Oud 07-06-2018, 17:54
Randomkerel
Randomkerel is offline
Hallo,

Balansverkorting: het verminderen van de totale waarde van je activa. Ik snap niet echt waarom je dit zou doen. Als je bijvoorbeeld een auto leased moet je nog steeds per maand een bedrag betalen+ de economische veroudering van de geleaste auto zit ook bij jou. En dan moet je daarvoor afschrijfkosten op je balans bijrekenen(dit gok ik). Kan iemand me uitleggen wat de voordelen zijn van een belanskorting ?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2018, 09:07
Verwijderd
Kosten staan nooit op een balans dus je opmerking over afschrijfkosten op de balans snap ik niet.

Balansverkorting leidt doorgaans tot een betere solvabiliteitsratio en dat kan meer geld opleveren bij verkoop van het bedrijf, of de bank leent je meer geld, of je krijgt gunstigere voorwaarden om het geld te lenen.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2018, 13:40
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Hallo,

Balansverkorting: het verminderen van de totale waarde van je activa. Ik snap niet echt waarom je dit zou doen. Als je bijvoorbeeld een auto leased moet je nog steeds per maand een bedrag betalen+ de economische veroudering van de geleaste auto zit ook bij jou. En dan moet je daarvoor afschrijfkosten op je balans bijrekenen(dit gok ik). Kan iemand me uitleggen wat de voordelen zijn van een belanskorting ?

Alvast bedankt!
Het woord balansverkorting ken ik zelf niet, maar op basis van jouw voorbeeld hoe het werkt met een leaseauto.

Stel ik lease een auto van € 25.000 (per 1 januari van het boekjaar), dan mag ik daar in 5 jaar op afschrijven, waarbij wij rekening houden met een restwaarde van 10% (2.500), dus in 5 jaar mag ik totaal € 22.500 (afschrijving per jaar € 4.500) , dat betekend dat je boekwaarde op 31 december € 20.500 is, deze post staat aan de linkerkant op de balans.

Samenvattend: Boekwaarde na jaar 1: aanschafwaarde minus afschrijving. Boekwaarde na jaar 2 is aanschafwaarde minus 2 jaar afschrijving. Kosten van afschrijving komen altijd terug in het resultaat (winst en verliesrekening)

Journaalpost bij afschrijving (met grootboeknummers die wij op kantoor gebruiken)
4810 Afschrijving auto € 4.500
Aan 201 Afschrijving auto € 4.500

Journaalpost bij aanschaffing
200 Auto's/vervoersmiddelen € 25.000
Aan 900 Leasecontract € 25.000

In de balans worden grootboekkaarten 200 en 201 gesaldeerd, dus is jouw balans aan de debetkant minder lang.

Als een deel van de aanschafwaarde wordt gefinancierd op basis van een leasecontract heb je in dit voorbeeld op de balans een schuld van € 25.000 staan. Leasecontracten hebben over het algemeen een looptijd van 60 maanden (5 jaar), hierdoor betaal je elke maand een vast bedrag aan de instantie waar je het leasecontract hebt afgesloten. Op basis van de voorbeeld los je elk jaar € 5.000 af op het leasecontract, waardoor de waarde van het leasecontract aan het eind van de looptijd 0 is. Per maand betekend dit een uitgaande geldstroom van € 5.000 / 12 = € 416,66.

Een journaalpost bij aflossing van een leasetermijn is:
901 Aflossing leasecontract € 416,66
Aan 1100 Liquide middelen € 416,66

Bij het opmaken van de balans heb je een grootboekkaart 900 en 901, deze worden in de balans gesaldeerd. Op 31 december in jaar X heb je dus nog een schuld van € 20.000 op het leasecontract.

Over het algemeen is de boekwaarde altijd hoger dan waarde van het leasecontract.

Ik hoop dat ik je met dit voorbeeld iets heb kunnen helpen inzake balansverkorting. In de balans laten wij niet de afschrijvingen en aflossing op het leasecontract zien, dit blijkt wel uit de toelichting.

Met vriendelijke groet,

Brands
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 09-06-2018, 14:32
Runderbacon
Runderbacon is offline
Hey Brands,

Prima uitleg, maar waarom kies je ervoor om vervoersmiddelen in rubriek 2 te journaliseren? Vervoersmiddelen lijken mij gewoon vaste activa en behoren niet op een tussenrekening. Ze blijven immers langer dan een jaar in het bedrijf zonder de intentie ze te verhandelen.

Groeten,
Runderbacon
Met citaat reageren
Oud 09-06-2018, 14:39
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Hey Brands,

Prima uitleg, maar waarom kies je ervoor om vervoersmiddelen in rubriek 2 te journaliseren? Vervoersmiddelen lijken mij gewoon vaste activa en behoren niet op een tussenrekening. Ze blijven immers langer dan een jaar in het bedrijf zonder de intentie ze te verhandelen.

Groeten,
Runderbacon
Bij ons op kantoor vallen vervoersmiddelen in grootboekrekening 200, maar op de balans wordt deze gerubriceerd onder de (materiële) vaste activa. Dit is bij ons het standaard grootboekschema, ken die van de HBO opleiding accountancy niet meer uit het hoofd (3 jaar geleden nu).
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 11-06-2018, 08:19
Verwijderd
Het beantwoord de vraag van TS toch echt totaal niet? Je geeft antwoord op een vraag die niet gesteld werd. Apart dat als je niet weet wat de kern van de vraag (balansverkorting) is, je een uitgebreid antwoord gaat typen.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2018, 13:09
Verwijderd
Jan, valt een leaseauto onder activa ja? Ik was in de veronderstelling dat je juist omdat je een leaseconstructie hebt, je geen zorgen hoeft te maken over afschrijvingen/waardeverminderingen want dat is het "probleem" van de leasemaatschappij?
Met citaat reageren
Oud 11-06-2018, 13:57
Verwijderd
Citaat:
Jan, valt een leaseauto onder activa ja? Ik was in de veronderstelling dat je juist omdat je een leaseconstructie hebt, je geen zorgen hoeft te maken over afschrijvingen/waardeverminderingen want dat is het "probleem" van de leasemaatschappij?
Ligt aan de precieze leaseconstructie. Operational lease = niet op balans, financial lease = wel op balans. Kort door de bocht gezegd, financial lease is puur voor de financiering van het ding: eigendom, onderhoud, belastingen et cetera zijn voor rekening van de berijder. Na afloop leasetermijn is de auto van de berijder. Operational lease geef je alles uit handen qua onderhoud verzekering ed en na afloop is de auto voor de leasemaatschappij. Zijn een hoop tussenvormen uiteraard.

In het geval van balansverkorting zou je voor operational lease gaan zodat het ding niet op je balans staat. Let wel: dit heeft pas echt zin bij verkoop en terugleasen van een activa dat van jou was/is, niet bij het leasen van iets dat je nog niet hebt (dan verkort je je balans niet).
Met citaat reageren
Oud 11-06-2018, 21:04
Verwijderd
Citaat:
Ligt aan de precieze leaseconstructie. Operational lease = niet op balans, financial lease = wel op balans. Kort door de bocht gezegd, financial lease is puur voor de financiering van het ding: eigendom, onderhoud, belastingen et cetera zijn voor rekening van de berijder. Na afloop leasetermijn is de auto van de berijder. Operational lease geef je alles uit handen qua onderhoud verzekering ed en na afloop is de auto voor de leasemaatschappij. Zijn een hoop tussenvormen uiteraard.

In het geval van balansverkorting zou je voor operational lease gaan zodat het ding niet op je balans staat. Let wel: dit heeft pas echt zin bij verkoop en terugleasen van een activa dat van jou was/is, niet bij het leasen van iets dat je nog niet hebt (dan verkort je je balans niet).
Okay! Helder so far! N00bvraag: Al die private lease meuk die je op TV ziet; onder welke constructie zou dat technisch vallen?
Met citaat reageren
Oud 12-06-2018, 08:13
Verwijderd
Citaat:
Okay! Helder so far! N00bvraag: Al die private lease meuk die je op TV ziet; onder welke constructie zou dat technisch vallen?
Euhm, private lease is gericht op privépersonen dus niet zozeer voor balansen maar dat gezegd hebbende, aangezien doorgaans onderhoud, verzekering, wegenbelasting, schadeherstel et cetera is inbegrepen en je de auto inlevert bij de leasemaatschappij na de termijn, is het operational lease dus niet op balans.

Private lease is, buiten een vaste prijs voor onderhoud en verzekering, eigenlijk simpelweg een lening zonder dat de auto jouw eigendom wordt. Opmerkelijk is wel dat ik een voorbeeldcontract op leaseplan.nl zit door te nemen en nergens een rentepercentage tegenkom. Schuurt voor mijn gevoel met de randen van de wet. Uiteraard berekenen zijn gewoon aan de hand van de aanschafwaarde auto, de verwachte restwaarde en een leuk rentepercentage de leaseprijs.

Laatst gewijzigd op 12-06-2018 om 08:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35.