Oud 13-01-2019, 15:16
Theneedle
Theneedle is offline
Hallo allemaal, ik heb een vraag over economie. We zijn nu bezig over marktfalen en ingrijpen van de overheid. Zo kan de overheid een minimumprijs instellen, waardoor er alleen wel een aanbodsoverschot ontstaat. Hier begrijp ik alleen iets niet. Als de overheid een minimumprijs instelt, en daardoor een aanbodsoverschot ontstaat, waarom gaat de producent dan niet minder aanbieden, maar wel voor de minimumprijs? Ik probeer zo een grafiekje toe te voegen dat het hopelijk iets duidelijker maakt.

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Edit: hier de afbeelding. A' is wat ik zou verwachten hoe de aanbodlijn verschuift. http://imgur.com/eSpAmod

Laatst gewijzigd op 13-01-2019 om 15:37.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2019, 00:12
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
De aanbodlijn verschuift niet omdat er al in deze lijn aangegeven staat hoeveel aanbieders er zijn bij een hogere of lagere verkoopprijs. De aanbodlijn geeft bij iedere prijs binnen het grafiekje aan hoeveel verkopers er zijn die voor deze prijs hun product willen verkopen. Of de prijs nou €1 is of €10, je kunt beide aflezen van zo'n lijn en deze verandert dus niet bij prijsverandering.

Laatst gewijzigd op 14-01-2019 om 00:30.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2019, 00:19
Theneedle
Theneedle is offline
Beste Positive Minds,
Bedankt voor je antwoord! Ik dacht altijd dat de aanbodlijn aangaf hoeveel producten 1 aanbieder aanbood en nu begrijp ik pas dat het het aantal aanbieders zijn. Nu snap ik het. Thx!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2019, 08:10
Verwijderd
Nee, de aanbodlijn is ook niet het aantal aanbieders. Het is het totale aanbod. Van alle aanbieders. Dit is niet correct:
Citaat:
De aanbodlijn geeft bij iedere prijs binnen het grafiekje aan hoeveel verkopers er zijn die voor deze prijs hun product willen verkopen.

Tevens is jouw verwachting onlogisch. Dat zeg ik niet om je te pesten of zo, maar ik hoop dat je inziet waarom het niet logisch is zodat je dat in de toekomst zelf de juiste logica inziet.
Citaat:
Als de overheid een minimumprijs instelt, en daardoor een aanbodsoverschot ontstaat, waarom gaat de producent dan niet minder aanbieden, maar wel voor de minimumprijs?
Als de overheid een minimumprijs instelt, krijgt de producent dus gegarandeerd een bepaalde prijs. Logischerwijs gaat een producent dan juist relatief veel produceren - de prijs voor het product is immers gegarandeerd van een bepaald niveau! Het zou heel gek zijn als een producent dan besluit juist minder te gaan maken. Snap je dat?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2019, 17:10
Theneedle
Theneedle is offline
Eerlijk gezegd snap ik het nog niet helemaal... Ik zie het nut niet van extra produceren als je al weet dat je de producten niet gaat verkopen. Ik probeer het begrijpen en bedankt voor uw antwoord.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2019, 17:15
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Die minimum prijs is een verplichting. De overheid bepaalt hoeveel er minimaal betaald moet worden voor het product.

De aanbieder denkt "als ik sowieso die minimum prijs haal, dan kan ik wel wat meer produceren!". Elk product dat hij verkoopt brengt immers sowieso die minimum prijs op.

Gevolg is helaas dat er meer geproduceerd is dan de vraag. Normaal zijn vraag en aanbod in evenwicht en geeft dat de prijs, maar nu is er een kunstmatige prijs en is de vraag dus niet gelijk aan het aanbod.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 14-01-2019, 17:35
Theneedle
Theneedle is offline
Oké, dat is inderdaad logisch. Maar als de producent merkt dat hij zijn goederen niet kwijt kan (hij houdt over) waarom blijft hij dan produceren?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2019, 18:21
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Oké, dat is inderdaad logisch. Maar als de producent merkt dat hij zijn goederen niet kwijt kan (hij houdt over) waarom blijft hij dan produceren?
In dit model kijken we volgens mij maar naar één moment in de tijd. Er is een minimumprijs, productie is daarop aangepast, en op basis van die prijs komt de vraag tot stand. Er is geen ruimte om te kijken naar de toekomst, en om steeds in te spelen op de veranderingen op de markt, want we kijken naar één moment.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 15-01-2019, 07:52
Verwijderd
Citaat:
Oké, dat is inderdaad logisch. Maar als de producent merkt dat hij zijn goederen niet kwijt kan (hij houdt over) waarom blijft hij dan produceren?
Dit:
Citaat:
In dit model kijken we volgens mij maar naar één moment in de tijd. Er is een minimumprijs, productie is daarop aangepast, en op basis van die prijs komt de vraag tot stand. Er is geen ruimte om te kijken naar de toekomst, en om steeds in te spelen op de veranderingen op de markt, want we kijken naar één moment.
En daarnaast: vaak zie je dat als de overheid een minimumprijs instelt, het overschot door de overheid opgekocht wordt. Zie bijvoorbeeld:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Boterberg
Met citaat reageren
Oud 17-01-2019, 19:30
Theneedle
Theneedle is offline
Bedankt voor alle antwoorden, ik begrijp het nu
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie vraag en aanbodlijn
mijnnaamisbob
1 27-02-2018 20:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08.