Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2003, 11:06
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Op internet vind ik sites waar allemaal advertenties staan van kamers in de verschillende studentensteden (bijv. kamernet.nl). Als je interesse hebt, moet je contact opnemen met de aanbieder. Aangezien het heel erg moeilijk is in sommige steden om een kamer te vinden, vind ik het wat vreemd dat daar zomaar allemaal kamers worden aangeboden (ook voor Utrecht, Groningen e.d., de moeilijkste steden). Is er iemand die ervarig heeft met zo'n site? Bijv wel eens zo'n aangeboden kamer bekeken heeft of er zelfs een via die weg gehuurd heeft? En is er kans dat je via zo'n site een echt geschikte kamer vindt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2003, 12:18
Dwarfie
Dwarfie is offline
Het probleem is meestal dat er veel te veel mensen reageren op zo'n kamer die wordt aangeboden op internet. Soms wordt er een keus gemaakt uit honderden studenten. Als je geluk hebt mag je met nog twintig anderen een avondje komen kijken, dan zoeken ze de "leukste" student uit. Die mag er komen wonen.

Als je er vroeg bij bent werkt het in de meeste steden vaak beter om je gewoon in te schrijven bij de studentenhuisvesting van die stad. De wachtlijsten variëren daar van 1 tot 2 jaar, denk ik. Verder werkt het ook goed om eens op de universiteit te gaan kijken en daar wat briefjes mee te nemen. Ik zie in Tilburg op de universiteit vaak briefjes hangen met nummers eronder, die je er dan vanaf kunt scheuren. Als je zo'n brief ziet hangen en alle nummers zitten er nog aan, dan maak je volgens mij best een kans om zo'n kamer te krijgen.

De makkelijkste manier om een kamer te krijgen is door bij een studentenvereniging te gaan. Deze verenigingen hebben vaak veel huizen met vrije kamers. Alleen leden van de vereniging mogen er dan komen wonen. De vraag is echter of je daar zin in hebt, er wordt veel activiteit van je verwacht en je moet meestal ook een ontgroening lopen.
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 13:06
Eurydice
Avatar van Eurydice
Eurydice is offline
Ik moet zeggen dat kamernet.nl mij heel goed bevalt. Ik heb zelf al een kamer, maar via deze site ben ik op zoek naar een andere. Ik ken ook best veel mensen die via kamernet een kamer hebben gevonden. Alleen is het idd een beetje jammer dat er zoveel reacties komen op zo'n oproepje en je dus meestal één van de tig bent. Maar als je een beetje op een tactisch moment begint met zoeken (dus nu al en niet pas is september) dan i het best wel te doen.
__________________
'Che farò senza Euridice?" (Wat moet ik zonder Eurydice?).
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 17:22
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Citaat:
Dwarfie schreef op 20-04-2003 @ 13:18:
Het probleem is meestal dat er veel te veel mensen reageren op zo'n kamer die wordt aangeboden op internet. Soms wordt er een keus gemaakt uit honderden studenten. Als je geluk hebt mag je met nog twintig anderen een avondje komen kijken, dan zoeken ze de "leukste" student uit. Die mag er komen wonen.

Als je er vroeg bij bent werkt het in de meeste steden vaak beter om je gewoon in te schrijven bij de studentenhuisvesting van die stad. De wachtlijsten variëren daar van 1 tot 2 jaar, denk ik. Verder werkt het ook goed om eens op de universiteit te gaan kijken en daar wat briefjes mee te nemen. Ik zie in Tilburg op de universiteit vaak briefjes hangen met nummers eronder, die je er dan vanaf kunt scheuren. Als je zo'n brief ziet hangen en alle nummers zitten er nog aan, dan maak je volgens mij best een kans om zo'n kamer te krijgen.

De makkelijkste manier om een kamer te krijgen is door bij een studentenvereniging te gaan. Deze verenigingen hebben vaak veel huizen met vrije kamers. Alleen leden van de vereniging mogen er dan komen wonen. De vraag is echter of je daar zin in hebt, er wordt veel activiteit van je verwacht en je moet meestal ook een ontgroening lopen.
Bedankt voor je lange reactie.
1. Ja, dat klinkt inderdaad niet erg handig. Volgens mij valt sowieso al een groot percentage van de kamers af: veel te duur, rare eisen waaraan je niet voldoet, volledig verkeerde ligging, slechts tijdelijk e.d. Als er dan iets bijzit, en dat loopt dan vervolgens storm, schiet het niet erg op nee.
2. Ik heb me inderdaad al ingeschreven bij stichting Studentenhuisvesting (groningen), meteen op de dag dat het kon, en was al nummer 400 of zo! Maar dat zijn meestal niet de meest ideale kamers, dus is het handig ook nog op andere manieren te zoeken. Wat je noemt van die briefjes: ik zal inderdaad ook nog wel eens wat ophangen en ook eens rondkijken in supermarkten e.d., maar ik denk dat er in dat geval toch wel verschil is tussen steden als Tilburg en Groningen, aangezien in Groningen een groot kamertekort heerst (tilburg lijkt me makkelijekr).
3. Op zich lijkt het me wel handig als je via een studentenvereniging e.d. een beetje een netwerk opbouwt om dan verder te zoeken. Probleem is daarbij alleen dat je dat pas kunt doen wanneer je al in de stad zit waar je studeert. Ik moet echter van te voren al een kamer hebben (reistijd is namelijk bijna 3 uur) en kan dus niet nu al via studentenvereging zoeken.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 17:25
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Citaat:
Eurydice schreef op 20-04-2003 @ 14:06:
Ik moet zeggen dat kamernet.nl mij heel goed bevalt. Ik heb zelf al een kamer, maar via deze site ben ik op zoek naar een andere. Ik ken ook best veel mensen die via kamernet een kamer hebben gevonden. Alleen is het idd een beetje jammer dat er zoveel reacties komen op zo'n oproepje en je dus meestal één van de tig bent. Maar als je een beetje op een tactisch moment begint met zoeken (dus nu al en niet pas is september) dan i het best wel te doen.
Hmm ok, zal ik het toch eens in de gaten houden. Betaal je bij kamernet inschrijfgeld? Ik ga in juni, na mn examens, samen met familie rondkijken in groningen (waar ik ga studeren). Heb me al ingeschreven hoor bij studentenhuisvesting e.d. maar het is nu nog te vroeg om op advertenties e.d. te reageren. De grote massa komt pas in juli/augustus en dan lukt het niet meer iets te vinden. Juni lijkt mij dus op tijd (?)
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 18:30
Dwarfie
Dwarfie is offline
Gezien je lange reistijd moet je écht een kamer hebben, anders is het niet te doen. Dan zou ik nu al vast gaan zoeken, vaak is er wel iets met de huurbaas te regelen dat je dan vanaf de eerste volle maand betaalt. Stel dus dat je in mei wat vindt, dan betaal je vanaf juni. Nou ja, dan betaal je dus eigenlijk twee maanden "teveel" (ik naam aan dat je de kamer tijdens je introductie in augustus gewoon gebruikt), maar wel zeker een kamer en een relaxte zomervakantie. Wanneer je dichtbij woont en je hebt niet persé een kamer nodig zou ik dat niet zo snel doen.

Denk bij een studentenvereniging trouwens niet dat het een leuk opstapje is voor iets anders. Ze kunnen je genoeg bieden binnen de vereniging, je zult kunnen doorschuiven binnen hun eigen huizen. Maar daar buiten is het écht niet makkelijker dan voor ieder ander persoon, denk ik. Soms hoor je zelfs dat ze liever niet iemand van een studentenvereniging in een niet-verenigingshuis hebben. Deze mensen zijn vaak meer bezig met de mensen van de vereniging, dan met de mensen van het huis zelf, denkt men dan.

Mocht je bij een studentenvereniging willen, dan is het helemaal niet zo gek om daar nu al vast wat rond te kijken hoor. Vaak is er op de site van de vereninging wel een emailadres of een telefoonnummer te vinden waar je informatie kunt krijgen over de vereniging en over een eventuele kamer. Maar weet goed waar je aan begint, je moet geen lid willen worden, omdat je dan makkelijk aan een kamer komt. Je moet er namelijk echt veel tijd in steken, daar zijn genoeg topics over te vinden.

Misschien kun je ook al een keertje op de uni gaan rondkijken voor die briefjes, want júist nu hangen er veel briefjes. Veel mensen studeren rond deze tijd af (als ze alles netjes hebben gedaan) en er komen dus veel kamers vrij. Dit is wel de ideale tijd om te gaan zoeken naar een kamer, ookal betaal je dan misschien wat extra.
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 09:59
marieke_temp
Avatar van marieke_temp
marieke_temp is offline
ik ben zelf via kamernet aan m'n kamer (waar ik nu 3 weken woon) gekomen. bij kamernet betaal je voor reacties die je verstuurt. studentenkamer.nl en studentenkamers.nl zijn gratis, maar daar wordt dan ook NOG meer gereageerd.
wel raad ik je aan alleen te reageren op kamers waar je op het eerste gezicht echt wel zou willen wonen (soort huis, wel of geen gemeenschappelijke ruimtes, acceptabele prijs, locatie) en denkt een kans te maken (let dus op leeftijd, geslacht, wat gevraagd wordt)
als je schriftelijk (per email) reageert zorg dan dat je een mailtje maakt waar je ingaat op dingen uit de advertentie, en stel vragen over dingen die je echt wilt weten. wanneer je telefonisch reageert is de kans dat je uitgenodigd wordt het grootst als je snel na plaatsing van de advertentie belt, anders is de kijkavond vaak al 'volgeboekt'.
briefjes ophangen bij universiteiten en hogescholen schijnt ook goed te werken.
tenslotte; als je uitgenodigd wordt voor een kijkavond, zorg dan dat je op tijd bent (anders komt de volgende al) maar niet te vroeg (dan zit de vorige er nog) als iedereen tegelijk komt is dat klote want dan kiezen ze volgens mij maar lukraak iemand, 1 voor 1 spreken ze iedereen in elk geval even lang.
nou ja, veel succes

(en in tilburg is ook hoge kamernood, schijnt erger te zijn dan groningen, dus dat komt wel goed!)
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 13:42
Limbabanaan
Avatar van Limbabanaan
Limbabanaan is offline
Hey, ik studeer zelf in Breda en heb daar ook een kamer. Ik ben via kamernet naar 1 kamer gaan kijken, maar die is niks geworden. Ik heb wel via een vriend nog wat telefoonnummers gekregen. Naar twee van die kamers ben ik ook gaan kijken en eentje is het geworden. Mijn advies: gebruik alle kanalen: woningstichting, internet, advertenties, en kennissen in de stad waar je een kamer zoekt. Laat mensen voor je zoeken! Succes!

Grtz,

Limbabanaan
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 23:01
aquafemme
Avatar van aquafemme
aquafemme is offline
Het is idd. lastig om een kamer te vinden in de studente steden. Ik raadt jou gewoon aan om niet te kieskeurig te zijn. Vaak als je er eenmaal woont, leer je mensen kennen, en misschien kun je via de huisbaas aan andere kamers komen.

Ik zelf heb me in 4 Havo al ingescheven bij de SSHU, dat is een huisvestiging in Utrecht. Die beheren diverse complexen in utrecht. Ik ben nu eerste jaarst student en sinds 1 april (na twee jaar wachtlijst) was ik eindelijk aan de buurt. Aangezien de nood aan de man was bij mij.. moest namelijk 2,5 uur reizen heen en 2,5 uur terug om in mijn woonplaats te komen, was ik absoluut niet kieskeurig. Ik heb een internetsite gemaakt toen destijds en heb dit na studenten gestuurd die ik nog niet kende van mijn opleiding... ik toen 5 havo leerling en ik stuurde dat naar de alle jaars van mijn opleiding. Mensen gingen voor mij om zich heen kijken.... Aangezien ik zelf nooit in utrecht kwam, heb ik veel via het internet gezocht...

Uiteindelijk ben ik op een hele aparte manier aan een klein kamertje gekomen, waar ik gelukkig inmiddels al uit ben. Ik heb op love.lycos (datingsite) en op verschillende andere pagina's, waar ik maar iets aan kon maken.. verteld dat ik een kamer zocht! Op die manier kwam ik aan een telefoonnummer en via via kon ik komen kijken. Niks hospiteren.. gewoon kijken of ik daar wou wonen.

Oude kamer van 7m2, helemaal niks extra's en nog gigantisch duur... maar wel top huisgenoten.. Na meer dan een half jaar was ik aan de buurt in een studentencomplex van de SSHU, en daar zit ik nu.

Geef niet op, steek er energie en tijd in... vertel iedereen dat je een kamer zoekt en plaats advertenties... en maak internet gek, met dat je een kamer zoekt! En des noods, ga in onderhuur. Voor een periode!

Succes met zoeken!

Groetjes van aquafemme
__________________
Live your Life like you prefer it........
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 15:58
Verwijderd
Citaat:
Blisss schreef op 20-04-2003 @ 18:22:

2. Ik heb me inderdaad al ingeschreven bij stichting Studentenhuisvesting (groningen), meteen op de dag dat het kon, en was al nummer 400 of zo! Maar dat zijn meestal niet de meest ideale kamers, dus is het handig ook nog op andere manieren te zoeken. Wat je noemt van die briefjes: ik zal inderdaad ook nog wel eens wat ophangen en ook eens rondkijken in supermarkten e.d., maar ik denk dat er in dat geval toch wel verschil is tussen steden als Tilburg en Groningen, aangezien in Groningen een groot kamertekort heerst (tilburg lijkt me makkelijekr).
Ja, bij IN (vroeger ssh). had ik vorig jaar ook gedaan, maar toen hadden die losers een verkeerde postcode op internet gezet en kwamen alle formulieren later aan. verder stonden er 1200 mensen op de wachtlijst, terwijl IN 150 kamers had te verdelen t/m september. ik heb uiteindelijk wel een kamer via hun, omdat ik had aangegeven dat ik per 1 juli een kamer wilde (had pas half augustus nodig), en ik kon per half juli in de kamer waar ik nu zit,
wel een maand huur voor niets betaald dus.
(het zijn inderdaad niet de meest ideale kamers...... )--> ben op zoek naar iets anders
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Nederland is vol?!?
kate_temp
16 07-04-2004 19:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:47.