soms vind ik iets niet zo lekker, maar dan moet ik er wel veel van eten. Maar hoe kan ik mezelf 'dwingen' om meer daarvan te eten? Ik zeg niet dat ik dan niets eet, maar voor mezelf niet goed genoeg.
Voor mijn gevoel zijn sommige dingen ook niet vullend, dus dan heb ik nooit het gevoel dat ik daarvan aankom en dan denk ik dat het geen zin heeft om daar nog meer van te eten.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2015, 20:16
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je hier je leeftijd en geslacht invult, krijg je te zien wat je op een dag 'mag' eten om niet aan te komen of af te vallen. Je mag dus per dag al zeker zes boterhammen eten en daarnaast nog aardappels, groente, vlees, melkproducten, etc. Je eet nu dus wel erg weinig, zeker als je aan wilt komen.

Hier staan ook adviezen om aan te komen. Je kan bijvoorbeeld met je zelf afspreken dat je een half jaar zelf probeert om aan te komen (je kan ook niet verwachten dat je in een maand drie kilo aankomt op een gezonde manier) en als het dan niet lukt, je via de huisart een verwijzing vraagt voor een diëtist. Die kan heel gericht kijken wat jij met jouw leeftijd, lengte, gewicht en bewegingspatroon nodig heeft op een dag.

Overigens is een uur per dag fietsen ook beweging, dat is niet alleen sporten.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2015, 20:21
quintyy
Avatar van quintyy
quintyy is offline
Citaat:
Als je hier je leeftijd en geslacht invult, krijg je te zien wat je op een dag 'mag' eten om niet aan te komen of af te vallen. Je mag dus per dag al zeker zes boterhammen eten en daarnaast nog aardappels, groente, vlees, melkproducten, etc. Je eet nu dus wel erg weinig, zeker als je aan wilt komen.

Hier staan ook adviezen om aan te komen. Je kan bijvoorbeeld met je zelf afspreken dat je een half jaar zelf probeert om aan te komen (je kan ook niet verwachten dat je in een maand drie kilo aankomt op een gezonde manier) en als het dan niet lukt, je via de huisart een verwijzing vraagt voor een diëtist. Die kan heel gericht kijken wat jij met jouw leeftijd, lengte, gewicht en bewegingspatroon nodig heeft op een dag.

Overigens is een uur per dag fietsen ook beweging, dat is niet alleen sporten.

Bedankt!! Ik wist wel dat er iets mis was.. Het is alleen moeilijk omdat ik melk en aardappels niet zo lekker vind.. Enig idee hoe ik hier motiverend dit ka ndoor zetten?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2015, 20:27
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Vind je alleen gewone melk niet lekker of heb je ook wel eens sojamelk of amandelmelk ofzo geprobeerd? Zelf kan ik slecht tegen gewone (koe)melk, sojamelk vind ik ook niet super maar sinds kort eet ik 's ochtends bijvoorbeeld havermout met amandelmelk of kokosmelk. Alpro heeft een heel assortiment. De meeste (grotere) supermarkten hebben het wel, staat vaak buiten de koeling bij de houdbare melk. Misschien kan je zoiets eens proberen? Is wel iets duurder dan gewone melk maar als je het dan wel drinkt?

In de tijd dat ik geen melk dronk at ik wel yoghurt, vla, kaas. Dat zijn ook melkproducten en zijn dus ook goed. Ik eet als tussendoortje bijvoorbeeld van die Activia yoghurtjes. Kijk eens rond in de koeling wat er allemaal is, vast wel iets wat je lekker vindt.

Aardappels kun je zo veelzijdig maken als je zelf wil, patat is ook aardappel Lust je helemaal niet graag aardappel of alleen bijvoorbeeld gekookt niet? Lust je misschien wel aardappelpuree, pomme duchesses (van die aardappeltoefjes, liggen in de diepvries en kan je in de oven doen), rösti, zo'n aardappelschotel met groente erdoor (beide in de diepvries), aardappelschijfjes om te bakken of een gepofte aardappel uit de magnetron? Je hoeft ook niet elke dag aardappels te eten. Er zijn zelfs mensen die helemaal nooit aardappels eten. Als je liever rijst of pasta of wraps ofzo eet, kan dat ook. Zelf probeer ik een beetje een avond rijst, een avond pasta, een avond aardappels, een keer in de week patatjes, een keer lasagne of wraps oid.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2015, 20:32
quintyy
Avatar van quintyy
quintyy is offline
Citaat:
Vind je alleen gewone melk niet lekker of heb je ook wel eens sojamelk of amandelmelk ofzo geprobeerd? Zelf kan ik slecht tegen gewone (koe)melk, sojamelk vind ik ook niet super maar sinds kort eet ik 's ochtends bijvoorbeeld havermout met amandelmelk of kokosmelk. Alpro heeft een heel assortiment. De meeste (grotere) supermarkten hebben het wel, staat vaak buiten de koeling bij de houdbare melk. Misschien kan je zoiets eens proberen? Is wel iets duurder dan gewone melk maar als je het dan wel drinkt?

In de tijd dat ik geen melk dronk at ik wel yoghurt, vla, kaas. Dat zijn ook melkproducten en zijn dus ook goed. Ik eet als tussendoortje bijvoorbeeld van die Activia yoghurtjes. Kijk eens rond in de koeling wat er allemaal is, vast wel iets wat je lekker vindt.

Aardappels kun je zo veelzijdig maken als je zelf wil, patat is ook aardappel Lust je helemaal niet graag aardappel of alleen bijvoorbeeld gekookt niet? Lust je misschien wel aardappelpuree, pomme duchesses (van die aardappeltoefjes, liggen in de diepvries en kan je in de oven doen), rösti, zo'n aardappelschotel met groente erdoor (beide in de diepvries), aardappelschijfjes om te bakken of een gepofte aardappel uit de magnetron? Je hoeft ook niet elke dag aardappels te eten. Er zijn zelfs mensen die helemaal nooit aardappels eten. Als je liever rijst of pasta of wraps ofzo eet, kan dat ook. Zelf probeer ik een beetje een avond rijst, een avond pasta, een avond aardappels, een keer in de week patatjes, een keer lasagne of wraps oid.
Rijst vind ik heel erg lekker. Puree en gebakken aardappels ook en friet zeker
Het probleem is dat ik nog thuis woon en dus mijn moeder grotendeels bepaalt wat het avondeten is. Zij houdt wel heel erg van gekookte aardappels dus ja.. Ik doe er meestal veel appelmoes erop en jus waardoor het makkelijker te "verdragen" is. Pasta en wraps vind ik ook heel erg lekker. Als we pasta eten, dan eet ik wel genoeg, we eten ongeveer 1/2/3x per week pasta.

Voor de melkproducten: vla en pudding vind ik wel lekker. Ik zal eens even kijken met wat jij zei.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2015, 20:36
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Misschien kan je voorstellen om bijvoorbeeld een keer in de week zelf te koken voor je ouders en eventuele broers en/of zussen? Dan kan je iets kiezen wat jij lekker vindt. Van gekookte aardappels kan je eenvoudig puree maken met een beetje (warme) melk, dat vindt je moeder vast wel goed, toch?

Anders gaan jullie een keer samen naar de supermarkt en kijk je eens rond wat er allemaal is en jullie eigenlijk nooit eten, misschien zit er iets bij wat jullie allemaal graag eten.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2015, 20:51
-Marleen
Avatar van -Marleen
-Marleen is offline
huh mijn bmi is ook 17 ofzo & ik heb geen ondergewicht
Met citaat reageren
Oud 07-01-2015, 20:51
-Marleen
Avatar van -Marleen
-Marleen is offline
https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/ je kan zo test doen of je genoeg binnen krijgt enzo
Met citaat reageren
Oud 07-01-2015, 20:53
quintyy
Avatar van quintyy
quintyy is offline
Citaat:
Misschien kan je voorstellen om bijvoorbeeld een keer in de week zelf te koken voor je ouders en eventuele broers en/of zussen? Dan kan je iets kiezen wat jij lekker vindt. Van gekookte aardappels kan je eenvoudig puree maken met een beetje (warme) melk, dat vindt je moeder vast wel goed, toch?

Anders gaan jullie een keer samen naar de supermarkt en kijk je eens rond wat er allemaal is en jullie eigenlijk nooit eten, misschien zit er iets bij wat jullie allemaal graag eten.
Nou ik stel heel vaak voor om te koken (ik heb geen broers/zussen trouwens), maar dan is het altijd 'doe maar in de vakantie'.
En mijn moeder vindt gekookte aardappels lekkerder, dus ja... En mijn ouders vinden het ook onzin dat ik aan wil komen en heb het al vaak geprobeerd uit te leggen. Ze hebben ook hun eigen beeld en daar wijken ze nooit vanaf. Ze klinken nu heel streng trouwens, maar dat is echt niet zo (niet dat er nu een verkeerd wordt geschetst).
Maar over een half jaar ga ik waarschijnlijk op kamers, dus dan heb ik meer invloed op het eten hoop ik.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2015, 21:13
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
De meeste meiden komen ook wel aardig wat aan in hun eerste collegejaar, domweg omdat je dan minder beweegt (en in aardig wat gevallen behoorlijk wat drinkt en in alcoholische drankjes zitten behoorlijk wat categorieën). Overigens ben je voor jouw leeftijd en BMI nog niet helemaal te licht hoor. Voor meisjes onder de 18 (en dat ben je nog wel) ligt de ondergrens lager, omdat die nu eenmaal een andere bouw hebben (hij ligt op 17 als je 18 wordt, zie ook pagina 2 van deze groeicurve: http://downloads.tno.nl/anonymous/kvl/NMCX1.pdf). Jij bent ook nog eens van aziatische afkomst, en veel aziatische vrouwen zijn nou eenmaal tenger gebouwd.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 07-01-2015, 21:24
quintyy
Avatar van quintyy
quintyy is offline
Citaat:
De meeste meiden komen ook wel aardig wat aan in hun eerste collegejaar, domweg omdat je dan minder beweegt (en in aardig wat gevallen behoorlijk wat drinkt en in alcoholische drankjes zitten behoorlijk wat categorieën). Overigens ben je voor jouw leeftijd en BMI nog niet helemaal te licht hoor. Voor meisjes onder de 18 (en dat ben je nog wel) ligt de ondergrens lager, omdat die nu eenmaal een andere bouw hebben (hij ligt op 17 als je 18 wordt, zie ook pagina 2 van deze groeicurve: http://downloads.tno.nl/anonymous/kvl/NMCX1.pdf). Jij bent ook nog eens van aziatische afkomst, en veel aziatische vrouwen zijn nou eenmaal tenger gebouwd.

Oké, maar het lijkt alsof ik helemaal niet echt een "lichaam" heb ofzo. Op foto's zie ik er atijd véél kleiner uit, ik weet dat ik een kop kleiner ben dan iedereen, maar ik vind dat ik té dunne benen / armen heb.
En ik ben van plan om niet te drinken (alcohol dan), dus misschien moet ik dat we doen, hahaha


+: ik snap niet zoveel van die grafiek, maar ik heb er ook één voor Zuid-Chinese mensen, dus daar zal ik naar kijken.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid [gewicht] Aankomen
Verwijderd
3 02-10-2008 09:49
Muziek [hiphop] Macro, Che & DJ Native (aankomende cd)
xDisciplex A.D.
15 27-12-2006 17:12
Lichaam & Gezondheid Snel aankomen in gewicht en spiermassa
Pufsnuivert
12 31-10-2006 19:18
Seksualiteit Meiden: voelen aankomen orgasme?
carla-tje
30 04-08-2005 14:00
Lifestyle Wie is je favo designer voor aankomend winterseizoen???
visionaire
56 13-08-2003 13:47
Lichaam & Gezondheid vraagjes over het aankomen
miep
6 22-12-2001 09:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:39.